Insikt

Tid: 01:02:12
Datum: 2010-08-23
Kategori: Allmänt

I fredags kväll, precis innan jag skulle lägga mig, greps jag av en plötslig insikt. En klarhet som bara slog ner över mig utan förvarning.

Jag är klar här. Jag är redo att "flyga ut" så att säga. Jag är redo att lämna barndomens trygga famn och prova mina egna vingar, stå på mina egna ben.

Att jag "är klar" här är kanske fel ord, men jag vet inte vad man ska använda sig av riktigt. Jag har ju familjen, släkten och laget här, men något mer har jag inte direkt. Familjen kommer finnas kvar här, även om jag flyttar, och laget kommer jag träffa på tävlingar och turneringar.

Jag har kommit underfund med vad jag verkligen vill. Inte vad jag vill göra yrkesmässigt eller så, bara vad jag verkligen vill rent privat sett. Jag vill flytta ihop med och leva mitt liv med en väldigt speciell person. Det kommer inte att ske förrän tidigast om 1 år, eftersom vi måste ta hänsyn till vissa saker, men trots det har jag ändå kommit underfund med och förstått vad jag verkligen vill. Jag har tänkt och funderat på det här ett längre tag nu och varit i princip säker på vad jag vill, men nu är jag helt 110% säker på att jag verkligen, verkligen vill det här. Man ska inte gå för fort fram när det gäller sådana här saker och det kan låta konstigt att jag redan nu vet vad jag vill, efter att bara ha träffats en gång irl, men så är det. Jag känner mig själv och det här är något jag verkligen, verkligen vill. Det är något som redan nu har blommat ut, men som kommer få ligga och dra sig något år till. Då, om 1 år, är vi förhoppningsvis redo för det här, både hon och jag, och jag tror det kommer bli jättebra. <3

Kärleken är enormt stark och för den är jag beredd att lämna allt detta, allting jag har växt upp med under 21 år. Egentligen är det inte mycket jag lämnar, det mesta är redan nu minnen, så det är egentligen bara familjen, tryggheten i hemmiljön och laget jag lämnar, men både familjen och laget finns ju kvar här. Tryggheten måste man som sagt lämna någon gång och prova sina egna vingar. Man kan inte leva hela livet i barndommens trygga famn. Går gör det nog, men jag vill inte göra det. Jag vill ut och stå på mina egna ben och jag vill göra det tillsammans med den jag älskar mest av allt i hela världen. <3

Jag är redo att bygga mitt eget liv, att stå på egna ben. Självklart med stöd och hjälp från familjen i början, men mer och mer klara sig själv. Alla minnen härifrån finns kvar innom mig, men jag har inget speciellt här nu längre, borträknat tidigare nämnda familj och lag, och vem vill inte bo tillsammans med den man älskar? :)

Jag vet att jag är väldigt tidigt ute, men jag tänker väldigt mycket rent generellt sett och eftersom det här är det jag vill helst av allt så är det självklart att en hel del av alla tankar ägnas åt hur fantastiskt och fint det skulle vara. Självklart tror jag inte att det bara skulle bli guld och gröna skogar, små komplikationer blir det alltid.

Det är som sagt 1 år kvar innan det alls kan bli aktuellt och var det blir vet varken hon eller jag. Om hon flyttar hit, eller om jag flyttar dit. Det är konstigt hur saker och ting förändras. För 1 år sedan ville jag flytta till Mjölby. Linköping var nästan för stort. Nu, 1 år senare, kan jag tänka mig att flytta ner till Göteborg, Sveriges näst största stad. Det kommer bli ett enormt steg för mig i sådant fall, från lilla Skänninge, med ca 4000 invånare, till en jättestad i jämförelse. Allting kommer bli nytt. Älskling kommer få agera ögon åt mig väldigt mycket, för jag kommer inte hitta någon stans alls, jag kommer få ringa väldigt många samtal, fixa med ledsagare, färdtjänst, ny ögonläkare och div. andra saker, + allting omkring boendet. Adressändra, fixa autogiro på räkningar o.d. och allt annat omkring ett boende. Det kommer dessutom bli väldigt ont om tid, eftersom att man får reda på vad man kommer in på till hösten i juli och därefter har ca 1 månad på sig att fixa allting. Dock bör man ha kollat lite lägenheter och så innan dess, så att man inte står där helt på ruta 1 med en månad kvar att vinka på. Då kan det bli lite tight.

Trots allt detta, alla dessa stora förändringar, allt nytt och allt som måste göras är jag ändå beredd att göra det. Att göra allt detta på helt egen hand skulle jag dock aldrig göra. Att flytta ner till Göteborg helt själv vet jag inte om jag skulle våga, även om jag har börjat vackla lite även på den punkten. Jag gillar Göteborg som stad och dialekten är Sveriges i särklass mysigaste. :)

Vi får se vad som händer, än så länge är det som sagt knappt ett helt år kvar och det är gott om tid att tänka på. Jag har dock tänkt klart. Jag vet att det är det här jag verkligen vill och jag tror det kommer bli jättebra. Bara båda 2 verkligen är med på det. Att flytta ihop med någon är en väldigt stor grej, som båda måste vara med på till 100%, annars kan det bli svårt. Jag vet som sagt vad jag vill. Att flytta ihop med den man älskar, göra allt tillsammans, alla vardagliga småsysslor som att handla och laga mat, ja, dela allting som går att dela, det är helt oslagbart och jag vet att för varje dag som går närmar sig denna underbart fantastiska dag mer och mer och det känns riktigt, riktigt bra. :) <3

Annars var jag på LHIF:s sommarfest igår. Jag hade inte tänkt åka alls, men så tyckte Pelle att det kunde vara bra att samla laget och prata lite inför säsongen. Så jag, Albin, Jennifer, Louis, Oskar och Pelle kom dit, fikade, åt grillad korv och gick en tipspromenad. Vädret höll sig stabilt, trots att det ösregnade när jag åkte och när jag kom dit. Taxin hem hade jag beställt till 17:25, för det var slut 17:00. Dock tänkte jag i samma banor som vid träningarna, att man duschar efter och så och därmed behöver lite mer tid på sig, vilket jag inte hade behövt nu. 17:00 hade även det varit alldeles för sent, så Pelle tyckte jag kunde ändra taxin. Det gjorde jag. 16:00 åkte jag hem istället. Det blev ganska lagom. När jag kom hem fanns det färdigt kaffe och Emma hade köpt vaniljmunkar. Det fattades bara lite vinterkyla ute och julmusik i vardagsrummet. :)

I torsdags var jag och Erika i Linköping för att fixa den där nedladdningstjänsten för min literatur till hösten. Vi gick av en hållplats för tidigt, men hittade till slut ganska smärtfritt och själva tjänsten var inga problen att få. Varför jag var tvungen att komma dit var för att man var tvungen att gå igenom ett avtal. Annars hade jag kunnat göra det själv här hemma.

Efter att vi hade fixat det åkte vi in till stan för att köpa nya skor åt mig till träningen. Mina nuvarande Adidas Special har jag haft i nästan 2 år, så det var mer än dags att köpa nya. Exakt likadana fanns, men inte i min stolek. Istället fick jag prova den nyaste versionen av Special, samma jag provade innan jag köpte de jag har nu. De är lätta, snygga och bra, men de går upp lite under hålfoten. Det är inte bra när man spelar goalball. Så platta sulor som möjligt ska det vara. De går inte upp mycket, men lite. Istället blev det en annan äldre version av Specialen. De har platt sula, men är lite hårdare under hålfoten. Så vi får se hur de är. Är de inte bra är det ingen större katastrof, för de var nedsatta 300kr och kostade bara 319kr. Vi får ju skobidrag från laget på 400kr, så man kan säga att jag får de gratis.
Killen som hjälpte oss på Stadium var dessutom bland de trevligaste jag har mött i butikssammanhang. Han var jättetrevlig och tyckte det skulle vara kul att prova på goalball någon gång. Han kanske t.o.m. skulle komma förbi på uppvisningen vi har nästa helg i Racketcenter. Jag återkommer med det. :)

Vi avslutar med lite Offspring. Your gonna go far, kid, från albumet Rise and fall, rage and grace, från 2008. :)


Kommentarer
Postat av: Matilda

Som tidigare inlägg, jättebra skrivet! Verkligen, man blir så glad av att läsa :D

Jag hoppas att ni kan flytta ihop tillsammans då och att hon känner samma!



Okej... :S Men nu kanske leksand vet vad dom ska förbättra efter matchen, fick säkert en liten tankeställare!



Ja usch, tänker bara på slutspel jag. Man blir ju nästan psykiskt sjuk av att tänka så! Haha, ibland önskade man att dom tankarna kunde utrotas helt :S

2010-08-23 @ 09:56:22
URL: http://matildasodergren.blogg.se/
Postat av: tess

Stock JOhan... så skulle de ju va.... högtryck eller högvarv eller hög av annat spelar ingen roll BLINK.



Ja du... att ha drömmar å mål är bra. Sedan får man förverkliga lite i taget. Å vill man så går de mesta. Du kräver en hel del förberedelser men de där kommer falla naturligt på plats den dagen då det är dax. Det kommer fungera kanon. Sedan får du ta hjälp från de runt om dig. Jag tror på dig och er och jag hoppas de kommer bli bra. Tänk vilken utmaning SÅ måste du tänka...



Nej ajg kan förstå att du inte framkallar kort... men jag har börjat igen... massa blir de och jag ska bli bättre påa tt göra de oftare... direkt liksom. De blir ju inte ALLA kort man tar för man tar ju så mycket mera nu än innan men de bästa. Sedan scrappar jag med en del nu... jätteskoj.



Träningen får jag ta tag i nästa vecka tror ja.Har ont i hela kroppen som de är nu och jag mår sådär... vet ärligt inte va de är med mig. Mår inte så bra ärligt talat...



Ha de gott.

2010-08-24 @ 08:49:15
URL: http://tess701.blogg.se/
Postat av: Linnea :>

vad härligt att höra och hoppas allt går enligt planerna :)



sv: hahaha, ja jag håller på luleå.. och hv :p



som jag känner nu så är det frisör jag vill bli i framtiden. säkert inte hela livet ut, men i alla fall till en början. man kan ju bli mycket inom frisör än just bara en som klipper i salongen. typ hålla på med produkter, visningar m.m. och om jag skulle ångra mig tidigt så har jag ändå valt till olika ämnen som gör det lättare att kunna studera vidare till något annat :)

2010-08-24 @ 11:34:13
URL: http://neafoshoo.blogg.se/
Postat av: Matilda

...Förresten, väldigt bra val av låt i det här inlägget! ;)



sv. Nej vi kör inte på någon stor nollning på balder faktiskt, men däremot på anderstorp (andra gymnasieskolan), haha där vill nog ingen vara etta... ;)



Du det var så lite!



Okej, men vad bra att det är så. Jag hoppas då att allt annat löser sig för er!



Haha verkligen, det är både ris och ros det där med att vara hockeyfanatiker ;D

2010-08-24 @ 15:15:34
URL: http://matildasodergren.blogg.se/
Postat av: NATALIE

spännande! bara att komma på vad man vill, även om det inte är yrkesmessigt, är ju jättebra tycker jag :) Framtiden, tiden efter gymnasiet, skrämmer mig.



svar: hehe ja kanske det ;)



Oj du har ju rest jättemycket! Italien och London är två ställen jag jättegärna vill åka till någon gång! :)



det blir ju spännande! drama är kul! jag ska läsa någon liknande kurs nu som heter skapande verksamhet :) men i övrigt så verkar den där kursen vara likt endel saker som vi läser på bf :)



att börja skolan känns ok :) men det känns surt att byta klass igen och inte få gå med alla jag vill, men nu är det bara att gilla läget :P

2010-08-24 @ 17:45:54
URL: http://naataali.blogg.se/
Postat av: vispen

Härligt att du har kommit underfund med att du verkligen vill flytta. Som du skriver tror jag också att det kommer gå jättebra för dig och ett år går fort så nu får du passa på att njuta av ditt sista år hemma tillsammans med din familj och i laget och så vidare:) Men goalball finns ju även i Göteborg:)

2010-08-24 @ 19:51:13
URL: http://vispen91.blogg.se/
Postat av: oskar

jo det är ett stort steg att flytta. det märker jag nu när jag har flyttat. men allt löser sig med tiden.

2010-08-24 @ 20:24:32
URL: http://djseigon.blogg.se/
Postat av: Jennie

svar: ja de va de verkligen :)



Hehe, jag harn ågra blixtrar och en bakgrund - tadah ;) ett fotorum!

2010-08-24 @ 21:10:57
URL: http://hallon8.blogg.se/
Postat av: Matilda

Kramar är givet i min familj, det är viktigt och det är kärleksfullt. Det skulle nog vara jättekonstigt om vi inte kramades hemma :)



Insikt är viktigt! Vad det än gäller så är det viktigt, ett steg i rätt inriktning för att utvecklas som människa.

2010-08-24 @ 21:24:08
URL: http://matildamodigh.com
Postat av: Malin;

När jag läser detta inser jag att kärleken mellan er är ungefär hundra gånger större än vad jag först trodde att den var, men ack så fint skrivet och jag hoppas verkligen att det bli så som du vill; att ni är där ett år från nu, tillsammans.

Vågar man fråga hur ni lärde känna varandra? Och; är det länge sen? Hur som tänker jag hålla en tumme för er, och småavundas kärleken (men även känna en försäkran om att kärleken trots allt elände i världen faktiskt existerar). Detta, men även de andra blogginläggen (de som du länkade till om 'henne') gör mig glad, väldigt glad. Kärlek är fint och båda ni två är värda det finaste.



svar; Tack, om och om igen, tack för dina ord och det glädjer mig att läsa att du uppskattar min blogg och det jag skriver. Även fast du inte ser bilderna som faktiskt utgör en större del.



Åh, dramakommunikation lät ju himla intressant tycker jag. När börjar den?



Kram på dig,

och ta hand om dig!

2010-08-25 @ 14:11:50
URL: http://hallonte.blogg.se/
Postat av: Evelina

Åh, så fint :) Mysigt att bo ihop med den man älskar kan jag tänka mig!

2010-08-25 @ 14:35:10
URL: http://evvvelina.blogg.se/
Postat av: Matilda

Nej du misstar dig inte, det stämmer bra, det är en av mina favoriter med offspring!



Jag vet faktiskt inte hur nollningen såg ut nu i år, men tidigare så har dom kört med att måla med läppstift i ansiktena, fått dom att krypa runt på golvet och sjunga barnvisor, hett socker på tänderna och sedan gjort så att det lyser rött där dom "inte har borstat tänderna", osv ;P

Jag vet faktiskt inte, haha vi har inte kört med något på ettorna än i alla fall!



Okej, jag håller tummarna :D



Det är våran klass, vi kommer få fjällvandra med El-programmet från annan gymnasieskola! :) Egentligen var det inte planerat att vi skulle med eftersom man då brukar få veta ett halvår i förväg ungefär, men dom ville ha med oss haha.

2010-08-25 @ 15:33:56
URL: http://matildasodergren.blogg.se/
Postat av: anna

Det låter ju riktigt bra det där :)



Svar: Haha du, det känns faktiskt riktigt bra :) Är taggad inför detta sista året!



Utbytesgrejs med skolan :) så ska till en tysk stad och bo hos en tysk familj, kommer bli kul.



Ja, nu är det lite oväder igen, blåsigt som fan. Det känns som att Skåne drabbas mest av alla dessa oväder..haha



Jo, jag kan hålla med dig där! Nej, filosofi kommer först på våren :)

2010-08-25 @ 17:53:23
URL: http://aannnnaaaa.blogg.se/
Postat av: Linnea :>

längesen man hörde den där låten, men bra låt! :p



sv: neej, både hv å luleå :p

nej, jag har aldrig varit i jönköping.



jo, precis precis

2010-08-25 @ 18:22:32
URL: http://neafoshoo.blogg.se/
Postat av: Matilda

Saknar du kramar i familjen? :)

2010-08-25 @ 23:49:34
URL: http://matildamodigh.com
Postat av: tess

Ja de är tungt. Har ont i nacken med... måste ta tag i träningen. Ska på sån Zumba på tisdag.. dans av nå slag... ska bli skoj.



Nej men de löser sig... allt gör ju de och jag tackar för att du finns Johan... du är go du.



//tess

2010-08-26 @ 08:27:18
URL: http://tess701.blogg.se/
Postat av: Jennie

svar: Jag ska plugga till webredaktör :) Och nej, jag bor hos pojkvännen i Borås och när jag vill så åker jag hem.

2010-08-26 @ 18:19:47
URL: http://hallon8.blogg.se/
Postat av: tess

De ska va nå dans arobics som nå afrikanskt ja tror ja... låter spännande jag som inte vågar dansa... ler. Men nu ska ja åtmistinne göra de själv å inte i par.



//tess

2010-08-26 @ 20:05:57
URL: http://tess701.blogg.se/
Postat av: tess

De ska va nå dans arobics som nå afrikanskt ja tror ja... låter spännande jag som inte vågar dansa... ler. Men nu ska ja åtmistinne göra de själv å inte i par.



//tess

2010-08-26 @ 20:05:58
URL: http://tess701.blogg.se/
Postat av: Matilda

SV: Ah okej, men det lät ju som rolig nollning! Haha, särskilt det där med fadder osv ;)



Jaha, haha ja skolorna här ligger rätt nära varandra, kanske halv kilometer, så flera kurser kan man läsa tillsammans med dom från andra skolan =) Fast lite jobbigt ibland att springa mellan, haha.



Dom ville tydligen ha med en tjejklass(?), haha så då blev det våran ;P Nästan bara killar i el.

2010-08-26 @ 20:19:32
URL: http://matildasodergren.blogg.se/
Postat av: tess

Nu vet jag faktiskt inte alls varför jag har ont. Jag får ofta ont... jobbet är tungt jag har givetvis slarvat med träningen. Ja så e de.....



2010-08-26 @ 20:44:56
URL: http://tess701.blogg.se/
Postat av: Linnea :>

jo vi fick bandit för någon vecka sen, men jag brukar inte lyssna på det. lyssnar knappt på radio :)



ja, kanske det kanske!

2010-08-26 @ 21:28:28
URL: http://neafoshoo.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: