Träningsmatcher

Tid: 20:00:08
Datum: 2009-08-18
Kategori: Leksand

Då har försäsongen kommit igång ordentligt efter jubileumsmatchen för snart en månad sedan.

Leksand har hunnit med totalt 5 matcher än så länge.
Först var det ett litet miniläger på Gottland där man spelade 2 matcher, en mot Divition 1-laget Visby och en mot konkurenterna Oskarshamn.

Visby hade man inga större problem med och man vann enkelt den matchen med 7-0 och Brynäsvärvningen Joacim Eriksson fick hålla sin 1:a nolla i Leksandströjan.
Oskarshamn bjöd dock på svårare motstånd. Man tog ledningen redan efter ca 9 minuter varpå man ökade på den till 2-0. Leksand reducerade till 2-1, men Oskarshamn var mer taggade den här dagen och lyckades vinna matchen med 4-2.

Sedan har Clas Ohlson-kupp i Leksand återigen genomförts efter förra årets succe. I år var det Luleå, Mora och de ryska mästarna Salavat Yulaew som stod för motståndet.

Turneringen inleddes på onsdagen med matchen mellan Mora och Salavat Yulaew.
Det var en match där Salavat inledde bäst och ledde med 0-2 efter 1:a perioden efter mål av Alexander Perzoghin och Andrey Kuteykin.
I 2:a perioden utökade man till 0-3 genom Alexander Radulov innan Mora lyckades reducera genom Niklas Fogström. Ryssarna gjorde dock 1-4 innan perioden var slut genom Igor Grigorenko och i den sista perioden gjorde man också 1-5 och 1-6 genom Andreas Johansson och Kirill Koltsov. Skotten slutade hela 18-41 till ryssarna som var aningen för tunga för moringarna.

2:a matchen i turneringen spelades mellan Luleå och Leksand.
Detta blev en stentuff drabbning där inget av lagen backade från att smälla på i sarghörnen. Det var ett näst intill nytt Leksand man såg jämnt mot tidigare säsonger.
Efter en tuff 1:a period stod det 0-0, men i den 2:a perioden kom målen och det var Luleå som stod för dem. Chris Abbot, ena nyförvärvet från Rögle, gjorde 1-0 och Johannes Tornberg gjorde 2-0.
3:e perioden började katastrofalt från Leksands sida och Luleå lyckades göra 2 snabba mål genom Robin Lindkvist och Kristofer Berglund innan Leksand ryckte upp sig en aning och reducerade genom Kimmo Lotvonen, nyförvärvet från Timrå.
Närmre än så kom man dock inte och Luleå vann med 4-1. Man vann även skotten med 30-27. Publiken hade dock letat sig dit. 2666 åskådare såg matchen.

Fredagens matcher inleddes med Mora - Luleå.
Luleå dominerade stundtals i Moras zon, främst genom bröderna Abbot. Man gjorde också 0-1 och 0-2 genom Mats Lavander och Cam Abbot.
I 2:a perioden fortsatte Luleå att pressa på och ännu ett mål hängde i luften. Något sådant kom dock inte och med ca kvarten kvar av perioden hade trycket avtagit.
I sista perioden reducerade Mora redan efter 11 sekunder genom mål av Mikael Zettergren, nyförvärvet från Mariestad.
Med dryga kvarten kvar slog man också in kviteringen genom Victor Amnér, men bara 8 sekunder senare var det Luleå som åter tog komandot genom mål av Anders Burström fram till 2-3. Mora gav sig dock inte utan kviterade ännu en gång genom Greger Artursson. Man fick därmed till en förlängning. Där var det dock Luleå som drog längsta strået och avgjorde matchen efter dryga 4 minuter. Han som avgjorde var ingen mindre än nyförvärvet från Västerås, Pär Arlbrandt. Luleå vann även skotten med 32-38.

2:a matchen för dagen var mötet mellan Leksand och Salavat Yulaew.
Det var lite överraskande Leksand som öppnade bäst och tog ledningen med 1-0 genom Pelle Prestberg. Innan perioden var slut hade man också gjort 2-0 genom Johan Hägglund.
Ryssarna var tunga förhandsfavoriter och i 2:a perioden visade man sin klass. Man skruvade upp tempot och öste in mål bakom Timo Leinonen i Leksandskassen. 2-1 kom genom Kirill Koltsov, 2-2 genom Sergey Zinoviev, 2-3 genom Igor Grigorenko, 2-4 genom Alexandr Radulov och 2-5 genom Vladimir Vorobiev. Därefter lyckades Peter Nordström reducera till 3-5, men innan perioden var slut hade ryssarna gjort ännu ett mål genom Alexandr Perezhogin. Ryssarna vann perioden med hela 1-6.
I sista perioden var Leksand tillbaka lite i formen man hade haft i 1:a perioden och man fick också utdelning genom Jesper Ollas och Oliver Ekman Larsson fram till 5-6, men närmre än så kom man inte.
Ryssarna vann matchen, inte helt oväntat, men 5-6 mot ett av de bästa lagen i Europa är inte dåligt. Leksand stod upp riktigt bra och ryssarna vann bara skotten med 30-31. 3105 åskådare hade letat sig dit för att se matchen.

Lördagens matcher inleddes med final mellan Salavat och Luleå. Salavat hade inför matchen maximala 6 poäng och Luleå hade 5. Varken Mora eller Leksand kunde vinna turneringen, så det blev en ren final där.
1:a perioden var mycket jämn, men det var Luleå som tog ledningen med 0-1 genom Pär Arlbrandt. Ledningen höll dock bara i någon minut innan ryssarna kviterade genom Mikhail Grigorev.
2:a perioden inleddes lite tvekande från båda håll, men Luleå återtog till slut ändå ledningen genom Cam Abbot. Kort därefter utbröt slagsmål då Jonatan Hedström fick en crosschecking i nacken. Han sa något till ryssen varpå denne drog en stenhård slashing på hans smalben. Det resulterade i matchstraff för ryssen. Ryssarna blev väldigt griniga efter det och drog på sig massa utvisningar, men Luleå lyckades inte utnytja dem.
Istället var det ryssarna som kviterade med dryga kvarten kvar av sista perioden genom Vladimir Antipov. Därefter gjorde man också segermålet, 3-2, med bara några minuter kvar av matchen. Konstantin Koltsov var det som fick sätta dit den avgörande pucken. Skotten vann också ryssarna med 31-35.

Sista matchen för turneringen var årets 1:a Daladerby.
Matchen blev en succe och Leksand vann matchen med hela 6-0.
Det var de unga spelarnas match. Det ända målet som inte hade någon spelare född 1989 eller senare inblandad i sig var 1-0-målet som gjordes av Eric Johansson. 2-0 gjordes av Ekman Larsson och i den 2:a perioden ökade nyförvärvet från norska Lillehammer, Andreas Martinsen, på till 3-0. Tomas Kollar gjorde även 4-0 innan perioden var slut och 23 sekunder in på den sista perioden gjorde junioren Martin Karlsson 5-0 innan Andreas Martinsen återigen var framme och fastställde slutresultatet 6-0.
En total dominans av Leksand i en match där Mora inte hade någonting att säga till om.
Mora lyckades dock skapa lite fler chanser när Leksand slappnade av, men 18-årige Joacim Eriksson stod i vägen och fick hålla sin 2:a nolla på 3 matcher.
Ett litet bråk uppstod också mellan Jesper Ollas och en moring. Oliver Ekman Larsson gjorde då en något kaxig gest då han pekade först på moringen och sedan på resultattavlan där 6-0 visades.
Skotten vann Leksand med 40-32 och hela 3538 åskådare hade letat sig dit för att se matchen. Det var mer än vad Mora hade i snitt på hela förra säsongen tror jag.

Turneringen vanns alltså av Salavat Yulaew på 9 poäng. Luleå fick 5, Leksand 3 och Mora 1 poäng. Resultatmässigt sett alltså bättre än förra året då Leksand slutade sist.

Nästa träningsmatch är mot AIK den 30 augusti i Contigahallen i Norrtälje. Egentligen skulle man ha spelat redan nu på fredag i Hedemora då man skulle ha mött Södertälje, men p.g.a. för många småskador i laget tvingas man ställa in den matchen. Så nästa match är den 30 augusti.

I övrigt så var det 1:a dagen i skolan idag. Naturligt vis vaknade jag 3:30 och kunde inte sova mer. Så ikväll blir det tidigt.
Vi hade i alla fall bara lite mentorstid innan det var en liten kort samling i aulan. Sedan hade jag 1h håltimme. Spike och jag gick då och köpte korv åt honom varpå vi satte oss och gick igenom schemat. Tisdagarna verkar bäst såhär långt. Jag börjar 9:40 och slutar 2 jämna veckor och 1 ojämna veckor. Måndagar och onsdagar blir nog värst. Då är det 8-16. Vi får väl se hur det blir.
Idag gjorde vi i alla fall inte mycket. Det var tyska där vi pratade lite och läste. Sedan var det ingen god lunch och sedan var det projektarbete. Göran sa ju innan sommaren att vi inte skulle ha några timmar till det, men tydligen har vi 2h varannan vecka i alla fall. Jag redigerade bara min idéskiss lite innan vi åkte hem. Sedan har jag sovit i eftermiddag. Imorgon ska vi tydligen bada på idrotten. Idrotten är klockan 8:00 och vi får nog bada ute, för Lundbybadet är stängt. Jag har ingen lust att bada ute klockan 8 på morgonen, så vi får väl se.

Kommentarer
Postat av: anna

Har ni lekioner redan första dagen? Vi har bara uppropp och sen får vi sheman och slutar! :)



Svar: Jag ska börja tvåan på sam-ekonomi, du då? :)



Vadå sånna serier? haha!



Ja, men i nuläget känns våren rätt långt borta, men det går faktiskt fortare än vad man tror!



Ja så kan man ju också se på det. Jag hade dock velat åka dit ännu oftare, haha :)

2009-08-18 @ 20:54:19
URL: http://aannnnaaaa.blogg.se/
Postat av: Sandra

Ja ibland har jag det för bra :P hehe

2009-08-18 @ 21:01:33
URL: http://lillsazza.blogg.se/
Postat av: Evelina.

sv: nä, de är ju inte de, ska börja 9:an ^^

2009-08-18 @ 21:35:29
URL: http://elftefebruari.blogg.se/
Postat av: Sandra

Kungen ska komma och kramas med mig, haha :P Nee jag vet faktiskt inte vad dom ska göra här.. Jag har ingen koll men jag ska då fara och kika på han :P

2009-08-19 @ 01:24:09
URL: http://lillsazza.blogg.se/
Postat av: Deniesé

Godmorgon!

Nu är jag hemma igen och ska försöka komma igång med bloggningen som vanligt, kolla gärna in vad jag haft för mig & mina bildbomber! :)



sv: Tack det har varit underbart! :)

AJdå, tråkigt med dåligt väder, men hoppas ni kunde hitta på nått roligt iallafall! :)

2009-08-19 @ 08:52:25
URL: http://liketolive.blogg.se/
Postat av: Deniesé

sv: Ja visst är det så! Jag fick bara en kick och vips så tänkte jag och uppskattade verkligen allting omkring mig så sjukt mkt! det va en underbar känsla , verkligen! :) Fick mig att tänka till också. Borde fler få tycker ja! hahah :)

2009-08-19 @ 09:26:13
URL: http://liketolive.blogg.se/
Postat av: Evelina.

sv: Njä, men de ska bli skönt att börja

gymnasiet sen ^^

2009-08-19 @ 12:49:56
URL: http://elftefebruari.blogg.se/
Postat av: tess

Disskuterat detta idag. Man får visa massa olika bilder med olika mönster och på något vis har man kommit fram till hur en vanligt seende ser färgerna och hur den färgblinde ser. Så imorgon hoppas jag skolsköterskan kollar samt att vi ska ta upp detta på nevropsykiatrin imorgon. men jag håller med dig... det måste ju kunna bli så att man lär sig det som är rätt fast man ser fel.... så trodde Daniel med.... men vi tror nog att han faktiskt är färgblind. Pratat med hans pappa idag och han säger samma sak att han misstänker detta.



Har haft jobbigt med min stora kille idag. Han gick med på att gå till kuratorn och han är depremerad och ska gå i terapi tio gånger.... skönt att vi får hjälp. //Tess

2009-08-19 @ 16:56:22
URL: http://tess701.blogg.se/
Postat av: Evelina.

sv; jag ska gå idrott,hälsa & ledarskap ;D

2009-08-19 @ 19:42:14
URL: http://elftefebruari.blogg.se/
Postat av: jennii

Hej du! Nu e jag tillbaka..tyvärr börjar man jobba på måndag! Vad jag längtar (INTE!!)!



Ja, vissa kulturer e bra konstiga. Men jag kan tänka mig att vissa tycker d om vår kultur oxå.

2009-08-19 @ 19:43:21
URL: http://mrsjennii.blogg.se/
Postat av: anna

Svar: Okej, skönt med bara ett år kvar! Några planer på vad du ska göra sen? :)



Ja, matte B ska jag ha, hoppas verkligen det inte är så svårt som alla säger :p



Ja precis något att se framemot gör att det känns som att tiden går fortare!



okej :)

2009-08-19 @ 19:44:13
URL: http://aannnnaaaa.blogg.se/
Postat av: Deniesé

sv: Om vi har haft kuul! Ja hatar att behlöva åka ifrån sånt där... haha



Vi har det sjukt bra om man jämför med andra länder! Men inte fasen är vi tacksamma för det! Det skulle jag också vilja, men ja är samtidigt lite rädd för det. Men det skulle vara väldigt lärorikt som du säger!



KRAM

2009-08-19 @ 20:31:25
URL: http://liketolive.blogg.se/
Postat av: Evelina.

sv: jo, det finns en bit ifrån där jag bor ^^

2009-08-19 @ 21:38:13
URL: http://elftefebruari.blogg.se/
Postat av: Evelina.

Nä, kaffe är ackligt ;D

2009-08-19 @ 21:39:04
URL: http://elftefebruari.blogg.se/
Postat av: LYDIA

sv: asså kakor på engelska typ ;) men hallå jag vill ju va lite modern xD hah men ultra touch är den ända touch med knappar ju, men får se vilken den blir ohc när den kommer... :)

haft de bra nu då?:)

2009-08-19 @ 22:43:44
URL: http://lydiacarlson.blogg.se/
Postat av: jennii

Sv. Nu ska du inte överdriva =) men visst innehåller en gurka mkt vatten

2009-08-20 @ 09:35:28
URL: http://mrsjennii.blogg.se/
Postat av: Sandra

Ja precis :P Eller jag sitter mest och söker jobb och hoppas på att jag får ett snart innan jag blir tokig :P haha

2009-08-20 @ 13:22:45
URL: http://lillsazza.blogg.se/
Postat av: anna

Svar: Okej, det krånglade mycket igår men idag verkar det gå bättre!



Jag fyller år den 29, på skottdagen av alla dagar :)



Okej, men det låter bra! Du har ju ändå ett tag till att bestämma dig :)



Okej, då är jag förberedd på det värsta! Men jag måste läsa matte c också, så det blir inte så kul om b är sjukt svårt..

2009-08-20 @ 16:36:47
URL: http://aannnnaaaa.blogg.se/
Postat av: Elina

Champagne :)

2009-08-20 @ 16:39:47
URL: http://tankarisweetvalley.blogg.se/
Postat av: Elina

Tihi japp! Fast jag läser inte dom som handlar om typ hockeyresultat :)

2009-08-20 @ 16:42:14
URL: http://tankarisweetvalley.blogg.se/
Postat av: LYDIA

sv: haha klart jag har egen dator men glömde internet hemma ;) fast ska snart få ny dator och antagligen nytt bredband :)

vi bor fem tjejer i ett hus snart sex, typ två och två i ett rum sen två kök tre dusch och fyra toa xD de är ett stort tvåvångingshus, ingen villa liksom, här mitt på gården ligger de, :)



hmm, vi går typ 8.15 till 15.30 som längst tro jag, :)

2009-08-20 @ 20:58:37
URL: http://lydiacarlson.blogg.se/
Postat av: Sandra

För mig tar det jätte lång tid att städa rummet :P Men det kan bero på att det ligger grejer överallt, haha :P



Jag vet inte vad dom smällde med... Det måste ha varit nå typ av smällare eller nått :P



Vad jag vill jobba med vet jag faktiskt inte, har tänkt på det så många gånger men jag kommer aldrig på något :P

2009-08-20 @ 23:03:56
URL: http://lillsazza.blogg.se/
Postat av: vispen

Oj, vad tidiga dagar, jag slutar mellan fyra och fem varje dag, det är väldigt jobbigt.

2009-08-21 @ 00:01:02
URL: http://Http://vispen91.blogg.se
Postat av: Deniesé

sv: Ohja, den som försöker ta mig från Tv de dagar det är får STRYK! hahah Tror de börjar i november någon gång, men ja har egentligen ingen aning (A)



Jag vill gärna åka någonstans! :D

KRam

2009-08-21 @ 14:21:58
URL: http://liketolive.blogg.se/
Postat av: Jennii

Här e d bra, förutom att jag har lite krångel med mitt val av grupp till universitetet. Deras sida verkar krångla en hel del..& jag måste välja grupp innan måndag. Jag känner mig lite stressad.

Sist jag gick på universitet, så va d inte såhär krångligt. Då va d bara att komma på uppropet å se om man kom me. Kom man me, så fick man schemat i handen. Nu måste allt gå via datorn suck Inte roligt när d ska krångla!

2009-08-21 @ 14:24:23
URL: http://mrsjennii.blogg.se/
Postat av: tess

Ja rött och grönt är det ju men sedan vet vi ju inte... eller om det är något annat. Remis är skickad till Ögon då han eventuellt ser dåligt.



Hoppas allt e bra med dig. Här har det varit tufft i flera dagar. Oskar är depremerad och vi har fått diagnos på Augsut som är Autistisk.



Nu ska vi försöka ha en skön helg... //Tess

2009-08-21 @ 14:59:41
URL: http://tess701.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: