Vad är goalball? del 2

Tid: 21:01:37
Datum: 2009-12-26
Kategori: Goalball

Här kommer då 2:a delen av min följetång om vad goalball är.
Som jag skrev i 1:a inlägget så undrar alltid folk vad goalball är när jag berättar vad jag håller på med.
Därför kan ni i detta inlägg läsa lite mer om regler och skott och i det 1:a inlägget som ni hittar här, lite mer om grunderna för sporten, hur det fungerar, hur planen ser ut, vad man ska ha för skydd och hur försvarstekniken går till.

Precis som alla andra sporter har goalball ett gäng regler.
Jag kan naturligtvis inte alla regler till 100%, men här är i alla fall en liten sammanfattning av vilka regler som gäller. Bryts reglerna döms vanligtvis straff för motståndarna.
Straffar går till så att en spelare, antingen spelaren som har gjort sig skyldig till regelbrottet, eller senaste skytt, beroende på vilken regel som bryts, får försvara hela målet, alltså 9 meter, helt själv. Motståndarlaget som ska lägga straffen väljer ut en av de 3 spelarna på planen som ska lägga straffen. Domaren ropar även här "quiet please" och "play" innan spelet startar. Detta gäller även utöver straffar innan spelet sätts igång.

Efter given signal får straffskytten skjuta och försvararen försöker att ta straffen.

En av de viktigaste reglerna är 10 seconds-regeln. Den innebär att laget har 10 sekunder på sig, från det att man räddar bollen, till dess att man skjuter iväg den, att skjuta. Paseras 10 sekunder blir det straff. Under dessa 10 sekunder får man passa som man vill i laget, byta positioner e.d. Passa gör man vanligen genom att ropa personens namn, varpå han/hon knackar i golvet, klappar i händerna eller svarar "ja". Därefter kastar man bollen med en studs i marken till personen i fråga. Man kan även överlämna bollen till medspelare genom att göra ett s.k. möte. Det görs genom att båda backarna går bak till målet, följer ribban till ungefär mitten, där man möts och överlämnar bollen, eller bara låtsas att man gör det, för att förvirra motståndarna.

Byter man position med varandra är det viktigt med kommunikation. Det är över huvud taget väldigt viktigt i sporten. Man kan t.ex. säga "Mitt fri" och då flyttar centern på sig så att man själv kan gå dit och skjuta. Andra kommunikationer är outtalade, men det är främst på högre nivå. Där använder man sig bl.a. av s.k. medflyttning, d.v.s. om vänsterbacken i motståndarlaget har bollen säger centern i det egna laget "höger", varpå alla 3 i laget flyttar ca 0,5m åt höger för att på så vis skära av vinklarna för skottet på ett annat sätt. Man brukar även använda sig av det faktum att den back i det egna laget, som inte får bollen, alltid går bak till sin stolpe, för att ge den andre backen fri skottyta på båda backpositionerna, utan att behöva säga någonting.

Alla lag har mer eller mindre sitt eget språk när det gäller kommunikation. Det är helt okej, bara man förstår varandra. Man ska prata och hålla igång snacket så mycket som möjligt under spelets gång. Man vet då exakt var de andra spelarna i laget befinner sig och vet själv var man befinner sig om man råkar tappa bort sig. Ända gången man inte får prata med varandra är när man skjuter. Det betraktas då som ett störningsmoment för motståndarlaget och straff utdöms sannolikt. Det försvarande laget får prata när motståndarna skjuter, men det är inte så jättesmart då koncentrationen efter bollen minskar.

2 andra viktiga regler är "High ball" och "Long ball".
High ball blir det då bollen inte nuddar marken före sexmeterslinjen när man skjuter, alltså då kastzonen är slut.
"Long ball"blir det om bollen inte nuddar någon av de neutrala zonerna, 3 meter på varje sida om mittlinjen. Detta sker oftast vid s.k. studsskott då man försöker få bollen att studsa till andra sidan. Dessa skott är ganska svåra att få till, man måste ha rejält med kraft i rörelsen och det kräver bra teknik.
Lyckas man få till ett studsskott ska även detta ha nuddat marken före sexmeterslinjen, men sedan också i någon av de följande neutrala zonerna. Bollen får alltså inte studsa i den egna kastzonen och sedan i motståndarnas kastzon. Då är det "Long ball".

"Third time throw" är en annan viktig regel. Den innebär, precis som namnet säger, att en spelare har skjutit 3 gånger. Det får man inte göra. En spelare får bara skjuta 2 skott på rad. Får han/hon bollen igen måste personen i fråga passa. Annars blir det "Third time throw" och då är det straff.

Dessa 4 är de vanligaste reglerna som bryts och som man kan bli tilldömd straff för, men sedan finns ett gäng regler till som t.ex. "Illegal coaching", "ilegal defence", "short ball" och "delaying game".
Den förstnämnda innebär att coachen coachar laget ute på planen då det inte är tillåtet.
Regeln för coachning har ändrats för något år sedan. Förr fick coacherna bara coacha laget under timeouter eller i pauser. Numera är det tillåtet för coacherna att coacha laget så fort det är avblåst och spelet alltså avbryts. Man kan då coacha genom att t.ex. berätta var motståndarna ser ut att ha sina svagheter, vad för typ av skott man ska skjuta eller var man ska skjuta. Planen är indelad i 5 zoner, 1-5 från vänster till höger. Säger man att man ska skjuta ettor ska man alltså skjuta på vänsterstolpen. treor är i mitten och femmor högerstolpen.
"Ilegal defence" innebär att, oftast centern", försvarar för långt fram, så att han/hon ligger med hela kroppen
utanför försvarszonen, i kastzonen.

"Short ball" blir det då ett lag skjuter ett skott som inte når fram till motståndarna. Det stannar alltså innan de får tag i bollen.

Den sistnämnda, "Delaying game" är, precis som i andra sporter, om man på något sätt fördröjer spelet. Det kan vara t.ex. genom att inte vara klara till matchstart, att ta för lång tid på sig att fixa glasögonen eller att timeouterna blir för långa.

Utöver alla regler för spelarna finns det ett gäng allmänna regler som ska följas.
Före varje match ska det ropas ut när det är 5 minuter, 2 minuter och 30 sekunder till matchstart. När det är 5 minuter kvar brukar man gå in på planen och värma upp genom att skjuta lite, s.k. inskjutning. När det är 2 minuter  kvar går de spelare som inte ska spela och coacherna av planen och vid 30 sekunder kommer en av domarna och kontrollerar ögonbindeln så att den är godkänd och så att man inte ser någonting.

När spelet sätts igång säger domaren "Quiet please" och blåser sedan i visselpipan 3 gånger och säger därefter "Play".

Skjuter man bollen utanför mål eller så att den på annat sätt går utanför planen blir det "Out". Då ska någon av domarna ta upp bollen och lägga vid närmsta back i motståndarlaget. Skjuter man t.ex. ut på vänstersidan får högerbacken i motståndarlaget bollen. Tiden stoppas då inte .

Däremot om bollen går utanför en icke upptejpad linje 1,5 meter från planen blir det avblåst. då blir det "Line out" istället för "out". Även här får närmsta back i motståndarlaget bollen.
Bollen ska plaseras i den vinkelräta rutan, som inte är uppmärkt, bakom backens backlinje och innanför sidolinjen.

Vid straff ska alla andra spelare i det försvarande laget utom spelaren som tar emot straffen, befinna sig bakom de främre målstolparna utanför planen. Man får inte heller ha någon fysisk kontakt med själva målet.
Laget som ska lägga straffen får själva avgöra om straffskytten vill ha hela planen fri eller om alla 3 spelarna ska vara på planen. Det rekomenderas dock att straffskytten är ensam på planen.

Vid mål blåser domaren 2 gånger i visselpipan och ropar "Goal!". Då är det tillåtet för publiken att aplodera. Så länge spelet inte är igång får man prata med varandra, men så fort domaren säger "Quiet please" måste tystnaden vara total.

I halvlek byter lagen sida med varandra. Pausen är 3 minuter lång och före varje halvlek kollas spelarnas glasögon av en av domarna.
Man är 6 domare i varje match. 2 huvuddomare och 2 måldomare på varje sida av planen.

För spelare som inte är med på planen är det tillåtet att inte ha ögonbindel på sig. Blir man inbytt kontrolleras dock bindeln före spel.
Det är tillåtet att göra 3 byten under en match, + byten i paus. Gör man ett byte  under en pågående halvlek ska coachen hålla upp en skylt med den spelare som ska bytas ut och en skylt med den spelare som ska bytas in.
Byter man i halvtid ska detta meddelas till sekretariatet.

Samma antal timeouter gäller även som för antalet byten, alltså 3. När motståndarlaget tar timeout får det andra laget också prata med varandra, så max kan alltså 6 tillfällen att prata med varandra under en match ges. Det är då också tillåtet att ta lite vatten, men man får inte röra ögonbindeln. Aldrig under en match får detta göras. Då blir det straff. Vill man av någon anledning justera bindeln ropar man "Eyeshade". När motståndarna har bollen nästa gång blåses spelet av och man får ställa sig upp med ryggen åt planen och rätta till bindeln.

Där har vi de flesta av de regler som gäller för spelet. Läser ni dessutom del 1 i följetången och tittar på videorna som finns längst ner i det inlägget tror jag nog ni förstår hyfsa

t bra hur spelet går till och vad det handlar om.


Kommentarer
Postat av: Emeliié

nej men om manhar stökigt och sen städar och ser resultat då är det himla kul =)

2009-12-26 @ 22:11:35
URL: http://emeliieruukeel.blogg.se/
Postat av: tess

Kan så vara men den som lever får se.



Ja jag har haft en bra dag fast att katten försvann och vi fick hålla på några timmar för att få ut henne från grannens altan. Alltså hon var under den. HELA dagen i kylan och i natt och imorgon skulle de ju bli jättekallt. Vet inte va de va med henne hon måste ha blivit skrämd... höll på att inte få ut henne däri från. Lilla matte blev ju så rädd så. Men det gick bra till slut. Lickade med lek och med mat... ja herregud.



Hon kommer alltid när man ropar annars.



Hur har din dag varit?



//tess

2009-12-26 @ 23:03:45
URL: http://tess701.blogg.se/
Postat av: Matilda

Dagen har varit jättebra. Minnesceremonin var underbart vacker.

2009-12-27 @ 00:31:46
URL: http://elitecyclist.blogg.se/
Postat av: Matilda

Så sant som det var sagt.

Benjamin är klok.

2009-12-27 @ 01:04:22
URL: http://elitecyclist.blogg.se/
Postat av: Matilda

Ja, läst lite. Men har faktiskt läst lite på shif.se! Hihi.



Sorgligt vet jag inte. Det är en del av mig och den jag är. Livet går som sagt vidare.

2009-12-27 @ 01:09:15
URL: http://elitecyclist.blogg.se/
Postat av: Emeliié

såg Djurgården-LHC ja =)

Synd att Mange alltid ska sätta målen i förlängning och inte i slutminuten av 3:de ist ;)

2009-12-27 @ 09:18:04
URL: http://emeliieruukeel.blogg.se/
Postat av: jennii

Jo, jag vet vad du menar =) jag fyller den 29:e...man e lite sen av sig skratt



Har du vart ute på rean än? Själv har jag inte kommit i närheten..men det är kanske lika bra det =0))

2009-12-27 @ 09:52:02
URL: http://mrsjennii.troop.se
Postat av: tess

Ja jag såg en skillnad direkt. MEN man måste surfa hos dom bland deras bloggar för att synas. Gör man inte detta så givetvis syns man inte heller. Men jag har hittat några nya bloggar där nu som jag läser... sedan är det ju bara å sätta igång deras surf bland bloggar låta de stå... så syns man själv oxå. Så jooo de fungerar.



Hoppas bara någon stannar till och läser och återkommer så att säga men chansen är ju större att man syns helt klart.



Ja vi brukar aldrig behöva locka fram henne heller hon brukar ju alltid komma bara man ropar... så konstigt förstår itne va de va med henne igår,. men nu ska hon inte behöva gå ut... lillan...



Gör du idag? Vi slappar... ska se Alvin och gänget 2 med mina två yngsta idag kl fyra...



//tess

2009-12-27 @ 10:57:08
URL: http://tess701.blogg.se/
Postat av: Matilda

Lite sorgligt är det.

Saken är bara den att livet går vidare. Det måste det göra.

2009-12-27 @ 11:06:23
URL: http://elitecyclist.blogg.se/
Postat av: jennii

Jag hoppas du hittar nå fynd =0)) själv har jag precis kommit hem från pulkandet. Riktigt grymma bilder blev d när vi åkte pulka & konstigt nog så smakar korv alltid bättre när det är kallt ute =)

2009-12-27 @ 14:29:41
URL: http://mrsjennii.troop.se/
Postat av: tess

Testa detta istället. denna sida var enklare och bättre enligt en annan bloggkompis...



Klicka bara på denna länk:



http://www.bloggtrafik.nu/index.php?sponsor=tess701



//Tess

2009-12-27 @ 17:54:09
URL: http://tess701.blogg.se/
Postat av: tess

Ja något måste hon blivit rädd för kraken.



Ja detta med medium är otroligt... de berättade saker som de absolut inte kunnat veta... hur vet jag inte... //tess

2009-12-27 @ 17:54:50
URL: http://tess701.blogg.se/
Postat av: Emeliié

haha absolut, vi kommer ha skit kul =)



Nej vi skulle vunnit hela och inte i 4:de perioden:O



Men Luleå skulle vunnit :)

2009-12-27 @ 18:03:42
URL: http://emliieruukeel.blogg.se/
Postat av: Anja

Svar:

Ja, gör det! Den tycker jag du skase )

2009-12-27 @ 19:47:24
URL: http://originalet.blogg.se/
Postat av: Matilda

Jag ska satsa på cyklingen efter studenten.

2009-12-27 @ 23:34:06
URL: http://elitecyclist.blogg.se/
Postat av: Matilda

Gick det bra att träna?

2009-12-27 @ 23:40:25
URL: http://elitecyclist.blogg.se/
Postat av: Matilda

Läkare eller civilingenjör med medicinsk teknik som inriktning. Har inte riktigt bestämt än.



Medicinbollar är kärlek!

2009-12-27 @ 23:48:28
URL: http://elitecyclist.blogg.se/
Postat av: Vispen

Ja, nu har jag läst båda goalballinläggen, det första läste jag för några veckor sen och det andra nu:) Det var bra och lugnt ett intressant sportinlägg även om jag kände till de flesta av reglerna innan. Spelade ju för några år sen men några av reglerna kanske har ändrats sen dess, bland annat det där med coachingen:) Bra skrivet i alla fall=)

2009-12-28 @ 01:15:58
URL: http://vispen91.blogg.se/
Postat av: Matilda

Idag ska vi göra de sista förberedelserna inför imorrn :D själv?

2009-12-28 @ 10:49:29
URL: http://elitecyclist.blogg.se/
Postat av: madde

Hej Johan! det var några dagar sen nu. Riktigt kul var det på vår kväll med min kille och en tjejkompis, vi kollade på film, spelade ett festspel och drack lite smått. Trevligt faktiskt!. Kompisen stannade kvar enda till kvällen dagen där på, hon hann precis med sista bussen hem.



Sen dess har jag och min kille haft lite mysigt tillsammans med några filmer, promenader fast vi har mest latat oss haha.



Kul att du hörde av dig, du verka vara en snäll kille som man kan lita på men jag är ändå lite skeptisk... Nu har du fått en liten bild om hur jag ser ut och jag fått höra hur du ser ut. Kan vara bra att veta liksom om du förstår haha.



Vad har du gjort idag?

Jag har faktiskt en färskt fråga, hur kommer det sig att du blev intresserad av att läsa min blogg när alla andra som skriver till dig verka vara hockeyfääns som du? Jag är inte direkt en tjej som gillar sport som du redan vet.



Kram på dig!

2009-12-28 @ 14:04:09
URL: http://ohlssonmadde.blogg.se/
Postat av: tess

Jo jag har haft en bra dag... tror dock jag börjar bli förkyld men jag har handlat c vitamin så nu ska man kurera sig... ta de lugnt...



Du???



Ja prova sidan den va enkel att använda.. å jag har mer läsare redan och många som verkar kolla många gånger under en dag... //Tess

2009-12-28 @ 17:00:38
URL: http://tess701.blogg.se/
Postat av: tess

Ja hur har du haft det idag menade jag??? Du??? e du med...



//Tess

2009-12-28 @ 17:25:32
URL: http://tess701.blogg.se/
Postat av: Sara

Jag måste nog följa strömmen och säga att avatar var riktigt bra!! :D har du sett den? :)

2009-12-28 @ 17:44:16
URL: http://saralindfors.blogg.se/
Postat av: tess

Elin är Daniels yngsta dotter. Han har två flickor. Alexandra och Elin



//Tess

2009-12-28 @ 19:01:22
URL: http://tess701.blogg.se/
Postat av: anna

Svar: Ja, det har regnat riktigt mycket så ingen snö mer..:(



Ja, lite svårt att njuta när man har massa plugg, men man kan ju försöka tänka på allt annat som är bra med skolan :)



Kul att din jul blev lyckad :) Ja min blev också lyckad så jag är nöjd!



Hittade du något på rean då? :)

2009-12-28 @ 19:04:08
URL: http://aannnnaaaa.blogg.se/
Postat av: tess

Du hejjar välla på Färjestad nu? Nu sitter min man där hemma å e ledsen för att han inte åkte till Ullevi... men jag har aldrig hindrat hade gärna varit där med... //Tess

2009-12-28 @ 19:42:28
URL: http://tess701.blogg.se/
Postat av: Matilda

Nepp, imorgon är det stormiddag hemma!



Yes, jag skrev det i ett inlägg tidigare.

Haha, värsta coolt det där med hockeyn! Läste om det i DN.

2009-12-28 @ 19:46:12
URL: http://elitecyclist.blogg.se/
Postat av: madde

Förlåt för långsamma svar. Idag mår jag verkligen inte alls bra, ont i magen och nu har jag ont i huvudet...Känner mig bara allmänt lat och seg.



Ska svara mer omfattande på ditt meddelande senare:)



kram

2009-12-28 @ 20:14:20
URL: http://ohlssonmadde.blogg.se/
Postat av: MATILDA

Hade ingen aning om vad goalball var tidigare, men nu har jag då hum om det! ;)



sv. Ja jag klarade mig utan några skador! Höll på att säga att jag aldrig fått något brutet ben eller så, men jag kom på nu att jag för något år sen bröt handleden när jag åkte snowboard x)



Riktigt bra går det än så länge i JVM iaf, ska bli spännande imorgon kl 00.00! =)

2009-12-28 @ 22:06:37
URL: http://matildasodergren.blogg.se/
Postat av: Emeliié

Luleå mötte Hv :P

2009-12-28 @ 23:04:33
URL: http://emeliieruukeel.blogg.se/
Postat av: jennie

sv: haha, du får gärna skratta ;) jag tycker bara att jag var tuvngen att skriva av mina aggressioner på denna fjärris! och det andra ;)



viasat sport har vi - kanske 10 kanaler eller nått = FY FAN! jag vill inte ha denna sport. därför som pappa bytte, för han vill ha sport kanaler. yss! motorkanalen vet jag ine, men detn skulle förmodlige min kille gilla :/



haha, det var bara nått jag fick för mej. eftersom jag förmodade att du var detta, men bara roligt om det finns människor i min ålder som man snacka med ;)



njaa, min mamma satte upp alla grejer tåv veckor innan jualfton, så det var på tiden att det skulle väck. men nu är det inte lika mysigt längre ;)



kram

2010-01-08 @ 22:13:16
URL: http://jennsiii.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: