Knäskada...

Tid: 10:59:00
Datum: 2013-02-14
Kategori: Goalball

Igår på gymmet var olyckan framme. Jag körde en styrkeövning, stående sidvrid, man står med sidan mot en dragmaskin och drar ett handtag i en halvcirkel framför sig. Det är en riktigt tung bålövning och plötsligt vek sig bara knät. Ena sekunden hade jag nästan nått ut i ytterläge med handtaget och i nästa sekund låg jag på golvet.

Första tanken var "nej, inte knät!", för knäskador är ju aldrig kul, men tur i oturen verkar det som att det bara är en sena eller liknande som har fått en knäck, men lite scary var det faktiskt.

Julian sprang och hämtade medisinskt kunniga, som klämde och vred på knät. Det gjorde ont när de försökte räta ut benet i rakt läge, men så småningom lyckades jag ställa mig upp, med hjälp av dem, varefter jag gick omkring litegrann, kände efter hur det kändes osv. Det kändes stelt, men det gick att stödja på benet, även om jag haltade ganska rejält och inte kunde böja benet som jag ville. Ungefär 90 grader gick det att böja, men inte längre än så.

Väl hemma hade det svullnat en del och kändes fortfarande väldigt stelt. Fatmir ringde och pratade lite med mig och också han sa att det inte lät som det var någon större fara, precis som de på gymmet.

Idag känns det faktiskt bättre än jag trodde att det skulle göra, rörligheten i knät har gått upp litegrann och det känns inte riktigt lika stelt, även om jag fortfarande haltar litegrann. Det går dock bättre att gå i trappor och böja på benet än igår, så lite vila i några dagar nu, sedan ska det nog vara okej igen. Synd bara att det inträffade nu, när vi har landslagsläger i helgen. Där lär jag troligen inte kunna spela något, men jag åker ner ändå och är med på plats, så får vi se hur det känns.

Orsaken måste ha varit att jag snedbelastade benet eller liknande. Därför har vi bokat in en instruktör som ska gå igenom fria vikter med oss på onsdag. Jag hoppas bara att han förstår våra, något ovanliga, övningar, men jag tror samtidigt att det kan vara bra. Jag har ju aldrig sett någon utföra övningarna, men jag har ju trott att jag har gjort rätt, eftersom att det är så jag har uppfattat det hela. När jag har mailat Kenneth, vår fysresurs, har han också gett grönt ljus, men det är en sak att försöka tolka hur jag gör utifrån några textrader och en annan sak att faktiskt se det. Vi hade en genomgång av övningarna precis i början, när vi började med det här styrkeupplägget, men det bästa vore egentligen att göra samma sak igen, så Kenneth verkligen får se hur jag gör och korigera därefter.

I övrigt har det varit en väldigt produktiv vecka. Nu är vi inne på ännu en vecka av forumdiskussioner i kursen jag läser. Diskussionerna börjar idag och veckan fram till idag har inneburit egen läsning av kurslitteratur. Jag hade inte börjat läsa boken i måndags och var därför lite skeptisk till om jag skulle hinna klart med den tills igår, ungefär 13 timmar, men ja, jag hann faktiskt klart. Nästan. Jag läste drygt 50 sidor redan innan klocka 07:00 i tisdags och igår läste jag totalt drygt 120 sidor. Så ja, jag är nöjd med studieveckan.

Jag har också ringt några samtal jag skulle ringa. När det gäller myndighetssamtal och liknande skjuter jag gärna upp dem, men nu är det avklarat. SJ och Arbetsförmedlingen har jag ringt. SJ för att boka ledsagning till helgen och Arbetsförmedlingen för att höra mig för om lönebidrag och arbetsplatsanpassningar. Tyvärr verkar det som att jag är utskriven från Arbetsförmedlingen igen, så jag måste åka dit och skriva in mig igen. På tal om det så har jag fortfarande inte hört något om jobbet. De är väldigt segdragna där uppe på LHIF...

Lägenheten blev det inte heller något med. Utgångspriset var ju 150 000kr. Den stannade på 280 000kr. Det är visserligen bara 20 000kr mer än den där ettan vi var och tittade på för någon månad sedan och den var då ändå 7 kvm mindre än den här. Jämför man dessutom med andra städer så är ju 260 resp. 280 000kr för en bostadsrätt ingenting, men har man inte pengarna så är det likväl för dyrt. Särskillt med tanke på att man för bara några år sedan kunde få en lägenhet för ca 40 000kr i samma stad. Därför känns det lite surt att jag är ute några år för sent och letar hbostad. De som köpte sina bostäder då, de har ju gjort en enorm vinst...

Slutligen kan vi också konstatera att Leksand, som första lag den här säsongen, är klara för kvalserien! Vi har 102 poäng med sex matcher kvar att spela. SSK och Karlskoga har fortfarande en teoretisk chans att komma ikapp, men den risken är inte speciellt stor och i vilket fall så är det de tre första som går till kvalserien. Västerås slog Djurgården efter sudden igår och det innebar att båda dessa lag är uppe på 83 poäng. Det är alltså 19 poäng efter Leksand och det är 18 kvar att slåss om. Så, kvalserien 2013, here we come! Vita blå ska upp i år!

Missade ni våra matcher i helgen finns de att se i efterhand på Malmocrew.se och ni kan också läsa mer om helgen på hemsidan, en text jag har fått mycket beröm för efteråt. När jag ändå är igång kan jag ju flagga lite för vår FB-grupp. Gå in och lika Sharpshooters på Facebook.

Glad alla hjärtans dag på er föresten. Ni som förtjänar det får en kram, ni andra får kort och gott vara utan.

 

Kommentarer
Postat av: danten89

Japp Ove är helt rätt =)

Jo skolan gick bra, om än lite kämpigt ;)

Det där med lägenheter är så svårt..

Du var alltså aldrig på akuten med knäet? :(
Hoppas det blir bra snart!

2013-02-14 @ 13:33:27
URL: http://animalcity.blogg.se
Postat av: Sara

Hoppas de blir bättre inför lägret!! :)

2013-02-14 @ 16:35:36
URL: http://sausan.blogg.se
Postat av: Evelina

Svar: Jag mår bättre idag :) Var hemma från jobbet och har vilat. Imorgon ska jag tillbaka och jobba!

Aj, så jobbigt det där med knät :( Tur att det troligen inte blev något allvarligt iaf! Jag skulle säkert ha gråtit.. Hehe.

Glad alla hjärtans dag :D

2013-02-14 @ 18:36:27
URL: http://evvvelina.blogg.se
Postat av: sandra

usch vilken otur du har, hoppas knät blir bättre :)

sv: nej jag mår praktiskt taget sämre idag. Min rygg låste sig totalt igår och har haft så ont hela dagen idag och nu har jag fått migrän också plus att jag vred om mitt vänsterknä idag på jobbet så det här är inte min dag /:

2013-02-14 @ 19:18:52
URL: http://sandroou.blogg.se
Postat av: Helena

Neej, vad tråkigt att du har blivit skadat. Nu får du lov att vila ordentligt så att skadan läker ut på bästa sätt.

Sv; Det blev semlor två dagar i rad så det var gott!!!

Glad alla hjärtans dag!

2013-02-14 @ 21:02:37
URL: http://helenassota.se
Postat av: Ida

Vilken otur med knät! Det värsta med idrottsskador är att de kan sitta i så länge. Lite typiskt att något som ska vara bra för kroppen ofta ger mer skada än nytta.

2013-02-15 @ 09:07:42
URL: http://www.alittlebitmoreee.blogg.se
Postat av: sandrafagerberg - Dont worry, be happy

Men vad läskigt o känna sådär :( vad jobbigt o ha problem med knät :(

Nej jag var aldrig där för fick ingen tid och nu har de blivit bättre som tur är :)

2013-02-15 @ 10:01:24
URL: http://ssandraaf.blogg.se
Postat av: Jessica Högberg

Ha ha, jag tar naturligtvis kramen och skickar en i retur;) Pokern är kul, är kanske inte så bra på att förklara, haha.
Jobbigt med knät!! Hoppas verkligen det går över fort!!
Ha en härlig helg med eller utan träning=))

2013-02-15 @ 11:57:26
URL: http://lchftrollet.blogg.se/
Postat av: Peppbloggen

Sv: HEj! Vi har svarat på ett av dina tips nu och det kommer upp som ett inlägg på bloggen på torsdag. Hoppas du gillar det!:)

2013-02-15 @ 16:04:33
URL: http://peppningsbloggen.blogg.se
Postat av: Julia

Knäskador är inte roliga. Själv har jag opererat mitt ena knä 4 gånger pga skador på meniskerna och ledband och korsband. Blivit mycket sjukgymnastik i mina dagar och mycket smärta. Nu är jag dock bra i mitt knä, ibland fastnar det i ett visst läge och jag får ont men det händer inte alltför ofta!! Skönt att smärtan börjar lägga sig för dig iaf :)

sv: Jag är inget stort fan av grädde så lagom är bäst ;)

Ja så är det ju. Vissa tar det ett tag att lära känna på djupet medan vissa lär man känna snabbt. Min bästa vän och jag lärde känna varandra när vi började i samma klass på gymnasiet och vi har hållt ihop sedan dag 1 i princip! Det är kul :)

Hoppas du får en fin kväll :) kram

2013-02-16 @ 11:45:20
URL: http://jullish.blogg.se
Postat av: Erica

Svar: - Jodå, det har varit en bra helg. Dock väldigt seg eftersom jag har varit riktigt trött. :p
- Jag kan tycka att det är lite svårt att beskriva utseende med bara ord, men ska försöka så gott jag kan. Jag har långt mörkblont/ljusbrunt hår som är väldigt tjockt och normalt lite vågigt/halvlockigt, dock trivs jag bäst i rakt hår fast "orkar" ta fram plattången alltför sällan. Ingen lugg. Jag har glasögon ibland, fast oftast linser. Sminkar mig i perioder. Har blåa ögon. Är 163 cm lång och varken alltför smal eller alltför tjock, utan är väl det som svenskar skulle beskriva som "lagom" och enligt en klasskompis har jag små händer.

Aj, lät inte skönt det där... :(

2013-02-17 @ 13:20:30
URL: http://faithhopelove.blogg.se
Postat av: Evelina

Det lät verkligen som att du hade en bra pluggvecka veckan som var nu :) Härligt! Det är bra att man inte skjuter upp saker. Då går man bara runt och har dåligt samvete för att man gör andra saker och inte läser t.ex. kurslitteraturen.. Hoppas att knät är bättre nu? :)

2013-02-17 @ 19:05:35
URL: http://evvvelina.blogg.se
Postat av: Peppbloggen

Sv: Nej, jag tycker inte heller att Alla hjärtans dag är något vidare speciellt. Däremot är det ju många andra som tycker det och brukar göra något extra då. Men ja, alla är ju olika:)

Ja precis! Haha, okej!

Jo tack det var en bra dag! Detsamma! :D

2013-02-18 @ 00:42:24
URL: http://peppningsbloggen.blogg.se
Postat av: danten89

Grym låt ja, men den skulle aldrig vunnit idag.
Idag krävs det mer för att vinna Eurovision =)

Jaha, nej men det är klart att hästen går upp.
Dem har bara tagit det lugnt i allettan och gjort det dem behövt, ifjol körde dem slut på sig i allettan och mäktade inte med. I år har dem ju ny tränare och allt, så det blir enkel resa upp i allsvenskan, iallafall om man ska tro vissa :P
Haha.

Hur är det annars?

2013-02-19 @ 12:39:39
URL: http://animalcity.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: