Klassikermöte

Tid: 23:40:55
Datum: 2008-12-12
Kategori: Leksand

Leksand - AIK var det ikväll. Ett riktigt klassikermöte mellan 2 forna Elitserieklubbar som båda vill tillbaka.
Inför matchen trodde de flesta att Leksand skulle vinna i kraft av hemmastödet och revanschlust efter senast då de förlorade på Hovet. Det var förövrigt deras första förlust för säsongen i den 12:e omgången. Det är inte dåligt. 5-3 och 4-2 hade folk tippat på hemsidan.

Det var nästan fullsatt i Ejendals, men det var AIK som öppnade bäst, men inget mål kom i första perioden och ställningen var 0-0.
I andra gjorde AIK 0-1 och sedan också 0-2 efter att Leksand hade öppnat ganska bra. De hade ett jätteläge till 0-3 också, men istället reducerade Leksand till 1-2 genom Erik Johansson, med amerikansk accent =P
Det var vad matchen behövde och Leksand öppnade bra i sista perren också, men det var AIK som gjorde målet fram till 1-3 som också blev slutresultatet.

Så man får alltså stryk mot AIK igen. Andra hemmaförlusten den här säsongen.
Vad är det som händer?
Man vinner de flesta matcherna under säsongen, nästan alla mot de lite sämre lagen, men så fort det blir lite mer prestige i matcherna så går det inget bra alls. 2 förluster mot Malmö och 2 förluster mot AIK. Det är ju sådana matcher man ska vinna. Det är ju i de matcherna man ska visa var man står, hur bra man är och att man har ett tillräckligt bra lag för att gå upp i Elitserien. Det är ju sådana här matcher det kommer att bli i kvalserien och då måste man ju kunna vinna de också. Visst, det är bra att man vinner matcher, men man måste vinna rätt matcher. Jag säger inte att de var dåliga idag, men AIK kändes bättre. Mer taggade på något sätt trots hemmaplan och allt för Leksand. Antagligen var de också grymt taggade, men på något sätt vill det sig inte i sådana här viktiga matcher. Man kan ju hoppas att det vill sig lite mer i kvalserien, att spelarna verkligen känner att de måste vinna då. Nu måste man ju inte vinna de här matcherna. Man klarar sig ändå, men det är ju bra om man vinner dem och det här ger ju både Malmö och AIK ett psykiskt övertag i kvalserien eftersom att de vet att de kan slå Leksand. Det har man redan gjort i grundserien, så då kan man göra det då med.

Inga pengar vann jag heller. Jag spelade på Lången för första gången och hade 4/6 rätt. Växjö slog Sundsvall med 6-0, den hade jag rätt på, Oskarshamn slog Bofors med 6-3, den hade jag rätt på, Almtuna slog Troja med samma siffror, 6-3, den hade jag också rätt på och Västerås slog Mariestad med 2-1. Björklöven slog Mora med 4-2 och den hade jag fel på. Jag tvekade på den för Mora har ju haft det lite knackigt och Björklöven är ett bra hemmalag, men jag satsade ändå på Mora och så på Leksand så klart, men icke. Så den tian rök all världens väg, men kanske nästa gång. Hade jag vunnit hade jag fått ca 210kr.

Jaja, man ska inte hänga upp sig på enstaka matcher. Nu ser vi framåt mot sista matchen innan jul på söndag, borta mot Nybro. Man ska inte ta ut något i förskott, men det ska väl inte kunna sluta på mer än ett sätt?

Leksand leder i alla fall serien ganska lugnt fortfarande före AIK och Växjö. Malmö kanske får det tufft där ändå att klara en direktplats till kvalserien och likaså Mora.

Lucia var det idag också, men det blev ingen för mig =P
Det hade snöat massor imorse så taxin var sen. 8:40 hade jag beställt den till så skulle jag hinna till kyrkan tills kl 9 tänkte jag, men p.g.a. snön och alla som normalt sätt inte brukar åka som nu skulle åka kom taxin en kvart för sent, 8:55, så jag kom ca 10 minuter för sent till kyrkan och när Spike och jag skulle gå in hade de låst dörrarna haha =P I alla fall ställt något för, så vi kom inte in. Det fanns en dörr till, längst framme vid scenen. Spike ville inte gå in där, men jag tyckte att det skulle ha varit lite kul. Man fick verkligen en bild av kyrkan med luciatåget längst fram och fullt med folk i bänkarna. Så kommer det in 2 personer från sidan lite snyggt sådär =P

Vi struntade i det och gick och köpte korv istället =P
Sedan var det tillbaka till skolan som gällde och börja med tyskaprovet nästan en timme före alla andra. Det visade sig att det var tur att jag började så tidigt för det tog nästan 2 timmar att göra det där provet. En massa gramatik med adjektivböjningar och genitiv och så massa glosor på det. Det gick nog ganska bra i alla fall.

Det gjorde det igår också på svenskaredovisningen och engelskaboken. Jag tror inte jag var bäst på svenskan för Albin pratade om sitt halvmekaniska hjärta vilket var väldigt intressant. Han har ju en mekanisk hjärtklaff sedan 2 år tillbaka efter att den ordinarie hade blivit typ uppäten av någon bakterie. Lite creepy.
Engelskaboken gick bra i alla fall, så nu är man av med den också =)

Ingenting kvar i skolan nu före jul förutom webbdesignen på måndag, men där kan jag inte göra speciellt mycket eftersom att man inte redovisar på min dator.

Lilla Ford var ute hela dagen igår också i snön. Han var här utanför och jamade när jag kom hem, lilla Ford!

Min mix 30 brände jag idag och så fixade jag lite med familjens dator. Bl.a. fixade jag bitcomet åt dem istället för Utorent som de har nu.

Det här är mitt 150:e inlägg =) det måste vi fira, men jag vet inte hur..

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: