Tenta

Tid: 15:15:10
Datum: 2011-01-23
Kategori: Goalball

Så var då äntligen denna tenta avklarad. Det jag har suttit och pluggat till dag ut och dag in den senaste veckan känns det som. Jag har kämpat och slitit för att få klart portfolion, loggboken, vi har skrivit under hela hösten. Den som har innehållit både dagböcker från alla lektioner, reflektioner över seminarium och det viktigaste ur X antal litteraturböcker, + kopplingar mellan dessa och lektionstillfällena.
Eftersom jag inte har mått något vidare på hela november och december har jag inte gjort så mycket då, vilket alltså innebär i princip ingenting. Jag mår inte bra nu heller, men var ändå tvungen att göra klart allt, så de 3 senaste veckorna nu har jag tagit igen allt det. 96 sidor blev det totalt.

Tentan då, hur gick det?
Det kändes ganska bra. 3 frågor var det. Svaren skulle vara 2-4 sidor och jag tyckte jag fick till det helt okej. Dock blev det lite tidsbrist på slutet och jag hade inte pratat om förlängd tid med Niklas och Christel, så det var lika bra att skicka in ändå. Christel sa att jag får kompletera nu i efterhand om jag vill och om det behövs. Det gör jag i vilket fall inte idag, för det orkar jag inte.

Istället har det varit en hel del goalballtittande från Pajulahti. Pressakey.net har även sänt live därifrån, precis som man gjorde under VM i somras. För svensk del har det inte gått något vidare. Turneringen inleddes med match mot regerande världsmästarna, Litauen, i fredags. Litauerna drog ganska tidigt ifrån till 4-0, men Sverige gav sig inte. 6-3 stod det i paus, men i 2:a halvlek orkade vi inte riktigt och Litauen kunde till slut vinna med 12-5.

Det var alldeles för mycket individuella misstag, för mycket straffar, vilka Litauen utnyttjade på ett bra sätt, tror de gjorde mål på alla straffar de fick.

Resultaten i turnringen skrivs enligt följande:
Canada - Finland 1-11 (game)
Slovenien - England 15-6
Canada - England 10-0 (game)
Sverige - Litauen 5-12
Finland - Sverige 16-8
Slovenien - Litauen 9-8
Finland - England 13-9
Slovenien - Kanada 7-7
Litauen - Finland 4-9
Sverige - England 4-4
Litauen - Kanada 7-6
Sverige - Slovenien 6-12
England - Litauen 4-9
Finland - Slovenien 9-7
Kanada - Sverige 7-6

Det man kan notera, tycker jag, är Finlands styrka. 16-8 mot Sverige, 9-4 mot regerande världsmästarna, 11-1 och game mot Kanada och en slutlig seger i turneringen efter 9-7 mot slovenien. Den ända svagare matchen var väl mot England, 13-9.
Noterbart åt andra hållet är väl att Litauen inte alls verkade så starka. Man saknade visserligen några spelare, men ändå. Även Sverige kändes förhållandevis svaga.

Ny match under lördagsmorgonen väntade i vilket fall, nu mot värdnationen Finland, men som ni ser ovan  fick man inte heller nu till det. 8-7 stod det till finländarna i paus, men de kunde sedan dra ifrån och vinna med hela 16-8. Matchen mot Litauen var inte mycket att säga något om, tyckte man då, men nu, efter att ha sett både Slovenien och Finland slå dem var det mindre bra. Man höjer lite på ögonbrynen och frågar sig vad Litauen håller på med?
I vilket fall så är 16-8 mot Finland inte bra, även om finländarna imponerar, speciellt med 9-4 mot Litauen. Alldeles för många straffar även här, 9st, varav Finland gjorde mål på 6.

Inte heller gårdagens 2:a match mot England var något vidare. 4-4 blev det där, efter att vi kviterat mot slutet av matchen. Det är inget man ska vara nöjd med och det fortsatte gå tungt under dagens 1:a match, mot Slovenien. Förlust igen, som ni kan se ovan, nu med 6-12. Turneringen avslutades med ytterligare en förlust, 7-6 mot Kanada, däe vi ändå hade 4-0 i början av matchen.

För de svenska damerna har det dock gått lite bättre. Resultaten för damerna skrevs såhär:
Finland - Israel 3-2
Kanada - Sverige 5-3
USA - Finland 4-0
Sverige - Israel 7-3
USA - Kanada 5-6
Israel - Kanada 0-8
Sverige - USA 3-5
Kanada - Finland 7-1
Israel - USA 2-9
Finland - Sverige 1-7

Tabell
1, Kanada 12p +17
2, USA 9p +12
3, Sverige 6p +6
4, Finland 3p -15
5, Israel 0p -20

Placeringsmatch: 4 vs 5, Finland - Israel 8-7
Semifinal: USA - Sverige 3-2
Semifinal: Kanada - Finland 6-0
Bronsmatch: Finland - Sverige 2-3
Final: Kanada - USA 3-1

Ett brons för damerna alltså, även om bronsmatchen kanske inte var den mest imponerande match man har sett. Ett brons är alltid ett brons.

För egen del har det gått sådär med träningen den här veckan. Jag inledde, som skrivet i tidigare inlägg, med ett styrkepass, Styrka 2, i måndags. Ett riktigt bra pass som också kändes riktigt bra.
I tisdags mådde inte Albin så bra, så skotträningen uteblev tyvärr.
I onsdags hade jag en fruktansvärd träningsverk i sidan av bålen, efter sidleds bellybacks från måndagen, men trots det körde jag och Albin ett konditionspass. 6x3min blev det, men satan vad jobbigt det var. Antingen hade jag för lite energi redan innan, eller så körde jag för hårt, för efter 2 treminutare var det jobbigt, efter 4 var jag helt slut och efter 5 fick jag bryta. Kände mig lite yr och då var det lika bra att bryta. Skorna är dock kanonbra!
Torsdag-fredag har det inte blivit någon träning, det har varit fullt fokus på tentan, men imorgon blir det förhoppningsvis styrka igen, Styrka 3.

Igår var det tentafest hos Johanna. Eller fest och fest, vi blev 3 totalt, jag, Johanna och Rasmus. Det blev mat och prat och strax efter 11 var jag hemma. Det var väl trevligt, men egentligen hade jag velat vara någon helt annan stans än här hemma. Igår fyllde nämligen världens finaste, mitt hjärta, år.

Det gör ont att inte få vara med och fira någon som betyder så otroligt mycket...:(

Vi avslutar med en riktig klassiker, Vitamin C - Graduation (Friends forever). Tur att man kan använda den gamla inbäddningskoden fortfarande, den nya ser ju helkonstig ut.


Kommentarer
Postat av: Jessica

Jadu alla är vi olika, festandet är min grej! Jag älskar att träffa folk och att dansa! :D

Klart den gör! Kram

2011-01-23 @ 18:22:31
URL: http://fnissefia.blogg.se/
Postat av: danten89

Den låten är underbart fin och vacker.

Väcker minnen :)



Ja men det är ju bra att du kan komplettera tentan om det skulle behövas?



Jamen det var ju inte så kul resultat kanske?

Men ni kommer igen?

Roligt för damerna dock :)

2011-01-23 @ 18:55:47
URL: http://animalcity.blogg.se/
Postat av: Jessica

Det tyckte jag med, det är en Håkan Hellström låt :)

Men det är ju lite så man möter nya spännande människor!

2011-01-23 @ 19:31:11
URL: http://fnissefia.blogg.se/
Postat av: Malin;

Nu var det en oerhört länge sen senast hörredu, och det ber jag så hemskt mycket om ursäkt för. Orken har liksom inte riktigt velat existera, därav den smått kassa blogguppdatering samt kommentarssvarande. Men jag hoppas verkligen att ditt hjärta läker, Johan; att smärtan blir mindre och mindre för var dag som går och att du orkar fokusera på annat än det som gör ont. Hur är det nu för dig? Förutom tentatider och plugg som tar upp större delen av tiden. Kramar på dig,

2011-01-23 @ 20:32:32
URL: http://hallonte.blogg.se/
Postat av: danten89

På vilket sätt är den låten speciell för dig? :)



Jaha, men då kommer väl du att få vara med och hjälpa Sverige till bättre resultat då? ;)



Hoppas din helg har varit till belåtenhet!

2011-01-23 @ 21:29:50
URL: http://animalcity.blogg.se/
Postat av: danten89

På vilket sätt är den låten speciell för dig? :)



Jaha, men då kommer väl du att få vara med och hjälpa Sverige till bättre resultat då? ;)



Hoppas din helg har varit till belåtenhet!

2011-01-23 @ 21:30:14
URL: http://animalcity.blogg.se/
Postat av: Sandra

Älskar den låten, ren nostalgi!! :)



Svar: Nejdå så fort den här pressen är över är det inte mer kaffe för mig. Urk så äckligt det är haha.



Rödvin är ingen större hit nej.



Tråkigt att det inte gick något vidare för Sverige men det är bara att ta nya tag och gå vidare till nästa utmaning!!

2011-01-23 @ 22:03:54
URL: http://lilleput.blogg.se/
Postat av: danten89

Sanna Nielsen har väldigt många fina ballader som du borde lyssna in.

Hon är en underbar människa :)

Har stött på henne ett antal gånger :)



Jo den är fin.



Jasså? Jag som trodde du var med i landslaget :D

Du får träna mera? ;)

2011-01-23 @ 22:46:37
URL: http://animalcity.blogg.se/
Postat av: Jessica

Går inte på krogen så det kan jag inte svara på, men jo de fester jag är på är den stora nuckeln tilla tt träffa nytt folk.

Och nej hästar blir inte en familjemedlem eftersom du inte har dom på samma sätt som en hund eller katt. Utan det är ett annats slags band och förståelse. Inte likt något annat och olika för alla.

2011-01-23 @ 22:55:47
URL: http://fnissefia.blogg.se/
Postat av: Jennifer

Alla har sina olika definitoner av ordet :). Och av känslan.

Jag kan idag inte se en framtid utan Peter, utan jag vill dela mina dagar med den mannen- mannen i mitt liv.



Det är för dålig säkerhet när sånt mellan Gnaget och DIF inträffar, men vore det inte sånt jäkla säkerhetspådrag under derbyna skulle det vara värre än mellan Gnaget och DIF. Med säkerhet

2011-01-23 @ 23:30:32
URL: http://abrokenheartedprincess.wordpress.com
Postat av: Matilda

Håller med, det är definitivt vägen som räknas. Dels för att är där man utvecklas och förnyas och dels för att vägen till målet eller drömmarna aldrig blir som man tänkt sig. Jag tycker att det vore galet tråkigt om man visste hur allting skulle bli, i cyklingen så väl som i mitt privatliv. Jag tror att det är bra att saker och ting förändras, man stöter på motgångar och hinder för då prövas man också och får lära sig något.

Även om jag älskar något otroligt mycket så vet jag inte hur länge han och jag håller och att inte veta det gör ju att vi kämpar dagligen med vår kärlek och att aldrig tappa glöden. Inrutad rutin som blir till slentrian är det värsta som finns. Tråkigt och det tar död på allt.

2011-01-23 @ 23:39:57
URL: http://matildamodigh.com
Postat av: Linnea :>

ja ett brons är ju alltid ett brons :)



sv: jadu, jag vet faktiskt inte! jag satt och höll på med mobilen så jag fattade ingenting när smällen kom! var så chockad så jag inte minns de första minutrarna efter krocken. men lyckligtvis klarade sig alla hyfsat bra i båda bilarna. det var värre med bilarna, dom såg ut som mos. men de kan man ju ersätta!

2011-01-23 @ 23:51:53
URL: http://neafoshoo.blogg.se/
Postat av: annsoh

Jätte fin blogg! :)

Hur är det med dig!?

2011-01-24 @ 00:31:38
URL: http://annsoh.blogg.se/
Postat av: Evelina

Svar: De träffades över internet har jag för mig :D



Åh, den låten gillar jag! Den är fin :)

2011-01-24 @ 12:16:02
URL: http://evvvelina.blogg.se/
Postat av: NATALIE

åh jag förstår att det är skönt att tentan är gjord!

svar: tyvärr så dröjer det nog ganska länge innan våren är här :(

2011-01-24 @ 18:41:13
URL: http://naataali.blogg.se/
Postat av: Jessica

Åh vad skönt att tentan är avklarad!



Men Nej jag blir bara rastlös av att tänka, sånt funkar inte för mig.

Ja alla är vi väldigt olika.

Och kärlek, till vad man nä har sin kärlek till (fisk,häst,partner osv.) går aldrig att förklara och varenda person upplever den olika, så är det bara!

2011-01-24 @ 20:01:40
URL: http://fnissefia.blogg.se/
Postat av: Jennifer

Jag brukar inte heller beställa via nätet, men den klänningen jag vill ha finns bara på ebay- so what to do.



Haha, 08 har ingen moral alls ;)

2011-01-24 @ 21:53:05
URL: http://abrokenheartedprincess.wordpress.com
Postat av: danten89

Jag gjorde allt på min lista och mer därtill ;)



Ja det får du göra.

Finns på spotify och youtube såklart :)



Har du fått en bra start på veckan då?



Ja du får kämpa dig in i A-laget då? ;)

2011-01-24 @ 21:54:18
URL: http://animalcity.blogg.se/
Postat av: Sandra

Svar_: De är verkligen guld värda.



Ja det är den men mest fin och lite rolig tycker jag.



Nej det måste man verkligen inte och mina tre koppar sedan året börjat kan nog inte omvända mig haha.



Manchester låter ju inte helt fel. NAJS!

2011-01-24 @ 22:09:56
URL: http://lilleput.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: