Boende

Tid: 17:01:58
Datum: 2012-09-10
Kategori: Allmänt

Det där med eget boende är en av de mest centrala frågorna i mitt liv just nu.

Jag började med att vilja flytta till Mjölby. Detta var någon gång under gymnasietiden. Det var nära hemmet och inte så dyrt.

Sedan träffade jag Alex och gjorde då en totalomvändning och var istället nära på att flytta ner till Göteborg, för kärlekens skull. Nära och nära var kanske att ta i, men vi hade pratat om det och att det vore fint att flytta ihop.

När det gick i stöpet, eller vad man ska säga, blev det återigen Mjölby som var på tapeten, men ganska snart övergick jag till Linköping, eftersom jag nu hade allt där. Jag studerade på LiU, jag hade all träning, både lagträning och gymnträning där och med tiden även kärleken.

Träningen var dock den största anledningen till varför jag ville flytta in till "stan", eftersom att jag då skulle skära ner ordentligt på resandet som annars tog ca tre timmar varje dag, 90 minuter enkel väg, p.g.a. färdtjänstlinjerna, vilka gjorde, och gör, att jag först var tvungen att åka åt fel håll, till Mjölby, för att byta där, varefter den s.k. stomlinjen gick från Mjölby till US i Linköping, där jag fick byta ännu en gång. Åker man direkt härifrån tar det ca 35-40 minuter.

Så, med tanke på att jag tränar i stort sätt varje dag vore det perfekt om jag kunde få tag i en bostad i Linköping. Jag registrerade mig hos Stångåstaden, där det, likt andra städer i Sverige, är kösystem och där en dag motsvarar en poäng. Linköping är en studentstad, vilket innebär att det är stor åtgång på ettor och tvåor. Mellan 1200-1700 poäng får man räkna med att en bra etta ligger på. Ibland ännu mer än det. För större lägenheter är poängen betydligt lägre många gånger, men jag hade sådan tur, så för knappt ett år sedan, när jag hade varit registrerad i drygt ett halvår och hade ca 500 poäng, , fick jag en förfrågan om jag ville ha en lägenhet i Hejdegården. Egentligen skulle den ha hyrts ut tidigare under sommaren, men den person som skulle ha tagit lägenheten drog sig ur och eftersom att de uttryckligen hade skrivit att de vände sig till ungdomar och jag hade intresseanmält fick jag erbjudandet.

Jag åkte och tittade på den, men nej, det kändes inte helt rätt. En etta på 30 kvm och en hyra på 3200kr var det, med ett kanonläge nära stan, men vägen till busshållplatsen var inte den bästa, lägenheten kändes inte jättefräsch och den var dessutom ganska svårmöblerad. Jag skrev det då också, men det blev ett nej till den.

Såhär i efterhand känner jag verkligen att det var ett bra beslut. Jag har fortsatt att hålla koll på Stångåstadens lägenheter, men sedan i somras har jag även börjat kolla på bostadsrätter, både i Linköping och mjölby. Problemet med bostadsrätter är att jag själv troligen inte får ta lån, eftersom jag inte har någon riktig fast inkomst. Mamma och pappa skulle dock kunna tänka sig att stå för lånet och så får jag betala av till dem istället. Så gjorde min faster och farbror när kusinen flyttade till Uppsala. Han hade inte heller någon fast inkomst, men min farbror kunde stå för hans lån och så löste sig det.

Jag är egentligen emot det där med att låna pengar. Jag gillar inte att vara skyldig folk/något annat pengar, men är det något man ska låna till så är det väl en bostad.

Frågan är då bara var jag vill bo. Lånen blir ju betydligt högre om jag ska bo i Linköping, meen å andra sidan är det ju det jag har varit inne på det senaste året. Nu på slutet har jag dock börjat fundera över Mjölby igen och jag ångrar nästan att jag inte kom och tittade på lägenheten jag hittade där på Blocket i vintras. En etta på 36 kvm, med en hyra på 1800kr och ett pris på endast 50 000kr. Det är ju ingenting! Den var dessutom renoverad de senaste åren, nytt kök och nyrenoverat badrum och dessutom balkong. Där och då var det dock Linköping jag ville till, så det blev ett nej där också. Hade det varit idag hade jag nog tveklöst tagit den. För grejen är den att det faktiskt inte behöver ta så mycket längre tid att ta sig in till stan från Mjölbby än vad det gör om man hamnar på fel ställe i Linköping. Lite kortare restid blir det kanske, men inte många minuter.

Får man tag i en bra lägenhet nära stationen i Mjölby är man inne i Linköping, vid resecentrum, på 20 minuter, + gångväg till tåget, så ungefär 25-30 minuter, vilket ändå är en rejäl nedskärning på resande om man jämför med nu.

Ettor och tvåor i Linköping som jag har kollat på har en restid på ungefär 15-20 minuter till resecentrum. Det är lägenheter i Johannelund, där mormor bor, Ekholmen, där moster och morbror bor, och Malmslätt, där Albin och Louise bor.

Man tjänar alltså några minuter enkel väg, men priset blir desto dyrare. I Ekholmen hittade jag en etta på 36 kvm, med en hyra på 2000kr, för ett utgångspris på 350 resp. 375 000kr. I Johannelund var det en något större etta, på 40 kvm, med en hyra på 1800kr och ett utgångspris på 410 000kr. Den lägenheten var dessutom inte helfräsch. Det var gamla skåpsluckor och visserligen helkaklat badrum, men inte renoverat eller stambytt på ganska många år.

I Malmslätt kommer man undan lite billigare, men även här har bostadspriserna gått upp rejält de senaste åren. Albin köpte sin tvåa för ca fyra år sedan. Han gav 350 000kr eller liknande för den. Idag är utgångspriset på dem ca 450 000kr, så han har gjort en bra förtjänst där.

Från Malmslätt tar det dock ca 20 minuter att komma in till resecentrum, samma tid som det är med pendeln från Mjölby. En likvärdig lägenhet, storleksmässigt, i just Mjölby ligger idag på ungefär 250 000kr i utgångspris.

Ett konkret exempel var en fin tvåa i mjölby, i princip helrenoverad med inglasad balkong, nytt kök och nytt badrum. Hyran låg på 3100kr och utgångspriset på 250 000kr. Nu blev slutpriset på just den lägenheten runt 425 000kr såg jag, vilket gjorde mig smått chockad. Att den skulle gå upp lite trodde jag, men inte till nästan det dubbla.

En likadan lägenhet, på samma gata, fast en etta, med inglasad balkong, helkaklat badrum med plats för tvättmaskin, nytt kök med nya vitvaror etc. hittade jag på Blocket. Den var på 42 kvm med en hyra på 2300kr/mån och ett utgångspris på 150 000kr. Tyvärr hann jag inte åka och titta på den, för då var den redan såld.

Som ni märker är jag nu, återigen, nästan mer inne på att flytta till Mjölby. Resvägen blir visserligen något längre, men inte dyrare. För även om man bara åke innom Linköpings tätort är det länskort som gäller för färdtjänstkorten, vilket innebär 670kr/mån. Det blir samma pris i Mjölby, med den skillnaden att man utnytjar länsåkandet lite mer.

Standarden på lägenheten, som är ganska viktig för mig, blir också betydligt högre i Mjölby jämt mot Linköping. Ska man ha en likvärdig lägenhet som de jag beskrev ovan, fast i Linköping, ja, då räcker det knappt med 1 000 000kr. Jag hittade en tvåa i Vasastan i Linköping på Blocket för ett tag sedan. Inglasad balkong, helkaklat badrum med både tvättmaskin och torktumlare, nytt kök etc. för ett utgångspris på 995 000kr. Hyran låg på ca 3500kr, men då ingick allt, el och internet också, vilket så klartt är ett plus. Trots det är det ca 550 000kr dyrare än tvåan där i Mjölby, som gick för 425 000 och då är detta, 995 000, bara utgångspriset.

Vasastan är visserligen ett ganska dyrt område, men det är fint och det där vore perfekt, men nej. 995 000+, det är för mycket pengar.

Egentligen räcker det kanske med en etta för mig, men jag har börjat tänka lite mer långsiktigt. Om jag och älsklingen flyttar ihop om kanske inte allt för lång framtid, ja, då blir en etta kanske inte jättestor och vi kanske behöver något störe. Så det är lika bra att titta på det redan nu.

Min inkomst är dock inget att skryta med i dagsläget, vilket gör att även hyran har en stor betydelse, även om det blir en bostadsrätt. Jag har visserligen ganska mycket sparat, men det vill man ju inte heller ta av i första hand, men skulle jag flytta i dagsläget får jag nog ta en tusenlapp eller två därifrån varje månad för att gå runt. För i dagsläget, när jag bara studerar på kvartsfart, får jag inget bidrag eller annat från CSN, jag har ingen inkomst i form av jobb och jag kan inte få RF och Svenska spels idrottsstipendium, som man kan ansöka om ifall man studerar på högskola/universitet och gör en elitsatsning. För att få det måste man studera minst halvfart. Så nej, möjligheterna till inkomster ser inte jätteljusa ut just nu, men jag ska skicka in en ansökan om aktivitetsersättning till Försäkringskassan igen, nu för låg/ingen inkomst och för att jag inte kan ta vilka jobb som helst p.g.a. min synnedsättning. Jag hade aktivitetsersättning tidigare, för förlängd skolgång, men den drogs in när jag började på universitetet. Får man studiemedel från CSN kan man nämligen inte få aktivitetsersättning. Nu får jag ju dock inget från CSN och man kan inte få mer än ett nej från Försäkringskassan, så vi får se vad som händer och sker.

Klart är i alla fall att mina krav på ett boende har ökat det senaste året och jag har nog kommit fram till att boendestandarden är viktigare än läget, bara det finns bra kommunikationer in till "stan" och det gör det från Mjölby. Det enda stora minuset med Mjölby, som jag ser det, är att bostadspriserna säkerligen kommer öka mer i Linköping än i Mjölby, vilket innebär att förtjänsten på en bostadsrätt i Linköping troligen blir större än i Mjölby den dagen man ska flytta därifrån. Annars ser jag faktiskt mest bara plus med att bo i Mjölby. Det är betydligt billigare, jag får troligtvis en finare lägenhet, med, troligtvis, en bra och billig hyra.

Jag vill dock inte ta vilken skit som helst, bara för att det är i Mjölby och troligen är billigare än i Linköping. Mina krav har som sagt ökat det senaste året och ska jag flytta till Mjölby får det gärna vara inglasad balkong, helkaklat badrum med plats för tvättmaskin, nyrenoverat och fräscht kök, ja, kort sagt, en fräsch, ljus och luftig lägenhet, vilket jag i dagsläget inte har en chans att få i Linköping, eftersom det då skulle bli alldeles för dyrt. En hyrresrätt i Linköping är så klart ett alternativ, men med den standarden där skulle hyran garanterat inte understiga 5000kr/mån och med tanke på min skrala ekonomi skulle det inte hålla, även om jag då slipper det där med lån.

Det är en djungel det där med ny bostad, krav, ekonomi, läge etc. men vad tycker ni? Vad låter bäst? Det här inlägget är så klart subjektivt färgat av mina egna åsikter, så det är kanske inte så lätt att bilda sig en egen uppfattning om det, men nu vet ni i alla fall hur landet ligger för tillfället och hur jag tänker i boendefrågan.

Kommentarer
Postat av: tess

JA e hemsk med allt sött och det går inget vidare och träna... hrm de är bara jobbigt... ingen motovation alls.

Ja detta med boende är inte enkelt. Jag är en sån som bara kastar mig ut ja å slänger mig in i saker så jag hade aldrig funderat så mycket men det är klokt att tänka igenom och väga för och mot....När allt känns rätt kommer du hitta ditt boende.

2012-09-10 @ 18:35:33
URL: http://tess701.blogg.se
Postat av: tess

Ja tyvärr vet jag inte hur jag ska komma tillrätta med mitt sug... en del av mitt sötsug beror på mina mediciner... och jag kan säga att jag heller inte är för förbud. Man måste unna sig ibland men om jag ska bli av med det är det nog som du säger jag borde låta bli nitiskt ett tag men jag känner mig nere nu och det är skitsvårt när suget gör att det kryper i hela jäkla kroppen. Jag har dåliga vanor både vad gäller att äta onyttiga saker och inte röra mig... inte lätt lära en gammal hund sitta du vet.

2012-09-10 @ 18:38:42
URL: http://tess701.blogg.se
Postat av: danten89

Jag gillar inte heller att låna.. jag tar därför bara bidraget från csn.. man måste ju betala av det så fort som det bara går.. hur jobbigt som helst ju.. :/
Så du gör rätt i att vänta så länge som du kan tycker jag :)
Som du skriver, så är det en djungel? :P

Ja men uppgiften var krävande.. haha. Helt slut idag :O

Jaa det är alltid skönt när uppgiften är färdig.. jobbigast kan vara att behöva komma på en bra början och en bra avslutning? :P

Det är supercoolt, vi fick väl 12 medaljer? Tre i varje valör? :)

Man får inte blanda ihop dem.. då kan det bli väldigt fel? :P

Tack, hoppas du med mår bra! =)

2012-09-10 @ 19:17:05
URL: http://animalcity.blogg.se
Postat av: Evelina

Svar: Jaha ;D Men då var det ganska bra ju! :)

Det är inte lätt det där med boende :/ Jag bodde hemma med mamma tills jag var 22 år. I Laxå, och jag blev så glad när jag äntligen fick en lägenhet i Örebro :) Hoppas att du snart hittar ett boende som du vill ha och trivs med!

2012-09-10 @ 20:24:16
URL: http://evvvelina.blogg.se
Postat av: I am Baam ♡ ᴳᴽᵀᴱᴮᴼᴿᴳ

svar: Ja - det här med mig och kändisar alltså. MINST sagt galet. Förstår inte hur jag lyckas.

Nu kommer jag inte ihåg vilken sida jag jämförde priserna med. Jag kan dock tänka mig att du säkert har större koll på sånt än mig.
Fast jag har bestämt mig för en mobil nu så jag kommer inte behöva den sidan som tur är :D

Precis så är det. Man lär sig att snabbt kunna se ifall personen är lite mysko eller inte.
Jag tror att om t.ex. Ricky hade velat träffa mig av en helt annan anledning så hade han nog tjatat om att få träffa mig tidigare och kanske till och med erbjudit mig att komma upp till mig i Fagersta.
Ja - jag är riktigt säker på att mamma inte hade låtit mig åka till stockholm (trots att jag var 18) om hon hade vetat om det. Jag tror jag berättade för henne om den helgen när hon var här i Somras. Hon blev lite ställd - men hon kunde ju inte säga så mycket om det.

Det värsta är ju när yngre personer träffar folk så. De finns ju en risk att de inte tänker på att kolla efter alla tecken. Så egentligen så borde ju alla prata med sina föräldrar om såna saker.

2012-09-11 @ 04:02:48
URL: http://iambaam.blogg.se
Postat av: Sara Ekman

Ja, vi har det verkligen fantastiskt här! :)

Ja, vi bokade nästan ett helt år innan, så vi hade mycket tid på oss att planera vad vi ville se, vad vi ville göra och hur vi ville åka osv. :) Själva flygbiljetten och hyrbilen kostade ca 14000 kronor per person. Eftersom både jag och min pojkvän är under 25 så är det dyrare att hyra hyrbil, så det priset kan man ju få ner om man är 25 och uppåt :) Sedan har vi räknat på att hotellkostnaderna kommer gå på cirka tio tusen kronor per man och bensinen cirka sju tusen tillsammans :) Fickpengar behövs också så klart till mat, aktiviteter och om man vill shoppa :) Så att boka så tidigt som vi gjorde var nog inte så dumt, eftersom vi har haft lång tid på oss att spara ihop till allt :) Kram

2012-09-11 @ 06:44:35
URL: http://aamaziing.blogg.se/
Postat av: Sara Ekman

Ja, San Francisco var helt galet backigt!! Det var tur att vi hade bilen, för jag lovar att man hade inte orkat gå upp och ned för de branta backarna många gånger :) En backe som är med i många actionfilmer var nästan som ett stup. Riktigt häftig att åka ned för! :) kram

2012-09-11 @ 06:45:53
URL: http://aamaziing.blogg.se/
Postat av: Ida

Jag gillar inte heller att låna pengar, jag resonerar lite som så att har man inte råd med något ska man inte ha det heller och då får man vänta med köpet tills man har sparat ihop pengar. Undantaget är såklart bostadslån!

Sv: Vit kladdkaka görs med vit choklad ist för kakao, testa vettja=)

2012-09-12 @ 09:09:23
URL: http://www.alittlebitmoreee.blogg.se
Postat av: Helen

Haha verkligen inte den bästa match jag sett! Riktigt dålig hockey från båda lagen, även om de ena var bättre så var de en tråkig match!

2012-09-14 @ 06:37:45
URL: http://heleeens.bubbleroom.se
Postat av: Sandra

Alltså det är ju så mycket billigare att köpa lägenheter om man bor i en liten mindre stad, här i Stockholm får man ju betala multum för en lägenhet men jag förstår att du inte vill ta ett lån. Det är ju inte så kul och vara skyldig folk pengar direkt /:

sv: åh nej, det är hyreslägenhet vi ska flytta till så hyran ligger på 6300 har jag för mig :) det är normalt för att vara här i Stockholm så :) och lägenheten är ju stor, den är 75 kvm så :)

2012-09-14 @ 17:07:18
URL: http://sandroou.blogg.se
Postat av: anna

det låter knepigt! jag är också väldigt emot när det gäller att låna pengar, men sen är det ju givetvis en annan grej när det gäller bostad, men tycker man borde tänka igenom det väldigt noga ändå :) men det känns som du vet vad du vill!

ja, jag är frisk nu! man blir så tacksam när man mår bra efter att ha varit så sjuk i över en vecka, haha! (:

håller verkligen med dig om att omgivningen måste uppmana en till att försöka klara av mer, men det tycker jag gäller i alla lägen. det är väldigt viktigt att ha en stöttade omgivning om man vill lyckas med någonting..

det kommer mer om resan när jag har tid att skriva mer utförligt om den!

ja, men det känns verkligen inte som att det någonsin blir jäämställt..

2012-09-16 @ 19:32:54
URL: http://aannnnaaaa.blogg.se
Postat av: tess

Ja man måste ju känna att de fungerar och att man har råd... självklart. I större städer är de ju dyrare med. Men jag hoppas du snart hittar något du både tycker om och som du har råd med.

Självklart kan man nå långt om viljan och tron om sig själv finns där. Lättare sagt än gjort med det går det var ju denna kille ett levande bevis på.

Med mig är de upp och det är ner men jag tror det är lite mera upp. Jag försöker ändra tankebanor och jag jobbar hårt med mig själv. En sak tynger mig dock som jag knappt vet ut eller in på men jag hoppas det inte ska sänka mig mera nu... kan inte gå in på det här..... men jag kanske är stabilare och det är ju bra att andra märker av det för det är positivt för mig. Men jag ska iväg idag till läkare ang medicinerna och sedan blir det KBT så det tar ju på mig för de är en process.

Detta med sötsuget är ju en bivekan på min medicin delvis och det är trögt men jag försöker att tänka mig för men jag borde röra mig mer och inte falla så mycket för detta men jag är bättre och jag tar det ändå med ro nu för jag orkar inte riktigt med allt samtidigt.

Hoppas allt är bra med dig för övrigt.... att saker rullar på och att vi kan ses framöver.

2012-10-09 @ 08:05:38
URL: http://tess701.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: