SM på hemmaplan!

Tid: 12:17:42
Datum: 2012-04-23
Kategori: Goalball

Eller ja, nästan i alla fall. SM i goalball spelades i år nämligen i Norrköping och Mässhallarna.

Vi åkte, trots bara 30min med pendeln från Linköping, till Norrköping redan under fredagen, för att bo på hotellet The lamp, tillsammans med FIFH's organisation, med andra ord, Malmö.

Vägen till hotellet var dock inte felfri. Vi åkte pendeln till Norrköping och började gå. Efter en stund frågade jag om vi hade gått förbi hospitalsgatan, för jag hade för mig att vi antingen skulle bo där eller att vi skulle gå förbi den. Det hade vi gjort sa Louise. Så vi gick in i en affär och frågade om vägen, varefter vi skulle gå efter Jennifers GPS i mobilen. Det gick dock mindre bra och vi hamnade helt fel. Eller ja, vi var på väg att hamna helt fel, men både jag och Louise var uppmärksamma och tyckte att vi hade svängt för tidigt. Så vi fortsatte neråt och hittade till slut rätt gata. Då återstod bara problemet att hitta hotellet. Vi letade och frågade, men hittade det inte ändå. Tills vi fick syn på det, på andra sidan gatan. De i receptionen hade sett oss gå fram och tillbaka där utanför och undrat om vi skulle till dem eller inte.

Vägen till rummen bestod av en ren labyrint, men själva rummen var fina.

Under kvällen blev det bara mat, lite lagsnack och sova. Jag somnade direkt, men vaknade igen och kunde inte somna om. Så jag låg och läste i flera timmar. Tror jag somnade strax efter tre.

06:15 ringde klockan och det var bara att pallra sig upp, äta frukost och rulla iväg mot hallen, där det först var coachmöte och där vi skulle spela vår första match mot Brukarhuset.

Första matchen brukar nästan alltid vara vårt svaga kort, vi gör nästan aldrig en bra förstamatch, men den tränden skulle brytas här. Jag, Albin och David spelade riktigt bra, lugnt, tryggt och disciplinerat. Vi ledde också med 4-3 när det bara återstod 52 sekunder. Då kunde de få in 4-4, vilket också blev slutresultatet. Surt att släppa sista bollen där, men det var inte här vi skulle vara som bäst, det var under söndagen, i bronsmatchen, som det troligen skulle bli. Elitlagen FIFH och IFAS skulle vi rimligen inte ha någon chans mot, så siktet var inställt på bronset, vilket vi hade goda chanser att ta.

Direkt efter matchen intervjuades vi av Sveriges radio, vår allra första radiointervju. Bor ni inte i Östergötland eller trots det har missat det har ni länken längst ner i det här inlägget, där ni exklusivt både kan höra och se oss på bild på SR:s hemsida. Jag har fått mycket positiva ord efter intervjun, som dock är ganska kort.

Dagens två avslutande matcher i gruppspelet, mot just FIFH och IFAS såg vi mest som träningsmatcher. Realistiskt sätt hade vi ingen chans och det visade sig stämma. 0-10 slutade båda matcherna, men jämför man med förra året så har det gått framåt. Då blev det game mot IFAS redan efter ca fem minuter, 10-0, men i år höll vi nästan hela första halvlek. Dock tycker jag inte den matchen kändes så bra. Det var fler individuella misstag än mot FIFH, även om vi kom in i matchen på ett bättre sätt här mot IFAS. Mot FIFH kändes det stressigt och det där lugnet som infann sig mot Brukarhuset i första matchen, det fanns inte alls där.

Brukarhuset spelade också de 0-10 mot både FIFH och IFAS, vilket innebar att det skulle bli straffläggning mellan oss båda, för att avgöra vem som skulle bli trea och vem som skulle bli fyra i serien. Detta var vårt första strafftillfälle av sådant här slag, så det kändes lite spännande. Vi hade på förhand gjort upp ett straffschema, där David skulle börja, därefter jag och sist Albin. David satte snyggt sin straff, men släppte också in den han fick mot sig. Jag satsade på en femfemma, d.v.s. att man står vid högerstolpen och skjuter rakt över, mot deras vänsterstolpe från de sett. Tyvärr var det ingen vidare straff och den räddades. Den jag fick mot mig var inte heller bra, men straffar är absolut inte vår grej. Jag var på bollen, men den gick in ändå. Då hade Albin pressen på sig. Han var tvungen att sätta vår sista straff för att få till golden shot, men han sköt en fyretta, d.v.s. nästan utifrån vår högerstolpe och diagonalt mot deras högerstolpe från de sett. Skottet tog dock i stolpen. Han räddade dock straffen han fick mot sig, men det hjälpte ju inte. Brukarhuset vann straffläggningen med 2-1 och vi slutade därmed sist i gruppspelet.

Semifinal väntade alltså mot gruppsegrande FIFH under söndagen, efter en natt med mycket, mycket bättre sömn än natten innan. Jag somnade nästan direkt när jag lade huvudet på kudden.

Vi lyckades faktiskt få in ett mål i matchen, som slutade 1-11, men det var som sagt inte där fokus låg. Det var bronsmatchen som gällde, där vi mycket riktigt fick möta Brukarhuset, som faktiskt tog ledningen med 1-0 i semin mot IFAS, men där det sedan blev 1-11, precis som i vår match.

Bronsmatchen inledde vi mycket bra. Vi kom in bra i matchen och hittade samma trygghet och lugn som vi hade i första matchen under lördagen. Vi gjorde också både 1-0 och 2-0. Då vet jag inte vad som hände, om vi började tänka för mycket eller vad det var, men vi dippade ganska rejält mot slutet av första halvlek och de kunde vända till 4-2.

Andra halvlek blev väldigt jämn. De gjorde 2-5, vi 3-5, de 3-6, vi 4-6 och 5-6, de 5-7 och vi 6-7. 5-7-målet släppte vi in med minuten kvar att spela och något/några av deras andra mål borde vi också ha tagit. Dessutom fick vi reda på att vissa diskutabla domslut under matchen kan ha bidragit till förlusten. Både publiken och coacherna reagerade 2-3 gånger då det borde ha varit straff, men domarna missade det. En i Brukarhuset sa t.o.m. själv efteråt, efter en rejäl miss av dem, där skottet blev totalt misslyckat och bollen knappt gick iväg, att han låg över sexmeterslinjen och puttade iväg bollen. Det borde ha varit "high ball", för bollen måste vara i marken innan sexmeterslinjen och spelaren får inte vara över densamma. Så hade vi fått lägga de straffar vi borde ha fått lägga kanske vi hade tagit bronset. Nu blev det inte så och det kändes jävligt surt efteråt, för här visste vi att vi verkligen hade chansen. Dock gick det över för min del ganska snabbt, efter att ha kastat tröjan och sparkat på ett element jag satt på, kändes det bättre, men självklart inte bra för det.

Finalen vann FIFH med 9-2 och på damsidan var det återigen IFAS som tog hem guldet när man slog Hammarby med 3-2.

Uppladdningen inför SM var dock ganska bra tycker jag. Vi försökte sätta in några extra goalballträningar och lyckades få in en träning mellan 13-16 på annandag påsk och mellan 21-23 i måndags. På annandag påsk var det dock bara jag och Jennifer som kunde komma och det är inte världens bästa uppladdning inför en träning att skruva ihop mål som knappt går att skruva ihop längre och bli irriterad redan innan träning. Dock gick det helt okej, förutom ytterkanterna, som gick bokstavligen skitdåligt. Jag släppte 50% och det är inte godkänt någonstans. Annars gick det helt okej och måndagen efter var det mest fokus på matchspel, där vi spelade två mot två. Det var jag, Albin, Jennifer och Louise som var på plats och jag tyckte det kändes relativt bra, trots de sena timmarna. Jag sov hos Jennifer då och vi kom inte i säng förrän sttrax efter midnatt och så skulle hon upp sex dagen efter. Det hade jag aldrig gjort kan jag säga. Då hade jag varit sjuk.

Även styrkan och intervallerna har gått bra nu på senaste. Särskillt intervallerna, där jag har slagit rekord efter rekord i hastighet. Det ligger fortfarande runt 2-4min på löpband/pass, resten på cykel, men de minuter det blir på löpbandet har gått riktigt bra. Förra veckan blev det 4x4+3x2min, där 2x2min gjordes på löpband och 4x4+6x1min, där 2x1min gjordes på löpband. Jag skulle ha kört 4x1min där, men efter 2x1 sa benen ifrån och jag fick köra de sista 2x1 på cykel. Passet innan, när jag körde 2x2min på löpband gick det dock riktigt bra. Första 2min inleddes i 14,3km/h och avslutades på 16,1km/h. Rekordet, som jag satte veckan innan, låg på 16,6km/h. Det skulle jag bara slå och gjorde det också. 17,1km/h kom jag upp i på sista intervallen och det är riktigt bra för att vara jag! Nästa steg blir att jämna ut kurvan litegrann. Nu börjar jag runt 14,5km/h och stiger nästan 3km/h på 2min, så det är ganska mycket. Det är dock en rejäl förbättring mot för ett halvår sedan. Då startade jag på max 14,5km/h och avslutade runt 13,7km/h. Så det är riktigt bra!

Nu blev det mycket träning och annat här och det är väl där fokus har legat på senaste. En del annat har dock också hänt. Jag har äntligen köpt ny dator. Det blev den jag hade kollat på tidigare, en Toshiba Satellite R830 från Elgiganten. Det är en 13,3 tums laptop med magnesiumchassi, I5-prosessor, 4Gb ram och 640Gb hårddisk. Den har det mesta man kan begära och väger bara 1,43kg. Dock har jag inte kunnat använda den ännu, eftersom syncentralen måste uppgradera min Jawslicens och installera den på nya datorn. Det är alltså skärmläsaren jag pratar om.

Jag har också valt kurser och program till i höst. Det slutade med att jag satte socionom i Norrköping som förstaval och arbetsterapeut i Norrköping som andra. Därefter följde en distanskurs i filosofi i Stockholm, några distanskurser i webbdesign i Blekinge och Umeå, varefter socionom i Umeå och arbetsterapeut i Luleå placerade sig. Totalt blev det tolv val, men jag tror kanske att jag börjar bli säker på vad jag vill göra. SRF har nämligen startat upp något som kallas coachgruppen här i Östergötland. Där träffas vi och diskuterar olika jobb som gravt synskadade har, samt besöker olika arbetsplatser där gravt synskadade arbetar. Än så länge har vi inte hunnit göra så mycket mer än att gå igenom ett kompendium med massa olika yrken. Där slog det mig. Kurator på syncentralen. Det kanske skulle vara något för mig, för där har ju jag den insyn och kunskap som en seende kurator aldrig kan få, hur mycket man än försöker och vill. Erfarenheten av att ha sett, förlorat synen och nu inte se något alls. Därför kan man förstå patienten på ett helt annat sätt än en seende kurator. Så kanske. Socionomutbildningen är ju ganska bred, så det finns ju många olika yrken man kan arbeta med. Kanske hinner jag ändra mig fler gånger, men kanske är det det jag vill. We'll see.

Som utlovat avslutar vi här med länken till Sveriges radio och intervjun med oss i helgen. Här är länken. Det finns också en bild på oss där på sidan. Så titta, lyssna and enjoy!


Kommentarer
Postat av: Jennifer

Av luften blir jag dock mer trött :(



Nu lämnar vi den här säsongen och satsar på nästa, en säsong som förhoppningsvis kommer bli grym! Har dessutom fått lite skribenterbjudanden från Svenskafans om att skriva för Skellefteå, riktigt kul!=)

2012-04-23 @ 15:00:16
URL: http://jennifermarklund.wordpress.com
Postat av: Hannah

Låter som ett bra smspel =)



sv: Tack för visat stöd. Känner dock inte för att prata såhär öppet via bloggkommentarer :P



Spännande att du sökt en kurs i Luleå, var den på distans? =)

Jag tar nog ett sabbatsår från skolan och försöker plugga, sen kanske jag åker söderut och pluggar =)



Jo tåget tar väl 12 timmar eller något sådant, men vi får se. Vi tar det billigaste =D



Jag hade en helt okej helg, den hade kunnat vara bättre. Dudå? =)

2012-04-24 @ 17:41:24
URL: http://rosaacykel.blogg.se/
Postat av: jessica

sv' haha ja men verkligen! :)

2012-04-24 @ 21:17:15
URL: http://jessicasellstrom.blogg.se/
Postat av: danten89

Okey jaa det är gott ;D



Vad fick ni äta för gott då?



Kom ni fyra i SM? =)

Grattis, sjukt bra ju? =)



I vilket inlägg finns intervjun?=)



Hoppas allt är bra :P

2012-04-24 @ 21:52:36
URL: http://animalcity.blogg.se/
Postat av: Jennifer

Just nu snurrar allt på i 110, tror det är 10:oende gången jag bryter ihop på två timmar nu- jag saknar min hemstad sjukt mycket, alla vänner, min familj och ännu mer- min hund, så sjukt jobbigt att vara utan dom. :(



Potatisgratäng funkar det med, beror lite på humör :).



Haha, minns inte frågan till din motfråga :P



Det hoppas jag med, då får du läsa mina artiklar :)

2012-04-24 @ 22:53:00
URL: http://jennifermarklund.wordpress.com
Postat av: Jessica

Sv: Jo absolut, det är det bästa som finns! :)

Atmosphere skulle jag nog inte våga åka, är så sjukt höjdrädd! haha :D

2012-04-25 @ 16:19:28
URL: http://jessicajkm.blogg.se/
Postat av: Hannah

sv: Ja men precis! Kunde inte sagt det bättre själv :)



Nej jag lyssnade aldrig på intervjun :P



Just ja, din mail finns ju! Jag lovar att höra av mig om det är något :)



Haha åh najs! :D Då får du ju uppleva vintern på riktigt ;)



Oj, hur lång tid tog det med tåg till italien? :P



2012-04-25 @ 16:50:30
URL: http://rosaacykel.blogg.se/
Postat av: Evelina

Svar: Haha, vilken dröm ;D



Oh, intressant. Jag skulle också vilja jobba som kurator (på en skola) längre fram :) Mm, socionomutbildningen är bred! Ska bli kul att se vad det blir för dig :)



2012-04-25 @ 18:27:48
URL: http://evvvelina.blogg.se/
Postat av: I AM BAAM - Göteborg EditionI

svar: Datorn verkade helt okej och den var billig. Tillräcklig för att jag ska kunna göra det jag brukar. (Redigera bilder, blogga, skriva, kolla youtubeklipp m.m) Det blir nog en sån som jag får spara ihop till. :)



Tack Johan, ja jag ska skriva lite om det i mitt kommande svar på ditt mail. Det skulle liksom vara lite skönt att bara få ut det. Har väll berättat för Ricky ofcourse, men ja för någon annan också.



Ooh, det lät ju inte fel! Önskar att vi hade en balkong så att man kunde sitta ute och sola. :P

2012-04-25 @ 22:12:00
URL: http://iambaam.blogg.se/
Postat av: Anonym

Sitter vid datorn på jobbet och kan int öppna länken.. men jag blev nyfiken och får helt klart lyssna på intervjun sen!

Btw, roligt med ny dator, brukar ofta bli nyförälskelse (iaf för mig) när det skaffas nya tekniska prylar :D



sv. Okej, haha ja jag storgillar det där spelet, riktigt kul att köra, särskilt om man har lite för sig just då!



Ja Silfverberg, vad ska man säga. Ingen kan neka till att han är en himla bra hockeyspelare.

Men vad skönt att det var den känslan nu i slutet på säsongen, att få avsluta med flaggan på topp. Det gör så mycket!



Meh, äta bröd tort! Tråkmåns, det blir ju så.. tort. Hahha nejmen, vi har alla våra konstiga vanor/smaker x)

2012-04-26 @ 12:37:11
Postat av: matilda

..och just ja, som svar på vad jag har för högtalare - faktiskt så har jag ingen aning vad den heter. Haha, så oinsatt är jag i sånt där. Men nöjd är jag över den, och basen är underbar måste jag säga =)

2012-04-26 @ 12:38:51
URL: http://matildasodergren.blogg.se/
Postat av: anna

Intressant att ha en aning om vad man vill göra! Hoppas du kommer in :)



Svar: Ja, men precis, det är det jag menar! Jag brukar faktiskt vara tacksam och optimistisk, men nu har jag varit i en jäkla svacka i flera veckor och bara klagat. Men på en vecka träffade jag två föräldrarlösa barn från Afrika och var på en föreläsning med en kvinna som har gått igenom flera ritkgit svåra livskriser och ändå kämpat sig igenom allt det och orkar hjälpa andra! Det fick mig att inse att jag inte har något att klaga på egentligen.. Mina "promblem" är ju löjliga i jämförselse med det..

2012-04-26 @ 18:10:09
URL: http://aannnnaaaa.blogg.se/
Postat av: Jennifer

Jag åker till Stockholm imorgon, har del 3 av feministiskt självförsvar lördag och söndag. :)



Även starka människor behöver få lägga sig ner och dö ett tag =)



Ja, absolut- det ska jag göra!

2012-04-26 @ 18:35:27
URL: http://jennifermarklund.wordpress.com
Postat av: danten89

Det var supernice =)



Jag såg på Gnomeo och Julia ;)

Sett? Hört talas om den?



Pasta är ju bra :)



Okey får lyssna på den då, såg länken nu :P



Händer i valborg för dig? :)

2012-04-26 @ 20:40:10
URL: http://animalcity.blogg.se/
Postat av: Hannah

sv: Vi hade ju också nationella igår, onsdag! :)



Det är så bra Eva & adam! :D Haha, hade glömt hur plutti nuttit det var med kärlek i den åldern :D



Haha ja den är bra, Nelson Mandela, men ack så uttjatad :P



Nu är faktiskt nästan all snö borta, men än finns det lite kvar. Det har regnat ordentligt idag hoppas på sol imorgon :D



Oj, 48 timmar.. Jag skulle ha duktigt ont i rumpan efter de xD Bara liksom typ mer än 2 timmar i bil tycker jag är drygt.. xD

2012-04-26 @ 21:13:48
URL: http://rosaacykel.blogg.se/
Postat av: I AM BAAM - Göteborg EditionI

svar: Heheh men jag tog en välförtjänt sovmorgon :) Har varit så trött på sistone.



Nu har du mitt svar i inkorgen :) Anledningen till att jag inte hade svarat på ett tag är för att jag har varit lat. Har suttit mycket med Matten och knappt orkat blogga heheh :)



Precis :) Men som sagt "You got mail". :D Vi får ju försöka att inte låta det gå mer än 5 dagar och gör det de så vet vi ju att det inte har kommit fram som det ska :D

2012-04-27 @ 12:15:14
URL: http://iambaam.blogg.se/
Postat av: Evelina

Svar: Intervaller á 5 minuter. Hastighet 7,1 och 10 :p Inte så jättesnabbt med andra ord :p Men det duger än så länge! Jag håller på att förbättra konditionen. Ja, jag förstår vad du menar med erfarenheten där :)



Läste precis att din intervallträning verkar väldigt mer avancerad än min! :) Duktigt!

2012-04-27 @ 16:58:28
URL: http://evvvelina.blogg.se/
Postat av: danten89

Nej man kan ha annat på pannkakorna =)

Äter det ju varje torsdag så :)



Vart är här då?=)



Jag ska väl kolla på brasa i valborg :)



Helg nu då? Långhelg för dig? :)



Kram

2012-04-27 @ 17:08:23
URL: http://animalcity.blogg.se/
Postat av: Hannah

sv: Idrottsprovet gick inte så där suuuper bra.. Kunde inte typ tre-fyra frågor.

Hoppas på G iaf =)



Haha ja jag håller med, dom var ju töntiga och små! Kan inte minnas att man själv har varit så där xD



Det blev lite sol framåt eftermiddagen, annars lite små regn & mulet.



Ja då är det ju en annan femma, kul att få se andra länder åså =)



Ha en fin helg!

2012-04-27 @ 21:20:49
URL: http://rosaacykel.blogg.se/
Postat av: Jessica

Sv: Ja absolut, får väl hoppas på att jag inte kissar ner mig eller något av skräck om jag nu skulle åka den!

Hur är det med dig då?

Ha en bra helg!

2012-04-27 @ 21:40:27
URL: http://jessicajkm.blogg.se/
Postat av: matilda

Haha ojoj, blir nästan snurrig där. Jag tror faktiskt det är en tvåvägs, låter som så i alla fall ;D Eller jo, jag har alltså egentligen ditkopplad en tillköpt bas höhö.



Jag satt nu och lyssnade på det från radion, intressant att få höra!



Okej, ja men det kan jag tänka mig är svårt att undvika som synskadad, alltså att vara petig när det kommer till ny dator. Härligt att du har hittat en som du är nöjd med och som verkar passa bra!



Ja säsongen 2012/2013, den ska fasen bli en bra en för båda våra lag ;-)

2012-04-28 @ 17:40:29
URL: http://matildasodergren.blogg.se/
Postat av: anna

härligt att det går bra med träningen, grymt! :)



svar: drömmarna är att springa en mil, tatuering, kryssning, flytta till något eget, ha en walk-in garderob, flytta till ett annat land, få ett jobb som inkluderar resor, jobba för en tidning lära mig flytande tyska, gott och blandat alltså



Men det kommer säkert ska du se!!



Ja, precis, man har ju sina svackor..

2012-04-29 @ 14:05:54
URL: http://aannnnaaaa.blogg.se/
Postat av: Jennifer

Hur gick det i Stockholm?=)

2012-04-29 @ 21:05:32
URL: http://jennifermarklund.wordpress.com
Postat av: I AM BAAM - Göteborg EditionI

svar: Heheh precis om man måste bry sig om fotboll så GO IFK. Ricky höll på att få spader när han såg vad jag tittade på. Han kom fram och la sin hand mot min panna för att se ifall jag hade feber. Så ja, jag är ju inte fotbolls fantast. Men jag bor ju i Göteborg, min lillebror är tokig i IFK, Mammas kille är från stockholm men trots det tokig i IFK. Så jag tänkte liksom att jag ville hänga med i svängarna.



Det visade sig att det inte var så tråkigt som jag hade trott. :P Satt och skrek åt domaren när han gav en IFK:are rött kort för att han hoppade över en kille från ÅFF som försökte glidtackla honom. :P

2012-05-02 @ 09:23:51
URL: http://iambaam.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: