Inte optimalt inför SM

Tid: 12:49:56
Datum: 2011-05-12
Kategori: Goalball

Nej, förutsättningarna är, och har tyvärr inte varit, de bästa inför SM, som går av stapeln nu i helgen i Enköping. Laget har tränat alldeles för lite tillsammans, folk har missat träningar av div. skäl, t.ex. sjukdom, resa, skada eller annat. Vi har inte fått något ordentligt matchsspel sedan i början av mars, då senaste Stockholmsserien gick av stapeln. Därefter har det sagts X antal datum i april för nästkommande serie, men det har hela tiden blivit inställt och nu senast fick vi ställa in p.g.a. brist på chaufför. Pelle kunde inte köra upp och Linda jobbade. Att hitta någon som kan köra upp till Stockholm en helt vanlig tisdag, komma hem mitt i natten för att sedan, troligen, gå upp och jobba dagen efter är inte lätt. Så då blev det, tråkigt nog, inget av.

Dessutom har vi varit så få på träningarna att vi inte har kunnat spela match. Vi har, inte helt ovanligt, varit 2 spelare, vilket har inneburit en massa skott och straffar, men betydligt mindre försvar och inget matchsspel alls. Detta till skillnad mot förra våren, då vi var 7-8 spelare på varje träning, men Oskar har flyttat och Andreas kan inte spela just nu. Vi andra har varierat deltagande. Jag, Albin och Jennifer försöker alltid vara där. Av oss 3 har nog Jennifer lyckats bäst. Hon är alltid där. Jag har varit iväg på kryssningar det senaste och Albin dras med div. småskavanker, men vi är ändå där i 95% av fallen. Jakob har sina studier och dyker bara upp ibland och Jonas dyker upp när han kan och har råd att åka dit. Louise är så gott som alltid där tillsammans med Albin, men är inte med och tränar alla gånger. Hon brukar då dock hålla koll på våra skott, var de går ut, hur höga skotten blir om det blir "high ball", var vi skjuter mål osv.

Kommunikationen i laget är inte heller den bästa. Vissa av oss är inte så bra på att meddela om man komer eller inte, gäller både spelare och tränare. Det är ingen hållbar situation. Kommer man inte på en träning måste resterande spelare/ledare veta det och det gäller som sagt både spelare och ledare.

Situationen kring Pelle har också varit minst sagt sjögångslik. Att han och Jonas inte går ihop är ingen hemlighet. Jonas har flera gånger funderat på att sluta, mycket p.g.a. hans ekonomiska situation. Ett månadskort kostar 640kr/mån. Han är ensamstående och måste jobba för att få ihop sin lön. Efter hyra och div. utgifter blir det knapert. Senast lyckades vi övertala honom om att fortsätta genom att påpeka att han behövs i laget och att vi inte har råd att tappa honom. Eftersom att goalball är en så liten sport, som den faktiskt är, märks det oerhört tydligt om någon inte är på träningen.

Jonas fick då ett bidrag, som Jennifer egentligen skulle ha haft, för att kunna ha råd med ett månadskort.
Då kommer bara nästa problem. Precis som för mig tar ett träningspass inkl. resor 5,5h för honom med färdtjänst. Skillnaden är att med min situation kan jag avsätta 5,5h till träning varje dag. Det kan inte Jonas, för han måste jobba och försörja sig. Han är en grym tävlingsmänniska, vill alltid ge 100%. Kan han inte det, då är det ingen idé, vilket är fallet nu. Han har haft bekymmer med sitt knä en längre period och har nu bestämt sig för att hoppa SM. Han känner inte att han kan ge 100% och med hans och Pelles mindre bra relation kan det leda till stora spänningar i hela laget om han skulle dra upp den skadan ännu mer. För som sagt, Pelle och Jonas går inte ihop.

Kring Pelle har det också varit blåsigt. Hans vara eller icke vara som tränare har åkt fram och tillbaka. Vi i laget är dock eniga om att det känns som att hans motivation och vilja inte riktigt finns där på samma sätt som tidigare. Dessutom har han varit väldigt mycket borta på senaste p.g.a. div. orsaker, så vi har haft några tränarlösa träningar, då Linda har jobbat. Pelle har dock själv sagt att han ska gå upp på heltid i höst med jobbet och inte kommer ha så mycket tid med goalballen, vilket han inte har haft nu i vår heller. Han kommer kunna vara med och ordna resor etc. men inte coacha oss, vilket jag tycker är helt rätt. Har man inte varit med på så många träningar själv som tränare, då ska man inte heller coacha laget.

Så, vi behöver en ny tränare.
Tyvärr är det inte det lättaste att hitta. Inte många vet vad goalball är och det är ett idiellt jobb som ändå tar en del tid, vilket innebär att viljan och motivationen absolut måste finnas där. Det är det allra viktigaste. Kunnandet kan komma allt eftersom, men ett sportintresse och ett intresse för ledarskap är ett väldigt stort plus.

För egen del har jag åkt på någon form av hälsene/muskelinflammation. Troligen beror det på mina löpskor, för det känns mest efter intervallerna. Det har känts från och till under hela våren, vissa pass känns det inget alls, andra gör det riktigt ont, och nu de senaste veckorna har det kulminerat. Förra torsdagen hade jag ont hela dagen efter onsdaens pass. Jag har kommit fram till att det är skorna som har för bra dempning, eller man kanske ska säga för dåligt stöd, på utsidan. När jag springer hamnar nämligen foten aningen snett, så att utsidan av densamma hamnar snett neråt, vilket snedbelastar hela foten, hälsenan och benet.

Därför begav jag mig till Löplabbet, efter att ha mailat och hört med Fredrik, vår naprapat, om vad han trodde och tyckte, för de kan verkligen det där med skor. Fredrik tyckte jag skulle gå dit först, höra vad de sa, och sedan köra träning som avlastar hälsenan ett tag och kanske smörja Voltaren då och då för att påskynda läkningsprocessen.

På Löplabbet förklarade jag hursomhelst mitt problem och fick sedan springa på ett band, samtidigt som tjejen som expedierade mig filmade och tittade på hur jag satte i fötterna och rullade på dem, helt enkelt, hur mitt löpsteg såg ut. Jag behövde mer pronationsstöd. Så hon hämtade några skor som jag fick prova. Först gällde det att hitta rätt storlek. Det konstiga var att 42 var för små. Normalt har jag 41,5 i skor och 42 i kängor, så det var lite konstigt, men till slut hittade vi rätt storlek. Därefter gällde det bara att hitta den bästa och skönaste skon. Skon jag hade innan, som jag köpte tidigare i vinter, är tydligen en av de mest dempande skorna som finns på marknaden, Asics Gel Nimbus 12, tror jag det är, men är inte helt säker.

Nu beslutade jag mig ändå för ett par Nike, men är inte alls säker på modellen. De ger i alla fall bättre stöd för foten och kändes som de slöt mer kring foten än vad de andra jag testade gjorde. Dessutom fick jag dessa 10% billigare, eftersom hon jag pratade med kände Fredrik. Hon var löperska och brukade gå hos honom ibland. Snällt!

Hoppas bara dessa blir bra nu. Jag ska ändå ta det lugnt med intervallerna ett tag, köra lite avlastande träning för hälsenan och smörja Voltaren då och då. Ger det inte med sig ska jag höra av mig till Fredrik igen. Skönt när man har kontakt med och möjlighet att prata och få råd av folk som verkligen kan! Ännu en fördel med landslaget ;)

Så, nu har jag alltså ett par, i princip helt nya, Asics Gel Nimbus här hemma, nypris 2000kr, som jag vill bli av med. De är införskaffade i december och ser ut som nya. Strl 41,5. Någon som är intresserad av en grym löpsko?

Nåväl, åter till helgen. Jonas följer som sagt inte med, vilket innebär att det blir jag, Albin, Jakob och vårt lån från Göteborg, David, som jag nu inte har träffat på 1,5 år. Vi får se hur det går, men vi ska kriga in i det sista och ge allt! Vi möter Fifh med Fatmir, Stefan och grabbarna, IFAS, där Niklas, Piotr, Micke och de andra spelar, och Brukarhuset, med de gamla gubbarna och f.d. lanfslagsspelarna, vissa av dem. Det blir tuffa matcher, men Brukarhuset kan vi ha en bra chans mot. Håll tummarna för oss!

Sverige är nu framme i semifinal i VM, efter att ha slagit tyskarna, som vi mötte i bronsmatchen förra året, med 5-2. Egentligen skulle det varit 6-2, eller så skulle inte Kanada gjort 2-1 på oss i förrgår, för det var ett exakt likadant mål. Ersberg höll då pucken, kanadensaren slog ändå in den i mål och det blev mål. Man ansåg att Ersberg inte höll den tillräckligt bra. Dock var det samma sak igår, när Endras, den tyske målvakten, höll pucken och en svensk slog in den. Då blev det bortdömt. Domarna gjorde dock, precis som Wikegård sa, i vilket fall fel. Antingen skulle det varit mål, eller slashing på svensken, eftersom han slog på målvaktens plock, men det blev ingenting.
Nu är det visserligen inget att orda om, eftersom Sverige ändå vann, men hade tyskarna vunnit, då hade det garanterat blivit skriverier om det där.

Nu får vi i alla fall möta Tjeckien imorgon. Det blir fruktansvärt tufft, för tjeckerna är riktigt, riktigt bra, med Jagr i spetsen. Jag håller dem faktiskt som favoriter till guldet, även om jag så klart håller på Sverige imorgon. Den andra semin blir Finland/Norge mot Ryssland/Kanada. Den sistnämda blir en riktig godbit senare ikväll, eftersom att det var just dessa båda som möttes i kvarten förra året. Då blev det "respass" för Kanada, som Calle Johansson så fint uttryckte det, så de vill nog ha revansch i år. Det går att läsa mer om VM på hockeybloggen, så klart.

Lite hockey blev det ändå där, mitt i all sommarvärme som faktiskt råder. Ja, inte just idag, det är lite kyligt att sitta på altanen just nu, men i förrgår kväll, vilket väder! Klockan var drygt 23:00 och jag satt ute på altanen i shorts och T-shirt och drack Grapetonic. Inte ens många sommarkvällar som bjuder på det! Helt otroligt!

I helgen som var blev det 20-årsfest för Louise. Det blev en mycket trevlig tillställning med god mat, tacolasagne, dricka och lite lekar. Vi körde bl.a. "Jag har aldrig" och "Sanning eller konka", vilka båda 2 var första gången för min del. Kul var det dock, men tyckte nästan vi grillade Jonas lite för mycket med div. obehagliga frågor. Jag fick dock ganska snälla frågor och det var ingen fara, eftersom man var bland vänner.

Runt 3 somnade vi, jag, Oskar, som var hemma från Västerås, Jonas och Patrik, som sov över hos Albin och Louise. Redan 9:30 var det dock upp igen, för att äta lite snabb frukost och sedan åka med mamma, pappa och mormor till stugan för första gången i år. Det blev rengöring av köksskåp och verandaräcke, fika 3 gånger, bärande av grenar och läsande av kurslitteratur, samtidigt som jag insöp landets alla djud. Härligt, och varmt!

Dagens låtar blir inga mindre än Avril Lavigne's "nya", What the hell, men här i en PJ Project bootleg mix, riktigt grym, och Annakiya med låten Vergessen (Bazzpitchers remix), också den riktigt bra!




Kommentarer
Postat av: tess

Ja de där verkar som sagt toppen så vi får hoppas de kommer snart så även du kan prova...



Klippa gräs är ju inte alltid de skojjigaste. Ibland finner jag det avkopplande. August älskar att hjälpa till å är man bara med så gick ju detta hur bra som helst. Att klippa om man inte ser är nog inte så lätt de förstår ja ju...ler stort.



Stod å väntade på att hämta ett paket igår... då fanns de frimärken med blindskrift på. Jag tror jag ska köpa ett ark och skicka ett brev till dig.... Måste förståss ha din adress då.



Där August går har det varit lägenheter. Så i hans klassrum har nog detta varit en toa eller en liten garderob. Här prioriteras sådant så den får han nog ha kvar.



Ja ibland behöver man bolla saker med andra. Jag hoppas inte att du stannar i detta bara utan släpper en aning och går vidare. det finns trots allt fler tjejer där ute och det är ju inte omöjligt att man finner någon annan om man bara vill. Du har ju livet framför dig. Sedan kanske ni kan ses framöver och se hur allt känns.



Idag har jag fått stanna hemma från jobbet då jag mår aningen skumt. har börjat med min nya medicin igår och behöver ställas in. Kroppen måste vänja sig. men jag är lugn. Lite ont i skallen nu så ska lägga mig och börja lyssna på en ny bok.



Ja på våren njuter man allt bra mycket av alla dofter från våra vårblommor. De är som bäst nu.



Hoppas allt e okej med dig med. Har du testat nya skorna än om de va bättre?? Ja har lite ont i benhinnorna just nu så idag fick de bli en promenad. Men jag fortsätter röra mig och jag är stolt över mig själv.



Kram

2011-05-12 @ 13:25:21
URL: http://tess701.blogg.se/
Postat av: danten89

Jag trodde med Norge skulle gå vidare, det var en finalklar låt ju.. men man kan aldrig sluta att förundras över hur Europa röstar.

Dock är Norges Haba Haba en kopia av Waka Waka, Shakiras Fotbolls VM låt ;)



Jag har två yngre bröder, en på 19 och en på 15. =)



Jag tror nog att vi vinner emot Tjeckien.

Kan ju bara hålla fingrarna och hoppas iallafall? ;)

2011-05-12 @ 14:16:33
URL: http://animalcity.blogg.se/
Postat av: danten89

Avril Lavignes nya låt är rätt bra, fast inte hennes bästa va? ;)

2011-05-12 @ 14:17:13
URL: http://animalcity.blogg.se/
Postat av: Sandra

Det är inte roligt när man inte alls har förutsättningarna på sin sida. Men ibland är det så det är och då får man göra det absolut bästa av situationen. Minns förra året när vi mötte Umeå IK som alltid legat högst i ligan ungefär.. och vi hade ingen målvakt. Satte in vår 160 centimeter långa mittback i målet och ja, vann med 3-1 till sist. Hon var nära att hålla nollan. Så man får göra det bästa och så får man ge lite extra!! Lycka till :)



SVAR: Det var en extremt exklusiv resa, det är ju inte alla som blir tilldelade en personlig assistent som betalar allt och fixar vad man än vill. Men Ryssland fungerar så. Om man har pengar alltså och det fanns det ju gott om då han var gäst hos borgmästaren.

De är himla fina de där dockorna.



Storstäderna brukar gå först.



Jag tror det, för jag tror ingen skulle bli kär om man såg alla brister från början. Men när man redan är där och man är kär och känner personen det är ju dåp bristerna spelar mindre roll. Men hade man sett dem direkt kanske det sett annorlunda ut? Så kanske är det tvunget att kärleken är lite blind? Jag tror det i alla fall.



Ja det gör jag och det är roligt, man ser möjligheterna i allting numera hur man ska göra reklam för någonting. Känns som jag jobbar konstant haha, till o med när jag är ledig.

2011-05-12 @ 15:36:45
URL: http://lilleput.blogg.se/
Postat av: Jessica - En flicka som är stark

Vad tråkigt vännen :( Du är bra!

2011-05-12 @ 16:29:36
URL: http://jessi91.spotlife.se.
Postat av: Linnea :>

tråkigt när man inte kunnat träna ihop så bra som man ville!



sv: så skönt med värme!

ja, tjeckien blir nog en väldigt tuff match. men ska bli kul att se :)

2011-05-12 @ 17:00:42
URL: http://neafoshoo.blogg.se/
Postat av: Anneli

Sv:Ja:D



Men ändå liksom,haha ja det är ju med äckligt xd

2011-05-12 @ 19:47:32
URL: http://anneliih.blogg.se/
Postat av: vispen

Oj, vilket långt inlägg du skrev den här gången då. Jag önskar er verkligen lycka till på SM i helgen! Tråkigt att ni inte har kunnat träna särskilt mycket tillsammans för det är ju viktigt när man spelar i lag. Ni verkar inte direkt ha lätta motståndare heller, många av de spelare ni ska möta är ju med i landslaget lät det som.

Hur mycket kostade skorna du köpte häromdagen då? Jag kanske också ska kolla på ett par i höst. Kan tyvärr inte köpa dina eftersom jag har storlek 36-37. Kram

2011-05-12 @ 22:16:42
URL: http://vispen91.blogg.se/
Postat av: NATALIE

svar: studentmössan + det andra heter typ kungapaketet :)



ja uppspelet för barnen gick jättebra! dom skärpte verkligen till sig och var så duktiga :) jag blev rörd av att se dem hehe :) nu har vi träffat klassen för sista ången och vi passade då på att intervjua barnen för att höra hur dom tyckte att vårt projekt har varit, och vi fick då positiv respons! :)



haha ja hemskt gärna :D



haha schtekarN! ;) vi har faktiskt varit på solarium för första gången tidigare i veckan! trots min väldiga cellskräck.. men vi vill vara bruuuuna på balen och studenten :)

2011-05-13 @ 09:15:20
URL: http://naataali.blogg.se/
Postat av: NATALIE

förresten, sorry att jag är så himla seg på att svara på kommentarerna! jag har så fullt upp att jag inte riktigt hinner med.

2011-05-13 @ 09:17:25
URL: http://naataali.blogg.se/
Postat av: tovesegnablogg.blogg.se - tove - en tvillingsyster

Hah ja :)



Ja. Ibland ingenting, eller en liten macka eller ett glas mjölk. :) vad äter du till frukost?

Ja, jo de stämmer! jag är inte heller en frukostmänniska.



Nä, jag går inte på gym. ;)



Okej, haha ja, de är ju vikigt att träningsutrustiningen är bra om de ska ge bra resultat. ;)

2011-05-13 @ 12:15:17
URL: http://tovesegnablogg.blogg.se/
Postat av: A N G E L I C A - VINN EN EGENDESIGNAD ALMANACKA!

Vad tycker ni om låten som jag har på min blogg? Tror du att den kommer bli en sommarplåga?



DIREKTLÄNK: http://angelica.blogg.se/2011/may/vad-tycker-ni-om-den-har-laten.html#comment

2011-05-13 @ 18:35:04
URL: http://angelica.blogg.se/
Postat av: matilda

Måste säga förlåt för att jag inte har svarat på länge. Bloggen har nämligen fått lega åt sidan senaste tiden, det är anledningen. Men nu är jag förhoppningsvis tillbaka i bloggvärlden, haha ;)



...Kul mix med avrill lavignes låt där!



svar: Ja precis, majoriteten måste nog säga "AIK" till Solna och då "Skellefte" till oss, för det är i alla fall det man får höra i media över hela Sverige, så man är ganska van =) Däremot verkar det kunna irritera om det är tvärtom. Haha nästan alltför ofta man lyckats reta upp en stockholmssupporter genom att kalla sitt eget lag för AIK på t.ex. youtube. Lite småkul.. ;)



Haha, inser nu när jag skriver det här att det var ett tag sen hockeyn(SM) var igång. Woah!

2011-05-14 @ 11:10:28
URL: http://matildasodergren.blogg.se/
Postat av: Jennifer

Åh, jag vill också ha bra ämnesomsättning, men nej...



Nej, det var första gången jag var där, men absolut inte sista.. :). Du då?



Mycket möjligt, lätt hänt med lång bloggadress :)

2011-05-16 @ 01:17:17
URL: http://abrokenheartedprincess.wordpress.com
Postat av: tess

Ja gör gärna ett studentkort. Jag tar 50 kr plus frakt... 56kr. så maila mig adressen så kan ja maila över mitt konto. Brukar göra så att man får sätta in pengarna å när ja ser dom så gör ja kortet om de är okej. Jo ska ja skriva någon text inne i kortet? Å vad heter hon?



Va skrev ja då?? Skrev jag något annat än punktskrift? Blindskrift?? Ler... jag hade inte sett de där frimärkena innan...



Ja visst är de en fin text... ja älskar den verkligen...



Ja vi får väl se om de blir någon träff framöver å så får vi se vad som händer....



Ja jag mår mycket bättre... helt klart... medicinen fungerar helt klart.



2011-05-16 @ 21:07:19
URL: http://tess701.blogg.se/
Postat av: danten89

Hur har det gått med intervjuerna? :)



Vad skriver jag aldrig om?



Jag tycker att When You're Gone och Keep Moving On är Avrils bästa. Då visar hon vilken duktig sångerska hon är :)

Dessutom känslighet.. vilket ger extra plus hos mig.



Jag förstår inte vad som hände i hockeyn igår?:(

2011-05-16 @ 21:36:33
URL: http://animalcity.blogg.se/
Postat av: danten89

Fick du kommentaren?=)

2011-05-16 @ 21:37:31
URL: http://animalcity.blogg.se/
Postat av: danten89

Fick du kommentaren?=)

2011-05-16 @ 21:37:43
URL: http://animalcity.blogg.se/
Postat av: anna

så jobbigt när man inte har tillräckligt bra förutsättningar för att lyckas för man tappar lätt motivationen då..men hoppas det går vägen ändå :)



och avrils nya låt är bra, dock orginalversionen ;)



svar: ja, sjukt nära nu! det känns som att jag bara tjatar om studenten hela tiden, haha, men tionde juni är det äntligen dags! :)



Ja, jag förstår! Det är ju ändå ett bra hjälpmedel vad jag har förstått utifrån ditt inlägg.



Ja, jag förstår vad du menar! :)



haha, men egentligen så är det knappt lönt att köpa en dyr cykel eftersom den lät blir stulen, speciellt min som mest står på centralen ;)



Ja men samtidigt tycker jag att det kan vara jobbigt om någon kommer för nära en, för jag är verkligen inte en sån människa som berättar hela min livshistoria direkt typ ;) haha!

2011-05-17 @ 07:32:48
URL: http://aannnnaaaa.blogg.se/
Postat av: Sandra

Svar: Jag kan inte ta det lugnt, jag har kontroll över situationen. Visste är det optimala att vila helt men det funkar inte riktigt. Har dock hela tiden koll med vår ortoped. Det kommer inte gå tillbaka trots vila, det har vi kommit fram till. Det är inte optimalt men jag vill gärna hålla konditionen fräsch så länge det går för det lutar åt en operation. Johan spelade hela säsongen med dåliga benhinnor och med antiinflammatoriskt på så funkar det en stund. Sen vilar jag så ofta jag kan men jag kan inte bli sittande dagligen pga att det gör ont.

2011-05-17 @ 12:20:20
URL: http://lilleput.blogg.se/
Postat av: Sandra

Jo vi har Löplabbet men det vore konstigt att använda sig av dem eftersom vi har Intersport som en stor sponsor. Dessutom har de otroligt duktig personal. Vi köper allt där från joggingskor till fotbollskor till tofflor att ha i duschen eller på bussen.

Jag tror att det viktigaste är att man alltid pratar med de som vet vad de pratar om och verkligen tar sig tid att prova ut rätt skor. Våra killar är väldigt duktiga och det finns inget att klaga på alls. Vad mina skor heter?



Ja vi var utan målvakt och det är inte optimalt men man får göra det där lilla extra och hjälpa varandra mer än vanligt, inte ta ut svängarna lika mycket.



Jag tror också det, det måste ju ligga något i det talesättet.



Jo jag trivs jättebra med det jag gör, det är det jag ska syssla med helt enkelt och nu har jag hittat en utbildning som jag hoppas ska kunna gå att läsa samtidigt som jag jobbar vidare. Tur att jobbet är rätt flexibelt.. har man mailen och telefonen så kan man fixa det mesta.

2011-05-17 @ 12:26:34
URL: http://lilleput.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: