Grattis till mig själv

Tid: 00:08:29
Datum: 2011-06-22
Kategori: Allmänt

Ja, så var då ännu ett år lagt till handlingarna. Ett oerhört händelserikt och bergochdalbanelikt år, där jag var lyckligast i världen fram till slutet av oktober förra året. Då rasade allt, mörkret slukade mig totalt och vintern blev den värsta i mitt liv. Under våren har backen på väg upp igen tagit sin början, men än så länge är den långt ifrån toppen, långt ifrån hur jag mådde för ett år sedan.

Det har varit ett väldigt händelserikt år även på det konkreta planet, men det går att läsa om på andra ställen i bloggen, så nu riktar vi istället fokus mot de senaste dagarna och de kommande dagarna.

Den oerhört tråkiga förra veckan kryddades dock litegrann under fredagen, då vi i familjen, utom Emma, som skulle ha en "sista kväll med gänget", åkte till Engvalls, precis som vi gör varje år när det är Vätternrundan. Förr om åren var starten precis intill dem, ca 5-10 minuters promenad, men nu har de flyttat starten, så numera är det lite längre att vandra. Det är inte ens alla år vi går ner till starten, som exempelvis i år. Istället satt vi hemma hos dem, pratade, fikade, spelade kort och drack vin. Ett vitt boxvin var det, namnet har flugit bort, men gott var det och både mamma och Tina blev lite fnittriga och hade väldigt kul åt småsaker, som egentligen inte alls var kul.

En mycket lyckad och bra kväll, med mycket mat och kortspelande. Chicago spelade vi. Alla var med, utom Shep, som hade gått ner på stan för att träffa en vän. Hon hade säkerligen kul, bortsett från bussresan på väg tillbaka från stan, då hon missade att gå av och fick åka en rejäl extrasväng. Vi andra hade i vilket fall mycket trevligt.

Lördagen, som var Emmas sista dag hemma, tillbringades till största delen tillsammans med familjen, ännu mer kortspelande, Sjömansbiff och lite sol på altanen, + de smått ofattbara tankarna att nästa gång Emma är hemma är sommaren slut och hösten väntar. Usch, hemska tanke...

Emma åkte nämligen ner till Smögen, där hon ska jobba hela sommaren, under söndagen, samtidigt som mamma, pappa och Shep var i stugan. Jag funderade på att följa med, men två saker satte käppar i hjulen för det. Ett, det ösregnade. Två, de skulle stanna i Linköping och handla pressenter åt mig på vägen.

Så det blev ännu en dag framför datorn, dock med vetskapen om att nästkommande dag skulle lite folk äntligen vara hemma igen. Var detta faktum positivt, så var min hals betydligt mer negativ. Jag hade småont i halsen hela förra veckan, men under söndagen blev det värre. Därför drack jag tre rejäla koppar te och hällde i mig två whisky. I samband med detta gjorde jag en improviserad sketch på engelska, innehållande en ny nätradiostation, whiskytesting.com, där de, dagen till ära, skulle prova Statements whisky. Harold and David hette försöksgubbarna och var redan skapligt dragna vid sändningen, efter att ha tagit 10-15 huttar tidigare under dagen. Programledaren höll sig dock till sitt kaffe och hade lite småkul åt de andra två. Är det någon där ute som vill höra min improviserade, smått parodiska engelska? :)

Under måndagen, alltså igår, var det som att jettmotorerna hade slagits på i mitt liv på nytt. Den senaste veckan har raketen i det närmaste stått stilla i en omloppsbana kring Jorden, ingenting har hänt, men nu plötsligt hände massor av saker. Eller ja, i varje fall lite saker. Albin och Louise kom hem från Kungsbacka, där de var hela förra veckan. Jocke kom hem från Berlin, där han och några andra USS:are var sedan i torsdags. Dessutom ringde först en tjej från Usify, företaget som förnärvarande håller på att göra tillgänglighetstester gällande surfplattor för personer med synskada, hörselskada och läs/skrivsvårigheter. Jag hade anmält intresse till testet, men inte blivit utvald. Nu hade de dock fått ett avhopp och därför kallades jag in som reserv. Surfplattan är en Ipad2 och jag får ha den i ca 4-5 veckor innan den ska återlämnas.

Lite senare ringde de från kommunen och sa att de, kanske, har hittat en ny ledsagare åt mig. Elias heter han och jag ska dit på måndag för att träffa honom. Synd bara att det inte skedde lite tidigare, så jag kunde haft både honom och surfplattan nu i veckan som var, som inte alls var kul.

Inte nog med det, ytterligare lite senare ringde de och gjorde någon undersökning om tidningen Handikappidrott, som jag har fått några nummer av, men ärligt talat knappt läst. Därför var det grymt svårt att svara på enkätfrågorna, men jag drog till med något i alla fall och hoppades att det blev bra.

Efter denna händelserika måndag, där jag även skruvade upp volymen på stereon rejält, vilket jag hade haft lust att göra i flera dagar, men inte kunnat, eftersom att folk var hemma, var det så dags för min födelsedag. Drygt 22 år har jag nu funnits i denna värld och precis när klockan slog över till 00:00 satt jag nere i soffan och såg på en Johan Falk-film. Plötsligt, när jag satt där i soffan, spred sig en känsla av lugn i hela kroppen. Vet inte var den kom ifrån, men allt kändes lugnt, som att allt kommer ordna sig, som att detta året kommer bli riktigt fint och bra. Samtidigt tänkte jag på exakt ett år tillbaka i tiden. Exakt 00:00 fick jag då världens finaste grattismess, det finaste jag någonsin har fått, av mitt hjärta. Det kändes tomt i år, utan det.

Först att säga grattis i år var dock Jocke, som tog fel på dag och önskade mig grattis redan igår. Därefter var det Oskars tur på FB, som följdes av drygt 50 grattisönskningar till på Fejjan och ett fåtal på mobilen. Där återfanns bara Jocke, Alex, Albin, Louise, Tess, Matilda och morbror, som tyvärr inte kunde komma hit idag p.g.a. sjukdom.

Sjukdom ja. Typiskt nog har även jag åkt på en förkylning. En rejäl sådan, vilken troligen gör att mitt aktiva deltagande i goalball-campen vi ska ha imorgon och på torsdag, med Fatmir som ledare, blir högst begränsat, tyvärr. Det känns riktigt surt, särskilt med tanke på att jag aldrig, och då menar jag verkligen aldrig, brukar bli sjuk på sommaren. Whiskyn, tet med honung och allt annat jag har försökt med har alltså inte gett resultat. Skit.

Nåväl, åter till min stora dag.
Det blev ingen frukost på sängen, för andra gången i mitt liv. Första gången var för två år sedan, när jag fyllde 20 och vi befann oss ute på Östersjön, på kryssning mellan Stockholm och helsingfors.

Nu var ingen hemma, jag hade ingen lust att bli väckt 05:45, innan pappa åkte till jobbet, och det lite komiska var att den första som över huvud taget såg mig denna dag, såvida ingen tittade in genom fönstret så klart, var taxichauffören som skjutsade mig till Mjölby, där jag bytte taxi för att åka in till Linköping och kvitera ut och gå igenom projektet med surfplattorna lite närmre. Mötet var beräknat att ta ca två timmar, men efter drygt en timme var vi klara. Taxin gick inte att omboka så nära inpå, så det blev ytterligare en kopp kaffe och en mycket trevlig pratstund med Anna och Sona, två av de ansvariga för projektet. Vi pratade om hjälpmedel, jag fick förklara goalball, lite om mitt liv, skidåkning, studier, bild och ljud osv osv. Mycket trevligt!

Väl hemma var familjen hemma, utom Shep, som var och tränade. Pappa höll på med maten och strax därefter kom moster, morbror, mormor och kusinerna. I present fick jag en jättefin perkulator, som jag tycker är mycket bättre och smidigare än en "vanlig kaffebryggare".

Därefter blev det mat, fläskfilé, currysås, ris och banan. Riktigt gott och efter maten öppnade jag resterande presenter. Jag fick en ryggsäck, vilken var mycket välbehövlig, eftersom den gamla jag har haft till gymmet har gått sönder, en stekspade, ett par nya lurar och en RCA-telekabel, så att man kan koppla datorn till förstärkaren. Möjligen kan en spänningstransformator eller ett externt ljudkort behövas, men det återstår att se. Nu kan jag således få ut alla mina tusentals låtar i högtalarna, utan att hålla på med skivor och annat. Supersmidigt! Tror det funkar trådlöst om man har en förstärkare med blåtand, men det har inte jag, så jag måste köra med kabel. Precis som med nätverksanslutningar blir det troligen också bättre ljud med kabel än utan.

Bra saker alltihopa och nu de närmsta dagarna är det som sagt goalball-camp. Dessutom lär jag vara ganska sysselsatt med surfplattan, så det kan hända att uppdateringen här blir lite halvdålig de kommande dagarna.

För knappt en månad sedan körde vi några Roxette-låtar. Vi fortsätter på det spåret nu och slänger in Listen to your heart och Sleeping in my car!




Kommentarer
Postat av: Emma [hockey & foto]

Grattis :D



SVAR: Nej, jag har inte sett Lejonkungen ;D Förstår inte varför alla blir helt galna när man säger att man inte sett sen filmen, hahah..



Vi kan visst ta Filip Forsberg från er! Tror han kan passa in bra här.. ;)



Just då blev den dyrast, 3050 kronor! Jag tycker absolut att tröjan är värd så mycket men det finns många som tycker helt annars :)



2011-06-22 @ 08:26:17
URL: http://emmaanystrom.blogg.se/
Postat av: anna

Stort grattis :D



och hoppas det gar bra med nya ledsagaren :) kul att fa testa surfplatta ocksa°



svar: okej, men det är bra att du ända haller i sa pass med träningen :)



Ja, vi hade inte alls mycket under studentveckan, men jag hade det sjukt bra ända och själva studenten blev sa himla klockren! Bästa dagen i mitt liv i alla fall, utan tvekan!



Jag saknar lite att bara kunna sätta mig vid datorn och spotify och bara ta det lugnt och inte känna att man maste göra nagonting, om du förstar hur jag menar? men nu har jag vilat ut lite här i berlin mellan allt farande :)



Övertalningen gick bra och biljetterna till Maggio är numera bokade! :)



Okej, men det later som du har bra koll pa datorer da, hoppas du hittar en sen när den du har nu gar sönder! :)

2011-06-22 @ 10:10:54
URL: http://aannnnaaaa.blogg.se/
Postat av: vispen

Jag skrev ju grattis till dig igår men grattis i efterskott i alla fall! :)

Vad roligt att du får testa att använda en surfplatta, det skulle jag också vilja göra. Jag funderar på att kanske köpa en men vet inte om det är värt det. Det verkar ta sådan tid att lära sig att skriva och sen är jag inte särskilt förtjust i touchskärmar. Men vi får se.

Du verkade ju ha en trevlig dag igår och du fick ju en hel del användbara och bra saker.

Ha så roligt på goalball-lägret! Hoppas att du mår bättre idag! Jag visste inte att Whisky ska hjälpa mot förkylning, däremot har jag hört att te kan vara bra. Jag hade gärna varit med och testat att spela lite men kände inte att jag orkade åka dit. För det första känner jag mig ganska trött efter Berlinresan och för det andra ska jag träffa min ledsagare idag och henne har jag inte träffat på länge så jag kände att jag gärna vill göra det.

Roxette är faktiskt helt okej, jag hade hört båda de där låtarna. Listen to your heart är riktigt fin!

Kram

2011-06-22 @ 12:43:52
URL: http://vispen91.blogg.se/
Postat av: NATALIE

Grattis Johan! Jag gissar på att din födelsedag var igår då inlägget publicerades på natten, så stort grattis i efterskott! :D



svar: då du säger att det blir mörkt hos er, blir det sådär jättemörkt eller skymmer det bara lite? :)



hehe det är en bild på min lillasyster (som jag egentligen inte fick lägga ut mohaha) där hon sitter i mörkret framför datorn och i hennes glasögon speglas datorn så det gör att hennes ögon ser helt fyrkantiga ut haha. Okej, dålig beskrivning. Jag förstår om det inte går att fatta :P



ska du göra något kul på midsommar? :)

2011-06-22 @ 17:15:36
URL: http://naataali.blogg.se/
Postat av: juliaericson

Sorry för sent svar, har inte varit hemma typ..



haha, vart inte så mycket film för mig heller i söndags, haha! vad gör du för skoj? =)

2011-06-22 @ 19:44:09
URL: http://radiosignal.blogg.se/
Postat av: Sandra

Får väl säga grattis då! :D



SVAR: Men Spice Girls är alltid Spice Girls man kan inte kopiera haha. 90-talets bästa!



Alex är en kul kille minsann, alltid något skoj som hoppar ur munnen. Det mesta kan jag dock inte blogga om folk skulle dö av chock haha.



Den var riktigt bra, om man vill bli rädd vilket är poängen med en skräckfilm kan man tycka.



Nej allt är ju faktiskt itne svart eller vitt, men man måste ju ta beslut och göra sin val.

2011-06-24 @ 01:40:52
URL: http://lilleput.blogg.se/
Postat av: Evelina

Jaså är det Vätternrundan nu? :p Har helt missat det. 2008 åkte jag runt Vättern med mamma, Christer och Andreas. Med bil då. Det var mysigt :)



Grattis förresten!

2011-06-24 @ 10:18:48
URL: http://evvvelina.blogg.se/
Postat av: elin

grattis i efterskott :))

ja, ni har de bra ni!

2011-06-24 @ 11:02:23
URL: http://eliinboman.blogg.se/
Postat av: danten89

Glad Midsommar =)

Hur firar du?^^



Ja det kändes jättebra på Intervjun =)



Grattis i efterskott då :D

Vad fick du för fint?



Liseberg blir det nog inte förens i juli skulle jag tro =)



2011-06-24 @ 17:32:24
URL: http://animalcity.blogg.se/
Postat av: Louise - foto

cSv: Aha, är det mycket mopeder och motorcyklar i Italien också?



Jadå, Värmland är helt underbart. Det är verkligen min fristad! :)

2011-06-24 @ 17:34:25
URL: http://wizy.blogg.se/
Postat av: Emma [hockey & foto]

SVAR: Jo, den går på Viasat! Finns även här om du inte har kanalen:



http://www.soccertvlive.net/watch/70224/1/watch-nhl-2011-entry-draft.html



Nej, jag håller med dig.. Inte okej med varken dunjacka eller uggs mitt i juni!



Det blir ganska långt när man ska åka den vändan två gånger under en helg - man blir ganska less.. Men det funkar :D



Jag är nöjd - det är huvudsaken :)

2011-06-25 @ 01:10:05
URL: http://emmaanystrom.blogg.se/
Postat av: danten89

Midsommar är mysigt! Tradition.

Man får spendera lite tid med nära och kära.

Sån tid inte alla har, så det är perfekt att högtiderna och ledigheten finns, så att man får träffas och bara ha kul ihop=)

Inte vara någon surpuppa och tycka att högtiderna är skit eller nåt.

Man ska uppskatta livet och alla dess ting =)



Ja vart tog juni vägen? :D

2011-06-25 @ 01:54:14
URL: http://animalcity.blogg.se/
Postat av: Sandra

Svar: Kvällen var bra. Lite mycket grabbar dock!

Jag gillar midsommar, jag tycker det är en av de få traditioner som vi har så det är kul :)



Joho, som tjej kan jag svära vid att Spice Girls var bäst haha. Det är nostalgi och så många minnen.



Den är väldigt psykologisk men jag vet inte, det kanske kan funka..

2011-06-25 @ 08:30:40
URL: http://lilleput.blogg.se/
Postat av: tess

Rhodos är jättefint Johan. MEN de är sten på stränderna. PÅ östsidan är de mer och blåser mera fick vi veta. där va vi men trivdes bra.



Ja jag vill visa hur det kan se ut. Hur det kan vara i vår värld. Visa andra hur det faktiskt kan bli av så små saker. Ja visst är de så... mitt barn är ju givetvis bortskämd som alltid får sitta på sin plats vid bordet eller i bilen. Han som vi alltid anpassar oss efter. Få förstår ju bakgrunden. Vad som blir om vi inte gör dessa små löjliga saker i andras ögon. Så därför skriver ja om detta. så att kanske fler ser. Får vetskapen och kunskapen och kanske i långa loppet även förstår.



Ja bygget går som sagt vidare och ja är spänd inför slutet. Det jag ser nu är över förväntan. de blir ljust å mycket rymd. Martin har förstått hur jag vill ha de å jag är så glad.



Ja hundraåringen den boken är bra. Rolig... vilken historia.



Ja allt får ha sin tid Johan. Så är de ju å du har en sund inställning. Men uppbrott och svek eller kärleksbekymmer de tar olika på olika människor. Så måste de få vara. Vi måste få vara de vi är. Jag finns här å jag kommer inte svika.... tanten på bloggen som grattar å grejjar. LER. Tack för din gratulation... blev lite grattad igår... fick fisk av pappa å så två skyltar av Irene.... imorgon är vi på Tomteland August jag å mamma så jag firar inte.... Daniel är väl iväg å jobbar natten när vi kommer hem på söndag. Mig kvittar de. Jag orkar inte med ståhejjet. LER.



Träffade i stort sett alla igår hos syrran. Å de räcker för mig. Jag är nöjd.



Kram på dig å jag hoppas du mår lite bättre?

2011-06-25 @ 09:10:27
URL: http://tess701.blogg.se/
Postat av: julia

Hejsan!

Jag har en liten fråga till dig om du skulle vilja rösta på min bild här: http://www.husmanhagbergtavling.se/index.php?search=julia

Du skulle verkligen vart guldvärd!

kramar

2011-06-25 @ 11:23:43
URL: http://photojulia.webblogg.se/
Postat av: sandra

sv: oj vad tråkigt att du råkade vara sjuk just på midsommar, hoppas du mår bättre idag :)

2011-06-25 @ 12:32:24
URL: http://sandroou.blogg.se/
Postat av: matilda

Grattis Johan! Känns bra att vara fyllt ett år mer? :D

Och ja det lät som en händelserik måndag det där!



sv. Haha, ja palt är goott:)



Inte? Haha, det är som förkortning på negativ. Vi säger nästan aldrig "negativ", vanligare (och smidigare) med neg ;)



Okej, ja det är sant. Hellre för varmt än för kallt ;)



Haha ja, när man bloggar och snackar med folk från andra ställen här i Sverige så försvinner många av dom där självklarheterna man tidigare haft (när det gäller allt) ;D



Jaha, så du är med och tävlar då om dom där poängen då gissar jag? :)



Ja det var nog bra tillfälle att börja med namnövning i bulgarien! Faktiskt så fastnade en del nya namn ganska bra =D Wihow!

2011-06-25 @ 12:50:06
URL: http://matildasodergren.blogg.se/
Postat av: ♥ pinkpiercing.se [ foto/redigering ]

svar: tack så mycket ^^



japp :)

2011-06-25 @ 13:03:58
URL: http://pinkpiercing.se
Postat av: Evelina

Svar: Nej, jag har inte så mycket mer än så i kylskåpet. Ägg kanske :p Haha. Jag vet inte varför vi har som tradition att äta sill och potatis på midsommarafton ;p Det kanske står på Wikipedia. Haha.



Roxette funkar alltid :D

2011-06-25 @ 13:11:10
URL: http://evvvelina.blogg.se/
Postat av: theresebjörkman, :)

förlåt för sent svar, men har sommarjobbat och sådant..

hur är det?:)

2011-06-25 @ 18:04:24
URL: http://ttheresebjorkman.blogg.se/
Postat av: EKO Lisa

Stort grattis! Och tråkigt att det inte funkade med whiskey, det brukar alltid göra det... prova med vitlök...det botar det mesta:)

2011-06-25 @ 21:28:07
URL: http://itisart.blogg.se/lisa
Postat av: JULIA [ photo ]

Jaa jag var i spanien för 2 veckor sedan. har skrivit om det på bloggen:)

2011-06-27 @ 23:08:53
URL: http://photojulia.webblogg.se/
Postat av: Jessica - En flicka som är stark

grattis vännen i efterskott!!!

2011-06-28 @ 17:43:12
URL: http://jessi91.spotlife.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: