Min musikhistoria

Tid: 19:25:51
Datum: 2010-07-28
Kategori: Allmänt

Nu tänkte jag gå igenom hela min musikhistoria från det att jag var en liten knatte tills nu. Vad har jag lyssnat på genom åren? Läs så får ni svaren! :)

När jag var riktigt liten, i dagisåldern, var det Gyllene tider och Nordman som gällde. En av mina 1:a favoritlåtar jag kommer ihåg var Vandraren. Också Nick Borgens gamla hit från Melodifestivalen 1993, We are all the winners, gillade jag. Den brukade spelas på fredagarna på dagis kommer jag ihåg och då slutade jag leka med allting och bara lyssnade. Även Gyllene tider tyckte jag om.Juni, juli, augusti och Sommartider gillade jag speciellt. Den förstnämnda spelades alltid innan vi kleb in på isen på den tiden då jag spelade hockey.

Vissa av de låtarna höll sig kvar även upp i lågstadieåldern. Jag och en dåvarande kompis brukade sjunga på gungorna i lekparken. Vi satt där och solen sken oss i ansiktet. Vi sjöng sång efter sång, allt medan vi gungade högre och högre.

Så fick jag mina 2 första skivor. Aqua och Dr Bombay. Favoritlåtarna var Aqua - My oh my, Aqua - Dr Jones, Dr Bombay - SOS, Dr Bombay - Calcutta.

Så kom blandskivornas tid. Det var Absolute music, Absolute kidz och Hits 4 kids. Favoritlåtarna under den tiden var Blümchen - Heute ist mein Tag, Blümchen - Die Welt gehört mir, Drömhus - Du kan ge, Drömhus - Hålla dig nära och så klart också Cartoons - Witchdoctor, som alla tyckte var bra på den tiden.

Därefter började man ladda ner musik och serien Johans mix tog sin början. 1:an fick jag av min kusin och var en ren kopia av hans mix 3. Detta var i slutet av 2001. Favoritlåtarna där blev Lisa Miskovsky - Driving one of your cars, Kebabrepubliken - Kebab med bröd och Crazy town - Butterfly.

Senare under 2002 kom min mix 2 ut. Då gick det över till mer skämtsam stil då Mora Nisse - Volvo 142, Mora Nisse - Snuslåten och Eddie Meduza - Volvo var de bästa låtarna. Även Lambretta med Creep var bra.

Detta med oseriösa låtar höll i sig under några år. Det var mycket Björn Rosenström, t.ex. Hultsfredsfestivalen, Jag är så het, Muffins, Flourtanten och En gång är ingen gång som var bra. Detta värvades med mycket Blümchen. Nür Geträumt, Bicykle race, SOS Herz in Not, Blaue Augen, Taxi Taxi och Ich bin wieder hier var några av hennes bästa låtar enligt mig.

Detta var främst under 2003-2004. Då var det även en del Da Buzz. Alive var klart bäst tyckte jag och den blev också en av årets stora sommarhits 2003. Dangerous, Tonight is the night, Wannabe with me och Cause I need your love var också bra låtar.

Dock var dessa inte sommarhits, förutom Alive. 2003 var Kate Ryan - Desenchantee en riktig sommarhit och 2004 var det faktiskt Nic and the family - Hej Monika som var den stora sommarhitten, men det tyckte nog de flesta då. Antingen hatade man den, eller så älskade man den.

Da Buzz-perioden avslutades någon gång i början av 2005, då man kan säga att jag började hitta min musikstil. Det var då technon gjorde entre i mitt liv på allvar. De första låtarna jag fastnade för var Groove coverage - 7 years and 50 days, Special D - Come with me och Alice DJ - Will I ever. 3 riktiga klassiker. Groove coverage följde sedan upp med en rad hits under främst 2005. The end, Moonlight shadow, Little June, Poison och God is a girl var några av deras stora hits. Även Special D fick några ytterligare hits, främst med You och Me and my lover. Alice DJ hade en hel del bra låtar tyckte jag, men ingen riktig hit, förutom Better of alone, som nog många känner igen. Alla dessa låtar spelades mycket under våren och sommaren 2005, men den överlägsna sommarhiten det året blev en av Technons mest klassiska och välkända låtar. Italodance är det väl egentligen, men Gigi D'Agostinos låt L'Amour Toujours, eller I'll fly with you, som den också är känd som, har nog de flesta hört. Det är en outtröttlig klassiker som aldrig blir dålig.

Framåt hösten var det Siria - Endless summer, Lady Violet - Inside 2 outside och N-Trance - I'm in heaven som dominerade.

Under hösten fick min dåvarande assistent, Chris, mig att börja lyssna på en del skate. Det var främst Millencolin och NOFX. De förstnämnda gick bäst och E20 norr, Penguins & polar bears, Moosemans jukebox och Cash or clash var de bästa låtarna, enligt mig. Lite nyare material från dem, men även gamla hits som No cigar var bra.

Det var dock inte bara skate. Technon höll i sig, nu främst med 2 Vibez - Always be mine, Tune up - Another day, DJ Aligator - Davaj davaj och Alex Megane - Hurricane. Framåt våren 2006 blev det ännu mer Tune up, nu med Ravers fantasy och Feel fine. Det var också här som en, i efterhand, något dålig period, tog sin början. Jag började lyssna mycket på svensk hiphop. Det var främst Anton & Affe, Fonkey fresh och Sjätte sinnet. De sistnämnda var, och är, om man måste välja någon av dem, bäst. De fick några stora hits med främst Brevet till himlen, Hur blev det så, Resan tillbaks och Norrköpings krigare.

Hiphopperioden höll dock inte i sig så länge. Framåt slutet av sommaren och hösten hade technon återigen tagit över med låtar som Sonic - They call me Sonic Do you wanna be my fjortisboy? DJ Splash - A beautiful day, Plazmatec - Star, Lunaspace - Where's the party och Partystylerz - We are the partystylerz. Höstens stora hit var dock Sommarpojkarna ft. Fröjda - Lilla hjärtat, som blev en riktig långkörare. Även Groove coverage var tillbaka igen, nu med She (Scam remix) och On the radio (Freddy Hawk remix), som tyvärr inte finns på Youtube, men här är originalet.

Under våren kom det ett gäng hits, t.ex. Bass up - Hold me back, DJ Mangoo - Eurodancer, Kassandra - Wake up och Karlskrona clubber - Karlskrona.

Framåt sommaren kom några låtar som skulle visa sig bli riktiga sommarhits. Vinylworxx ft. Linsy Kartella - Stop loving you, Lé Bandmask - Vi sitter här i källarn, Groove Coverage - The summerrain (Rob Mayth remix) och Jan Wayne & Scarlet - I touch myself (Hands up club mix) var några exempel.

Hösten innehöll en våg med svensk Hands up. Både Secondtunez, Sandra Gee, Discocrew och Laser inc debuterade. De förstnämnda med dunderhiten Jag går i säng med min lärare, Sandra Gee med Summertime, Discocrew med Adrenalin, som inte heller finns i original på Youtube, så här är en DJ MIcrro & Pino remix och Laser inc, som hade haft en hit med Det var en gång en fågel under sommaren, Fiske eliten. Inte nog med det, lite senare under hösten och vintern kom Wild strawberrys - Du är den som jag vill ha, Hentz - Propellerpelle, HompoX inc - Akta dig för Åke och Laser inc - När man var liten.

Mycket svensk Hands up alltså, men inte bara. Även en del skate fanns med i bilden. Millencolin var inte så inne nu längre, men däremot hade jag börjat fastna mer och mer för NOFX, som även min dåvarande assistent, Christian, lyssnade på. Don't call me white, Dying degree och Lenolium var några av deras dåvarande hits, enligt mig.

Framåt sommaren kom Discocrew med en dunderhit, Här kommer Rebecca. Andy Lopez - Noché del amor, Sandra Gee - If you want me och Redwing - Rocket var några andra riktigt stora hits.

Sommaren fortsatte med 2 riktiga sommarhits, Valentine - Ingen vet och Straight flush - She's got that light.

Framåt hösten började jag fastna för det man brukar kalla för Frihetsrock. Pluton svea var det främst. Segermarschen och Jocke Karlssons, sångarens,Alonso, var de bästa låtarna.
Även lite tyngre techno började visa sig i form av Coone - Words from the gang (D-Block & S-te-fan remix).

NOFX fick också sin största hit med låten Murder the government

Framåt vintern var Toby & Pino - Happy summer 2008, som faktiskt inte finns på Youtube alls, Secondtunez - Lilla Odie och Master blaster - Everywhere (DJ Splash edit) mest inne. Även lite hardcore i form av Starstylerz feat. Michy - Keep on moving, Breeze vs. Lost Witness - Rise again (Sy & Unknown mix) och Manian feat. Aila - Heaven (Breeze mix). Lite Hands up varvat med Hardcore under hösten alltså.

Under 2009 års 1:a hälft kom en rad superhits. Först ut var Baracuda - Where is the love (Club version edit). Sedan kom 4 elements - I want you to hold me och Baby Alice - Hurricane (Bacardiflavour remix).

De gamla rymmarna Hjalle och Heavy blev återigen populära. Nu främst med Nu är det kört och Det är sant,  som inte finns på Youtube.

Även hardstyle tog ny fart i form av främst Sylenth & Glitch – Music in you och Tatanka - Borderline.

Senare under våren var DJ Mangoo tillbaks igen, nu med Day dream. Classic eurodance tog sina första stapplande steg i min värld i form av Infinity - Take control och Infinity - Naked in the rain. Lite fjortistechno, eller svensk Hands up, som man kanske kan säga istället, var det också. Chaser fick 2 hyfsat stora hits i form av Jag kommer ihåg och Sommarmelodi.

På tal om sommaren så blev det några sommarhits även förra året. Discocrew var återigen på tapeten, nu med låtarna Husvagn och Samba Palelo. Odins änglar kom in med sin låt Gul och blå, som visade sig bli en rejäl hit. Niklas J fick till en rejäl studentsång i form av Studentlåt 09 och Headlinerz - Heat of the night var en annan sommarhit. Störst av alla blev kanske dock Kaida - Ticket 2 heaven, som höll sig kvar i toppen en bra bit in på höstkanten.

Pluton svea fortsatte med några hyfsade hits, Du gamla du sjuka, Internationalen och Fjärde riket var bäst då.

Under hösten kom så en explossion av gammal punk. Det var de gamla punkarna Asta kask som gjorde entre med flera bra låtar. TV:n, Psykiskt instabil, Psykopaten, som bara finns i en sämre version på Youtube, och Det vill jag va var de största hitsen.

Även gamla Offspring gjorde entre med låtar som The kids aren't allright, One fine day, The noose, Dammit, I changed again och Kick him when he's down. Också Nightwish fick en stor hit med den några år gamla låten Amaranth. Detta var samtidigt som det svenska metal-bandet Astral doors kom med sin Hyllning till Leksand, som blev höstens stora hit.

För ett tag såg det alltså ut som att technon, Hands upen och Hardcoren skulle konkureras ut av punken, men icke. Framåt vintern kom det ny Hardcore i form av bl.a. Martijn de Vries - Wipe away my tears och Hypasonic - Your love.

Framåt våren skulle det bli ännu mer, men innan dess gjorde Classic eurodance entre på riktigt. Först ut var Evelyn med låten Funny bunny boy från 1998 och Smile med låten Butterfly. De följdes upp av en rad låtar såsom Alphabase - Heaven help my heart, New system - Let me take your heart, Plazma - Getting married, Luna - Your diamond, Lé click - Tonight is the night och 2 brothers on the 4th floor - Come take my hand.
De senare av de där låtarna lyssnar jag mycket på även nu, tillsammans med en hel del hardcore i form av t.ex. Darren Styles & Manian - Outta my head, Azora - All outta love, Italobrothers - Stamp on the ground (Breeze mix) och Frisco & Alexia - Me & you. Den senare är faktiskt en remix av en gammal Eurodancehit från 90-talet.

Hands upen har tryckts tillbaks rejält om man jämför med de senaste åren, men några hits har det blivit under våren i alla fall. Master blaster - Until the end (Monday 2 Friday radio edit), XTM & DJ Chucky presents Annia - Walk right back och Discocrew - The roxbury (Official russ 2010) är några exempel. Även ¨Blümchen var tillbaka, efter ca 6 års uppehåll, nu med låten Verückte jungs.

Lite Hardstyle har det också blivit, men inte så mycket. Gostosa - Never say never, Brennan heart - Face the enemy och Hardstyle Masterz - Respect har fått representera den biten.

Vid sidan av allt det här, som jag lyssnar mest på, finns det gamla klassiker, främst 80-tal, som aldrig blir dåliga. Det är låtar som Mike Oldfield's megahit från 83, Moonlight shadow, som nog är en av de bästa låtar som har gjorts, Alphaville's Forever young, Dire strait's Walk of life, Phil Colin's Another day in paradise, svenska Magnum bonums Skateboard från 1979, The Police's Every breath you take, Whitney Houston's I wanna dance with somebody och How will I know.

Kärlekssånger, fina låtar som ger en rysningar i hela kroppen, lyssnar jag så klart också på, när jag är på det humöret. Whitney Houston's I will always love you, från filmen The bodyguard, och One moment in time och Celine Dion's My heart will go on, från en av världens bästa filmer, är givna, men även Celine Dion's The power of love, Maria McKee's Show me heaven, Marie Fredrikssons Den bästa dagen och Ännu doftar kärlek, Lisa Nilssons Långsamt farväl och Cecilia Vennerstens Melodifestivalslåt Det vackraste är evigt bra låtar som man kan lyssna på hur många gånger som helst utan att tröttna.

 Sammanfattningsvis så kan man alltså säga att min musikstil har ändrats radikalt under årens gång. Det var först 2005 som jag hittade min egentliga musikstil. Den skulle komma att dominera under flera år, varvat med lite skate och punk. En liten period hiphop klämdes in där också, 1:a halvan av 2006. 2:a halvan och ca 1 år framåt dominerades av Hands up. Sedan kom en våg svensk Hands up och så kom Hardcoren och Classic Eurodancen, som är de 2 mest dominerande musikstilarna just nu. 80-tal och fina kärlekslåtar håller i sig hela tiden, det är outtröttliga låtar som kan spelas hur många gånger som helst utan att bli sämre.

Vad lyssnar ni mest på? Tell me!

Kommentarer
Postat av: Evelina

Åh, vilket härligt inlägg :D Min första skiva var Halmstads pärlor med Gyllene tider :D Haha. Gyllene tider är bra! :) Jag lyssnar faktiskt på det mesta, utom hårdrock :p

2010-07-29 @ 07:50:47
URL: http://evvvelina.blogg.se/
Postat av: Anonym

Åh, aqua! Haha :D

Sen offspring och några till känner jag igen mig på, har lyssnat på dom jag också!



Finns så mycket musik jag kan lyssna på! Förutom vissa vanliga kända poplåtar så finns det väldigt mycket rockmusik som jag gillar. Fast det är som svårt att sätta någon viss genre tycker jag, hellre artister och grupper ;)

Tex volbeat som jag älskar, dom har metal/heavy metal, fast jag skulle int kunna säga att jag gillar den typ av musik i vanliga fall.. tror jag. Haha, men dom har riktigt bra musik iaf, speciell! Det är som Elvis-musik (elvis är deras förebild), fast så mycket mer sväng i det hela :D



sv. Jag framkallar 100 bilder i taget, brukar framkalla drygt en gång/år. Försöker då välja ut dom bilder som är viktigast för mig, men det är så svårt! Haha får bestlutsångest, när jag har så mycket bilder ;P Dom tar nästan upp 30 GB på datorn haha.

Okej, jaa jag förstår det, kanske inte spelar lika stor roll då. Då går det lika bra på datorn! :)

Jag gör det mest för att jag tycker det är kul att ha som minne på kort och he i album, och för att kunna sätta upp i ramar!:)



Okej, haha ja hellre snowboard än slalom om ja ska testa vara blind för en gång ;) Då kan ja ha en plan B att slänga mig fram/bak på rumpan/göra kullebyttor utan att vara rädd att bryta ben xD Haha, nog för att ja har gjort det tidigare när ja åkt snowboard.. ;P

2010-07-29 @ 13:56:57
URL: http://matildasodergren.blogg.se/
Postat av: Evelina

Svar: Ja, jag sprang en mil på 57 minuter :D Sprang väldigt mycket förra sommaren och fick bättre och bättre tid för varje gång (såklart) ;D

2010-07-29 @ 18:38:42
URL: http://evvvelina.blogg.se/
Postat av: Evelina

Svar: Njae.. Inte riktigt :p Ska väl träffa tjejerna. Och så vill jag se Inception på bio. Ska fråga Johan om han är sugen :) Du då?

2010-07-30 @ 07:38:44
URL: http://evvvelina.blogg.se/
Postat av: Alexandra

Äntligen fick jag läsa!



Din musiksmak har ändrat sig genom åren kan man minst sagt säga!



Nu tänker jag på dig och mig. Vi ligger och myser och lyssnar på kärlekslåter, även om du utstrålar mijoner mer kärlek en alla världens kärlekslåtar tillsammans!



Kram <3

2010-07-30 @ 13:56:01
URL: http://alexandrawittgren.blogspot.com
Postat av: Evelina

Svar: Aha, där ser man.. Jag ogillar de flesta svenska filmerna ;p

2010-07-30 @ 16:00:00
URL: http://evvvelina.blogg.se/
Postat av: Anonym

Okej, ja han har speciell röst han som sjunger i Offspring, men jag är lite tveksam om jag riktigt gillar den till 100%. Låter som det ska brista ibland!

Hmm... You´re gonna go far kid har alltid vart min favorit nu senast, och tex rise and fall är riktigt bra ;)



Okej, kan det vara Still counting med volbeat? Eller sad man's tongue? I only wanna be with you? Tror det är dom tre mest kända med dom nu senast =)



Hade råkat se fel, det var närmre 20 än 30 GB, men ja, det är fortfarande en hel del.. Har ingen aning exakt hur många bilder, vågar nog inte kolla, men det är från alla möjliga sammanhang. Har med mig kameran i princip överallt haha, och sen är jag dessutom "paparazzin" i familjen som också har uppgiften att fota så fort vi är på semester eller något liknande x)



Ja det förstår jag!



Jo det var ju det när man åker snownoard, handleden.. har redan hunnit bryta den en gång med brädan ;P

Okej, ja men isf får jag nog offra mig lite och våga köra på slalomskidor istället. ;)

2010-07-30 @ 17:30:25
URL: http://matildasodergren.blogg.se/
Postat av: jennii

Sv. Till jobbet ifrån Bålsta kommer det ta ungefär like lång tid som det gör nu...ca.40 min. Men till det nya jobbet till Uppsala kommer det ta ungefär 1 timme.

Nu har jag äntligen kommit underfund med vad jag vill ha för färger i den nya lägenheten =) & min man verkar dessutom vara med på noterna =0)j

2010-07-30 @ 18:39:21
URL: http://mrsjennii.troop.se/
Postat av: Matilda

Det kommer en bok, ta det lugnt bara haha. Den kommer när jag får inspirationen och motivationen. Just nu är det motivationen som tryter, inspiration har jag, mer än jag någonsin har haft tror jag.

2010-07-30 @ 19:31:09
URL: http://matildamodigh.com
Postat av: Jennie

svar: hehe ja det var ett tag sen :) det är bara bra! Jag är på semester i Visby!

2010-07-30 @ 23:48:10
URL: http://hallon8.blogg.se/
Postat av: S.

Din musikstil har verkligen förändrats mycket.

Jag lyssnar på olika stilar och det har jag gjort hela livet.

2010-07-31 @ 15:27:34
URL: http://onepapercut.blogg.se/
Postat av: NATALIE

oh nu har inlägget dykt upp! :D jag ska kolla igenom det snart ;)



svar: Jag hade önskar lite mer sommarväder :) haha oj att paddla 13 km lät mycket!



haha anledningen till att jag kallas Nattish är för att några kompisar en gång för flera år sedan skrev en "låt" eller vad det nu var, om mig, och sedan dess har det hängt kvar ;)

2010-08-01 @ 12:40:24
URL: http://naataali.blogg.se/
Postat av: tess

Kan man åka skidor och vara blind Johan kan man lösa korsord... med ledsagning... ler. Ja e oxå usel på de... träning är de som behövs.



Musik ja... höll på att få spader på all skit de spelar i radion nu på väg hem från Sälen... bara massa väsen och ljud som upprepas tills man blir galen... eller samma ord om och om igen. Är en låt måhända bra spelas den snart sönder... ja är innerlit trött på skitradion.



Hemma igen från sälen... sitter å pustar ut.



//Tess

2010-08-01 @ 15:20:16
URL: http://tess701.blogg.se/
Postat av: Emlan

Haha nej precis :) Men vädret blev faktiskt helt okej. Lördagen var det riktigt soligt och varmt i Malmö. Det gillas :)



Ja, jag får nog börja se mig omkring efter en bättre väska. Lite lättare att packa i en sån med :P



Jag har väldigt blandad musikstil så det är lite svårt att säga exakt vad jag lyssnar på mest :P

2010-08-01 @ 18:45:26
URL: http://emlanherself.blogg.se/
Postat av: Evelina

Svar: Nej, det är roligt :D Det här spelade jag på xbox och jag tror att det är mycket nyare :p Haha.

2010-08-02 @ 19:21:12
URL: http://evvvelina.blogg.se/
Postat av: Evelina

Svar: Jag tycker de är sämre gjorda och så tycker jag att det låter så "tillgjort" när de pratar :p Som att de verkligen läser ur manuset.

2010-08-02 @ 19:22:14
URL: http://evvvelina.blogg.se/
Postat av: jennii

Sv, Ja, så som det ser ut just nu, så blir den nog buss i början, men funderar på att köpa ett tågkort mellan Stockholm & Uppsala. Det blir billigare än att köpa både SL-kort & UL-kort-



Usch, ska upp tidigt imorgonbitti (05.00) men jag kan inte sova & klockan är redan 22.17 =( jag kommer vara trött imorgon!

2010-08-02 @ 22:17:09
URL: http://mrsjennii.troop.se/
Postat av: tess

Ska du läsa Kepler ska du börja med Hyptotisören tycker ja... båda böckerna är bra..



Ja jag rekommenderar fjället helt klart även sommartid. Naturen är helt underbar och vill man gå och röra på sig så absolut.



Ja vad gäller vänner så är de ju så... man måste inte ha hundra... de är viktigare att kvaliteen är bra på de få man har. Sedan förstår ja dig... de är mycket rädsla hos folk när det finns en funktionsnedsättning.



//Tess

2010-08-03 @ 09:29:19
URL: http://tess701.blogg.se/
Postat av: tess

Nej radion har spårat ut... totalt... ja orkar inte lyssna längre..



Ja de måste man ju vara. Jag är inte något för korsord ja heller å de finns andra sätt att träna skallen på. LER.



Träna har jag inte gjort nu. Svårt när jag inte har barnvakt. Skulle inte fungera att ha August med mig. Men jag ska börja ta tag i de igen. Man mår ju bra av de helt klart.

2010-08-03 @ 11:36:18
URL: http://tess701.blogg.se/
Postat av: Anonym

Okej ;) Jag själv tycker det är så himla svårt att välja bland dom där bären! Men dom som jag är totalt beroende av och inte kan sluta med är blåbär :O Jag kan äta hur mycket som helst av det!



Haha, men liiite mysigt vore det väll ändå med snö nu? ;)



Ja just ja, The kids arent allright, tycker den är riktigt bra jag med ;)



Okej, ja du får kolla upp det med Volbeat!



Haha precis, kul att ha så många bilder senare när man tittar tillbaka på gamla. Alla bilder behöver inte vara bästa kvalitén på, utan då är det många "spontana" bilder också =)



Nej tack, haha att bryta handleden är inget jag saknar!

Okej ;)

2010-08-03 @ 11:49:54
URL: http://matildasodergren.blogg.se/
Postat av: Jennie

svar: på pizza? ;) nääää! Usch!



Yes blåvitt vann ! Underbart

2010-08-03 @ 12:15:57
URL: http://hallon8.blogg.se/
Postat av: Julia

sv: mkt klok kommentar! synd att kroppen och huvvet inte vill samma sak alltid bara.. :p



jag lyssnar verkligen på aallt möjligt. allt från tupac till david guetta. roligt att variera sej :)

2010-08-03 @ 13:44:49
URL: http://littlemisstrouble.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: