Riktigt bra resa! =)

Tid: 00:48:08
Datum: 2009-07-14
Kategori: Allmänt

Då var man hemma igen efter en minst sagt lyckad resa!

Vi åkte ju 4:30 i fredags morse. Innan dess hade Jocke kommit i torsdags, men vi hade inte gjort så jättemycket, mest sett på film och kört Fia. Jag fick också en flaska Jin av honom i present  =)

På fredagen vaknade jag faktiskt innan klockan ringde, så jag var inte så fruktansvärt trött ändå.
Ute regnade det och var 14 grader. Av vad jag har hört har det regnat en hel del här hemma i helgen.
På torget var det öde, men bussen kom och vi klev på varpå vi åkte till Mjölby och Ödeshög innan det bar av neråt i landet.

På vägen stannade vi och åt frukost nere i Ljungby varpå vi åkte ner till Helsingborg och tog färjan över till Helsingör. Där hann man inte göra så mycket eftersom att färjan bara tog 20 minuter.
I Danmark sålde de korv i bussen. Det fick de inte göra i Sverige, för det får man tydligen inte enligt lag. Förr hade de också sålt öl och vin på bussen, men som vanligt hade någon missbrukat det och druckit för mycket, så det hade de tagit bort.
De hade också ett litet lotteri där man fick köpa lotter och så lottades det ut fina priser senare på kvällen. Pappa sa att förr hade de haft ett speciellt lotteri där folk hade fått säga en siffra. Varje gång man stannade någon gång drogs en vinnare. Då hade de ritat en pil över bakdäcket och skrivit siffror på själva bakdäcket. Den siffran pilen pekade på vann.

Många åt korv i bussen, men inte vi. Vi tänkte att vi skulle äta på båten till Tyskland, men väl på båten fattade vi varför de flesta hade köpt frukostbufé för 72kr och korv på bussen för 10kr istället för att köpa macka och kaffe för 52kr och korv och pommes på båten för 96kr som vi gjorde. Den svenska kronan är ju inget värd alls just nu, så man får ju inte alls mycket för den på båtar o.d.

Väl över på andra sidan, efter en tråkig båtresa med dåligt väder, inget att göra och höga vågor, svängde vi förbi Stop & shop där vi kunde handla något om vi ville ha något till kvällen. Alltså inget större, för det skulle vi köpa dagen efter.
Egentligen var ju planen att vi skulle ha handlat i Bordershopen på fredagen och på Calles på lördagen, men vi ändrade lite i planerna, för av ren erfarenhet visste de att folk kunde vara trötta och inte orkade gå i affärer på fredagen och det stämde. Trött var man efter att ha gått upp 3:30.

Jag köpte inget på Stop & shop, för jag var inte sugen på något. Bara en påse Riesen blev det. Jocke köpte några alkoläsk och pappa köpte några öl.

Väl framme på hotellet väntade en glad överraskning. För 1500kr förväntade man sig inte något vidare bra hotell, men det var faktiskt över förväntan. Fina rum med fräscha badrum och hyfsat sköna sängar.

På kvällen åt alla middag på hotellet. Vi hade tagit upp beställningar i förväg på bussen och jag hade valt fläskfilémedaljonger och det var SÅ gott! Riktigt gott var det och pappa bjöd Jocke och mig.
En lite kul grej var ju att de vi satt med vid bordet, som vi inte hade en aning om vilka det var, kände Engvalls. Det var ett par och en gubbe. Gubben rörde knappt sin mat innan han sa att han var mätt, men ändå sa han att det var mycket bättre nu än vad det hade varit förut.
Mannen i paret sa i alla fall att han jobbade som vaktmästare på Väster i Motala. Pappa sa att vi kände några där. Mannen undrade vilka det var och när vi sa det visste han självklart vilka det var. Lite kul sammanträffande =) Ibland är världen liten...

Efter middagen var baren öppen så länge vi var vakna, vilket inte heller är så vanligt, men vi orkade inte vara där, för vi var fruktansvärt trötta och gick upp och lade oss istället.

Dagen efter var det upp klockan 8 som gällde för att käka frukost. Det var en helt ordinär hotellfrukost och jag är ju ingen vidare frukostmänniska, så jag åt bara det vanliga + lite till.

Sedan bar det av till Calles där vi skulle handla i ca 2,5h. Pappa gick först in och hämtade det han skulle ha och betalade det varpå han tog en till vagn och hjälpte Jocke och mig. Under tiden hade Jocke och jag gått runt och spanat in lite grejor vi ville ha. Det fanns jättehäftiga flaskor, men det värsta var nog en 1,5l-flaska Strårom! Det fanns också 3l-flaskor Visky och Jin, flaskor som såg ut som skepp och flaskor som såg ut som kvinnokroppar.
Här har vi i alla fall min inköpslista över vad jag köpte:

2 plattor Grapeburkar
1 svensk Vodka
1 Holyday cream eller vad de heter, en bra kopia av Balies
1 konjak

Det blev en del, men det var det värt. Grapeburkarna  är riktigt goda! Jag vet inte vad de heter, men goda är de. Egentligen skulle jag haft riktig Balies, men eftersom att det här är i princip samma sak och den var hälften så dyr så var det väl inget att tveka på. Konjaken fick bli den billigaste, för jag ska ju i princip bara ha den till att blanda Alexander med. På tal om Alexander så skulle Alle ha haft bag in box-vodka, men det glömde jag faktiskt bort, så han fick nöja sig med ölen.

Mer skulle det dock bli.
Efter Calles gick vi till Andi eller något sådant, någon annan affär där jämte Calles. Där köpte jag lite choklad och en Statement som jag ska ha till Irish coffee =)

Efter att ha hittat några badtofflor i en skoaffär där bar det av till det stora köpcentret Kaufland, men så stort var det inte tyckte jag. Det var mest matställen tyckte jag, men en elektronikaffär hittade vi i alla fall och där kollade vi på mp3:er, stereo till mamma och pappa, videokameror och TV. De har fortfarande tjock-TV kvar i butikerna där...

Vi gick ut och köpte korv i en moj utanför. Hon i kassan pratade faktiskt svenska. Jag tog en currykorv, precis som jag gjorde i Lübeck för 11 veckor sedanm. Nu var den dock inte hackad utan i bröd. De har väldigt matiga korvar där nere och bröden är stora. Inte de bröden då, utan korvbröden höhö ;P

Innan vi åkte tillbaks till hotellet hann vi springa in i ytterligare en affär och handla en Mümmelman som var riktigt billig. En hela för 70kr tror jag det var.

Tillbaka på hotellet vilade vi lite innan man skulle in till stan på kvällen. Man fick åka till stan direkt om man ville, men vi valde att vila en stund innan vi åkte.

I stan var det inte jättemycket att se, vi kollade lite i affärer, åt jättegod mjukglass, tog lite kort och åt pizza. Efter allt pappa hade betalat mig för var jag skyldig honom 500kr. Man kunde inte handla med kort om man handlade för under 10€, så allt godis + mat + glass hade han betalat.

Mer hände inte den dagen, vi somnade gott även denna kväll efter en full dag med shopping och grejor =)

Nästa dag gick vi upp 7:30 och åt frukost innan vi skulle åka från hotellet klockan 9. Då åkte vi till Stop & shop för en liten komplettering om man ville. Jag, Jocke och farsan köpte varsin päronkonjak, som man ska ha till Lennart, men mycket mer blev det inte. Däremot fanns det andra som handlade. De fortsatte att handla plattor med öl och visky.

Båten gick inte förrän klockan 11, men båtresan var mycket roligare än på vägen dit. Nu var det sol och vi satt ute på däck och spelade poker. Det gick svindåligt =P

I Danmark bjöds det på korv igen och den här gången var vi så smarta att vi köpte det.
Jag lyckades i övrigt sova en del trots lite hårda nackstöd.

Väl i Sverige stannade vi i Ljungby igen och åt. Även här hade vi tagit upp beställningar i bussen. Det blev ett svårt val. Det fanns pyttipanna, Blåklintare, något vegetariskt och lax. Blåklintare var pannbiff, potatis och svampsås som de hade upprättat speciellt för oss. Det lät bra tyckte jag, men haken var ju bara att det var svampsås. Till slut tog jag det i alla fall och när vi var där frågade vi om jag kunde få vanlig sås istället och det kunde jag så klart. Det var riktigt god mat! Deras dialekt är ju härlig där nere också. Jag vet inte vad det är, någon slags småländska kanske? Någon som vet? Typ som man pratar i Jönköping. Annars är småländska bland de fulaste dialekterna jag vet. Småländska, skånska och östgötska, usch!

Resterande bussresa gick bra, men väl hemma visade det sig att mamma hade slarvat bort bilnyckeln. Sådan tur var hittade Emma den, så hon kunde komma och hämta oss. Då blev pappa lite irriterad eftersom att det låg fullt med grejor i bakluckan. Till slut fick vi in allt i alla fall och väl hemma var det bara att packa upp. Vi hann också se på en film och köra Fia innan vi lade oss. Totalt hann vi se på 5 filmer under tiden Jocke var här. 4 i torsdags och 1 igår. I Fia vann jag med 4-2 i spel. Det var nog också första gången sedan vi slutade på Ågesta som vi inte körde någon poker alls. Bara på båten, men det räknas inte.

Idag skjutsade vi Jocke till tåget varpå vi åkte till Forex och växlade in pengar åt mig till Tallin dit Jocke och jag åker om 13 dagar =)
1700 estniska fick jag för 1259 SEK.
Därefter åkte vi ut till Ikea innan vi åkte hem.
Resterande dagen har jag suttit här och uppdaterat mig på olika bloggar och chattat. Mamma köpte dessutom bussbiljetter åt mig när de var och lämnade Sofia vid tåget nu ikväll. Så nu är det mesta inför Tallin klart =)

Totalt sätt så var det här en riktigt bra resa! Det är absolut något man måste göra om! Chauffören, Cjharlie, och Ullis var riktigt trevliga och Charlie skämtade friskt om det mesta och undrade om Jocke och jag skulle med på nästa resa också. Nästa resa blir det inte, för den är i oktober tror jag det var, men nästa sommar blir det absolut en trip till =)
Det hade dock inte skadat om det hade varit någon yngre person med. Det var några som var i 40-årsåldern, men annaers var det mest gamlingar på 60+. Så lite mer ungdommar hade inte skadat =)
Det här är annars något jag rekomenderar, om ni har fyllt 20 då =P

Dagens låt får bli ingen mindre än Rotterdam terror corps - Hardcore gladiator!

Postat av: amel Zukanovic

Nevermind

2009-07-14 @ 00:53:44
URL: http://verbalvendetta.blogg.se/
Postat av: tess

Bara han pallar OM jag blir sjuk igen. Men jag är ju medveten om att jag är sjuk ibland det är bättre än att man intehar insikt.

Paj bjuder jag gärna på... Du är välkommen JOhan //tess

2009-07-14 @ 12:58:52
Postat av: Sarah

Låter trevligt. Jag vill också till Ljungby, verkar rätt så mysigt!

Sv: Ja dom ligger väl på... jag minns inte! Fasen också, trycket kostade 150 spänn men själva replican kostade väl 600 kronor. I Finland är dom ännu dyrare. Jepp, har mitt efternamn och mitt födelseår.

HATAR STOCKHOLMS MÄNNISKOR! Men staden är okej. Men som jag skrev: all skit kommer från Sthlm.

Äntligen nån som tycker jag är modig, haha!

2009-07-14 @ 14:26:26
URL: http://thiindra.blogg.se/
Postat av: tess

Nej jag har ju inte raggat så mycket röster... jag har ju inte så många läsare och jag orkar inte sitta och ragga heller man jobbar ju och har ett liv... just nu tvättar jag och packar ut i husvagnen och tänkte faktiskt ta å gå ut och göra en paj på nektarin och blåbär... det blir nog gottis det att sitta å äta på altan.

Ja det vore skoj å bjuda på paj... du får ta dig hit nu när jag har semester... //Tess

2009-07-14 @ 16:26:58
Postat av: tess

Mnga i min blogg har skrivit att de röstat på mig men det var ju inga av dom som stod med i den där bloggen. Va konstigt.... //Tess

2009-07-14 @ 16:31:15
Postat av: jennii

Sv. Ja, d va riktigt läskigt me gubben!

D va ingen dålig inköpslista =)

2009-07-14 @ 16:51:06
Postat av: tess

Pajen blev bra... mycket god.

Jag lovar att jag gör svampfri paj om du hälsar på...

Ja ja vet inte??? Men för mig är det inte så allvarligt. Några nya läsare kanske kommer in och det är ju alltid skoj men annars är inte bloggen allt.

Nu ska ja lägga migoch läsa... och vänta på min karl... fast när han kommer sover jag som en liten gris får ja hoppas.

Ha de gottis Johan.... //Tess

2009-07-14 @ 20:40:15
Postat av: tess

Bloggen e skoj och det är alltid skoj med nya läsare... men allt får inte bloggen bli... har en liten bild till dig i bloggen nu... BARA till dig. //Tess

2009-07-14 @ 20:51:02
Postat av: bbellahh - allt i ett

Sv; Ja geisha är gottgott!

Ja det var ganska många frågor det.

Jag och Konrad har känt varann i 1,5 månad bara faktiskt, vi träffades på en fest på skolavslutningen hos vår kompis, sen dess har vi träffats jätteofta och ja .. hihi :)

Ja jag själv tycker jag sjunger hyffsat och många andra tycker att jag sjunger jättebra! Jag har en Kategori som heter "Sångklipp", där kan du se videos som jag spelat in där jag sjunger, kolla gärna in dom och säg vad du tycker =)

2009-07-14 @ 23:26:53
Postat av: Sandra Gee

Hej Johan!! =D

Ja det va ju sjukt tråkigt att min sida ska krångla?! =(

Hihi Ja klart du ska komma om vi komemr till linköping :P Dock är det ju inte säkert ännu.. utan du får ju gå in på baby alice bloggen och klicka på länken och gå in och rösta på oss, om vi ska ha en chans att giga där :)

KRAM

Sandra

2009-07-15 @ 00:37:21
URL: http://sandragee.blogspot.com
Postat av: tess

Ja visst va bilden fin.. du ÄLSKAR ju svamp hi hi hi...

Jag somnade snabbt igår... som en stock men vaknade lite seg ändå...

Hoppas du har det gottis och du... PAJEN väntar. //tess

2009-07-15 @ 08:54:42
Postat av: jojje

hej så nu har du alltså varit i ett annat land igen. jag vill också fara utomlans haha. vad är en mümmelman lr vad det nu stod? förreste, svamp är jättegott haha.

2009-07-15 @ 16:12:45
URL: http://minrottweiler.blogg.se/
Postat av: tess

Han läser till sjuksköterska.

Nä nu ska ja göra mat.. tog en promenad efter jobbet och känner att jag snart blir för trött för att laga mat... har inte lust heller men jag måste. //tess

2009-07-15 @ 17:14:29
Postat av: bbellahh - allt i ett

Sv; Okej, låter mysigt! Synd att det inte höll.

Vad tyckte du om sångklippen ?

Jag ska kolla in din kompis blogg och lyssna!

Hoppas du får en fin kväll =)

2009-07-15 @ 18:16:17
Postat av: jojje

sv: vi kom hem från stugan idag hehe

2009-07-15 @ 18:39:01
Postat av: jennii

Sv. Lammkött...haha...har du nyttjat d du köpte än då? =)

2009-07-15 @ 21:36:15
Postat av: bbellahh - allt i ett

Sv; Vad synd att du inte kan lyssna! Men du överlever väl ;)

Vad ska du hitta på för kul i resten av sommaren då ?

2009-07-15 @ 23:01:06
Postat av: kodd

Jävlar vad omständigt du skriver...

2009-07-16 @ 01:28:37
Postat av: bbellahh - allt i ett

Sv; Jag ska hälsa på mina kusiner och gå på Östersjöfestivalen! :)

Okej men det låter som en rolig sommar du haft iallafall. Jag ska till Sthlm och kanske Gbg, sen får vi se!

Kram.

2009-07-16 @ 07:25:37
Postat av: Elina

låter riktigt kul :) Men VAD är en mümmelman??

2009-07-16 @ 11:15:35
URL: http://tankarisweetvalley.blogg.se/
Postat av: Elina

Hahah jag? Festar mycket? Njaaee.. Allt är relativt.

Hade jag ingen aning om :)

2009-07-16 @ 12:41:13
URL: http://tankarisweetvalley.blogg.se/
Postat av: jennii

Sv. Ja, jag vet att jag sa d å jag håller fast vid d..för d e va du e. Räknat i ålder då vill säga..men sen vet jag inte hur mogen du e för din ålder =)

Sv. Luci, förkortning för Lucifer, e en iller å en mkt sööt sådan =)

2009-07-16 @ 15:44:53
Postat av: Viktoriae personligt | Grafisk design & mitt liv

Mycket sprit det införhandlades.. och inte visste jag att man inte fick sälja typ korv och sådant på bussen, hm.. se där! Men du får ju inte vara så elak mot en av mina dialekter! Jag är ju småländsk! Men har en dialekt som är en blandning av småländska, rikssvenska, västgöta och skånska (inte vackert, nej) men jag är stolt smålänning ;)

2009-07-18 @ 15:03:23
URL: http://viktoriae.blogg.se/personligt
Postat av: L Y D I A

sv. på tisdag, :P

ja klart, bara jag som flytta dit vet du, :P lämnar resten av högen här hemma^^

men åh segt ;P haha ahupp men jag vill jus e ju^^

2009-08-03 @ 12:11:31
URL: http://lydiacarlson.blogg.se/
Postat av: Kim Persson

fint skrivet tycker jag faktiskt