Slaget om Siljan 3/4!

Tid: 22:15:12
Datum: 2010-01-22
Kategori: Leksand

Ojojoj, vad laddad man var innan denna match! Hela dagen laddade man upp för matchen. Bröder spelades via Youtube innan och sedan var det dags! Everysports livereferat och webbsändning från matchen via SR Dalarna.

Ett fullsatt Ejendals arena, 7650, var på plats och det var nära för Leksand direkt när Patrik Carlsson sköt direkt efter pass av Kollar. Sedan var det en studspuck som höll på att ställa till det för Lasse Johansson i Moramålet.
Båda klackarna höll igång bra, men Superstars hördes ju så klart mest. Man körde bl.a. sin smått unika ramsa där man delar upp män och kvinnor på Norra och sjunger "Vi är Masar/Kullor, vi står på Norra stå och det ska ingen djävel ändra på!"

Peter Nordström tog sig sedan igenom hela Mora och prickade ribban! Kort därefter åkte dock Ekman-Larsson ut för en holding och det var powerplay för Mora, ett powerplay som var ruskigt bra och de fick till en hel del bra chanser, bl.a. Hilmersson och Viksten, men Jocke Eriksson var bra med i kassen.

Leksand klarade boxplay-spelet och strax därefter fick Virta ett jätteläge, men han sköt inte, utan lade en styrpuck framför mål! De hade även ett till läge, men pucken ville inte in. En moring åkte ut och Leksand fick powerplay, men tyvärr åkte en leksing ut efter en stund.

Det blev alltså spel 4 mot 4 varpå Mora fick ett kort powerplay. Några mål blev det dock inte, utan båda lagen blev fulltagliga, men kort därefter var det Pelle Prestberg som snurrade upp både back och målvakt och satte pucken bakom Lasse Johansson i Morakassen! Han slog pucken i sarjen och lurade ut Morabacken till sarjen och så tog han pucken igen och sköt i mål!

Efter målet fick Mora mest slå ifrån sig. Leksand fick ett bra läge, men gjorde en passning för mycket. Nordström var sedan framme och var så nära att göra 2-0, men en utvisning blev det i alla fall. Dock var PP-spelet inget vidare och Mora klarade av det utan några större problem.

Den 2:a perioden börjades med boxplay efter att JLGP hade åkt ut i slutet av den 1:a. Leksand hade dock inga problem med att reda ut det hela och precis när JLGP kom in på isen igen fick han ett bra läge, men Lasse Johansson räddade. Leksand fortsatte att göra det bra och Lassen fick ett bra läge, men Mora vände och fick en bra chans, men JLGP gjorde återigen ett bra jobb och redde ut det.

Håkan Bogg åkte sedan ut efter hög klubba. Rodin fick där ett bra läge efter en pass av Prestberg, men mycket mer hände inte. Man fick inte riktigt till det den här kvällen.

Därefter var det väldigt oordnat spel. Bergenström snurrade några varv i hörnet. "Kanske var han inspirerad av konståknings-EM" skrev man på Everysports livereferat. Ett EM som, vad jag har hört, inte gick så bra för svensk del.

Mora fick hursomhelst sedan ett bra läge genom Amnér, men Jocke Eriksson var där och räddade.
Martin Karlsson grejade sedan en tveksam utvisning och det blev PP igen. Lotvonen var då nära på att ställa till det igen när han återigen ramlade, precis som han gjorde i tisdags mot AIK, men den här gången skulle han få upprättelse när han sköt ett bra skott som Kollar var nära att trycka dit. Samme Kollar fick sedan ännu ett läge, men Lasse Johansson var bra i målet och räddade kvar Mora.
David Åslin fick, direkt efter powerplayet, ett riktigt bra läge, men Johansson var där igen. Även Jocke Eriksson gjorde bra räddningar när en moring bl.a. sköt ett skott som han räddade med benskyddet.

Domaren missade sedan en solklar tripping på Hempa. Tidigare hade han ju dock tagit en tveksam utvisning när Karlsson ramlade, så det jämnade kanske ut sig.
David Åslin fick ett jätteläge när han rundade målet, men en moring hann dit och täckte. Mora tog sedan över perioden och mot slutet fick Leksand mest slå ifrån sig. Mora fick flera kanonlägen, men Jocke var bra med i målet.

Sista perioden började med chanser både till höger och vänster. Mora fick först en bra chans varpå Martin Karlsson gjorde ett bra jobb och så även Hermansson. Båda 2 fick hyfsat bra lägen.
Båda lagen fortsatte att byta chanser med varandra, men båda målvakterna briljerade. Weinis lade pucken mot mål, ett skott som Hempa var nära på att nå. Därefter var Mora nära på att få ett riktigt bra läge när Lotvonen sånär slog en riktig indianare framför mål.

Det var som sagt ett riktigt ställningskrig. Vem skulle göra nästa mål? Svaret var Leksand. Pelle Prestberg slog en pass som lite turligt nådde Patrik Carlsson som klippte till direkt och pucken satt i krysset bakom Lasse Johansson!

Trycket i Ejendals arena var enormt. Det var så högt att domaren tvingades blåsa en extra gång för att göra sig hörd vid en hög klubba.

Leksand tog, trots målet, inte över perioden, utan Mora fick ett bra läge genom Jens Jakobs som trocklade sig igenom Leksands försvar, men Jocke Eriksson var bra med i kassen.
Perioden fortsatte att svänga fram och tillbaka. Lagen bytte chanser med varandra. Ekman-Larsson fick ett kanonläge, varpå MartinJohansson i Mora vände, men Jocke Eriksson räddade.

Powerplay för Mora blev det dock efter att JLGP gjorde en rejäl kneeing på Jens Jakobs, som flög upp i luften. Publiken tyckte dock inte det var någon utvisning, men domaren dömde utvisning och Moras PP var återigen riktigt vasst. En moring tog sig in framför kassen och var så när på att slå in pucken, men Leksand hade lite tur och fick t.o.m. med sig en utvisning på Ekholm i Mora.

Powerplay-spelet gav ingenting och Mora klarade av det. Dock fick man ett läge till mot slutet av perioden när självaste Pelle Prestberg åkte ut för roughing. Samtidigt passade Mora på och satsade allt på ett kort och tog ut Lasse Johansson, vilket innebar spel 6 mot 4 för Mora. De fick dock inte till det riktigt, men Mikael Zettergren skapade ett bra läge, varpå Leksand var nära på att slå pucken i öppen kasse, men den gick några meter utanför. Kollar prickade sedan stolpen, men till slut lyckades Peter Nordström pricka rätt fram till 3-0, vilket också blev slutresultatet.

Jocke Eriksson höll därmed sin 7:e nolla för säsongen och tangerade Eddie "The eagle's" klubbrekord från säsongen 07/08. Han hyllades också mycket välförtjänt efter matchen av Superstars på Norra stå.

Bra resultat var det i övrigt för Leksands del också. AIK tappade nämligen en 0-2-ledning borta mot Almtuna, som återigen visade att man är ett starkt hemmalag. De vann med 3-2. Även Växjö hade det lite tungt på hemmais, återigen, när man bara vann i sudden med 3-2 mot Västerås.
Malmö var väl i princip det ända laget som drog nytta av resultaten när man vann borta med 1-4 mot Oskarshamn. Oskarshamn som nog så sakterliga ser tåget gå snart. Både Troja och Sundsvall vann nämligen ikväll. Troja vände 3-1 mot Bofors borta till seger med 3-5, riktigt starkt gjort, och Sundsvall bortalog Borås med 2-4. I Borås där det förövrigt var gratis inträde den här kvällen, så det var nästan fullsatt.

Tabellen ser alltså ut så att Leksand återigen har ryckt åt sig en liten lucka ner till övriga lag. Man leder med 78 poäng. Växjö är 2:a med 73 poäng och AIK är fortfarande 3:a med 71. Leksand har alltså 7 poäng ner till sista direktplatsen och 10 poäng ner till 4:e platsen där Mora ligger med sina 68 pinnar. Malmö och Almtuna hakar dock på med 67 poäng. Båda 2 har dock en match mer spelad.
Bofors har tappat lite och är 5 poäng bakom de 2 ovan nämnda lagen, men man är ändå 10 poäng före Borås, som i sin tur är 5 poäng före Örebro. Örebro som nu, genom att man tog 2 poäng borta mot Björklöven ikväll, paserade Västerås med 1 poäng. De båda har 47 resp. 46 poäng. Björklöven är bara 3 poäng bakom Västerås med sina 43 poäng och därefter följer Sundsvall som bara är ytterligare 1 poäng bakom. Så Örebro och Västerås ska inte känna sig allt för säkra. Även Troja hakar på litegrann med sina 37 poäng. Oskarshamn är nu 10 poäng bakom närmsta lag och 15 poäng från säker mark. Man får nog rikta in sig på kvalspel skulle jag tro.

I övrigt så blev det en ganska bra dag idag. Vi hade geografi först där vi gick igenom varför vi har de årstider vi har och varför vissa delar av världen har regn och torrperioder. Det är inte sådär jätteintressant tycker jag och lite svårt att hänga med när man inte ser.

Efter geografin var det natur där vi gick igenom immunförsvaret, vaccinering och serumbehandling. Därefter slutade jag. Vi hade bara historia kvar och där skulle vi jobba klart med våra frågeställningar. Jag tyckte det var onödigt att vänta där i 2 timmar på den lektionen, så jag åkte hem och gjorde klart det istället. Jättebra blev det väl inte, men hyfsat. Min frågeställning blev hur det kunde komma sig att man använde just Zyklon B i Auschwitz? Någon speciell fakta hittade jag inte, men huvudsaken var ju frågeställningarna. Dock tror jag det kan bli lite svårt att fixa ett sådant där arbete sen senare när vi ska göra ett större. Då behöver man ju kolla fakta i böcker, slå i böcker, kolla i arkiv osv. och det är ju lite svårt när man inte ser, så vi får se hur det blir med det.

Jag hade tänkt att jag skulle plugga ännu mer efter historian, men jag kände för att träna lite, så det gjorde jag. Lite axlar och armar blev det. Sedan tänkte jag att jag skulle läsa lite. Tyvärr råkade jag somna och låg där i drygt 3 timmar, så det blev inget mer plugg. Det var bara att äta lite och ladda upp extra mycket inför matchen. Ska se om jag orkar göra något nu strax istället...

Igår ringde Elisabet. Hon ska skicka tillbaks min daisy igen, för hon fick den att funka. Alla skivor snurrade och det var inget fel alls på den. Det måste ju ha varit min bok det var fel på då. Dock har jag ju gått över lite till att vilja ha böckerna på minneskort, så jag vill nog ändå köra med Milestonen. Elisabet hade ringt Iris också och de sa att SD-HC kunde fungera, men inte alls lika bra. Så vi får se om det går att lämna tillbaks. Annars har jag lagt ut 300 spänn på något jag inte har någon nytta av. Är det någon som vill köpa ett SD-HC-kort på 4Gb kan ni ju höra av er i så fall :)

Imorgon blir det träning som vanligt. Vi pratade om att förlänga den med 1h innan Malmö, men imorgon var hallen redan bokad, så det fick bli nästa och nästnästa helg.

Hoppas ni alla har haft en bra fredag! :)

Vi avslutar lite passande med en låt som heter Ge upp Mora! Lyssna och njut! Texten är faktiskt ganska kul och melodin är tagen från Offsprings gamla hitt, Take a job :)


Kommentarer
Postat av: marie

vi får köpa fikabiljetter, men det är det värt för att få mysa med hembakt till kaffet på fredagar.



ja, det hade jag kunnat men som sagt lite väl långt.



det är så skönt att somna sådär ibland.



2010-01-22 @ 23:35:17
URL: http://mariejohansson74.blogg.se/
Postat av: Alexandra

Haha, kul låt! :D

2010-01-22 @ 23:36:14
URL: http://alexandrawittgren.blogspot.com
Postat av: Sara

Vi körde Super Mario till wiispelet!! :D

Bra att du höll tummarna, vi vann 1 av 2 matcher, så vi fick med oss 3 pinnar upp till norrland!!;D



Jahaaa, verkar boken bra(barnlek)? Det verkar så hemskt med barn som blivit utnyttjad.. huvva :S



Sååå vad ska du göra under helgen då?! :D

2010-01-23 @ 00:03:23
URL: http://saralindfors.blogg.se/
Postat av: Emeliié

nej kanske inte ser upp till så, men som man är imponerad av liksom :D

2010-01-23 @ 11:07:28
URL: http://emeliieruukeel.blogg.se/
Postat av: Alexandra

Sv: Jag minns allt det där. Men jag vänder på det. Och tänker på om allt det där inte hade hänt så skulle jag inte varit den jag är idag. :) Jag vill vara mig själv, ingen annan :). Jag mår inte alltid bra, haha :) Även om det är ganska lätt att tror det, men jag försöker och tar varje dag i taget. Förut flydde jag från mig själv, tvingade mig själv att det alltid skulle se ut som jag mådde bra, hela tiden. Även om jag mådde som sämst. Det enda som kunde få mig att må lite bättre vad att hjälpa någon annan. Jag blev som besatt ungefär, ganska galet, kände mig som en psykolog som jobba 24/7.Dag och natt, nätterna var värst, trots det orkade jag le lika stort hela dagarna. Men jag ångrar det inte. Har fått många fina vänner och erfarenhet på vägen. :)



Vad jobbigt att du förlora din bästa vän och att du gled ifrån de andra. Inget utav det är ditt fel, fina du. Du kan inte heller ha haft det så lätt :(. Du måste vara väldigt stark, du. Tur att du har kvar en äkta vän. Hoppas ni håller ihop hela livet :).



Hehe, jag förstod det :D. Grattis :D.



Kram :)

2010-01-23 @ 11:42:50
URL: http://alexandrawittgren.blogspot.com
Postat av: MATILDA

Grattis till vinsten igår, verkar som att det var en riktigt härlig match :D



sv. Haha jaa, tror ingen som inte kan den visan ;)



Jasså! Haha men det kan jag förstå, Hadelöv fick inga särskilt svåra puckar på sig, det var väll en anledning till att han höll nollan. Sen Markström, ja han tog många puckar där AIK hade värsta kanonlägena, han gjorde några superräddningar ;P

...Men jag hoppas inte att han var så vimsig å sa att hadelöv gjorde en sämre match, för det kan han väll ändå int ha gjort om han släppte in 0 puckar? Hahah

2010-01-23 @ 13:18:13
URL: http://matildasodergren.blogg.se/
Postat av: tess

Hej där...



Å du pluggar å pluggar. Till veckan ska jag med ta och börja läsa på mina uppgifter. Jag ska förklara massa ord och begrepp och läsa ett kapitel i läroboken. På tisdag ahr jag elev igen... så då kan jag öva allt jag lär mig om handledning på henne.



För August del rullar det på i skolan. Det är så svårt att veta om medicinen gör verkan redan. Det kommer nog ta någon tid. Han har i alla fall varit lugn den här veckan så jag hoppas det går in mer hos honom nu så vi inte behöver fundera på om han klarar den vanliga skolan.



Vad är det där du säljer för något? Någon form av minneskort men??? Till vad???



Ha de gottis //Tess

2010-01-23 @ 13:21:37
URL: http://tess701.blogg.se/
Postat av: Erica

Svar: - Just nu handlar det om hur vi vet det vi vet. Flummiga grejer det där.

- Mm, jag antar att jag är snabbare ibland. Vissa dagar känner jag verkligen för att svara på flera sidor med kommentarer, och är jag då ledig så kommer jag ju ganska långt. Sen är det andra dagar då det inte blir en enda eller åtminstone inte så många och tillslut är man uppe i sex sidor (över 100 kommentarer!).. ;p

- Ja, det är det ju faktiskt. Det är ju alltid jag som väljer, men Gud vet vad jag kommer att välja eftersom Han känner mig bättre än någon annan. :)



Hoppas det går bra med det arbetet sen.. du får väl hjälp så att du kan göra det eller!?

2010-01-23 @ 14:02:32
URL: http://faithhopelove.blogg.se/
Postat av: NATALIE

svar: ja precis :)

haha jaså? nej det hade jag ingen aning om ;) men ja Alfons är bra, och det verkar barnen också tycka haha!

2010-01-23 @ 15:18:25
URL: http://naataali.blogg.se/
Postat av: ElinArmour

Ja faktiskt, det var en upplevelse man aldrig glömmer :)

2010-01-23 @ 15:55:45
URL: http://elinarmour.blogg.se/
Postat av: Alexandra

sv; Precis! :) Jag tror inte att man ska vara rädd för att tänka på det som varit, försöka glömma det, då kommer det bara tillbaka en vacker dag värre än någonsin. Man får försöka bearbeta det på sitt eget sätt. :)

Jag tycker du verkar vara väldigt stark och en underbar person i alla fall :).



Haft en okej dag :) Hur har din dag varit? :)

Kram :)

2010-01-23 @ 16:10:42
URL: http://alexandrawittgren.blogspot.com
Postat av: marie

förut kostade biljetterna sex kronor styck men nu har de höjt till tio. Men jag köpte ett gäng innan de höjde. De köps 10 och 10 så nu har jag nog biljetter för 14 veckor framåt. Det är faktiskt riktigt mysigt att få det där fredagsfikat.



gick det att somna trots vila och kaffe?

2010-01-23 @ 17:06:22
URL: http://mariejohansson74.blogg.se/
Postat av: Emeliié

Sämsta matchen på länge, mötte FBK, ett starkt lag helt klart , men pucken va absolut inte våran någonstans idag !

2010-01-23 @ 18:28:48
URL: http://emeliieruukeel.blogg.se/
Postat av: marie

tack det ska jag ha :)

blir en lugn kväll men tror det kommer bli trevligt och så kommer jag vara hemma i rätt bra tid.

ha en bra kväll!

2010-01-23 @ 18:46:24
URL: http://mariejohansson74.blogg.se/
Postat av: Emeliié

Vilka körde SSK mot ? Luleå ?

Fuck isf :O



2010-01-23 @ 18:52:57
URL: http://emeliieruukeel.blogg.se/
Postat av: ElinArmour

Tydligen så hade hon inte koll på sin hund, & då ska den vara kopplad.

Jag har min lillskit lös ibland men hon springer aldrig fram till människor och/eller djur.

Och hon kommer när jag ropar.



Vi fick ju åka till Polen & Tyskland på konfirmations resa, det var väl de som var roligast.

Men kyrkgrejjerna var väl inte såå roliga. :)

2010-01-23 @ 18:53:16
URL: http://elinarmour.blogg.se/
Postat av: Erica

Svar: - Att det är förutbestämt kanske jag inte skulle säga, då tycker jag att det låter mer som att man inte har något val och att allt redan är bestämt, att det är bestämt innan jag har hunnit göra valet alltså. För så är det ju inte bara för att Gud vet hur jag kommer att välja, vad jag tänker och känner o.s.v.

- Hm, ja, jag känner igen hans namn. Descartes. Fast jag läste om en del teorier i torsdags så jag kommer inte ihåg exakt vilken som var hans. Ska plugga det där mer nästa vecka.

- Kan du inte berätta lite om hur du var för tio år sen?

2010-01-23 @ 19:00:30
URL: http://faithhopelove.blogg.se/
Postat av: Alexandra

Sv: Ja, precis :). Tack :). Skönt med en bra träning :). Sova tidigt låter bra :)



Kram :)

2010-01-23 @ 21:08:05
URL: http://alexandrawittgren.blogspot.com
Postat av: marie

det var jättetrevligt men nu är jag hemma igen :)

vi var nog de äldsta som var där. Men de bjöd på lite bubbel, snacks och lite mat. Madde hade tur och vann en av vinsterna. Nu blir det nog snart till att försöka sova.

hoppas din kväll varit bra!

2010-01-23 @ 23:31:16
URL: http://mariejohansson74.blogg.se/
Postat av: ElinArmour

Haha, va kul!

Vill också fånga sälar med Ace Ventura :P



Ja vi var till Auschwitz & Birkenau.

Någon gammal kyrka & saltgruvan också. Men jäkkligt spännande/läskigt var det!

När tog du konfirmationen då?

Har inte hört att det är några andra städer som gör den resan..

Vi fick ju välja mellan Polen/Tyskland eller Frankrike.

2010-01-24 @ 01:38:44
URL: http://elinarmour.blogg.se/
Postat av: tess

Jag har inte tagit tag i mitt plugg då jag jobbar i helgen men imorgon ska jag börja lite smått.



Nej jag är inte alls med... va e de för apparater du pratar om... ler...



//Tess

2010-01-24 @ 08:59:57
URL: http://tess701.blogg.se/
Postat av: Alexandra

Haha, har tröttnat på allt vad degar heter! Haha, det räcker att man ser andra äta av den och känner dofterna i skolan :).



Haha, ja, rätt muppig, min faster såg det och fråga vad han gjorde, haha, så jag gick där i från så snabbt som möjligt, men han gick efter mig hela tiden, haha, så jag gick hem med min syster istället :).



Du har rätt, alla har dåliga dagar. Tack för att du stöttar mig :).



Vad såg du för film? :) Hoppas du sover länge idag istället då :).



Kram :)

2010-01-24 @ 09:19:28
URL: http://alexandrawittgren.blogspot.com
Postat av: Emeliié

Nej skulle träna med har fått en lårkaka :O

2010-01-24 @ 10:26:56
URL: http://emeliieruukeel.blogg.se/
Postat av: NATALIE

svar: haha oj du visste en del sånna där saker du (A) och det där att högerhänta i snitt lever längre hade jag ingen aning om!

2010-01-24 @ 10:57:01
URL: http://naataali.blogg.se/
Postat av: MATILDA

Kul låt haha ;;)



sv. Oj, det var inte dåligt det med 7 nollor !



Ja Markström är otrolig han. I början av säsongen syntes han inte och gjorde inte alls så bra matcher i brynäs, så jag var som osäker om det skulle bli en lika bra säsong för honom. Men det var då det, haha han är grym ;)

2010-01-24 @ 11:22:38
URL: http://matildasodergren.blogg.se/
Postat av: marie

igår var det en av frisörsalongerna i stan som hade bjudit in på en mingelkväll så det var lite speciellt. Det var därför vi gick hem när det var klart. Madde vann lite hårprodukter.



Men det ställe vi brukar gå ut på spelar musik och har dansgolv. Det är ju dansa hela natten som är roligt. så gammal är jag inte :)

2010-01-24 @ 11:31:46
URL: http://mariejohansson74.blogg.se/
Postat av: Jessie James

jag har inte gått vidare på det sättet. men för att jag ska kunna gå vidare så måste jag börja fysiskt även om det är jobbigt. och det är inte direkt så att jag vill älta saken i hundra år. jag har accepterat det på ett plan men inte på ett annat. det kräver ett bra tag till innan jag går vidare på de planet...!

2010-01-24 @ 15:32:22
URL: http://jessiemodell.blogg.se/
Postat av: Emeliié

JA , nu är lårkakan som värst, så nu går det nog bara åt rätt håll :P

2010-01-25 @ 17:38:40
URL: http://emeliieruukeel.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: