Matteproblem...

Tid: 15:34:00
Datum: 2008-10-02
Kategori: Att leva med en synnedsättning

Kan man minst sagt säga.
Matte B är ju hur svårt som helst!
Första kapitlet gick ju hyfsat bra, G+ på provet, men nu..
Det är bara i början av kapitel 2 och hela kapitel 2 och kapitel 3 handlar om Algebra och formler och helvete, fan vad jag hatar det!
Dessutom tar det ju sådan tid för mig. Ser man talen framför sig, då är det väl en sak, men jag, jag måste lyssna på dem. Eller "måste" måste jag väl inte, men jag föredrar det framför punktdisplayen som jag inte har använt sedan jag slutade uppe i Stockholm i princip.

Det första i kapitel 2 är att lösa enterms och tvåtermspolynomer. Det står t.ex. P(x), 10+4x=. Det där är ju inga problem, men sedan, när man kommer till tvåtermspolynomer, typ 10+2x^2-4x=. Så får man ett värde på x, t.ex. 2. då blir det 10+2*2^2-4*2=. Det är kanske inte heller så svårt, men sedan blir det minusvärden på x och när man inte ser talet framför sig måste man gå fram och tillbaka med pilarna och kolla vad man skulle multiplicera med vad och var exen fanns osv. Det tar aslång tid. Det låter kanske inte så svårt nu när jag förklarar det, men irl tar det tid. Har jag tur kanske jag hinner 2-3 uppgifter på en lektion.

Det här är bara början. Nu har jag lyckats komma in på adition och subtraktion av polynomer. Sedan är det multiplikation av polynomer m.m.
Det blir ju inte bättre av att jag redan nu ligger typ 30 tal efter de andra som redan har kommit in på multiplikation av ett polynom.

Jag kan inte arbeta i deras tempo. Det är omöjligt. Sådant här tar extremt lång tid att göra när man inte ser, i alla fall för mig och även om jag kanske fattar hur man ska göra så kanske det ändå blir fel till slut eftersom att man ska hålla på och gå tillbaka och multiplicera och dona.
Jag och läraren pratade lite om i tisdags hur vi ska göra med det här, för provet sedan blir ju omöjligt. Det kommer ju ta hela dagen om jag ska göra det och jag kommer säkert ändå inte att klara det.
Antingen får jag ju räkna en uppgift där och en uppgift där och hoppa hela tiden så att jag kan hålla samma tempo som dem, eller så får jag räkna i min egen takt. Problemet då är bara att jag kommer hamna hur långt som helst efter istället och inte hinna räkna allt innan provet.

Jag är inte ens säker på att jag kommer klara de här kapitlen. Det är så svårt och tar sådan tid.. dessutom är det väl ingen som har nytta av typ 5*(2x+7)-(x-5) eller något. Det känns ju inte direkt som den mest givande delen i matten.

Alla jag vet har haft problem med matte B och nästan ingen har fått G, bara Spike. Han har, av någon anledning, aslätt för sådant här. Jag fattar det inte. Det är ju skitsvårt ju!
Vi får väl se hur det går, men just nu känns det ju ganska kört...

Jag har i alla fall varit duktig och dammsugit nu när jag kom hem =P

Leksand vann fjärde raka igår med 6-2 hemma mot ditills obesegrade Växjö. De hängde faktiskt med ett bra tag, men i tredje perren var det Leksand som tog över =)

På Efterlyst igår var det ett inslag om en John Sundin eller vad han hette. 47 bast som precis hade flyttade hem till Övik. En kväll efter någon fest tog han cykeln och tänkte cykla hem, men han kom aldrig fram. Någon körde ihjäl honom och han hittades livlös mitt på vägen. De som körde på honom hade inte ens ringt ambulansen.
Hur funkar man då? Visst, chock och panik, men ändå, man måste ju ändå ha vätt och ringa ambulansen. Man kan ju inte komma undan med något sådant. Fatta vilka skuldkänslor man måste ha. Köra ihjäl en annan människa.. usch..