Vem är kristen?

Tid: 21:56:52
Datum: 2011-04-27
Kategori: Allmänt

I samband med allt påskfirande skrev jag, som säkerligen många andra också gjorde, ett "glad påsk" på Fejjan. Dock tycker jag, som sagts tidigare, att påsken är lite överskattad, vilket jag också skrev i samma statusrad. Egentligen är det inte mycket att fira om man inte är troende, eftersom att påsken i grunden firas till minne av Jesu död och uppståndelse.

Med den teorin kan man dock lika gärna skippa julen också, då vi firar Jesu födelse, men det vill jag inte. Julen gillar jag. Den innebär lugn, värme och att umgås med familj och släkt. Det är mörkt och kallt ute, snön faller ner, men innomhus brinner ljusen, det är varmt och man umgås med släkten. Utanför står en flicka, barfota. Hon har ett paket svavelstickor i handen, som hon tänder, en efter en, i sin ensamhet, allt medan hon tittar in på alla de lyckliga själar där inne i värmen.

Känner ni igen det? Jag tänkte väl det. Flickan med svavelstickorna av HC Andersen, så klart. En riktig gammal klassiker, men väldigt tänkvärd. För trots allt så är det så. Julen innebär att vi umgås med familj och vänner, tar det lugnt och bara är. Vi spenderar tusentals kronor på mat och presenter, pengar som egentligen skulle kunna gå till något mycket bättre. Något som skulle kunna hjälpa alla dessa själar som inte har något hem att gå till, inte har någon varm brasa att värma sig vid, inte har några släktingar att umgås med, precis som i sagan. Det är tänkvärt och sant. Blunda inte för verkligheten, just face the truth and fight for freedom and equality.

Nåväl, back to topic.
Min statusrad på Fejjan kommenterades av en troende vän och vi kom in på det där med religion och kristendom. Ett ämne jag i vanliga fall inte alls gillar, men det här är ganska intressant. Vem kan egentligen kalla sig kristen? Är man kristen bara för att man bor i ett kristet land? Om man är med i Svenska kyrkan? Finns det olika grad av kristendom, eller måste man tro på Bibeln och dess innehåll för att få kalla sig kristen?

Jag tycker såhär. Jag anser mig själv inte som troende. Jag tror inte på Bibeln och dess innehåll. Ändå kallar jag mig själv kristen, i den mening att jag tillhör kristendomen.

Varför?
Kristendomen är huvudreligion i Sverige. Må hända att vi har blivit mer och mer mångkulturellt, fler och fler kulturer och religioner etablerar sig här i landet, men kristendomen är trots det huvudreligion i vårt avlånga land. En muslim skulle nog exempelvis inte säga att Sverige är ett muslimskt land. Nej, vi är kristna, även om vi har religionsfrihet.

Ateist då?
Nej, jag tror inte det. Eftersom att jag egentligen inte tror på Bibeln osv. skulle det kanske vara ett alternativ, men jag tror ändå att, inte alla, men många av dem som befinner sig i en liknande situation som mig, ändå tror någonstans, djupt där inne, på något sätt. Det är exempelvis inte helt ovanligt att man vid krissituationer, katastrofer etc. mer eller mindre medvetet, ber till Gud. Detta bekräftar visserligen bara en Gudstro, vilket även min vän påpekade, och det är helt sant. Man skulle lika gärna kunna tillbe Allah, Budda eller någon av de Afrikanska religionernas andar, men faktum är att jag tror att det är just den Bibliska guden många av oss tillber i ett sådant läge. Detta främst vid katastrofsituationer. Kanske stämmer det, kanske inte alls. Detta är mina teorier, men jag tror som sagt att den kristna läran finns djupt rotad där inne hos de flesta av oss, även om man i "normala fall" anser sig själv som icke troende. Därför anser jag mig själv som kristen, även om jag inte bryr mig om Bibeln ett dyft i "vanliga fall".

Min vän, å andra sidan, som är bra mycket mer insatt i kristendomen än vad jag är, Bibeln, dess innehåll, evangelier, Jesu liv och hans handlingar, varför det blev som det blev och hur det kommer att bli, ur Bibelns synvinkel, anser däremot att man måste vara troende för att kalla sig kristen. Från början var det nämligen Jesus lärdjungar som man började kalla kristna. Lärdjungar var de just för att de trodde att Gud hade uppväckt Jesus från de döda och de bekände honom som sin herre. De följde honom och gjorde hans gärningar. Att orden "kristen" och "Kristus" låter ganska lika är alltså ingen slump. De kallades kristna eftersom att de följde Kristus.

Det är intressant att debattera och diskutera med henne, eftersom att vi är så olika just i de frågorna, men vad tycker ni? När är man kristen? Vems bana är ni mest inne på, min eller hennes?

Med koppling till kristendomen kör vi tre kristna metallåtar som avslutning. Svenska Audiovision med låten Show me the way, 7 angels med låten Beyond the dark side of the moon och välkända Narnia, också de från Sverige, med låten Judgements day.






Kommentarer
Postat av: Sandra

MAn kan fira av olika anledningar ju. Och jag tycker det är mysigt med påsken även som icke-troende. Ingen anledning till att äta mycket godis och god mat är i mina ögon överskattad. Sen får alla fira av sina egna anledningar :)



SVAR: Yes, stuga nere vid havet. Så härligt.

Det är sommarparadiset nummer ett. I sverige finns det inget som slår Åhus. Den stranden är som att komma utomlands. Mjuk, vit, finkorning..



SJa men det verkar bli bra. Sommaren är tidig och redan här ju!



Det är bara en vana och man blir lite sugen att sitta i solen men det blir ofta inte mer än ett sug.



Jag tycker det är tråkigt men det är väl typiskt oss också. Vi jobbar ju hela tiden med att få folk i rörelse och locka folk till stan och till evenemang så vi fixar nog inte en död stad så bra vi marknadsföringsmänniskor som hela tiden vill utveckla saker och ting. Jag som tycker Linköping var väldigt litet när vi var där, det hände inte mycket och fanns dåligt med ställen att sitta och ta ett glas på.



Ja dte tror jag med, det är liksom en del av livet nu och så naturligt att man har og det i bakhuvudet.

2011-04-27 @ 23:14:54
URL: http://lilleput.blogg.se/
Postat av: danten89

Jo men det har vart en bra dag.

Veckohandlat, slappat, städat, sett tv och fikat :)



Jadu för att jag anser att Viking Line är lösaktiga båtar, fråga mig inte mer angående det ;)



Jag skulle aldrig lägga in reklamfilmer på mobilen :)

Inte när youtube finns.

Tar ju bara plats?^^



Är det på lördagen ni åker?

2011-04-27 @ 23:21:09
URL: http://animalcity.blogg.se/
Postat av: sandra

SV: haha, jadu Johan du är nog en kärleksfull person.

Ja, html, är jävligt roligt, dock inte lika roliigt när man gör ett enda fucking el så funkar inte hemsidan,,,

2011-04-27 @ 23:35:27
URL: http://colaknarkaren.blogg.se/
Postat av: tovesegnablogg.blogg.se - tove - en tvillingsyster

haha ja typ;) Men anja och ingemar backarna är ganska bra, eller alla är de! :D



Ja absolut! ;)

ja, fast jag ska nog träna mer än 4 gånger ;) känner att det behövs!



Kanske november? Ja tror i år att de börja i november och så åkte vi till in i april. Så 6 månader, ganska nice! :D

2011-04-28 @ 00:44:03
URL: http://tovesegnablogg.blogg.se/
Postat av: Evelina

Jättebra inlägg.. Jag visste knappt inte ens varför man "firar" påsk.. Men jag tycker att det är gott med påskmat med familjen/släkten och att få påskägg/present ;D Haha. Ateist är jag nog inte heller.. Man vill ju tro på något/någon.

2011-04-28 @ 10:10:33
URL: http://evvvelina.blogg.se/
Postat av: tess

Mycket av vårat firande av Påsk och julen handlar ju idag mer om gemenska p och traditioner av helt andra saker än om kristendommen. Vilket jag tycker är helt okej faktiskt. Jag är inte troende och har lämnat kyrkan. Haft lite debatter om detta på en annan blogg där tjejen som skriver skriver grymt bra men ändå retar upp mig ibland. Hennes värld är enorm svart och vit och så fungerar de inte riktigt. Nåja... http://lixy.blogg.se tror ja adressen är. In med dig å läs å kommentera. LER stort.



Ja jag kunde ju ha gjort de. Ja tänkte på de där böckerna igår. Fan Johan hade kunnat tagit dom jö... den om sonen tror jag att jag har kvar. Å så kom ja på men va fan Therese du glömmer att Johan måste ha ljudbok.... hrm. Jag läsa in? Ja va fan de vore skoj. Faktiskt... ler stort. Speciellt för dig.



Kryssning i helgen alltså?? Åkte Ålandsbåt titt som tätt innan nu aldrig... Barbados spelade ändå i helgen som va fattar inte varför ja inte åker. Tappat intresset totalt.



Ja jag har ingen motor alls eller så är de fullt ös medvetslös. Trodde jag skulle få börja med concertan idag men de blev framflyttat till måndag då jag ska till sköterskan på lite kontroller och se vad proverna sa för att de ska bli startskott att börja. hade varit bra om det hade blitt idag då jag är ledig i tre dagar. Rädd att jag ska reagera på medicinen i början vilket inte är så ovanligt för mig.



Ja ja... jag ska försöka få klart på vinden. Daniel slämnar in sin c uppsats idag så jag tror vi ska kunna göra en hel del imorgon då vi båda är lediga. Ska hyra kärra å försöka få lite hjälp. Så ska de röjjas.... de är en del kvar men mycket är liksom klart för att ta ner i alla fall. Får man ner en del ser man bättre vad som är kvar. Ska lämna en del saker på loppis med. Hoppas hinna detta imorgon. Lärdag tänkte vi åka till Lidköping. Det ska ju bli fint å varmt säger de. Packa ner lite och åka och titta på Rörstrand och slottet och torget och hälsa på Peter.



Träningen ja... slutar ett, underbart väder och KBT klockan tre... August åker till Malou så jag har egentid till sju... måste försöka. Daniel är duktig å tränar och springer till å med. GÅtt ner en hel del. SÅÅ duktig. Jag har fått en APP av honom som är en typ coach som man kan ha när man tränar så den håller koll på tid och hur långt man springer går osv... kan prata med en å peppa. Han tycker den är bra så ja jag tror de kan va något för mig.



Hoppas allt är bra... kram på sig.



2011-04-28 @ 10:31:19
URL: http://tess701.blogg.se/
Postat av: Linnea

ja det är lite konstigt att så många firar alla dessa högtider utan att egentligen veta varför..



sv: supergott! :)

2011-04-28 @ 13:57:30
URL: http://neafoshoo.blogg.se/
Postat av: Sandra

Svar: Nej det var härlit.



Jo det brukar inte finnas riktigt tid över till det plus att du har rätt, jag är lite för rastlös för att läsa en bok också. Jag kan börja men det brukar inte bli avslutat.



Nejdå jag har bara inte haft tid att svara riktigt de senaste dagarna så jag har tagit det lite i etapper men den andra svarade jag på igår.

2011-04-28 @ 17:09:07
URL: http://lilleput.blogg.se/
Postat av: Jessica - En flicka som är stark

Detta är en väldigt intressant fråga! Men jag anser att man kan fira högtider av olika anledningar också. Jag ser mig också som kristen även om jag inte tror på bibeln. (men jag tror på himlen ;) )

2011-04-28 @ 17:52:24
URL: http://jessi91.spotlife.se
Postat av: anna

Måste bara nämna att jag tycker att boken i inlägget under låter läsvärd, ska låna den när jag ska till biblioteket imorgon och låna böcker till ett projektarbete som jag håller på med! :)



Och om vi återgår till ditt inlägg så vet jag inte riktigt vad jag tycker, men jag anser väl att man är kristen och om man är konfirmerad och någorlunda tror på det som står i biblen, vilket jag gör får jag väl säga. Men jag tycker absolut inte att msåte kunna allt men man ska ha ett hum om vad det handlar om helt enkelt :)



Men jag tycker ändå det är lite trist att så många väljer att gå ur den svenska kyrkan, det är ju ändå en del av kulturen..



Svar: Jag längtar riktigt mycket till studenten! Heeelt sjukt att det är så nära, haha :) och nu kom jag på att jag har läst din blogg galet länge, minst ett år..!



Ja jag förstår. Er tid kanske kommer :)



Okej, jag vill testa att åka! Men två av mina kompisar har longboads och tjatar på mig att köpa en så vi kan åka tillsammans :)



Aha okej, då har du samma deadline som jag har med mitt projektarbete! Lycka till :)



åh spännande! tanzania har jag nog hört att någon varit där och det ska vara fint där :)

2011-04-28 @ 19:03:05
URL: http://aannnnaaaa.blogg.se/
Postat av: tovesegnablogg.blogg.se - tove - en tvillingsyster

Okej, ja en del backar ialla fall. :)

Nejdå det ska jag inte, eller va menar du med de? :o



Ja, visst. Okej synd. Men planera noga inför i vinter då, då kanske du hinner! ;)

2011-04-28 @ 20:56:55
URL: http://tovesegnablogg.blogg.se/
Postat av: danten89

Hehe har man en android mobil så behöver man inte annat Internet.

Dessutom finns det en mobil från LG nu med Dual Core Processor.. blir nästan som en dator :)

Jag kan ju dessutom med min android mobil logga in på olika trådlösa nätverk ;D



Ja lite så är det på Viking Line båtarna.. familjen berättade hur det var.

Tur jag inte var med :P



Men hoppas ju att ni får en toppenfin vistelse :D

Hehe.

Dubbelmoralisk? Nej då.



Jag är mycket nära min mormor med =)



Hur går det med ditt pluggande?

2011-04-28 @ 20:58:11
URL: http://animalcity.blogg.se/
Postat av: tess

Japp de är KBT...



Jag har nya löpskor å dessa provade jag ut på sportaffären så de såg vad jag behövde... jag fick springa på ett löpband å så såg de via nån dator så de ser var man behöver ha stöd på foten.



Ja vi får se hur de blir med medicin å allt. Jag mår skit. Å vi får se.



Ja imorgon ska de bli urplockat där uppe... typ. Tror ja inte men typ i alla fall. LER....

2011-04-28 @ 21:14:25
URL: http://tess701.blogg.se/
Postat av: Jessica - En flicka som är stark

Svar: Jag tror som du, att de allra flesta firar högtider av andra orsaker. Och sedan skulle det kännas konstigt om alla i Sverige som inte var troende slutade fira jul och påsk..



Jag tror att alla kommer till himlen :) Att det är en plats där inget dåligt finns, utan där träffas alla. Min tro är lite rörig, har inte förstått allt på hur det kommer fungera.. Kommer man se ut som man gjorde när man dog? Hur kommer man komma till alla man känner? Ja, det finns en del frågor..



Men, jag tror inte på helvetet. Utan man träffar alla i himlen när livet på jorden är färdigt. Denna tro har varit viktig för mig när en vän tog livet av sig 06. Jag tror på det starkt, och det fick mig att stå ut då. Jag längtar & hoppas att jag kommer få se honom någon dag :)

2011-04-28 @ 21:24:59
URL: http://jessi91.spotlife.se
Postat av: danten89

Jao.. det vet jag..

Trist.

Men snart kommer nog såna mobiler med ;)



Det otroliga är att mobiler och bärbara datorer kan ligga på samma pris..

Och bärbara datorer borde vara så mycket dyrare?

Hehe.



Varför håller ni er i hytten?

Vad gör ni där? =)



Vad är det för Intervju du ska skriva ut?=)



2011-04-28 @ 22:07:36
URL: http://animalcity.blogg.se/
Postat av: Sandra

Svar: Promenaden gick hyfsat bra tycker jag, helt okej är det inte men det gick att bita ihop.



Vi har extremt många samarbetspartners, det är ju flera miljoner som omsätts i klubben så det finns en hel del att ta från :)



Nej, det finns ju de som gör det också.Men jag gillar traditioner mest för att det är mysigt och man spenderar tid med familjen och faktiskt tar sig den tiden. Sen älskar jag godis och jag äter det sällan annars så jag låter högtider vara dagar då det är okej att kränga haha,



Det låter inte fel det heller. Jag älskar vatten och särskilt hav, det är en känsla av frihet tycker jag. Så i sommar ska jag ta tid att vara där lite extra och åka extra mycket båt.



Jag tror det kommer bli varmare men detta är inte vårvärme. Vi hoppade över våren i år. Vårjackan blir inte använd mer än kvällar.



Nej jag letade inte klubbar, vi letade något ställe att sitta på och ta ett glas vin innan vi skulle vidare. Men det fanns mest caféer tyckte vi. Jag var där förra våren med laget.

2011-04-28 @ 22:10:37
URL: http://lilleput.blogg.se/
Postat av: tess

Ja ha inte du oxå.... min vän Anna ser rakt igenom mig å ser på sånt ja skriver om något hänt eller nått e annorlunda. Är ja så lätt att läsa? Just idag har ja mått skit hela dagen då ja vaknade med huvudvärk å har jobbat med de... å varit lite påverkad av mina mediciner.



Ibland är ja bara kort i mina svar utan anledning alls... har inte lika mycket lust å skriva helt enkelt.



Jag gjorde mitt löptest på intersport ja.... å de va bra... men skorna skickade ja efter från england till halva priset. skrev bara upp modell osv.



2011-04-28 @ 22:11:52
URL: http://tess701.blogg.se/
Postat av: tovesegnablogg.blogg.se - tove - en tvillingsyster

Aha, nejdå det gör jag inte! :)



Aha okej:) Vad har du för studier? :)

2011-04-29 @ 02:06:26
URL: http://tovesegnablogg.blogg.se/
Postat av: Sandy

Du blev upptagen i kristendomen via ditt dop (ehh, tror jag) så på så sätt är du nog kristen. Men jag tycker inte att du är troende kristen om du bara ber i krissituationer. faktiskt.



Själv anser jag mig vara ateist, men tror på högre makter. Inte på en "Gud" men på någonting. Sen vad man väljer att kalla det är ju ens egen ensak. Jag brukar säga, för att försöka förklara vad jag menar att jag tror på en Gud, men inte på bibeln eller koranen eller någon annan helig skrift. Svårt sånt där. :)

2011-04-29 @ 09:48:28
URL: http://lilzandy.blogg.se/
Postat av: Evelina

Svar: Jadu, bra fråga.. Jag vet inte riktigt, men jag tror på något :) Svårt ju.



Den sista låten, judgement day är fin :)

2011-04-29 @ 10:00:19
URL: http://evvvelina.blogg.se/
Postat av: Jennifer

Det är så jag, det funkar rätt bra.. Även fast man kraschar då och då.



Jag har haft mina ups and downs, men bloggen har aldrig varit nere.. Bara jävligt ouppdaterad!

2011-05-05 @ 15:09:22
URL: http://abrokenheartedprincess.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: