Vi blir att räkna med

Tid: 16:37:04
Datum: 2012-05-15
Kategori: Goalball

Under veckan som var blev det mycket matchspel. Ovanligt mycket, men först var det ett styrkepass som väntade under måndagen. Eller d.v.s. det skulle ha varit ett styrkepass, men jag vaknade tidigt och tog tag i uppsatsen, efter ca två veckor utan att ha gjort något alls. Tyvärr tog jag tag i den lite för mycket, så jag fastnade där framför datorn och glömde beställa färdtjänst. När jag väl kom på det var det för sent att boka till den tiden då jag ville åka, så vi fick ställa in styrkepasset den dagen. Ser man det positiva fick jag i alla fall mycket gjort med uppsatsen, som ju faktiskt i princip är det sista jag ska göra nu innan sommaren. Härligt!

Under tisdagen väntade säsongens sista omgång av Stockholmsserien, vilket jag också nämnde i senaste inlägget.
Det var jag, Jennifer, Albin och Louise som åkte upp, med Annika som coach, igen. Linda var återigen tvungen att jobba, men Annika borde ha en eloge eller något för att hon tar på sig att åka upp med oss sådär över en eftermiddag, bara för att vi ska få spela några matcher. Vi kommer hem runt tolv, men nu var det vägarbete i södergående riktning av Söderleden, så vi var inte hemma förrän halv två. Annika skulle upp ca fyra timmar senare. Det är stort tycker jag.

I alla fall inledde vi mot IFAS, precis som förra gången. Jag tror faktiskt det var exakt samma spelschema som senast. Vi inledde mot IFAS, sedan var det två matcher emellan och så hade vi två matcher i rad, först mot Hammarby och sedan mot Brukarhuset.

Första halvlek var inte alls bra. Jag fick inte till något alls och drog på mig flera high ball. Varken tekniken eller kraften i skotten fungerade. Försvaret var inte heller något att hänga i julgranen, men vi bet oss ändå fast och låg bara några mål bakom i halvtid.

Även andra halvlek var ganska jämn, mycket straffar från både oss och dem, och vi lyckades faktiskt få in hela tolv mål, vilket är riktigt, riktigt bra för att vara vi. Gör man tolv mål ska man dock vinna. Tyvärr var försvaret under all kritik i den matchen och vi förlorade med 12-17. Att släppa in 17 mål i en match är inte acceptabelt någonstans och det visar att det finns mycket att fila vidare på även där. Vi måste höja vår lägstanivå betydligt.

Åter till resultatet, som vi kan jämföra med senast, då vi blev gamade med 6-16. Vi gör alltså dubbelt så många mål, men fortsätter att släppa in mycket mål mot dem.

Andra matchen var som sagt mot Hammarby och här tog vi komandot redan från start. Vi tog ledningen och höll ledningen i princip hela matchen, enda tills de lyckades vända till 7-6. Jag kunde dock kvitera på straff, men då inträffade den något oturliga situationen när Albin, som hade bytts ut en stund tidigare, byttes in igen. Anledningen till att han byttes ut var att han började känna sig lite yrslig, men väl ute på bänken kändes det bättre. Direkt när han kom in på planen igen kändes det dock värre igen och vi tog en timeout. Därefter gjorde vi ett byte, för Albin höll på att få ett EP-anfall. Det var vårt fjärde byte enligt domarna. Det finns en regel som säger att man bara får göra tre byten/match. Så Albin fick inte byta, men han kunde ju givetvis inte spela mer. Jag minns att jag stod bak vid målet och så gick han förbi mig och skulle ut från planen till vänster. Jag frågade var han skulle, men jag fick bara lite mummel till svar. Det kom han inte alls ihåg sen efteråt sa han.

Nej, det var som sagt ett fjärde byte enligt domarna, vilket det är straff för. Den förvaltade Hammarby väl och kunde därför vinna matchen med 8-7. Hade vi däremot sagt "medical substitution" och inte bara "substitution" (byte) hade allt varit i sin ordning och vi hade sluppit straff. Så vi förlorade matchen p.g.a. ett ord som vi missade...

Det känns givetvis skapligt surt och jag tror alla i laget var påverkade av det i sista matchen, direkt efteråt, mot Brukarhuset. Energin och skärpan fanns liksom inte där och vi blev gamade med 1-11. Inget att säga om det. En dålig insats, helt klart.

Totalt sett gjorde vi ändå 20 mål. Förra gången gjorde vi 18. Det är alltså något bättre än senast. Dock tycker jag känslan var bra mycket bättre än vad målen visar. Bara två måls skillnad är inte så mycket, men jag tycker offensiven kändes mycket bättre än senast.
Defensivt släpper vi nu in 36 mål. Det är fyra fler än senast, då vi släppte in 32. Defensiven, som annars brukar vara vårt starkare kort, men inte denna kväll. Det var ingen av våra bättre insatser defensivt, men tack vare en relativt stark offensiv, för att vara vi, så blir matcherna ändå ganska jämna, bortsett från sista matchen då.

Dagen efter, under onsdagen, var det dags för ett intervallpass. Eftersom jag inte hade med mig några löparskor gjordes hela passet på cykel. 3x3+3x2min stod på schemat och jag tycker ändå det var ett relativt okej pass.

Torsdagen bjöd på ett styrkepass i form av styrka fyra. Ett bra pass, där jag fick till flera höjningar. Inga stora höjningar, men ändå höjningar. Från 31 till 32,5kg på överstöt fram, från 28,5 till 30kg på överstöt bak och så var jag dessutom uppe och nosade på 20kg i hantelryck med rotation. Det var dock lite tungt, men det tar jag snart!

Fredagen var tänkt att bli en vilodag, men så blev det inte. Jag, Jennifer, Albin och Louise skulle nämligen ner till Malmö framåt kvällen, för lite matchspel i Danmarksserien under lördagen. Tågtiden passade dock väldigt illa med färdtjänsttiderna, så därför fick det bli ett intervallpass innan tågresan. Även detta pass gjordes helt på cykel och var helt okej, inget som stack ut direkt.

Tågresan ner till Skåneland var varm, men gick bra. En natt på Ibis väntade därefter, innan det var dags att bege sig till hallen för fyra matcher under dagen. Vi inledde med match mot FIFH, därefter dubbelmöte med Danmark och avslutning mot FIFH igen.

Matcherna spelades enligt den gamla tiden, 2x10min, istället för 2x12min, som det numera är och FIFH kunde kanske inte riktigt ställa upp med ett toppat breddlag mot oss. Sara, Steve och Robin gjorde dock sitt bästa, men vi ledde med 6-0 efter första halvlek och fortsatte att ånga på i andra. 16-4 slutade matchen och det var inget snack om saken. Några skitmål släppte vi in, men Albin och Jennifer gjorde sitt med offensiven och det räckte mer än väl. Jag gjorde inte ett enda mål, men var nära på att göra 7-0 precis innan halvtid, men det dömdes bort, för slutsignalen hade hunnit gå.

Danmark stod för betydligt tuffare motstånd. Som regerande europamästare från i höstas vore det konstigt annars.
Det var dock vi som tog ledningen, både med 1-0 och 2-0, om jag inte minns fel. Danskorna kunde dock vända till 3-2, men vi svarade igen och såg till att det var 3-3 i halvtid.
I andra halvlek orkade vi inte riktigt hålla försvaret uppe och danskorna kunde vinna halvleken med 5-2 och matchen med 8-5.

Vi fick dock snabbt chansen att revanschera oss, då returmötet väntade direkt efter lunch på Kniv & gaffel inne på Mobilia.

Här var det dock danskorna som öppnade matchen bäst och ledde med 3-0 i halvtid. De ledde sedan hela matchen, men vi bet oss fast och vann faktiskt andra halvlek med 6-5. Det räckte dock inte, danskorna vann på nytt, nu med 8-6.

Sista matchen innan tåget rullade hem mot Östergötland igen var återigen mot FIFH. Steve hade nu ersatts av Rep (Per), men det hjälpte inte. Efter en rejäl trötthetskänsla mot slutet av matchen mot Danmark vilade jag i första halvlek, men Jennifer, Albin och Louise gjorde det bra där inne på planen och vi ledde i halvtid. Det greppet släppte vi aldrig och vi kunde även denna gång vinna enkelt, nu med 13-4. Jag fick dessutom göra mina första mål för dagen, två till antalet.

Vi gör här alltså hela 40 mål. Det är ruskigt bra för att vara vi! Samtidigt släpper vi in 24 och slutar därmed alltså på en total målskillnad av +16. Inte illa! Bryter man ner det i halvlekar så ser man att vi vinner 5/8 halvlekar under dagen, spelar lika i en och förlorar två. Tycker inte annat än att vi kan vara nöjda med helgen, även om FIFH som sagt kanske inte kunde ställa upp med toppat breddlag då t.ex. Dzenan var med elitlaget i Litauen under helgen, där det blev seger för Mighty ducks, FIFH:s elitlag, efter 8-2 mot Tjeckien i finalen.

Litauen är annars en av destinationerna för landslaget inom den närmsta månaden. Nästa helg väntar först turnering i Slovenien, dit nio lag är anmälda. Sverige, Kanada, Tyskland, Irak och Ungern utgör en grupp, medan hemmanationen Slovenien, Iran, Algeriet och Finland utgör den andra gruppen. Veckan efter är det turnering i Belgien och på min födelsedag i juni åker vi österut, till Litauen, för att bara några dagar efter hemkomst åka söderut, till Spanien. Det märks att Paralympics närmar sig!

När Landslaget åker till Spanien, dit jag troligen inte kommer åka med, är jag dock redan där. Jag och älsklingen åker nämligen dit 26 juni och kommer inte hem förrän 10 juli. Hennes mormor och morfar har hus där nere och jag tror det kommer bli jättehärligt! På Spaniens fastland har jag aldrig tidigare varit, men vi var på Kanarieöarna när pappa fyllde 50 för drygt åtta år sedan nu. Det var en fin semester, mitt i smällkalla vintern här hemma, men detta kommer bli minst lika fint. För vad slår egentligen en solsemester tillsammans med den man älskar mer än allt på jorden? :)

Uppsatsen jag nämde där i början är nu straxt klar. Deadline är på söndag, men jag kommer vara klar betydligt innan det. Jag ska bara lägga till en liten del i min egna reflektion, fixa layout med rubriker, sidnummer, innehållsförteckning osv. och skriva en sammanfattning av arbetet. Sedan är det klart och då har nog dessutom den här datorn räknat sina dagar. Torbjörn från Syncentralen var nämligen här tidigare idag och installerade Jaws, skärmläsaren, på den nya datorn jag köpte för ett tag sedan. Den är nu alltså färdig att använda, men jag tänker att jag skriver klart uppsatsen och det som ska göras med den på den här gamla datorn, innan jag övergår till den nya. Tänk vilken härlig känsla det blir att skriva på ett helt nytt tangentbord, dra handen över det rena magnesiumchassit och känna dess lätta vikt. Fixa allt som ska fixas med program, installationer osv. för att sedan komma igång på allvar. Härligt!

Jag har i flera veckor nu tittat på Blocket efter tänkbara lägenheter under sommaren. Det finns hur mycket som helst och oftast är det folk som ska jobba på annan ort under sommaren som hyr ut. Jag letar ju boende inne i stan och hoppas få något så snart som möjligt och då tänkte jag att det kanske kunde vara bra att "testflytta", eller vad man ska säga, lite under sommaren, för att se lite hur det fungerar och så. Jag hittade en lägenhet på Barnhemsgatan för ett tag sedan, 43 kvm och en hyra på 3800kr/mån. Inte helt fel!

Den var dock tyvärr redan uthyrd. Det var också en jag hittade i Vasastan, som annars brukar vara ett ganska dyrt område. Här låg hyran dock bara på 2200kr/mån och lägenheten var på 35 kvm om jag inte minns fel. Helt otroligt!

Tyvärr var den som sagt såld, men jag gav mig inte, utan letade vidare. Igår hittade jag en stor etta på Storgatan, samma gata som gymmet, i princip mitt i stan, med en hyra på 4500kr/mån. Hon som hyrde ut sa att en annan tjej skulle komma förbi och kolla på den, men jag hade turen på min sida och den där tjejen hade ordnat boende på annat håll. Dessutom kunde hon tänka sig att dra av 500kr på hyran, ner till 4000kr, för att hon ville bli av med den och jag verkade "vättig". Hade det varit i höst hade det varit givet. 4000kr/mån med ett såpass bra läge som Storgatan ändå är är det inte alls farligt och det hade varit perfekt. Nu kommer jag ju dock vara borta en del i sommar, Spanien två veckor och så stugan utöver det, så ca 12 000 för en lägenhet i knappt tre månader, som jag inte kommer vara i överdrivet mycket, är ändå lite pengar, så tyvärr sa jag att hon inte behövde hålla den längre, om det fanns andra intresserade. Med andra ord har jag i princip sagt att jag kommer bo hemma även i sommar. Annars hade jag tagit den här. För, som sagt, det var ett riktigtr bra erbjudande...

Maj månad har inte bjudit på något vidare bra väder, förutom första veckan, då det var riktigt fint ute och jag skippade uppsatsen för att istället sola lite ute på altanen. Vi avslutar ändå det här sista inlägget jag skriver på den här gamla hederliga HP-datorn med en sommarlåt, Plaza med låten Mi kasa es tu kasa. Riktiga sommarfeelings över den! Hoppas det funkar! ;)


Kommentarer
Postat av: Jessica

hej! jag såg idag att det inte gick att kommentera mina inlägg men det är nu återställt så nu fungerar det igen! :D

2012-05-15 @ 17:38:26
URL: http://jessicasellstrom.blogg.se/
Postat av: Jennifer

Jag jobbar inte så mycket, eller?



Oja, nu har han dock låtit mig vara ett par dagar, sjukt nice!:D



Haha, ingen hänger med i mitt liv och dess svängar ;)

Jag och Peter... Hmm, jag vet inte vad som händer, funkade inte där ett tag, dock har vi börjat snacka igen, så vem vet=)

2012-05-15 @ 20:07:37
URL: http://jennifermarklund.wordpress.com
Postat av: I AM BAAM - Göteborg Edition

svar: Ja, fast med mitt kaoshuvud så är det inte alltid lätt. :P



Nej, jag blev aldrig sjuk. Tror det var en kombo av allergi och psykiskt kaos. Känner mig fortfarande helt utmattad. Men det ska nog fixa sig. :D



Ja typ. Fast vi håller ju på att röjja upp här nu. Vi ska skapa en liten arbetsyta till Ricky där han kan förvara alla sina grejjer. Vi har en liten skrubb i vardagsrummet nämligen och plockar man då bort dörren och sätter in en liten bänk där i så är det ett perfekt arbetsrum. :D

Så då kommer vi äntligen att få lite förvaringsutrymme. :) Så du kommer kunna hitta i hela lägenheten när vi är klara haha. Fast mest i köket. :D



Ja, än håller datorn och mobilen. Men det är nätt och jämt. :P

2012-05-16 @ 13:05:49
URL: http://iambaam.blogg.se/
Postat av: Jessica

Sv: Ja att vara full är ju inte egentligen speciellt kul, jag dricker själv väldigt väldigt sällan, finner det mer roligt egentligen att vara nykter och dansa :D

2012-05-17 @ 11:58:40
URL: http://jessicajkm.blogg.se/
Postat av: danten89

Som jag nämnde.

A=Andning

B=Blödning

C=Cirkulation/Chock

L=Läge

=)



Underbart att vara ledig, vad säger du?



I helgen blir det mest lugnt ;)

Fyller nästa vecka och idag ska det bakas :D



Hur länge har ni varit ihop? :)

2012-05-17 @ 12:50:37
URL: http://animalcity.blogg.se/
Postat av: Hannah

sv: Chirre använder jag som ett annat ord för chips, hehe :P



Jag vet, men äsch. Det blev som det blev med bilden, vi behövde få iväg beställningen innan det var försent så.



Vad för uppsats? Du går väl inte skola? eller? :P



Ja precis, så underbart å höra gammal musik. Älskar att höra musik från min högstadie tid, för jag var så annorlunda då & umgicks med helt andra kompisar, så minnena med de dyker upp då :)



Härligt! Hoppas du och flickvännen får det fint :)

Jag ska förhoppningsvis, som det ser ut just nu träffa killen :) Är ju ledig nu torsdag & fredag, åker dit imorron eller lördag mest troligt.

Annars blir det å vara hemma med familjen, kanske ta nån promenad med någon vän :)



Sköt om dig :)

2012-05-17 @ 17:12:56
URL: http://rosaacykel.blogg.se/
Postat av: NATALIE

svar: tack hehe :)



faktiskt har jag ganska tur med jobb, jag visste att jag kunde återgå till mitt tidigare jobb om jag ville :) jag har just publicerat ett inlägg om planen vi har, om du skulle vara intresserad av att läsa :)



Ja just ja, du frågade om jag hade någon resa inplanerad, och ja! jag ska till turkiet på fredag, är sedan hemma 4 dagar sen åker jag till rhodos! :D

2012-05-20 @ 08:34:23
URL: http://naataali.blogg.se/
Postat av: I AM BAAM - Göteborg Edition

svar: Ja nu kommer jag inte ihåg deras bidrag bara för det :O hihi

2012-05-27 @ 22:23:34
URL: http://iambaam.blogg.se/
Postat av: I AM BAAM - Göteborg Edition

svar; Med lingon och grädde? hahha vad roligt :P

Grädde vettetusan om jag skulle vilja ha till raggmunkar.



Ja datorn och mobilen håller i sig. Men datorn är fan inne på sista refrängen. Får stänga av datorn med jämna mellanrum för att den inte ska brinna upp. :S

2012-05-27 @ 22:25:27
URL: http://iambaam.blogg.se/
Postat av: Jennifer

Haha, man ska inte skämmas! :) Bara leva!



Ja, kul med vinst :). Får se hur bra Sverige är som värdland nästa år då=)

2012-05-28 @ 19:05:42
URL: http://jennifermarklund.wordpress.com
Postat av: Evelina

Vad snällt av den där tjejen att dra av 500 kronor av hyran :) Men kan vara skönt att bo hemma över sommaren. Hoppas att du hittar en bra lägenhet sen :)

2012-05-28 @ 20:21:03
URL: http://evvvelina.blogg.se/
Postat av: danten89

Men eller hur :D

Nice.



Ja Sverige tyckte Albanien skulle komma tia..



Men jag diggade mest Spanien, Cypern, Ukraina, Frankrike och Irland, efter Sverige då :D



Fått en bra veckostart?



Min födelsedag var grymt fin, toppen väder osv :)

Ljuvligt.



Tack ;D



Toppen :)



Kram

2012-05-28 @ 22:16:17
URL: http://animalcity.blogg.se/
Postat av: Hannah

sv: Åh kärleken är min nu! Det går framåt iallafall, åh så glad jag är! :)



Chirre, jadu, har knappt hört någon annan än jag som använt det, nu är det dock fler och fler som använder det.

Det är dock inget norrländskt över det, det bara dök upp från ingenstans :)



Jag träffade killen förra söndagen endast, sen for jag dit nu i fredags & kom hem igår på morgonen. Går bara skola nu imorgon denna vecka sen är jag ledig resten av veckan, så åker mest troligt dit imorgon & stannar ev till söndag =)



2012-05-29 @ 13:27:16
URL: http://rosaacykel.blogg.se/
Postat av: Ida

Vilken träningsvecka, duktigt!

2012-05-30 @ 19:05:41
URL: http://alittlebitmoreee.blogg.se/
Postat av: anna

härligt att det gårbra :)



och hoppas du får en lägenhet snart :)



svar: ja, den låten är riktigt härlig, man blir så glad av den! :)



härligt med årets första dopp! hur kallt var det? :)



ibland har man sämre träningsveckor helt enkelt!



ja, jag ska njuta så fort solen kommer tillbaka hade jag tänkt!

2012-05-30 @ 21:27:29
URL: http://aannnnaaaa.blogg.se/
Postat av: I AM BAAM - Göteborg Edition

svar: Där har vi en till sak gemensamt då. Jag och Ricky blev ju också tillsammans innan vi ens hade träffats. Men så starka var ju känslorna så varför vänta? Spela det där spelet om att det är världens mest olagligaste grej att bli ett par innan man har dejtat i minst 6 månader. ^^

2012-06-01 @ 13:51:37
URL: http://iambaam.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: