Hemma och vänder =P

Tid: 19:25:39
Datum: 2008-07-30
Kategori: Allmänt

Ja, då var man hemma i Sverige igen, men jag är bara hemma och vänder en snabbis för imorgon ska vi till stugan i några dagar igen och kommer hem på lördag eller söndag. Vi får se.
Innan vi åkte läste jag faktiskt att hotellet hade gratis trådlöst nätverk, så egentligen så kunde jag ha tagit med mig datorn dit, men jag tänkte att vad fan, det är ju semester, då ska man väl inte behöva ha med sig datorn? Det behövde jag inte heller. Jag sammanfattar lite nu istället =)

Vi flög ju med Ryanair och man har ju hört hur de är. Slarv med säkerhet och inga garantier för någonting eller något, men mot alla odds så var de faktiskt jättetrevliga =) i alla fall i Sverige när vi åkte dit. Vi hade ju fått en påminnelse om att man skulle fylla i om det fanns någon synskadad/blind i sällskapet, men det skickade vi aldrig in för det har vi aldrig behövt göra förut. Man skulle dessutom ringa om det stod det och eftersom att inte Ryanair har något kontor i Sverige så skulle vi ha fått ringa utomlands i så fall. Istället så talade vi om det när vi checkade in och tjejen bakom disken sa att det inte var några problem och att vi skulle få recerverade platser längst fram för att det skulle vara lättare att få hjälp med något om man skulle behöva det. Det gick dock bara att recervera 3 platser och vi var 5, så vi fick splittra oss. Tjejen vid säkerhetskontrollen var också snäll och trevlig, hon såg t.o.m. att det var en käpp jag hade fastän att den var hopvikt. Det är det inte alla som ser. I alla fall så fick vi vänta och gå på sist och naturligtvis gick vi på där bak och de recerverade platserna var längst fram =P sen gick allt bra i alla fall. Jag fick lite specialgenomgång av säkerheten, precis som när vi flög till London.
När vi åkte hem däremot, då var det inte riktigt lika bra. Vi sa till vid incheckningen, precis som vi hade gjort hemma i Sverige, att vi hade en blind med oss, men det gjorde inget sa han bakom disken. Vi kunde sätta oss var som helst. I metalldetektorn, som inte var programerad lika som i Sverige, fick vi ta av klockor och allt och den pep ändå för mitt armband. Hon bakom disken där synade min käpp misstänksamt där den låg i en sån där låda och sa "What's this?" Hon hade aldrig tidigare sett en vit käpp verkade det som och trodde tydligen att det var ett vapen av något slag. Till följd av det körde de igenom min väska 2 gånger genom kontrollen för att vara på den säkra sidan.
På planet fick vi sitta lite längre bak och jag fick ingen personlig genomgång av säkerheten. Jag kände mig lite orolig under hela flygningen, vet inte riktigt varför, men det kändes som om något skulle hända vilket det lyckligtvis inte gjorde.
Nåja, när vi kom fram till Lettland i lördags tog vi en taxi till hotellet som faktiskt var helt okej. Jag, Emma och Shep sov i ett rum och morsan och farsan i ett annat. Vi hann inte göra så mycket den dagen, vi gick och tittade lite i en affär precis jämte hotellet och så åt vi ute på restaurang. Den maten var inte billig. 800 spänn gick det åt för oss 5 och då är ändå 1 Lat = 14 SEK, så man får ju ganska mycket för pengarna. Dessutom kunde knappt servitrisen engelska vilket inte heller hon i receptionen på hotellet kunde, men det gick ändå.
I måndags åkte vi till Jurmula där det fanns en strand som var 3 eller 6 mil lång. Vi åkte tåg in dit och det, det mina damer och herrar var billigt. 28kr kostade det för alla oss 5. Visserligen så var det inga vidare tåg, det var hårda bänkar att sitta på typ och stegen upp till själva vagnen var 3-4 loträta steg, men i alla fall. Fram kom vi och det var ingen dålig strand. Vi låg och glassade och badade hela dagen. Vattnet, Östersjön, var hur varmt som helst. Säkert uppåt 23-24 grader. När man hade doppat sig var det nästan varmare i vattnet än på land. Lite vågor gick det också som vi kastade oss i och hoppade och lekte i =)
På kvällen åt vi på en restaurang som inte ens var hälften så dyr som den vi åt på kvällen innan. Spagetti och köttfärssås åt jag =) sedan bar det av tillbaka till hotellet igen och så körde vi lite kort som vi gjorde alla kvällar.
I tisdags åkte vi in till Riga och åkte sightsing. Man kunde inte sitta ute för det var mer som en vanlig buss, men lurarna satt fast i taket och så var det bara att vrida på en ratt för att ställa in rätt språk. I England fick man bara en lur som man fick plugga in i olika linein-ingångar för att byta språk. Först fattade jag inte ett smack av vad guiden sa. Det fanns på svenska och det skulle vara på steg 4. Jag hade stegg 4, trodde jag. Det var steg 4 från andra hållet jag hade, alltså steg 2 egentligen. Det var ryska eller lettiska. Inte förrän vi hade stannat vid något museum i en kvart fattade jag att jag hade haft fel frekvens inställd =P så jag ändrade det och efter det fattade man ju lite mer i alla fall, men guiden hade ingen vidare engelska så man fattade inte allt och så var det lite dålig beskrivning av saker och ting. Det kunde ha varit lite bättre, så det var inte värt 560 spänn tycker jag. Kanske 2 eller 300, men inte 500.
Efter det vandrade vi runt på stan och gick i affärer hela dagen utan att hitta någonting alls av intresse.
Trafiken däremot är ett intressant faktum. De verkar inte ha några speciella hastighetsbegränsningar och folk kör lite hur de vill. Massor MC:er är det och de kör som galningar, på bakhjulet och mellan bilar osv. Fotgängarna har ingen respekt för utryckningsfordon, det var en ambulans som skulle förbi ett övergångsställe. Så blev det grönt och alla bara började gå över i alla fall. På tal om övergångsställen så är de inte lika bra som i Sverige. De tickar inte. När det är grönt piper det ganska energiskt och så står det hur många sekunder det är rött/grönt. Poliser finns det mycket också. De jagar mycket folk, men det är väl många som snor saker.. En piketbuss såg vi också när vi skulle tillbaka till hotellet från Riga. En annan polis åkte gatan fram och skrek något i en megafon och så kom en bil med tonade rutor och till sist 2 livvakter såg det ut som. Värsta kortegen.
Igår åkte vi tillbaka till Jurmula igen och solade på stranden. Jag brände mig dock ganska rejält i söndags, så jag fick ligga med en handduk över huvudet hela tiden, men det funkade det också.
Vi såg ganska många svenskar där faktiskt. Det var några som låg nedanför oss på stranden precis, en gubbe som gick ut ur en Nike-affär och så var det några fler. Emma och Shep gick in på ett sandmuseum där som bara kostade 10kr. De hade gjort en fot i en sandal, ett torn, ett huvud med solbrillor m.m. i sand. Ganska coolt.
Vi åt på samma restaurang som 2 dagar tidigare och jag åt samma mat, spagetti och köttfärssås. Det är ju så otroligt gott att äta ute sådär tycker jag =) Servitrisen blev helt stel när hon skulle ta våra beställningar för det var någon slags jättegeting där som säkert var 2-3cm lång. Hon sa att vi skulle vara försiktiga och akta oss för den. Blev man stucken fick man en stor svullnad. I alla fall så försvann den till slut. Vi åt t.o.m. efterrätt, en Irishcoffee blev det =)
Back on the hotel körde vi mera kort och så gick vi och lade oss, men jag var inte ett dugg trött och så var det några utanför hotellet som började spela hiphop på högsta volym och med högsta bas vid 00:30-tiden någon gång. Emma och jag blev lite suta på dem och tänkte skrika åt dem, men då kom det en gubbe och sa till dem. Jag somnade dock inte efter det heller utan jag somnade först vid 6-6:30-tiden någon gång. Så imorse var jag ganska trött =P
Vad kan man mer säga, Lettland är klackarnas land ;P inte alla, men majoriteten av tjejerna går i högklackat, oftast stilettklackar =) det är nice, men det måste vara svårt att gå i...
Just det, jag måste ju säga vad jag har köpt, för lite grejor köpte jag ändå. Lite godis, 2 burkar med någon drink jag inte vet vad den heter, men den är god, 1 flaska chokladlikör och 6 snapsglas för 10kr/st. Jag ville ha vaniljlikör, kokosnötslikör och en liten vodka i snygg flaska också, men det fick jag inte plats med och så tyckte, främst mamma antar jag, att det räckte med en likör, men i sommar, då ska jag, Emma och Alle åka dit =) kanske =P

Totalt så kan man väl säga aatt det var en bra resa. Faktiskt bättre än Tyskland måste jag säga och sanden i Jurmula, den var inte dålig den. Ännu finare än den i Varamon. Det var nog en av de finaste stränderna jag har varit på =)
Det största minuset blir nog ändå frukosten på hotellet. Den var ingen hitt. Det fanns ingen yoghurt eller juice, kaffet var svagt och mackorna var inte så goda. Igår och idag köpte vi egen yoghurt och juice istället och hade med oss. Chokladyoghurt hade vi iågr =P den var faktiskt god.
Det känns som om jag har glömt något nu, det har jag säkert, men det får jag ta när jag kommer hem från stugan på lördag eller söndag i så fall. Vi ska ta med Ford dit för första gången i sommar, han tycker ju inte om att åka bil, lilla Ford =) så var det tydligen några kattungar som var där ganska mycket numera också, vi får väl se hyr det går. Ford skrämmer antagligen iväg dem.

Hoppas ni har haft det bra alla läsare utan mig, nu får ni klara er utan mig i några dagar till =)