Stanley cup fortsätter

Tid: 16:44:31
Datum: 2009-05-22
Kategori: Allmänt

Då var vi inne på conference-finalerna, eller semifinalerna, hur man nu vill se det. Ändrat systemet har de i alla fall gjort. Det kanske har varit så länge, men på ett gammalt NHL-spel jag har spelade East kvartsfinal, semifinal och conference-final internt och West gjorde likadant. Segrarna i de båda finalerna möttes i den riktiga finalen.

Så är det inte nu längre.
I 1:a rundan spelade man East för sig och West för sig, men sedan, när man kom till kvartsfinalerna mötte Vancouver från East, som slog ut st. Louis med 4-0 i matcher, Chicago från West, som slog ut Calgary med 4-2 i matcher. 
Carolina från East, som slog ut New Jersey med 4-3 i matcher, mötte Boston från West, som slog ut Montreal med 4-0 i matcher.
Därefter fick Detroit från West, som slog ut Columbus med 4-0 i matcher, möta Anaheim, också de från West, som slog ut San José med 4-2 i matcher, och Pittsburgh från East, som slog ut Philadelphia med 4-2 i matcher, fick möta Washington från East, som slog ut NY Rangers med 4-3 i matcher.

Varför gör man så? Att 2 av 4 drabbningar är mellan ett lag från East och ett från West medan de andra 2 är interna fighter mellan East och West? Är det någon som vet det?

I alla fall så var det en tydlig tendens i kvarsdfinalerna och det var att 3 av 4 lag som vann den 1:a matchen senare blev utslagna.
Vancouver vann 1:a matchen mot Chicago med 5-3, Boston vann över Carolina med 4-1 och Washington slog Pittsburgh med 3-2. Dessutom slog Detroit Anaheim med samma siffror.

I 2:a omgången kviterades det i 3 av 4 matcher. Chicago slog Vancouver på bortaplan med 3-6, Carolina slog Boston på bortaplan med 0-3 och Anaheim vann borta mot Detroit med 3-4 efter sudden. Pittsburgh såg det tyngre ut för. Washington vann igen med 4-3 och utökade till 2-0 i matcher.

3:e omgången resulterade i följande:
Vancouver återtog komandot över Chicago och vann borta med 1-3. Anaheim tog komandot över den matchserien när man vann med 2-1 och Carolina vände också matchserien genom att slå Boston med 3-2 i sudden. Pittsburgh grep efter ett av de sista halmstråen och reducerade till 2-1 i matcher när man slog Washington med 3-2 efter sudden.
Alltså hade 2 lag vänt underläge 1-0 i matcher till ledning med 2-1, Carolina och Anaheim.

I 4:e omgången drog Carolina ifrån ytterligare och utökade till 3-1 i matcher när man vann med 4-1. I de övriga 3 matcherna kviterades det till 2-2 i matcher. Detroit vann med 3-6, Chicago vann med 2-1 efter sudden och Pittsburgh vann med 5-3.

I 5:e omgången var det Bostons tur att gripa efter ett sista halmstrå. Man lyckades med det och vann med 4-0 och reducerade till 3-2 i matcher.
I övrigt vann Detroit igen, med 4-1, och tog ledningen med 3-2 i matcher. Likaså gjorde Chicago mot Vancouver när man vann med 2-4 och Pittsburgh vann 3:e raka, med 3-4 efter sudden, och hade alltså vänt underläge 2-0 i matcher till ledning med 3-2. Detroit, som hade tagit ledningen i sin matchserie, tappade den till 2-1, men vände tillbaka till 3-2. Chicago gjorde en stark insats de med efter att ha legat under med både 1-0 och 2-1 i matcher.

6:e omgången resulterade i att Chicago slog ut Vancouver med 7-5 och 4-2 i matcher. De andra 3 kviterades än en gång. Pittsburgh var nära på att avgöra mot Washington, men Capitals lyckades vinna med 5-4 i sudden och fick till en 7:e och avgörande match. Detsamma gällde Boston som, stärkta efter sin senaste seger, ångade på och slog Carolina med 2-4 och Anaheim vann med 2-1.
En matchserie var alltså avgjord och det var den där Chicago hade hämtat upp 2 underlägen.

I de 7:e och avgörande matcherna var det ändå Pittsburgh som var det starkare laget i den serien och vann med 2-6 på bortaplan. Mycket starkt gjort att hämta upp underläge 2-0 i matcher till seger med 4-3. Detroit gick även de segrande ur sin drabbning och vann med 4-3 efter en mycket tät match. Även de hämtade ju upp underläge 2-1 i matcher till seger med 4-3. Boston var inte lätta att tas med för Carolina, men till slut lyckades man ändå vinna med 3-2 efter sudden. Det var alltså såå nära att Boston hade hämtat upp underläge 3-1 i matcher till 4-3, men det räckte inte riktigt.

Istället blev det semifinaler mellan Detroit och Chicago och Pittsburgh mot Carolina.
2 matcher är spelade där och både Detroit och Pittsburgh leder med 2-0 i matcher efter matchsiffrorna 5-2 och 3-2 efter sudden för Detroit och 3-2 och 7-4 för Pittsburgh. Så det börjar luta åt en repris av förra årets Stanley cup-final, men vem vinner i så fall i år? Kan Detroit försvara bucklan, eller orkar Pittsburgh slå tillbaka?

I övrigt så mår jag sämre än i onsdags. Det blev sämre igår igen och idag är det väl ungefär som det var igår, men träningen ska jag väl inte missa imorgon i alla fall? Det är ju sista för säsongen.
Sedan ska jag, Albin och Oskar ut på en krogrunda =) Det blir 1:a gången för min del, om jag hänger med, för är man lite halvförkyld och hostar så är det kanske inte så jättekul att gå ut på krogen. Dessutom har jag 2 stora prov på måndag och tisdag, så jag bör kanske plugga egentligen, men vi får se hur det blir, det vore ju å andra sidan kul att för en gångs skull komma ut lite =)

Kommentarer
Postat av: Emma A

Det låter krassligt du! Blev det nånting? :) Krams & Krya på dig

2009-05-22 @ 17:34:48
URL: http://mssmidth.blogg.se/
Postat av: Danne

Om man vill veta nåt om hockey så är det ju bara att gå in på in blogg

2009-05-22 @ 19:13:20
Postat av: Sarah

Jag tycker det var kul att det börjar gå bra för Blackhawks (även om Rangers är "mitt" lag).



Men kära du, hur kan det vara överflödigt att lära sig Rysslands nationalsång? Haha. Lite kanske. Kan lära mig den svenska versionen, den var roligare. :)



Kul med fler hockeyneerds (nörd=coolt, tro mig ;-))

2009-05-22 @ 19:43:32
URL: http://thiindra.blogg.se/
Postat av: Sarah

Kanadickfittarna (sry) i J-VM glömmer jag aldrig. Kommer ALDRIG ha respekt för deras hockey igen. Oh jeeeesus!! Har aldrig varit så upprörd tror jag, haha

2009-05-22 @ 19:44:56
URL: http://thiindra.blogg.se/
Postat av: JENNIE

Sv: Haha nej inte direkt, men den började funka sen ialla fall, blev nog lite överhettad. Inte så smart att ha datorn och sladden i sängen under ett duntäcke ;P

2009-05-22 @ 20:12:21
URL: http://jenniesplace.blogg.se/
Postat av: Jennii

D måste jag verkligen hålla me om! Vintrarna allt varmare å somrarna allt kallare. Snart tar vi väl semester under "vintern" istället =0))

Väldigt tråkigt måste jag säga!!

2009-05-22 @ 20:23:38
URL: http://mrsjennii.blogg.se/
Postat av: Sarah

Aa lade till dig på bloglovin så jag hittar dig =) Fast än är ju stanley cup kvar, även om jag inte bryr mig särskillt mycket. Eftersom man är finne o bor här så hejar man ju på Filppula dårå!

2009-05-22 @ 21:36:46
URL: http://thiindra.blogg.se/
Postat av: Sarah

Ja. Bara. Eller han dejtar ju grannens brorsdotter så man måste ju.Annars blir han besviken på grillfest i sommar ;D haha.



Jag bor i en skithåla som heter Ekenäs, ganska mittemellan Åbo och helsingfors som du kanske hört om:)

2009-05-22 @ 22:17:33
URL: http://thiindra.blogg.se/
Postat av: Sarah

Haha ja, hon är ju värsta miljonären, rikare än Valtteri t.om. ;) Ifall du undrade, haha.



Jasså, vad kuul! Ska ni stanna i Helsingfors en dag eller? Jag är född 93. Liten skit ;)

2009-05-22 @ 23:04:55
URL: http://thiindra.blogg.se/
Postat av: Sarah

Frödinge muddkaka! Det måste du bara smaka, så jävla gott! Skulle lätt välja en tid i fetma o äta det hela dagarna;) haha.

HIMMELSKT!



Jasså, vad trevligt. Har du vart här förut? Stan är rät rörig men mysig :D

2009-05-22 @ 23:15:50
URL: http://thiindra.blogg.se/
Postat av: Sarah

fyller i okt:)

2009-05-22 @ 23:16:05
URL: http://thiindra.blogg.se/
Postat av: Sarah

Haha, Rät = rätt.

Är lagom trött för att inte kunna skriva. :)

2009-05-22 @ 23:19:52
URL: http://thiindra.blogg.se/
Postat av: Sarah

Ja, verkligen!



Finlandssvenskar finns väl 10 000 i Helsingfors men lita dig inte på det. Många glor snett om du tror du kan beställa kaffe på svenska t.ex, även om de borde förstå det. Alla läser ju svenska i minst 3 år i grundskolan här. Jag själv bor i en svensk stad, så här talar alla svenska. Har ingen finskspråkig i min släkt, förutom nån ingift och svenska är mitt modersmål, så det är väl därför ;) hehe



åh moomindalen ;) vad mysigt. Men det ligger ju åt andra hållet ;) Åbo la.





Sorry för långt och ointressant..



2009-05-22 @ 23:33:12
URL: http://thiindra.blogg.se/
Postat av: Sarah

För långt = min tråkiga fakta om finnesvennar.



Njaaa.. Asså svensk hockey och finsk är väl egentligen på samma nivå, bara att Sverige har två bra ligor och Finland bara en. Men föredrar kanske finsk hockey, det är mer fight och det gillar jag. :) Men att stå i Cloetta Center o heja på Cluben är oslagbart det med!





Bor du i Dalarna eller?

2009-05-22 @ 23:46:35
URL: http://thiindra.blogg.se/
Postat av: Sarah

LHC är det ENDA!! ;-D Nu blir jag besviken! :P haha.



Ska vara i Linköping i sommar ju. Fast vete fan var 3 mil utanför är... Finns ju många.. Inom Motala kommun kanske? Det låter ju logiskt :P



50 % av alla svenskar håller på antingen Leksand eller Malmö. Så är det bara, svårt att acceptera, men men :P

2009-05-22 @ 23:56:09
URL: http://thiindra.blogg.se/
Postat av: Jny

Sv: jaaaa vädret har varit katastof hela kvällen hos oss, förut spöregnade de o åska, sen senare mot kvällen duggade de bara :P

2009-05-23 @ 04:56:09
URL: http://jnyprod.blogg.se/
Postat av: tess

Jag är i Degerfors... de e en riktig HÅLA de... ha ha ha...

2009-05-23 @ 10:49:37
URL: http://tess701.blogg.se/
Postat av: Ida

Hum. nej som jag sa på msn, ett sms tar ju inte sååå lång tid att skicka direkt :/



Hoppas du får det trevligt på festen ikväll och att det går bra på träningen. :)

2009-05-23 @ 11:04:02
URL: http://idaaahooe.blogg.se/
Postat av: sandi

var det sista gången för goalball för den här sommaren??

2009-05-23 @ 15:00:06
URL: http://andyri.blogg.se/
Postat av: matilda

Sv: Jodå, 2016 satsar jag också mot! Även 2020 :)

2009-05-23 @ 15:47:48
URL: http://elitecyclist.blogg.se/
Postat av: Emma A

Ha ha! Jo, dom är jätte bra :) Låter bra, hoppas det stannar så. Haft en bra helg annars?

2009-05-23 @ 16:36:30
URL: http://mssmidth.blogg.se/
Postat av: Sarah

En görviktig detalj jag glömde ta upp igår... ÄLSKA FORMULA!! Din favvo är Schuma fattar jag... Vem håller du på i år?

2009-05-23 @ 20:53:09
URL: http://thiindra.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: