Canon cup 2009

Tid: 15:01:41
Datum: 2009-11-30
Kategori: Goalball

Då var vi hemma igen från årets sista tävling.

Vi åkte ner i fredags. Jag var ju hemma från skolan då eftersom att jag kände mig lite sådär efter sprutan. Det gjorde ont i axeln och så kändes det som om jag hade feber.
Jag var lite orolig för hur det skulle gå att spela på lördagen, men det var faktiskt inga problem alls.
Vi åkte som sagt ner, med Alle som chaufför. Det gick bra och vi hittade nästan direkt.

På kvällen åt vi pizza och körde plump. Det gick riktigt bra och jag vann ganska klart. Jag tror bara jag fick 3 plumpar. Emma kom överlägset sist med bara 60 poäng. Jag fick 174 eller vad det var.

I lördags var det upp klockan 7 som gällde. Vi åt frukost och gick sedan ner till hallen där vi skulle spela våran 1:a match 9:20. Innan dess hann vi kolla lite på Lions, det danska laget vi mötte nere i Malmö, mot Finland. Lions var dock inte samma Lions som vi mötte nere i Malmö. Då hade de ju bl.a. gamla landslagsspelare med. Här var det mindre spelare. Finland hade tydligen aldrig spelat tillsammans innan turneringen, men vissa av de hade i alla fall spelat i några år. Vi tyckte inte något av de 2 lagen verkade så jättebra och vi skulle nog ha en bra chans mot båda 2 trodde vi. 10-10 slutade den matchen.

Sedan var det dags för våran 1:a match. Det var mot Polen. De hade någon/några av de spelarna som var med i Stockholm games för några veckor sedan. En av dem spelar i bara shorts och är 2.10 lång, så han täcker nästan allt. Hårt sköt de också och vi hade inte en chans. Det blev game efter ca 6 minuter med 10-0.
Det var inte våran bästa match vi har spelat och vissa av målen skulle vi ha tagit. Ett skott gick mellan min arm och kropp och in i mål. Jag hann helt enkelt inte ner, men det var ju inget löst skott direkt. Ett annat skott styrdes på mina ben, som jag inte hann få ut helt, och in i mål och ett 3:e skott studsade över benen och in i mål, men det var som sagt inga lösa skott.

Polen var helt överlägsna och skulle egentligen inte ha varit där. De hade visserligen åldern inne, men vissa av dem var ju landslagsspelare. Det fanns ju andra turneringar de kunde ha åkt på istället, men de trodde nog att de skulle få lite mer motstånd än vad de fick.
Efter våran match blev de t.o.m. tillsagda att de inte fick skjuta så hårt som de gjorde. De sköt t.o.m. sönder en sarg när de tränade skott inför en match.

Våran 2:a match var mot danskarna, Lions, som vi hade sett innan. Tyvärr underskattade vi dem nog lite för mycket. De var bättre än vad vi trodde. Vi tog visserligen ledningen med både 2-0 och 3-1, men mot slutet tappade vi det en aning och de vann faktiskt med 5-7. Det kändes lite surt, men efter att ha sett deras senare match mot Polen, där de ledde med 2-0, stärktes våran insats en aning.
En sak lärde vi oss i alla fall och det var att man inte ska underskatta motståndet. De förlorade visserligen matchen mot Polen senare med 14-4, men de gjorde i alla fall mål på dem och det var riktigt bra. Deras center var förövrigt helt otrolig. Hon var 12 bast och ungefär lika hög som målet, ca 120-130cm, men hon täckte precis allt! Hon var grymt bra! Liten och ettrig och överallt var hon. Dessutom såg det ut som om hon hoppade omkring på huk och bara tog bollen där den kom. Hon slängde sig inte ens. Helt otroligt. Hon kommer vara med i danska landslaget om några år, det vågar jag sätta något på.

Våran 3:e och sista gruppspelsmatch var mot Finland. De hade ju spelat 10-10 mot Lions och sedan blivit gamade med 10-0 mot Polen.
Här öppnade vi riktigt bra och vi ledde med 7-1 efter 1:a halvlek. Till slut blev det 9-3. En riktigt bra match måste jag säga. Jag fick till mina skott mycket bättre än mot danskarna och Polen. Vårt försvar var inte dåligt det heller. Inte ens när jag fick spela högerback i 2:a halvlek när Ther kom in och ville spela vänsterback.

Gruppen slutade alltså så att Polen vann med maximala 9 poäng efter matchsiffrorna 10-0, 10-0 och 14-4. De slutade på +30 i +/-. De gjorde alltså 34 mål och släppte bara in 4. Game i varje match blev det.
Därefter kom Lions med 4 poäng efter matchsiffrorna 10-10, 5-7 och 14-4. De slutade alltså på -8 i +/-. De gjorde 21 mål och släppte in 29.
Vi kom 3:a med 3 poäng efter matchsiffrorna 10-0, 5-7 och 9-3. Vi gjorde 14 mål och släppte in 20 och slutade alltså på -6 i +/-, 2 mål bättre än Lions.
Finland kom sist med 1 poäng efter matchsiffrorna 10-10, 10-0 och 9-3. De gjorde 13 mål och släppte in 29 och slutade alltså på -16 i +/-. Så hade vi bara lyckats hålla ledningen mot Lions, eller i alla fall tagit någon poäng, hade vi gått vidare. Vid oavgjort där hade vi fått 4, Lions 2 och Finland 1. Hade vi vunnit hade vi fått 6 och Lions och Finland 1.

Så nära var det alltså att vi gick vidare till semifinal. Nu fick vi istället spela om plats 5-7 mot Finland och FIFH Malmö från andra gruppen. Där var de bara 3 lag, för Kosovo kom inte. De hade blivit sjuka. Hade vi hamnat i den gruppen hade vi nog haft lite större chans att gå till semifinal. Där var det ju FSBU, som vi slog förra året, ett annat danskt lag, Tigers, och så FIFFH Malmö.

FSBU vet jag inte om vi hade slagit i år, för de var ruskigt bra och gick till final. Tigers hade vi kanske kunnat slå och FIFH hade vi nog haft en bra chans mot.

Nu blev det ändå som det blev och det återstod 2 matcher.
Den 1:a var återigen mot Finland. Här öppnade vi ännu bättre och jag gjorde 1-0 på 1:a skottet. Vi ledde med 9-1 efter 1:a halvlek och var nära att gama de flera gånger, men vi lyckades inte riktigt. Till slut blev det 12-5. 5 mål bakåt var nästan lite i överkant. Vi blev nog lite för självsäkra där mot slutet och släppte till några billiga mål, men vann gjorde vi i alla fall.

Vann gjorde sedan även Finland i sin sista match när de krossade FIFH med hela 15-5. Därmed gjorde de något som vi ännu inte har lyckats med, gama ett lag. Noterbart är att de hade tagit efter en hel del av det spel vi spelade mot dem i den matchen. De knackade i golvet, som vi har börjat med, och de pratade mycket mer med varandra. I matcherna mot oss var de i princip helt tysta.
Stefan Gane, som var coach för FIFH, blev lite upprörd i den matchen efter att det hade blivit "out" och måldomaren sedan slängde in bollen utan att någon av deras spelare rörde bollen. Den rullade i mål och det blev mål. Det dömdes sedan bort igen, helt korrekt. Måldomaren ska ju lägga bollen vid backlinjen, men det gjorde han uppenbarligen inte, för då hade den inte kunnat rulla bakåt in i mål. Så det blev inget mål där, men de förlorade i alla fall.

Våran sista match var just mot FIFH. Jag började på bänken för att Ther skulle få spela från start i någon match. Vi gjorde det riktigt bra och ledde efter 1:a halvlek då jag byttes in. Det började ju inget vidare för min del när jag fick "high ball" på 1:a skottet, som dessutom blev ett tvåhandsskott. Jenan, som spelade i FIFH, lade den straffen. Han gjorde en fuling, som Albin körde med när han lade våra straffar. Han gick åt ett håll och sköt sedan en diagonalare till min högerstolpe. Jag tog först 1-2 steg åt vänster, men märkte sedan att bollen gick åt höger och slängde mig däråt. Det var precis att jag inte tog den. Hade jag inte tagit de där 1-2 stegen åt vänster hade jag tagit den.
Sedan fick jag straff för high ball igen lite senare, men den här gången tog jag den. Jenan försökte med samma grej igen, men den här gången slängde jag mig åt rätt håll.

Totalt sett så tycker jag inte att det var någon vidare match från min sida, men vi vann i alla fall med 8-6 och slutade 5:a i turneringen.

När det gällde semifinalerna slog 1:an i våran grupp,Polen, 2:an i andra gruppen, Tigers. Jag vet inte exakt vad det blev, men game blev det i alla fall.
FSBU slog Lions och match om 3:e plats väntade för danskarna. Där ställdes de mot sina landsmän, Tigers. Det blev en riktigt jämn match som vi delvis missade att se när vi var och åt, men Lions gick segrande ur det hela efter att ha vänt i slutet tror jag.

Finalen var en bra match där Polen, så klart, drog det längsta strået och vann, men inte med game. Matchen slutade 14-6. Nicolina, Lisa, Fia, David och Tobias gjorde det grymt bra och fick ett hedrande silver.

Polen vann alltså det hela före FSBU, Lions, Tigers, vi, LIHF, Finland och FIFH kom 7:a.

Totalt sett tycker jag ändå att det var en bra genomförd turnering där vi i alla fall vann 60% av våra matcher och slutade på totalt +3 i +/-. Bra gjort, men det hade ju varit kul och fått spela semifinal. Jennifer fick i alla fall pris för mest gjorda mål, som jag fick förra året, på damsidan, 8st. Hur många jag och Albin gjorde vet jag inte, men jag ska kolla upp det. Pris fick vi inte i alla fall, för det fick en från Polen, så klart. De var egentligen lite för bra för att vara med där tycker jag, men nu är det som det är.

Nästa stopp är Malmö open i februari och där kommer vi kanske att vara med med 2 lag, så att alla får följa med. Ett lag med mig, Albin och Jennifer och ett lag med Ther, Jakob, Oskar och Jonas. Kanske också Andreas, om han klarar det då. Han har som mål att försöka börja träna igen efter jul.
Det blir säkert bra och det kommer bli kul. Det är när man kommer ut på tävlingar såhär som man fattar varför man tränar. Alla träningar är inte så roliga, men när man kommer ut på en tävling såhär och får tävla mot andra lag och se vad man har utvecklat, och inte minst, vad man behöver träna mer på, då är det riktigt kul!.

Jag och Albin pratade med Gane efter alla matcher och han tyckte att vi skulle höra med Pelle och se om man kan stanna kvar efter träningarna på lördagarna och stå och skjuta lite. Det vore riktigt bra om det gick, så det ska vi prata med honom om. Dessutom borde vi träna mer skott även på onsdagarna och inte bara köra fys i 2h där. Om man t.ex. kör hård, riktigt hård, fys i 1h och sedan skott i 1h vore inte helt fel. Styrkan kan man ju sköta på egen hand om det skulle behövas, men skott är ju lite svårt att träna någon annan stans än på träningarna. Vi får se vad som händer. Kul har det i alla fall varit och det här var sista Canon cup för min och Albins del. Nästa år är vi för gamla.

Vi avslutar här med en låt, en riktigt gammal klassiker, John Skatman - Skatman!


Kommentarer
Postat av: tess

Givetvis får de se ut hur de vill och jag hoppas ju att de tycker det ser bra ut själva... men detta var min lilla åskådning av problemet...



Gruppen var Lillasyster.



//Tess

2009-11-30 @ 16:49:48
URL: http://tess701.blogg.se/
Postat av: jennii

Ja, Twilight är beroendeframkallande =) för mig åtminstone!

I helgen jobbade jag..inte det roligaste. Men då ser jag fram emot måndagen desto mer. Annars brukar måndagar kännas otrooligt lång & seg.

2009-11-30 @ 17:51:14
URL: http://mrsjennii.troop.se/
Postat av: jennii

Sv. Tack å lov fick jag inte mer biverkningar än att det kändes lite i armen..men jag satt nästan & väntade på att febern skulle komma skratt

2009-11-30 @ 17:52:48
URL: http://mrsjennii.troop.se/
Postat av: anna

Svar: Det gick ju ändå rätt bra, men det kanske kommer gå ännu bättre sen här nere i malmö :)



Nej, har inte hunnit kolla igenom allt, men det blir nog en beställning senare i veckan :)



Okej, jag föredrar hemmabakada och dessutom är degen så god, haha!



Ja julen är bland det bästa som finns!

2009-11-30 @ 18:11:13
URL: http://aannnnaaaa.blogg.se/
Postat av: Miss Dramaqueen

Hockey? Kul att ni kom femma! Det är alltid roligt att få vinna lite=)

2009-11-30 @ 18:22:04
URL: http://itisart.blogg.se/lisa
Postat av: hannah

Det är ju så mysigt :) Jadu, vet inte vad "standard" smaken på glögg är, eller aa den vanligaste, men den är nog godast. Annars är jag förtjust i blåbär ! :) den är go. Själv då?

Ajo deklart, lever man med någonting så går det ju via automatik :)



Hoppas du hade kul på cupen, sounds fun! :D kramar

2009-11-30 @ 19:35:51
URL: http://awomanswork.blogg.se/
Postat av: hannah

Ah precis. Man är den man är, inget annat :)Sen kan man ju förstå att folk hajar till på något man inte ser ofta, bara dom inte tar det till en obekväm nivå.



Mja, ja är inte alls förtjust i glögg med alkohol i. Helst inget alls. Det hör inte hemma där :P inga nötter eller russin heller, helt naturellt ;D



kramkramkram

2009-11-30 @ 20:33:29
URL: http://awomanswork.blogg.se/
Postat av: Anonym

gick ju JÄÄÄÄÄTTEBRA för """"ER"""""

2009-11-30 @ 22:10:04
URL: http://scyth.blogg.se/
Postat av: jessie james

nja bara att vi ska köpa presenter till dopet å komma på vad vi själva ska ha. tvätta hundarna, gå på banken å så ska jag testa poledancing imorgon ^^

själv då? vad har du för planer? :)

2009-11-30 @ 23:39:05
URL: http://jessiemodell.blogg.se/
Postat av: Emeliié

JA alla vill ju det :D

Spelar du själv hockey ? =)

2009-11-30 @ 23:56:20
URL: http://Http://EmeliieRuukeel.blogg.se
Postat av: Emeliié

Har APU på MQ :D

2009-11-30 @ 23:57:38
URL: http://Http://EmeliieRuukeel.blogg.se
Postat av: tess

Jag stannade inte och lyssnade på dom ens... de kom aldrig igång... så vi åkte hem och sov. Trötta lilla jag.



Tack... //tess

2009-12-01 @ 09:50:44
URL: http://tess701.blogg.se/
Postat av: Emeliié

okeeej :D



MQ kläd Affär :) ? :D

2009-12-01 @ 11:16:06
URL: http://Http://EmeliieRuukeel.blogg.se
Postat av: Emeliié

Neeeej , det är en ganska dyr klädaffär :P



En för killar och tjejer, killar har snyggaste kläderna där. =)

Tjejernas är okej , men inte lika snygga.



Jag ska jobba !

Vad händer för dig ? =)

2009-12-01 @ 12:40:43
URL: http://Http://EmeliieRuukeel.blogg.se
Postat av: tess

Gud va kul... jag skulle vilja se Kiss ja... //Tess

2009-12-01 @ 12:58:24
URL: http://tess701.blogg.se/
Postat av: tess

Gud va kul... jag skulle vilja se Kiss ja... //Tess

2009-12-01 @ 12:58:38
URL: http://tess701.blogg.se/
Postat av: tess

Gud va kul. Jag skulle vilja se Kiss ja... //tess

2009-12-01 @ 13:27:31
URL: http://tess701.blogg.se/
Postat av: MATILDA

Det lät ju bra det där, att gå till kvartsfinal!

Och kul med den där tjejen på bara 12 bast ;)



sv. Okeej, det var ju inge bra :/ Jag har värsta julkänslorna, shitt vad jag längtar!!



Haha jag vet inte om man kan göra det på tanjentbordet, men jag går på "symboler" (eller vad det kan stå där man klickar) när man skriver inlägget =)



Det lät ju super det där ;)



Aha, så du har varit på öppet hus nu du också=) Hur gick det? Svårt? :S För oss gick det bara bra! Haha lite halverst tråkigt men, det funkade helt okej.

2009-12-01 @ 15:25:42
URL: http://matildasodergren.blogg.se/
Postat av: MATILDA

Aha okej, haha jag börjar 8.30 och bor lite drygt 3 km från skolan bara, så jag cyklar. Brukar under sommaren fara efter 8, men annars lite före 8 eftersom det sällan plogas där jag cyklar, och att köra i bilspåren är inte alltid någon höjdare, det bara sliras ;P



Okej, men det är ju hur som helst bra spelat ;)



Jamen just ja, nu när du säger det om öppet hus, haha mitt minne är inte så super!

2009-12-01 @ 16:00:56
URL: http://matildasodergren.blogg.se/
Postat av: tess

Det stod att det blev tekninskt fel när jag skulla skicka mina kommentarer så jag fick ju skriva nytt... men då blev de alltså publicerade ändå??? Udda. //tess

2009-12-01 @ 16:43:13
URL: http://tess701.blogg.se/
Postat av: tess

Inte mycket då jag varit halvt nerdrogad av min nya medicin. Jag skulle ha jobbat hela dagen. Blev inget med något.... så jag ahr i alla fall fått några samtal fixade.. men annars inget. //Tess

2009-12-01 @ 16:59:50
URL: http://tess701.blogg.se/
Postat av: tess

Nej de kändes hemskt flummigt... i mitt liv passar de sällan att ställas in på en medicin.



//Tess

2009-12-01 @ 19:58:14
URL: http://tess701.blogg.se/
Postat av: Emeliié

Nej jag va inte det så mycket innan, eller jo men nej :P haha , tyckeer det är intressant med klädstilar :D

2009-12-01 @ 20:28:25
URL: http://Http://EmeliieRuukeel.blogg.se
Postat av: Miss Dramaqueen

Svar: haha, jo, lappen tog där den skulle. Ska ta och dammsuga nu, bara att det är så förbannat tråkigt. menmen, man ska inte skjuta på saker...Och tja..det där provet är..gjort;)?

2009-12-01 @ 20:34:00
URL: http://itisart.blogg.se/lisa
Postat av: matilda

Även om jag älskar någon väldigt mycket så vill jag fira jul med både hans och min familj. Det betyder mycket för mig, för han och mig :)

2009-12-01 @ 22:35:09
URL: http://elitecyclist.blogg.se/
Postat av: Miss Dramaqueen

Svar: de delade på en plastpåse istället för att ta en varsin..sånt är viktigt i the drama world;)

2009-12-01 @ 22:57:56
URL: http://itisart.blogg.se/lisa
Postat av: Emeliié

nej kom på det därför jag skrev som jag gjorde :D



Ja då har fyra stycken :D

2009-12-01 @ 23:12:59
URL: http://Http://EmeliieRuukeel.blogg.se
Postat av: jessie james

yeas poledancing ^^

faan va kul de va! woho :)

känns i kroppen idag thihi



ahh va e det för läger då?

2009-12-02 @ 14:36:05
URL: http://jessiemodell.blogg.se/
Postat av: MATILDA

Jaa det stämmer nog!



Ska bli så kul ;) Förutom då om det blir en likadan final i Kanada som förra året. Senast var jag så förbannad att det inte är klokt, jag storflännade och skrek som en bebis i större format, men ja som tur är kan jag kontrollera mig någorlunda. Hade nog annars kunnat gå riktigt illa , haha då hade nog helt mitt rum varit förstört ;P



Har seriöst aldrig varit så arg och ledsen tidigare. (Eller ja, om man bortser från matcher mot HV i slutspel 08 då man hade Lärking som domare +en match mot LHC senaste säsongen.)



Okej ;-) Det är ju bra! Haha jag är värsta "stadstjejen" jag nu på gymnasiet, flera i klassen som är tvungna att pendla 2 timmar till skolan :S (Dom flesta av dom som bor i tex Jörn/Norsjö/Piteå har nu egen lägenhet i stan också, men flera bor kvar hemma på heltid)

2009-12-02 @ 15:59:40
URL: http://matildasodergren.blogg.se/
Postat av: elin

ja, varför stressa i onödan? jag har ju inget bättre för mig! haha

2009-12-22 @ 16:14:28
URL: http://saraelinrebecca.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: