Hockeylåtar!

Tid: 13:00:00
Datum: 2015-04-21
Kategori: Musik

Inte lika personligt och detaljerat som inlägget under, men här tänkte jag iaf ge er lite musik. Lite hockeymusik. Mina fyra bästa hockeylåtar. vad sägs om det?

Först och främst har vi så klart Mimikry med Lirarnas lag. En rockig låt där glöden, pasionen och känslan av att stå där på Norra, tillsammans med alla andra hängivna leksingar går rakt in i hjärtat. trots att den här låten har några år på nacken nu så ger den ändå rysningar, för det är så mycket hjärta och pasion i den. Lyssna och njut!

"Den stora dalamarschen har satt igång
Vi har vår hockey, vi har vår sång
Det är allt vi har
Jag är en superstar

Chalalalalalala vi kommer ifrån Dalarna
Chalalalalalala och vi älskar LIF
Chalalalalalala vi håller ju på lirarna
Chalalalalalala och vi älskar LIF

Ja alla masar i vårt avlånga land
Bär en fana i sin hand
Ge mig ett L
Ge mig ett I
Ge mig ett f
LIF!"

Sedan har vi Dirty pasion med deras relativt nya Redhawks. Tror den släpptes för bara två år sedan och den här låten har, trots att det för min del är fel lag och ett av de lag jag tycker allra minst om i hela hockeysverige just nu, efter vad som hände för snart tre veckor sedan, en melodi som sätter sig, den är trallvänlig, lite rockig även den, pasionen och hjärtat för klubbmärket förmedlas på ett föredömligt sätt och det är den enda av de här fyra låtarna som är på engelska.

Hovmästarna har en ännu nyare låt än Dirty pasion. När Djurgården hade tagit klivet upp i SHL igen inför den gångna säsongen skrevs den här låten, Bara kungar kan stå, och även här har man lyckats fånga hjärta och pasion i låten, precis som Mimikry gjorde tidigare. Även här är det lite rockiga inslag, även om det är lite lättare rock än i de båda tidigare. Melodin och inte minst texten sätter sig på hjärnan och när man drar igång "Sjung för Stockholms stolthet nu, Djurgårns IF vackrast i stan, sjung för mästa mästarna, slut upp på Hovet som bara vi kan", då ger den här låten också rysningar. Där har man verkligen fångat den där speciella gemenskapskänslan som vi leksingar mycket väl kan relatera till. Kanske är det inte ens en slump att det är just Djurgården som har lyckats fånga den känslan i sin låt, för Järnkaminerna och Superstars är, i min värld, helt klart två av Sveriges, för att inte säga Sveriges två, bästa klackar.

Linköpings bidrag hit bryter av ganska ordentligt mot de andra tre. Här är det mer Dance/pop, glada syntinslag, men även här en melodi och text som verkligen sätter sig. Jag hörde den första gången när LHC var i sin senaste SM-final, 2008, och jag tycker fortfarande den är ganska bra.

"Här kommer vi ja här är vi
Här kommer LHC på väg till toopen
Kväll efter kväll
Match efter match
Vi ska aldrig vika oss
Nu gör vi mål visst gör vi mål
Här kommer LHC på väg till toppen
Vi ska vinna vi ska ta dom
Här kommer LHC!"

Utöver de här fyra, som jag tycker sticker ut lite extra, har vi en rad hockeylåtar som är bra, men inte lika bra. HV71's Håve blå, Färjestads, eller Wolfpacks, Karlstads mästarlag och så givetvis Astral doors Hyllning till Leksand.


Kommentarer
Postat av: Jessy

SV; Verkligen, håller med dig! Ja men precis det jag menade haha!:D

2015-04-21 @ 16:19:15
URL: http://nouw.com/JessyGunnarsson
Postat av: danten89

Att du lägger upp andra lags låtar? :)
Patriot ändå?

Jaså?
Får man göra så? :(
Haha, inte snällt av henne? :P

Vilka låtar med Shakira gillar du inte?

Nej men cigarettrök blir som att mina lungor sluter sig? :P
Jag vet inte. Kan bara inte andas i den..

Förstår det, mys.
Vad åt ni? =)

2015-04-21 @ 16:22:46
URL: http://animalcity.blogg.se
Postat av: danten89

Call me maybe?
Den du menar?

Don't Bother är en tidernas bästa låtar enligt mig, jag älskar den så mycket och den betyder så mycket för mig, riktigt stark i sitt uttryck.

Oj. Nej här skulle aldrig fisk serveras på en lördag. :)
Det äter inte ens jag så ^^

Snart börjar ju hockey vm med, hur går det för Sverige? :P

2015-04-21 @ 18:29:10
URL: http://animalcity.blogg.se
Postat av: Emelie Andersson

Så kul att höra :)

sv: Lite likheter hade vi då :) Ja jag gillar serie men tycker det är mer jobbigt att känna mig tvungen att kolla in dem hela tiden. Både jobbet och stallet tar mycket tid så har inte alltid luckor för att sitta och ta igen ;)
Ja det är ju så olika med det där.

Ja men det är skönt, haha tur att du inte har mitt schema då ;)

2015-04-21 @ 22:33:52
URL: http://emeliiiiieandersson.blogg.se
Postat av: Ellen Gräntz

sv: Jag tycker att tiden går lite väl snabbt just nu, vill helst pausa lite. Men superskönt att det faktiskt är vår nu äntligen :)

2015-04-22 @ 14:20:46
URL: http://ellengrantz.blogg.se/
Postat av: Emelie Andersson

sv: Haha ja det är väl så ;)

Jag tyckte att 2an var helt okej :)

Jo jag vet att det är viktigt men det blir inte så många av dem, och egentligen gör det mig ingenting då jag tar stallet som min fristad även fast jag gör en massa saker där :)

2015-04-22 @ 16:07:18
URL: http://emeliiiiieandersson.blogg.se/
Postat av: Emelie Andersson

sv: nej det kan jag väl egentligen inte säga att jag är ;)

ja men det är jag också egentligen fast på olika sätt, det är så himla svårt att förklara. Men jag sitter ju t.ex. hellre hemma än att gå ut och sådana saker fast med kompisar och så då :) om jag får tid över även fast den är väldigt kort sitter jag gärna i sängen och lyssna på musik eller lägger mig i badet osv.

2015-04-22 @ 16:18:15
URL: http://emeliiiiieandersson.blogg.se/
Postat av: Erika

Förstår känslan från när jag själv kollar på typ Helsingborgs IF, sport gör något med en!

sv. Cinnamon buns är kanelbulle-smak :)

Nej lät förstår jag att det inte har varit, men vilken styrka du har haft!

Glassen smakar hallon, det är choklad utanpå!

2015-04-22 @ 16:35:05
URL: http://icanpikan.blogg.se
Postat av: Emelie Andersson

sv: haha ja men jag tyckte den var lite frän ;)

haha ja, det är ju helt perfekt :)
ja jag såg det, min dator fick lite ryck..vet inte vad den höll på med.

2015-04-22 @ 17:25:24
URL: http://emeliiiiieandersson.blogg.se/
Postat av: Emelie Andersson

sv: haha nä, jag har det mesta redan om jag ska vara ärlig ;) så det blir lugnt med det.

Nä tur det :)

2015-04-22 @ 21:34:38
URL: http://emeliiiiieandersson.blogg.se/
Postat av: NICOLE

Haha finns ju massor :) Jag satte mig faktiskt snabbt in i de LHC har så kunde dem snabbt, som tur var :) De har ju behövts om man säger så :D

SV: Ja men eller hur, alltid lär man sig något nytt :)
Städat och fint vill jag alltid ha det ;)
Haha. Men ibland så är det lite kaos :) Och så får det lov o vara :) Hoppas du får en fin helg imorgon!

2015-04-24 @ 00:08:29
URL: http://nwistrand.forme.se
Postat av: NICOLE

SV: Ja helt underbara =) Saknar dock min Svante..
Joo den är hur bra som helst när alla på klacken står och sjunger den :) När man tar i , i refrängen :)

2015-04-25 @ 21:31:49
URL: http://nwistrand.forme.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: