Tallinresan

Tid: 18:37:39
Datum: 2009-11-03
Kategori: Allmänt

Då kommer fortsättningen av Jockes och min vistelse i Tallin =)

Få se nu, i söndags var det jag skrev. På kvällen där blev det lite bad och bastu och så lyssnade vi på Hans af Clas och körde poker.

I måndags tänkte vi åka med Red line och kolla på och gå upp i TV-tornet. Jag hade med mig videokamera och allt, men tyvärr var tornet stängt, så det blev inget. Istället gick vi och handlade lite, 4 Rom&Cola var + 2 Milkachokladkakor och en påse nallar =)

Jag kommer faktiskt inte ihåg exakt vad vi gjorde mer den dagen, men vi åt i alla fall på det där billiga stället vi var på i somras. Där de hade 0,5l cider för 20 spänn. Så det blev pizza och jordgubbscider =) En chokladkaka åt jag också upp samtidigt som vi spelade mer poker, drack Rom&Cola och lyssnade på Hans af Clas.

På kvällen var vi nere i spaet igen och badade lite, bastade och hade det skönt. Alla 3 kvällarna badade vi ute ett tag, men det var faktiskt inte lika kallt som jag hade trott. Över vattnet var det ganska kallt så klart, men höll man sig bara under vattnet så var det ingen fara. Det var ganska skönt att stå över vattnet och sedan slänga sig i =)

Tidigt skulle vi lägga oss, men som alltid när man säger det gör man det inte. Så det blev framåt 2 estnisk tid i alla fall. Dagen efter var det upp klockan 8:30 estnisk tid och käka frukost. Vi hade tänkt hitta ett torn i Gamla stan man kunde gå in i och känna på rustningar och grejer, men naturligtvis hittade vi det inte, trots att vi frågade på ett turistställe.
Då bestämde vi oss för att hitta en affär vi hittade i somras med massa coola T-shirtar, men så klart hittade vi inte den heller. Så då tänkte vi ta Green line och se om det fanns något ställe att hoppa av på där, men då gick bussen sönder, så det blev ingen rundtur. Då gick vi tillbaka till hotellet och spelade poker istället.

Senare på kvällen begav vi oss ut för att köpa mer Rom&Cola och choklad. Det spöregnade! Tidigare under dagen och tidigare dagar hade det småregnat lite, men nu öste det ner och man blev helt nedskvätt av bilar och annan trafik som inte direkt körde långsamt.

Till affären kom vi i alla fall, handlade det vi skulle ha och återvände till hotellet. Innan dess gick vi dock förbi ett bowlingställe och frågade om det fanns några banor lediga. Det fanns det inte, men dagen därpå fanns det tid klockan 12, så vi bokade tid tills dess och gick sedan tillbaks till hotellet för att avnjuta den sista kvällen där.

Det blev lite bad utomhus, precis som tidigare kvällar, men nu var det nästan ännu kallare än tidigare kvällar. Det blev också en drink i poolbaren. Det var lite exklusivt. Man beställde vid en bardisk där i vattnet och sedan satt man med vatten ungefär upp till bröstet och drack. En White Russian tog jag och Jocke tog en Blue lagoon. Den var tydligen mycket godare än den Mogito han tog kvällen innan uppe i den vanliga baren. Då tog jag en Irish, men den här var faktiskt godare. Jag hade ju smakat Albins White Russian förut, men aldrig tagit en själv.

Ett minus under kvällen blev dock att bastun av någon anledning var avstängd. Det var inte alls varmt där inne, så det fick bli ångbastu istället. Det var 1:a gången jag provade det i söndags, men jag gillar ju vanlig bastu betydligt mer.
2:a gången vi var inne och skulle basta där var dock även ångbastun avstängd. Det var visserligen strax före stängning, men ändå. Det var ett litet minus.

Senare på kvällen spelade vi mer poker och Lyssnade på Hans af Clas innan vi gick upp till vanliga baren och tog en drink till. Det blev en Estonian coffee för mig och någon konstig drink för Jocke som jag inte kommer ihåg vad den hette. Det var bara vi som var i baren och hon som jobbade i baren då var mycket trevligare än hon som var där kvällen innan. Hon tog t.o.m. kort på mig och Jocke.

Vi satt där tills baren stängde och då gick vi ner och spelade mer kort.

Sista dagen var det ju bowling som gällde. Jag var ganska säker på att Jocke skulle vinna och han ledde mycket riktigt med 41-27 efter 4 omgångar, men sedan ryckte jag upp mig och det gick skitbra! Jag tror jag fick totalt 2-3 strikes och 1-2 spärrar. Inte på samma serie då, utan totalt, men jag vann 1:a serien med 107-104 och 2:a med 89-69. Den hann vi dock inte riktigt klart, men jag vann i alla fall.
Sedan var det bara att gå tillbaka till hotellet och checka ut. Medan vi väntade på båten gick vi och tog en fika. Det är något man borde göra mycket oftare! Det är ganska mysigt egentligen och billigt var det där också. Visst, kaffet kostade 30 estniska, men Arraksbollarna kostade 11 estniska, ca 8 spänn! Hur billigt som helst! Så Jocke tog t.o.m. 2 =)
Fika ute sådär borde man som sagt göra oftare, men har man ingen att fika med så är det ju inget vidare. Gå ut själv och fika är ju inte världens roligaste...

På båten fick vi gå upp en privat rundvisning uppe på bryggan och det. Vi hade frågat om vi fick det på MS Baltic queen, som vi åkte dit med, men de officiella rundturerna var klockan 2, men eftersom att vi inte kryssade funkade det inte för oss. Så de mailade till MS Victoria och frågade dem om vi kunde få gå en rundtur där innan vi lade ut och det fick vi. Hon vi gick med var jättetrevlig och det var ganska intressant. Jag är ju inte direkt intresserad av sjöfart så, men intressant ändå.

Hytten kändes lite mindre än på väg dit, men fruktfat och minibar hade vi likväl =)

Till kvällsmat blev det hamburgertallrik igen, men nu utan dressing och bacon. Det blev nästan godare. Jag mår nästan illa av för mycket dressing.

Resterande del av kvällen tillbringade vi i Taxfreen och köpte lite grejer. Mamma fick 2 viner och pappa skulle ha Singel malt-visky. Jag själv köpte en flaska Amarylly, som vi fick smaka på vägen dit. Det var ju gott tyckte jag, så jag köpte en sådan flaska. Sedan blev det en T-shirt eftersom att vi inte hittade någon i Tallin. Det är en dass-skylt på och så är det en ledsen kille och en glad tjej och så står det "Game over" =)
En deo blev det också, en Puma Jamaica. Sedan var pengarna slut. Helt slut. 280kr hade jag kvar i svenska, men de skulle jag ju ha till helgen och maten då.

Just det, måste ju nämna vem jag träffade på båten. Bettan från kaffis! Ibland är världen bra liten. Hon hade varit i Tallin i 3 dagar.

Resterande del av kvällen blev det ännu mer poker och fixande med bilder från våra kameror.
När vi kom fram på torsdagen gjorde vi inte så mycket. Vi satt vi datorerna och såg lite på En fyra för tre.
På fredagen såg vi lite mer på TV och så åt vi på ett pizzaställe där de hade bufé. Jag åt 5 bitar + 2 glas Cola och en kopp kaffe. Man blev ganska mätt av det.
Senare på fredagkvällen kom Pelle och hämtade mig hos Jocke och hur helgen var kan ni läsa här i inlägget under =)

Igår trodde jag att jag skulle vara ganska trött i skolan eftersom att jag fastnade lite vid datorn när jag kom hem i söndags. Jag gick inte och lade mig förrän 00:40. Det var nästan tangerat rekord med när jag pratade med Nicolina 1:a gången på msn i vintras. Dock var jag inte så trött igår ändå trots att jag skulle upp vid 7. Jag var nästan tröttare idag trots att jag sov betydligt mer inatt.
Idag var även taxin sen. 25 minuter sen, så när jag kom var Mentorn slut. Spike kom också för sent. Varför vet jag inte, men han sov väl säkert =P
Annars har det varit en lugn dag idag. Jag har gjort svenska och tagit fram fakta om namnmode, vanligaste namn osv. Ganska kul faktiskt.

Alle och de kom hem från Tunisien idag. När de kom hem upptäckte de att det hade varit inbrott. Kul att komma hem till det. De hade snott guld tror jag han sa. Obehagligt.

Här ska ni få lite Hans af Clas som var så fruktansvärt inne nu när vi var i Tallin =)








Kommentarer
Postat av: Sofia

kolla in mitt senaste inlägg :)

2009-11-03 @ 21:11:08
URL: http://BetterThanBarbie.devote.se
Postat av: Sofia

hehe okej :). handel & administration i 2:an sjda?

2009-11-03 @ 21:30:47
URL: http://BetterThanBarbie.devote.se
Postat av: Sofia

hehe jo jag tkr de är kul :). hehe aha okej . <3, bättre att klara skolan sent än aldrig :)

2009-11-03 @ 22:34:24
URL: http://BetterThanBarbie.devote.se
Postat av: Sofia

jadu, det vet jag inte riktigt än. Får jag ett jobb så börjar jag självklart jobba. Och när jag fått ett fast jobb så flyttar jag hemifrån :). sjda?

2009-11-04 @ 06:23:59
URL: http://BetterThanBarbie.devote.se
Postat av: jojje

sv: ja det gick verkligen jättebra att flyga själv. var grymt nervös men om man bara ber om någon som hjälper en hela tiden går det skitbra. är det varmare i tallin än här nu?

2009-11-04 @ 13:27:43
URL: http://minrottweiler.blogg.se/
Postat av: MATILDA

Åh så roligt det låter som att resan var, är så avenssjuk!



sv. Nej verkligen inte :/ Gick varken bra för er eller oss då, menmen. Får se tillbaka på dom positiva matcherna istället, för er dom du nämnde, mot Malmö och Växjö ;) För oss är det nog... Hemma mot Frölunda och Luleå! Men då syftar jag nog mer på roliga matcher som man kommer minnas! Jättebra insats av AIK då, men den härliga känslan och stämningen är inräknat också ;p



Ja jag har haft en bra dag! Själv då? =) Men däremot så går det sådär med pluggandet inför proven. Haha du märker nog det nu, sitter vid datorn istället. Not good!

2009-11-04 @ 17:22:36
URL: http://matildasodergren.blogg.se/
Postat av: anna

Låter som om ni hade en bra resa :)



Svar: Ja, denna hösten har gått snabbt hitills, mycket snabbare än förra året :p



Okej, men det är väl ändå kul, men det är jobbigt att gå med killar på typ stan och shoppa för de tröttnar så snabbt!



Ja, man vänjer sig rätt snabbt med tider faktiskt, dock svårt att stiga upp nu när det är mörkt på morgonen..



Min första skoldag var bra, din då? måndagar är inte alls jobbiga, så det var bara kul! Jag gillar faktiskt ändå det med rutiner!:)



2009-11-04 @ 19:27:25
URL: http://aannnnaaaa.blogg.se/
Postat av: jessie james

vi har massa olika taxi bolag här. Men vi åker nog mest med Umeå-Taxi...fyndigt å bra ;)



nä det var juh inte direkt hårda "ploppar" i tyget heller så. Men kul idee iallafall :)

2009-11-05 @ 00:19:28
URL: http://jessiemodell.blogg.se/
Postat av: MATILDA

Det var på natten, när dom flygit hem efter match mot Djurgården, så ja det höll väll precis på att bli för gammalt antar jag efter dagen (dom som hoppat ur och skitit i att komma/glömt så att det blivit över), så då fick dom eftersom dom inte fick tag på någon i "risk-gruppen". ;P



sv. Haha jaa! Åh vad jag vill utomlands, nu innan snön har lagt sig helt vore det ju hur härligt som helst B-)



Aha okej, nämen gud vad jobbigt, hatar när spelarna ska göra såna där typiska indianare! Särskilt om det är någon som brukar göra det allt för ofta(...) Haha. Men det var ju bra att ni tog poängen iaf! ;-)

Oh, daladerby, spännande!

2009-11-05 @ 07:54:02
URL: http://matildasodergren.blogg.se/
Postat av: jojje

sv: jag har inte varit på hunddagiset på nåra veckor nu men jag ska fortfarande vara där. det går bra, har lärt känna alla hundarna nu;D

2009-11-05 @ 09:52:36
URL: http://minrottweiler.blogg.se/
Postat av: MATILDA

Jaa, eller i oktober tycker jag nog vore det allra bästa om jag fick bestämma exakt när jag skulle resa till "det där varma landet" ;D Då har första snön kommit några gånger (tycker det är kul första gångerna!), men det har ändå inte hunnit stanna riktigt (hatar däremot tiden just innan det ska börja lägga sig utan att smälta bort på bara några dagar) ;P Hehe, vill alltså vara hemma då den riktiga snön kommer och lägger sig för hela vintern! =)



Får hoppas på det!

Se kronorna ikväll? ;)

2009-11-05 @ 18:22:42
URL: http://matildasodergren.blogg.se/
Postat av: jennii

Sv. Ja, egentligen ska vi spara pengar till hus...,em detta va ett bra köp (för mig iafler)



Några planer inför helgen? Kramar!

2009-11-05 @ 20:19:32
URL: http://mrsjennii.troop.se/
Postat av: MATILDA

Haha ja The Twilight saga, verkligen ett hysteri det där ;D



Okej :/ Men lycka till med filosofi-provet imorn!

2009-11-05 @ 21:04:01
URL: http://matildasodergren.blogg.se/
Postat av: MATILDA

Haha jaa, en hel del hade nog gått på supporterresorna! =) Åh vad underbart det vore att bara kunna fara utan att tänka på pengarna, tänk bara slutspel/kvalserien!



Alltså, det lägger sig alltså aldrig ens i en månad? Där i januari bara tex? :o Haha har hört några andra bloggare från söder som skrivit det, men jag kan aldrig riktigt tro på det helt x)



4-2 nu, och jag gissar att det slutar... 5-3!

2009-11-05 @ 21:17:10
URL: http://matildasodergren.blogg.se/
Postat av: jessie james

Idag har det snöat men det lägger sig nog bara en stund. Ser ut å bli regn/blask redan imorgon. Eller så är det is :P



hehe tror vickan skulle bli glad om man jämför henne med brittan. frågan är tvärtom? :P



Jag gillar choklad å surt! :)

Men glass å chips är bäst! (ja å så tårta å bakelser...haha)

2009-11-06 @ 01:47:28
URL: http://jessiemodell.blogg.se/
Postat av: rebecka

Sv: Vi har haft olika lärare, men just nu har vi solbritt och jag antar ni har haft henne? haha :P

2009-11-06 @ 07:17:30
URL: http://sjrebecka.blogg.se/
Postat av: tess

Hej där....



Dagen har som tur är precis börjat och jag hoppas jag ska må gott resten av dagen. Ledig. Jag har mått hemskt dåligt denna veckan,,, jobbet tar all min kraft och det känns inte bra att jag inte klarar livet.



Hoppas du får en fin fredag. //Tess

2009-11-06 @ 08:33:08
URL: http://tess701.blogg.se/
Postat av: Erica

Svar: - Ja, jag älskar film. :)

- Vad var det för tävling då?

- Jag håller verkligen INTE med dig. Däremot är jag medveten om att man kan tillhöra en församling trots att man inte är troende, vilket till och med är vanligt inom Svenska Kyrkan eftersom väldigt många blir medlemmar redan som små. Det blir liksom lite kultur också. Men kristen har som sagt betydelsen att man följer Kristus, iallafall om man ska gå efter Bibeln. Det är den ursprungliga betydelsen. :)



Bada + bastu lät nice. Blev sugen på att basta nu bara för dig, haha. ;p

2009-11-06 @ 18:12:59
URL: http://faithhopelove.blogg.se/
Postat av: MATILDA

Jaha! Alltså jag är typ fascinerad av sånt där, att det kan vara sån skillnad alltså :o



Okej haha, ja det står lika mellan oss när det gäller tippning!

2009-11-06 @ 19:00:34
URL: http://matildasodergren.blogg.se/
Postat av: anna

Svar: Ja, men det är bara bra för då är det snart sommar igen :)



Ja iofs..:)



Okej, mina veckor är också så, samma vanliga rutiner, vecka efter vecka, men det är ändå skönt på något sätt :)



Ja, precis så är det! Men jag tycker att det är lite onödigt att åka och handla och sen åker man hem typ en halvtimme senare :p haha :)

2009-11-06 @ 19:53:03
URL: http://aannnnaaaa.blogg.se/
Postat av: tess

Hon ringde ju mig och sa att jag blivit beviljad men i brevet står att de inte anser att jag behöver de.... ja inte vet jag. Mycket konstigt. Hoppas jag snart får klarhet för ja orkar inte mer sånt här.



Fick oxå instalera nyare versionen idag... vilket inte jag heller gjort då jag va fullt nöjd med de som va...typ.



Alltså de där med programmet va ju ett skämt... alltså vi skojjar ju om vad vår katt säger och vill... och hon ville ju ha ett eget dejtprogram för katter... bonde söker fru... fast bondkatt söker fru...



Jag har inte slutat på mitt jobb.... men jag skulle behöva ett som jag orkade med. det är så mycket så vi går på knäna som man brukar säga...



Natti nu ska jag lägga mig.



//Tess

2009-11-06 @ 21:41:54
URL: http://tess701.blogg.se/
Postat av: marie

bad, spa och drinkar.. låter toppen det :)



ja, jag har haft en massa planer denna vecka därav dålig uppdatering. nu är det äntligen helg!



händer i helgen då?

2009-11-06 @ 23:20:30
URL: http://mariejohansson74.blogg.se/
Postat av: matilda

Jag läser din blogg!

2009-11-06 @ 23:27:26
URL: http://elitecyclist.blogg.se/
Postat av: jojje

var ut nyss och då snöade det lite faktiskt;D vitt på gräset var det. men det kommer försvinna snart igen tror ja för de va snöregn. men som sagt, erat väder kommer till oss efter några dagar hehe.

2009-11-07 @ 00:49:40
URL: http://minrottweiler.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: