Nya MSN en flopp?

Tid: 21:41:00
Datum: 2009-09-17
Kategori: Att leva med en synnedsättning

Absolut! Jag är inte alls nöjd med den nyaste versionen av MSN.

Det här blir ett förhållandevis kort inlägg för att vara jag. Jag tänkte bara redogöra för hur nyaste versionen av MSN fungerar för mig som använder skärmläsare.

Det hela började igår när jag skulle logga in. För några dagar sedan fick jag ett mail om att man var tvungen att uppgradera MSN för att kunna fortsätta. Jag trodde att det var någon spamgrej eller virus, som det brukar vara, men så var alltså inte fallet.
När jag skulle logga in igår gick det alltså inte. Det stod att de hade upptäckt en säkerhetsbrist i den gamla versionen och att jag var tvungen att uppgradera till den nya för att kunna fortsätta. Så det gjorde jag.
Problemet är nu bara att den här nyaste versionen inte alls funkar lika bra med den skärmläsare jag använder, Jaws 8.0.

För det första ser den helt annorlunda ut jämnt mot den gamla jag hade, Windows live messenger 8.1 eller vad det var. Här ligger ju "Favoriter" osv. högst upp. Dessutom finns det inte lika många statusval att välja på.
Denna punkt är bara ett litet störningsmoment. Det går ju så klart att vänja sig vid det, vilket jag till viss del redan har gjort, men det stora problemet är Windows live messenger och Jaws 8.0.

Jaws beter sig jättekonstigt ibland. 
För det första fungerar inte kortkomandona i konversationerna, t.ex. Alt+1 och Alt+2 för senaste och näst senaste inmatning.
För det andra beter sig Jaws konstigt i konversationerna över huvud taget. På den gamla versionen fungerade det felfritt. Nu är det ungefär som det var med gamla MSN 7.5 och Jaws 6.20. När man skriver något kan den hoppa över vissa ord och bara läsa halva meningar, läsa översta raden när man pilar neråt för att sedan läsa halva raden över när man pilar ner igen osv. Det kanske är svårt för er som ser att förstå problemet, men det är klart irriterande. Det värsta är ju att man tydligen måste ha den här versionen nu. Jag testade både att återställa datorn och ta bort och installera om den version jag redan hade, men det gick inte. Jag var tvungen att uppgradera i alla fall.
Jag ska leta lite och se om det finns någon annan version av MSN som funkar numera, annars får man väl stå ut med den här i alla fall.

Är det någon mer än jag som har råkat ut för samma sak? Inte att nyaste versionen kanske inte funkar, men att få uppgradera till den nyaste versionen? Eller alla kanske redan har den...

Vi avslutar i alla fall på samma sätt som vi avslutade förra inlägget, med ett Youtube-klipp. Den här gången är det Heybaberiba och Leif GW =)