Die Schtuge

Tid: 12:41:52
Datum: 2011-07-23
Kategori: Allmänt

Ja, så heter det ju inte på riktigt, egentligen heter det das Sommerhaus, men gillar min svensktyska. Det är något det blir en del av i vardagen, från början tack vare Spike, min assistent jag hade på gymnasiet och som jag faktiskt inte har träffat sedan dess. Han kunde absolut ingen tyska alls, men var ändå med på mina tyskalektioner och tyckte att man bara kunde sätta ett E efter allting, sätta sch-ljud på S:en osv. så blev det tyska. Det har jag tagit efter och även smittat av lite på Albin och Shep. Det ska sägas med riktig tysk accent, så man låter sådär riktigt förbannad. "Die Schtuge!"

Nåja, nog med språkundervisning. De senaste dagarna i stugan har varit minst lika fina som de i veckans början.

Körsbärsplockandet har fortsatt och i onsdags tog jag, äntligen, årets första dopp! Jag är lite efter, jag vet, men faktum är att jag har blivit världens badkruka. Mamma och jag var ute och gick en rejäl powerwalk där i onsdags och slängde oss sedan i sjön, men jag tyckte inte ens det var skönt. Mamma är annars en riktig badkruka, så det är säkert hennes gener som börjar märkas nu, för när jag var liten, då badade jag desto mer kan jag lova. Apropå det så minns jag när jag var mindre och vi alltid åkte till Varamon om sommrarna. Varamon är en av nordens längsta och finaste stränder och som vanligt var det alltid fullt med folk där. Vi hade med oss filt, solstolar, kylväska med fika, uppblåsbara vattendjur och självklart min påse med gubbar. Jag tyckte det var jättekul att leka med gubbar i sanden, bygga slott och kanaler, sjunkgravar och annat. Emma och jag brukade även kasta en gubbe en bit ut i vattnet och sedan se vem av oss som kunde hitta den först. På så vis har några gubbar försvunnit genom åren, gubbar vi aldrig hittade igen efter att ha slängt i dem.


Det är minnen det. Idag ligger jag helst bara på en filt eller sitter i en solstol och solar, tar ett dopp någon gång ibland, för att svalka av mig lite smått sådär. Det är gött det, att bara ligga där, lyssna till strandens alla ljud, kanske läsa en bok och somna till då och då, invaggas av ljuden runtomkring, som ett litet barn.

Ljud runtomkring var det sannerligen inte senare under onsdagen. då var jag nämligen, för allra första gången i mitt liv gissar jag, helt ensam i stugan. Ingen annan var där. Jag tog ut datorn och satt med den i knät i drygt en timme och bara lyssnade på tystnaden. Helt otroligt! Så tyst blir det aldrig ens här i lilla Skänninge. Träden var helt stilla, någon fågel kvittrade då och då och inga bilar åkte förbi på vägen. En total tystnad, som bara infinner sig på landet. Är inte det avkoppling, då vet jag inte vad som är det...

I torsdags gjordes betydligt mer nytta. Jag ställde mig nämligen vid spisen och lagade mat! Jajjamen, ni läste rätt. Jag fick för mig att göra något så nyttigt och gott som lins och bönsoppa. Jag hade inget egentligt recept, men soppa är inte så svårt, det är bara att slänga i lite grejer. så det blev en burk linser, en burk röda Kidneybönor, två morötter, en röd paprika, en halv rödlök, vatten, en buljongtärning och div. kryddor. Kryddor ja, det var väl där det gick lite snett. Det hela blev nämligen liite starkt, milt uttryckt. Det var dock gott och jag blev nöjd med resultatet. Mamma lät dock lite ansträngd när hon åt och moster var tvungen att dricka några glas vatten. Tur då att de hade annan mat åt sig själva. ;)

Dagen fortsatte med ännu mer nytta. Jag hjälpte nämligen pappa och Mats att bära och stapla ved. Det tog några timmar, men till slut, efter att Hasse hjälpt till lite han med, var det två lager med ved, ungefär i brösthöjd med mig.

Ett bra jobb, som belönades med ännu en fika, med Mikaels och Elins väldigt lösa, men mycket goda, kladdkaka, kaffe och sockerkaka. Jag säger "ännu en fika", för i stugan är det nämligen ett måste att fika minst två gånger/dag. Ibland blir det tre, t.o.m. fyra gånger då och då. Mindre nyttigt, men gott är det.

Gårdagen blev en väldigt lugn historia, efter en natt med världens åskväder och ca 30 000 blixtar noterade över Östersjön, eller var tusan det var. Pappa och jag åkte hem och mamma åkte med Liselotte och Mats till Västervik, för hon ville inte sova själv i stugan. Idag återvänder de dock igen, "The return of family", skulle kunna vara en filmtitel, pappa kommer dit imorgon och jag på måndag. Det var nämligen därför jag åkte med honom hem igår. Han är på trav idag och jag, Jennifer, Albin och Louise ska till Söderköping och äta glass på Smultronstället på måndag. Det ska bli gott.

I övrigt svarade jag på antagningsbeskedet för höstens kurser igår. Det ser ut att bli en grundläggande kurs i datasäkerhet på 5Hp och en kurs i handikappvetenskap på 30Hp, halvfart, alltså samma upplägg som Dramakommunikationen hade. Detta blir något helt nytt, handikappvetenskapen är nästan helt på distanns, man träffas ca 3-4 heldagar/termin om jag har förstått rätt och datasäkerheten är helt på distanns. Dramakommunikationen jag läste året som gick var ju också halvt på distanns kan man säga, men där hade vi ändå träffar ca en gång i veckan. Så vi får se hur detta blir. Förhoppningsvis ska det inte bli några problem.

Nu blir det nog regn här snart, luften är riktigt fuktig och tropisk och det känns som ett regn kan vara på väg. Det fick vi lära oss i geografi A på gymnasiet, att man kan känna när ett lågtrycksregn närmar sig, eftersom luften då snabbt blir svalare. detta p.g.a. att den svalare luften går in under den varma luften, eftersom att den är tyngre, skjuter upp varmluften, som då kyls ner och det bildas regn.

Sådär ja, då fick vi både in en språklektion och en geografilektion i detta inlägget. Lite musik ska vi också ha, så klart, och därför avslutar vi med två lite mindre kända låtar med Roxette, men ack så fina de är. Never is a long time och So far away.




Kommentarer
Postat av: sandra

sv: Om du inte har sätt tarzan så borde du se den, bäst :) fast se den på engelska mycket bättre!

haha ja, men försöker trycka i mig något på morgonen i alla fall fast det är oftast inget stort. När jag jobbade så var jag ju tvungen annars skulle jag dött av hunger innan det var lunch.

2011-07-23 @ 14:06:10
URL: http://sandroou.blogg.se/
Postat av: danten89

Det är bara att hoppa i vattnet och se glad ut? ;)



Jo visst är This Is Me och Camp Rock musiken är bra, men hon har vuxit till sig och det är bra tycker jag :)

Eller ska hon vara kvar i barnastadiet? ;)



Härligt att höra du :D



Det är sommaren när den är som bäst va? :P



Vad tycker du om terrordåden i Norge då? :(

2011-07-23 @ 15:01:59
URL: http://animalcity.blogg.se/
Postat av: Sandra

sv: okej men se den på svenska då :) det fungerar ju också ;)

2011-07-23 @ 18:35:02
URL: http://sandroou.blogg.se/
Postat av: danten89

Det är väldigt läskigt att det är så nära inpå..

Man kan vara vaksam, men man ska inte heller gå och oroa sig i onödan heller?

För att det kan hända varsomhelst, är inte osanning längre?



Vad kan det ha med att göra då?

Rädd för vatten eller så? :)



Eller barnstadiet är det inte, utan att det är väl mera tonårsstadie =)



Det låter underbart! =)

2011-07-23 @ 18:48:18
URL: http://animalcity.blogg.se/
Postat av: Sofie

Åh, de låtarna har jag lyssnat på en massa gånger, jag älskar verkligen Roxette!!

2011-07-23 @ 22:35:21
URL: http://sofieisdahshit.blogg.se/
Postat av: Jennifer

Skellefteå, har jag ju sagt! ;)

2011-07-24 @ 01:40:54
URL: http://abrokenheartedprincess.wordpress.com
Postat av: danten89

Ikea är så bra och billigt =)



Nej men precis.

Jag tänker inte oroa mig värre än vanligt, han gärningsmannen är ju fatshållen, så han kan inte göra något, om han inte rymmer vill säga?

Men det lär han inte kunna göra..



Jag gillar inte heller kallare vatten.. Men är man på ett vattenland, så går allt av bara farten och då struntar man i om det är kallt eller ej? :P



Härligt du :P

2011-07-24 @ 11:59:50
URL: http://animalcity.blogg.se/
Postat av: tovesegnablogg.blogg.se - tove - en tvillingsyster

Ja precis vekrligen! :D



Aha okej, det låter avancerat men kul! :D

2011-07-24 @ 12:13:38
URL: http://tovesegnablogg.blogg.se/
Postat av: matilda

Haha, så sant med tyskan där. Din personliga assistent hade rätt ;)



Jaså, första doppet nu! Var det skönt eller var det kallt för badkrukan? Haha ;)



sv. Okej, ja det tycker jag du ska göra! :)

Hungerspelen sägs höra till ungdomsböcker, men det tycker jag var konstigt. Passar då lika bra för vuxna enligt mig :) Man får i boken ta del av när dom jagar för att överleva och få mat för dagen, människor som dör, osv - Det låter kanske inte så intressant, men oj så jag fastnade för den. Jag kunde inte sluta läsa! Den är så mycket mer än så:)



Okej, ja jag kan tänka mig det. Att det blir som en upplevelse också att få följa med i EM? :)



Haha ja det är underbart, körsbär är så fruktansvärt gott! Kanske man ska starta något företag där det odlas körsbär? Tänkte, då lär man inte ha brist på det på vintrarna heller ;)



Ja huvva. Det är hemskt att det finns dom där ute som verkligen måste leva så.. :/ Gör allt för att få pengar för dagen. Man vill nästan inte veta vad dom gör för att få ihop den summan..



Okej jomen precis, jag hör jag också på radion emellanåt :) Då får man en liten koll i alla fall. Kommer nu att tänka på det som hände i Oslo nu mot helgen. Huvvaligen. Det är HEMSKT.



Jaha, åh vad kul det lät. Festival utomlands! Det har jag aldrig testat på, hoppas det är en bra festival då =) Är det någon särskild artist eller grupp du har tänkt/vill se?



Ja det är ju det, det ser lite annars ut i naturen där nere, så då blir det som en kul grej på det sättet också =)



Ja jag tror jag förstår, vad intressant det att du kopplar till färger och så :D Varför tror du förresten att jag är kopplad med färgen röd, någon speciell anledning eller har det bara blivit så av slumpen tror du? ;)

Jag känner faktiskt igen mig när jag tänker efter! Jag kan koppla ihop städer och platser med mönster. T.ex. våran huvudstad, då får jag framför mig ett mönster med många, skarpa kanter, som en stjärna =)

2011-07-24 @ 13:12:13
URL: http://matildasodergren.blogg.se/
Postat av: ANGELICA.BLOGG.SE ♥

Nu är jag tillbaka efter min lilla resa,

Allt bra?



Missa inte tävlingen som avslutas den 29e denna månad - reglerna är enkla!



DIREKTLÄNK: http://angelica.blogg.se/2011/june/vinn-en-fingerklicka-fran-runnsse.html#comment



KRAM

2011-07-24 @ 14:54:35
URL: http://angelica.blogg.se/
Postat av: tess

Om du va i Göteborg å man inte kan få till ett kort möte ja då undrar jag nog hur man prioriterar... sorry men ja DÅ ska man väl få till de bara. Om man vill. de kan ju ligga så mycket bakom de där.



Katter äter möss... ler. Å man får ha koll. De är intresserade såklart... men de går.



Ja vi får kolla upp när vi ska kunna ses....



2011-07-24 @ 15:05:14
URL: http://tess701.blogg.se/
Postat av: sandra

sv: Min favorit disney film är helt utan tvekan lejonkungen :D

2011-07-24 @ 15:23:46
URL: http://sandroou.blogg.se/
Postat av: Evelina

Hehe, min svensktyska är också rätt bra :) Oh, Roxette!

2011-07-24 @ 17:25:11
URL: http://evvvelina.blogg.se/
Postat av: anna

haha kul med tyskan där i början och det som Spike sa stämmer nog i många fall, haha! ;)



Gott med fika! :)



och roxette är rätt bra faktiskt, jag köpte en skiva med de i present förra veckan och fick då för mig att lyssna på de på youtube själv också! :)



Svar: Ja, det är något speciellt med konserter! Grym stämning! :)



Haha att åka tandem var en upplevelse! Men jag satt fram hela tiden för jag tyckte det kändes så obekämt att inte kunna styra, haha!



Ja, jag läste det! Kul med en sommarstuga! :)



Ja, jag gillar att shoppa, men tror ändå inte jag hade gillat ullared. Ogillar när det är mycket folk och sen är det alltid någon som segar :p



Ja, precis!



Så bra att allt är bra! Jodå, det är bra med mig, allt flyter på som det ska :)

2011-07-25 @ 13:52:37
URL: http://aannnnaaaa.blogg.se/
Postat av: I AM BAAM - Göteborg Edition

Poop - måste verkligen ha världens fiskminne. Kände mig så glad över att jag läste hela inlägget och så klickade jag på "Kommentarer" för att bidra med lite feedback. Men jag kommer inte ihåg någonting av dte jag just läste hahha.



Men nu har jag läst igen i alla fall och jag måste bara skriva att du inte är ensam med att vara "efter" med årets första dopp. Jag har inte tagit mitt än. :P Är sjukaste badkrukan och har lite fobi för sjöar och hav. :)



Svar: Det var väldigt läskigt. Hade inte sambon och kompisen varit med så hade det ju inte gått lika bra.

2011-07-25 @ 22:08:19
URL: http://iambaam.blogg.se/
Postat av: danten89

Vissa av poolerna på Skara var väldigt kalla, medan andra var lite varmare..

Men ibland fick man ju stå och vänta på sin åktur i banorna och då frös man ihjäl i stort sett, var ju rätt varmt ute, men ingen högsommarvärme, bara medelsommarvärme ;)



Jag gillar att IKEA har kaffe och kanelbulle för 5 spänn, sjukt goda bullar och kaffe och så billigt =)

Mjukglass för 5 kronor är med inget man tackar nej till.



Hur har din vecka börjat då?



Hade du med en tyst minut för Norge idag?=)

2011-07-25 @ 22:42:03
URL: http://animalcity.blogg.se/
Postat av: danten89

Hoppas du fick min kommentar? :D

2011-07-25 @ 22:43:24
URL: http://animalcity.blogg.se/
Postat av: Louise - foto

SV: Ber om ursäkt för det väldigt sena svaret. Hoppas allt är bra med dig annars? :)



Tack för erbjudandet om att prata ut om det! Skulle dock föredra att göra det över mejl lite längre isåfall? Jag vet inte om jag har så mycket att säga just nu dock, och ska tack och lov till psykolog imorgon... Får väl se om det ger någonting. Håll tummarna för att dem kommer fram till att jag har någon diagnos så jag kan få hjälp någon gång. :-)

2011-07-25 @ 23:23:11
URL: http://wizy.blogg.se/
Postat av: Louise - foto

Påtal om Roxette hörde jag dem igår, när jag hade öppet fönstret en stund. De hade spelning en bit ifrån mig, så. :P

2011-07-25 @ 23:24:49
URL: http://wizy.blogg.se/
Postat av: Emma [hockey & foto]

SVAR: Hahah, kastade den inte i väggen utan ner i sopkorgen ;) Men tack för tipset ändå!



Tack, vad gullig du är! Jo, ibland gäller det att stanna upp och bara tänka på sig själv. Tyvärr kommer inte det hinnas med innan skolan börjar om ;)

2011-07-26 @ 00:39:56
URL: http://emmaanystrom.blogg.se/
Postat av: tovesegnablogg.blogg.se - tove - en tvillingsyster

Ja visst var det!

Nej det stämmer. Folk tror att det inte finns, men dom som mår sämst kanske är dom som utanpå är gladast men ledsnast inuti. Precis det stämmer! Man kan inte blunda för dom som mår dåligt. Om dom vill ha hjälp och komma ur detta ska man ju såklart hjälpa till eller om man vill vara stark och klara det själv. Eller välja den hemska utvägen..



sv;

Aha okej. Ja så kanske det är. ;)

2011-07-26 @ 02:52:21
URL: http://tovesegnablogg.blogg.se/
Postat av: hurskajagoverleva.blogg.se

Tack.

Men de är nog inte så. De skulle vart någon annan som skulle födds ist för mig, den personen skulle vara unik, omtyckt osv..

2011-07-26 @ 11:18:46
URL: http://hurskajagoverleva.blogg.se/
Postat av: juliaericson

Fyfan! att vara solbränd är ju så brutalt jobbigt.. Fast man blir ju brun sen, iaf jag :D haha fyfan! vad spelar du för position i fotboll? :D



Åh jag kan inte göra så mycket mer än att buga och bocka! Hur gammal är du btw? :D



Japp, tack igen! Jag funderar på att gå vidare nu. Han har kommit hem och han är hel skum. Känns verkligen som att han inte bryr sig längre om hur det blir eller så, men han blir jätte svartsjuk när jag säger att jag är med en killkompis eller ska på fest? Förstår mig inte på killar ibland.



Tusentals kramar! <3

2011-07-26 @ 14:49:43
URL: http://radiosignal.blogg.se/
Postat av: jessica

sv' ja idag har vi sol :D ni då? :)



den är bara bäst, gillar allt. hihi :)

gör så du!

2011-07-26 @ 16:47:10
URL: http://jessicasellstrom.blogg.se/
Postat av: I AM BAAM - Göteborg Edition

svar: Det där med 3 sekunder av sitt liv visste jag inte om. Men det där om att dom tappar färgen och så var något nytt. :P



Ja hehhe en facebookgrupp "Vi som tar årets första dopp när sommaren snart är slut" Fast för mig lär det nog inte hända alls denna sommar. ^^



2011-07-27 @ 15:26:03
URL: http://iambaam.blogg.se/
Postat av: Emma [hockey & foto]

SVAR: Jo, det känns som att vi gick sist på is! Femtusensexhundra på första isträningen, det är väl inte fy skam? ;D Absolut, det är jättebra jobbat!!



Okej, jag behöver få ordning på mina aggressionsbesvär.. Gick dock bättre att koncentrera sig efter :]



Jo, jag har börjat jobba! Har inte pratat med dem så mycket under veckan som varit.. Men de är inte dryga på det sättet iaf, tack och lov. Tror mer det är blyghet :)

2011-08-11 @ 13:46:38
URL: http://emmaanystrom.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: