Intervallerna fortsätter att gå riktigt bra

Tid: 19:36:56
Datum: 2012-05-07
Kategori: Goalball

Senast jag skrev om styrkan och intervallerna, ja, om goalball över huvud taget, var precis efter SM, för ganska exakt tre veckor sedan nu. Under de tre veckorna har det hänt en hel del. Intervallerna fortsätter att gå riktigt bra. Som jag skrev då hade jag slagit rekord efter rekord och var då uppe på 17,1km/h som högst på en 2min intervall. Nästa steg var att jämna ut kurvan litegrann och det har jag nu också gjort. Senast förra veckan startade jag på 15,2km/h och avslutade i fantastiska 18km/h! Med andra ord håller sig höjningen alltjämt runt 3km/h/intervall, men hastigheten har trots det ökat med ca 1km/h sedan senast, för tre veckor sedan. Det är bra!

Något som dock inte är bra är mina ben, vilka är den direkta orsaken till att jag inte kan köra hela intervallpassen på löpband. Majoriteten av alla intervaller under ett pass avverkas fortfarande på cykel, och det har känts riktigt segt nu på senaste. Jag får inte upp några vidare pulsvärden alls. Ändå känns det som jag kör på som tusan, men det räcker liksom inte. De få intervaller det blir på löpbandet går dock, som sagt, riktigt bra och jag behöver väl inte ens nämna att jag föredrar löpintervaller framför cykelintervaller? De ger betydligt mer, det blir en helt annan belastning, en helt annan rörelse, när man springer jämt mot när man cyklar.

Det är dock så mycket, ca 2-4min/pass, mina ben klarar av under ett pass. Sedan gör det ont. Det är dock, mycket, mycket bättre än vad det var för ungefär ett år sedan. Då minns jag att jag kollade på hockey-VM och lade ena benet över det andra där jag satt. Det gick inte. Vänstra smalbenet vilade då mot högra låret, men det gjorde så ont att jag fick ta bort det. Det var, och är, alltså benhinnorna jag har problem med. Åtminstone tror jag det och snart vet jag väl säkert, för jag har pratat med Fredrik, vår naprapat i landslaget, och han ska kolla på det så snart vi har bestämt något. Numera känns det dock inte så mycket just under själva intervallpasset, nu är det mer efteråt det gör ont. Som förra veckan, efter senaste intervallpasset, när jag hade kört 1x2+2x1min på löpbandet. Då kände jag ingenting och det kändes riktigt bra. Under fredagens skott/teknikpass började det dock göra riktigt ont. Jag stördes påtagligt av det och fick t.o.m. vila en stund för att kunna fortsätta. Inte bra alls.

Samma sak var det förra helgen, då det var landslagsläger i Stockholm och gubbängshallen. Under söndagen, då uppvärmningen och känslan innan förmiddagens pass var riktigt bra, men där jag inte alls fick till det. Dessutom hindrades jag av benet, vilket gjorde att jag fick kliva av och vila en stund för att sedan kunna fortsätta.

Nej, hela dagen var dålig. Det att jämföra med lördagen, som i princip var raka motsatsen. Då gick det riktigt, riktigt bra och jag fick både spela back, som vanligt, men även kliva upp och spela center med Fatmir och Piotr som backar. Jag är lite långsam ut med armarna ibland, men annars tycker jag att det gick helt okej. Piotr och jag pratade lite om när jag ska och inte ska prata i halvtid och i andra halvlek gick även det mycket bättre och jag hittade balansen i kommunikationen på ett bättre sätt. Som back släppte jag bara in ett mål på hela dagen och gjorde hela sju. Det får anses som riktigt bra från min sida numera. När vi startade upp laget, i augusti 2008, var jag lagets stora skytt, men nu vetitusan. Albin gör betydligt fler mål än mig, så också Jennifer, även om jag kanske har bättre tryck i mina skott. Jag får dock inte till vinklarna och skotten går ofta rakt på och då gör man inga mål i goalball.

Åter till helgens träningar och lördagen, som till skillnad från fredagen gick relativt bra. Vi fick träna utan tränare, eftersom att Linda hade blivit inkallad av jobbet under lördagen, men det gick ganska bra det med. Det tog dock lite tid innan, eftersom Louise hade tappat bort nyckeltaggen till hallen som hon fick av Linda under fredagen. Vi fick därför ringa ett nummer som satt på dörren och låta något vaktbolag komma och öppna dörren för 200kr. Därefter slogs vi av det fantastiska i att målen äntligen, äntligen, efter ca ett år, är på plats! De hängde där i taket när vi kom in och vi bara stod och tittade. Eller ja, de som kunde tittade. Tyvärr var elen inte dragen än, så vi kunde inte hissa ner dem och använda dem, men förhoppningsvis var det sista gången vi drog fram alla måldelar längst in i förådet, skruvade ihop dem före träningen, skruvade isär allt efter träningen och stuvade in allt i förådet igen. Satan så gött det ska bli att slippa de där rangelhögarna till mål!

Blickar vi framåt en snabbis så kan vi konstatera att det händer en del framöver också. För landslagets del är det turnering i Slovenien om två veckor och i Belgien om tre, efter turneringen i Polen i helgen, där vi slutade femma, trots 3/4 segrar. Det drar ihop sig inför London och uppladdningen kan nu börja på allvar. Jag är dock inte uttagen i någon av de turneringarna såhär långt.

Med klubblaget väntar spel i Malmö nu till helgen. Det är Danmarksserien, som spelas på liknande sätt som Stockholmsserien, som vi föresten ska på imorgon. Säsongens sista Stockholmsserie. I Malmö kommer vi hursomhelst att möta FIFH:s breddlag, samt ett lag från Danmark. Vi åker tåg ner på fredag, spelar på lördag och åker sedan hem igen. Imorgon åker vi upp till Stockholm, spelar tre matcher som vanligt och åker sedan hem igen. Inte nog med det, till sommaren och hösten planeras just nu en Sverigeserie för alla breddlag. Elitlagen får ofta mycket matchspel ändå, men breddlagen har inte många turneringar varje år och för att de (vi) nu ska få mer matchspel planeras nu Sverigeserien. Det kommer vara en gång här i Linköping, en gång i Stockholm och en gång i Malmö till att börja med. Sedan får vi se vad som händer efter det. Det inleds i vilket fall här i Linköping och det mina damer och herrar, det blir den första tävlingen i goalball som någonsin hålls i Linköping, i alla fall sedan vårt lag uppfanns. Kul!

Innan vi går vidare till annat än träningen ska vi notera att jag idag återigen gjorde en tabbe när det gäller färdtjänsten. Jag vaknade runt 05:00, precis som jag har gjort i drygt en vecka nu, och satte mig några timmar senare vid datorn och tog äntligen tag i min uppsats, som ska vara inne om knappt två veckor och som jag inte har gjort något alls på den senaste veckan. Nu försjönk jag dock rejält. Tyvärr så rejält att jag glömde att beställa färdtjänst. När jag väl ringde var det för sent för att boka den tid jag ville ha, så tyvärr blev det ingen träning idag. Uppsatsskrivandet gick dock bra och jag har kommit en bra bit på vägen.

Gällande mina sömnsvårigheter kan det kanske vara någon form av omvänd stress. Istället för att bli stressad över att inte hinna med det man ska göra, att tiden inte räcker till, blir jag stressad över att inte göra något alls, att jag inte tar tag i saker och ting och skjuter upp dem. Som uppsatsen nu. Den har jag skjutit upp i över en vecka, men nu har jag äntligen tagit tag i den. Då återstår det att se om jag sover bättre, eller om jag fortsätter att vakna runt 05:00. Kanske håller jag på att bli gammal? Det är en annan teori, för äldre brukar ju ofta vakna tidigt och inte behöva så många timmars sömn. En sak är i alla fall klar och det är att det är en svartvit kontrast jämt mot hur det var när jag var 15-20 år, vilket i sig bara är några år sedan. Då sov jag utan problem till 12-1 och tyckte det var tidigt att vakna 10. Nu sover jag normalt till 8-9 och 10 är ganska sent. Ja, vad säger man, tiderna förändras.

Backar vi bandet till Valborg så blev det en mysig kväll i år, tillsammans med älsklingen här hemma. Förra året var ju jag och Jocke ute på Östersjön och kryssade till Åland om jag inte minns fel, och flera år innan det har jag bara suttit hemma, ensam. När jag var mindre var vi dock alltid med kusinerna på pappas sida, umgicks, tittade på motorcykelkortegen och gick upp till elden och fyrverkerierna. Numera tycker jag dock det känns smått onödigt att gå genom halva stan för att titta på motorcyklar jag ändå inte ser och sedan fortsätta genom den andra halvan av stan för att se en eld jag inte ser och titta på fina fyrverkerier jag bara hör smällarna av. Ovärt om ni frågar mig. Därför var jag och hjärtat mitt här hemma hela kvällen, mös, åt lite, mös lite till, pratade och mös ytterligare lite mer. Så fint. Varje stund, varje ögonblick, tillsammans med den tjejen är helt magiskt så underbart, som en saga, som världens finaste och vackraste saga, fast på riktigt. Min älskade fina solstråle <3

Våren har nu äntligen kommit på allvar även den. Efter en april som i stort sätt var som en extra oktober har det nu i ca en vecka varit riktigt skönt. Nu är det lite svalare igen, men i slutet av förra veckan kunde man utan problem sitta och steka på altanen i shorts och T-shirt, vilket jag så klart också gjorde. Egentligen borde jag då ha tagit tag i uppsatsen, men den fick vänta. När det var så fint väder gällde det att passa på. Riktigt skönt och härligt! Även fast det är lite svalare nu är det ändå inte kallt. Jag och Shep var ute och rengjorde hela altanräcket nu så att vi ska kunna måla det, och man behövde inte jacka. Dock var det skönt att komma in i värmen igen.

Vi avslutar med en riktig kanonlåt jag hörde första gången förra veckan, efter att ha sett den på Neradios Topp 20. Jag sökte upp den på Youtube och fastnade direkt för refrängen. Lyssna!


Kommentarer
Postat av: matilda

Som jag nämnt tidigare någon gång så tänker jag mig inte för med inläggen ibland och lägger ut bara bild eller texten i bilden, ursäkta för det! Där var det en bild tagen när jag skulle hämta en av mina bröder från träning i lördags, och det är rejäl snöstorm ute. Haha



Jamen varför inte, skulle nog passa bra som krönikör! :D



Jag var i princip just 19 år fyllda när det blev officiellt ett förhållande, alltså.. 7 månader sen nu :) (Känns än konstigt bara det att jag har varit i ett)



Skulle man läsa av min hårfärg på hår-produkter så är det ljusblont, men själv skulle jag säga att jag är medelblond/ljusbrun. Det är också skillnad mellan sommar- och vintertid, på sommaren bleks det en del :-) Jo jag tänkte faktiskt tillbaka på vårat tidigare prat om kopplingarna till färger osv, när jag skrev förra kommentaren!



Men vad kul att du tycker om att prata sådär inför folk. Önskar att jag också gillade det, att bli hörd och kunde tala inför människor på ett så bra sätt:)



Ah okej, nej det är inte släppt för ES än och jag vet inte heller när det kommer göra det =) Men höstens träningsmatcher har iaf släppts för vår del!

2012-05-08 @ 13:42:21
URL: http://matildasodergren.blogg.se/
Postat av: Jennifer

Ja, trivs rätt bra-förutom med en av cheferna, jävla svin det där!

Dock kanske jag ska börja för Viasat i juni, ska höra lite med min riktiga chef om det går att jag jobbar där när jag är i Örebro :).

Just nu struntar jag i mig själv, hinner knappt duscha- försöka fixa klart med boken, jobbar,städar, tvättar... När jag är ledig försöker jag dock unna mig lite- godis, glass, bullar, kakor, vin, skräpmat... nånting bara för att orka :)



Ja, verkligen- kärleken är svår, min pojkvän bor i Finland liksom så det är jobbigt :(

2012-05-08 @ 18:04:27
URL: http://jennifermarklund.wordpress.com
Postat av: I AM BAAM - Göteborg Edition

svar: Jo det har du ju rätt i. Men jag vet inte om det påverkade mitt humör så pass.. jag menar.. det jag skrev om i mailet då, som jag tyckte var så jobbigt, det hindrade ju inte mitt humör från att vara på topp. Det var liksom bara jobbiga tankar.

Eller så har jag väll bara blivit för van vid såna jobbiga tankar så jag inser inte hur det påverkar mig.



Vem vet. Men jag tror nog att jag är påväg att bli sjuk ändå. Har känt mig väldigt matt den här veckan. :P Men det återstår att se.

2012-05-10 @ 17:52:14
URL: http://iambaam.blogg.se/
Postat av: I AM BAAM - Göteborg Edition

svar: Ja, var sak har sin plats. I alla fall i köket hahah i övriga lägenheten så lever jag inte som jag lär. :P

2012-05-10 @ 17:53:06
URL: http://iambaam.blogg.se/
Postat av: I AM BAAM - Göteborg Edition

svar: Nej precis och jag kan riktigt se hur både datorn och mobilen är på väg att lämna detta jordeliv. Hoppas bara att dom håller ut liiiiiiiite till. Det är ett måste!!

2012-05-10 @ 17:55:02
URL: http://iambaam.blogg.se/
Postat av: Jessica

Sv: Tycker ju absolut man kan höra av sig, det är något man alltid gör! Jo det löste sig faktiskt, han var så gullig så att han körde hit mitt i natten :' )



Hehe, jaa när det blir ganska rejält så brukar jag oftast bli ganska full(låter patetiskt kan jag erkänna) och så blir jag väldigt svammlig och hoppar runt :D

2012-05-10 @ 17:59:01
URL: http://jessicajkm.blogg.se/
Postat av: danten89

Tackar du ;)



Jaha, jo men det är ju så himla komiskt mellan danserna, under intervjuerna osv. Han David Hellenius är ju ett geni? =P



Ja klart man ska ha sin koll? ;)

Haha.



Vad ska du hitta på till den kommande helgen? :D

2012-05-10 @ 18:02:33
URL: http://animalcity.blogg.se/
Postat av: Hannah

sv: Jo jag gillar också såna filmer :) Lejonkungen är så himla bra =)



Det är inte lätt när det är svårt helt enkelt =)



Jo det är inte varje dag man lyssnar på den :) Så kul att höra gammal musik igen.



Åh det lät inget vidare. Ja jag brände mig i turkiet förra året så illa att jag inte kunde sitta på toastolen, haha!



Vad händer i helgen? =)

Sköt om dig :)

2012-05-10 @ 20:08:21
URL: http://rosaacykel.blogg.se/
Postat av: Evelina

Svar: Kul art du gillade inlägget! :) Ja, det är nog det som de flesta tänker på om man säger att man är utbildad socionom. Men ändå tycker jag att många inte vet vad socionom innebär heller :p Mm, tiden går väldigt fort.. Jag tänker på att det snart är två år sedan som jag var i Bulgarien, det känns näääästan som om det vore igår ;p



Du har så rätt gällande april månad.. Det var som en extra höstmånad - riktigt deppig. De senaste dagarna har det varit regn och rusk i Örebro och Arboga.. :/ Ge oss bättre väder!

Det där med sömn är intressant.. När jag pluggade kunde jag lätt sova till typ 11 när jag inte hade föreläsningar eller liknande på universitetet.. Nu sover jag som längst till 8-9 på helger (!!) ;p Man blir van av att gå upp tidigt regelbundet.

2012-05-10 @ 20:46:45
URL: http://evvvelina.blogg.se/
Postat av: anna

Ja, det har varit en riktigt ruskig vår hittills, bara några få soldagar... hoppas det vänder helt snart :)



Svar: härligt att det går så bra med träningen :)



Ja, jag har både balkong. uterum, altan och allt här hemma.. Men den lyxen har man ju inte riktigt när man bor i lägenhet.. :)



härligt att det går bra med intervallerna! jag måste ockå köra mer löpning..



Ja! Det är ju underbart om man vill bo med den personen man bor med :)

2012-05-11 @ 12:29:11
URL: http://aannnnaaaa.blogg.se/
Postat av: tovesegnablogg.blogg.se - tove - en tvillingsyster

sv; 150 cm :(



Ja visst är det, fast läskigt också. Jag tror också så, att det kan spöka i hus och så.



Ja visst, superskön känsla ju! :)

2012-05-11 @ 13:56:57
URL: http://tovesegnablogg.blogg.se/
Postat av: matilda

Härligt att det går bra med intervallerna! Men mindre kul med benen.. huvva, trist att den där smärtan ska komma. Får hoppas det blir bättre=)



svar:

Nej verkligen inte, åh vad jag längtar efter att få koppla bort från vardagen och den vanliga miljön.



Nej du är inte ute och cyklar, jag skrev inte om det, jag var som uppe i bloggpaus också och la knappt någon tid på bloggen när jag väl lämnade spår av mig ;P

Jomen precis, känns overkligt på något sätt :))



Det är det vanliga att vi kör någon match mot finska Kärpät, sen kan jag minnas att det var något ryskt lag, modo, timrå, och din klubb!

2012-05-11 @ 16:02:39
URL: http://matildasodergren.blogg.se/
Postat av: Jessica

sv' done ;) haha :D

2012-05-12 @ 14:58:13
URL: http://jessicasellstrom.blogg.se/
Postat av: Ida

Skönt att intervallerna går bra, det är en skön känsla=)

2012-05-13 @ 09:34:21
URL: http://alittlebitmoreee.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: