Malmö open 2013

Tid: 09:43:00
Datum: 2013-02-11
Kategori: Goalball

Efter många täta och jämna matcher blev det slutligen en fjärdeplatsför elitlaget i 2013 års upplaga av Malmö open.

Vi inledde matchandet mot brittiska Leicester under lördagen, efter en natt med mycket bra sömn. Det var jag, Jimmy och micke som startade matchen och vi gjorde det ruskigt bra. Leicester hade inte en chans och vi gick ifrån till 6-2 i halvtid.

Andra halvlek var dock inte lika strålande och med drygt en minut kvar att spela kunde Leicester göra 9-9. Ett skott som både jag och Jimmy var på, men som på något sätt gick in ändå.

Det kändes så klart väldigt surt, att tappa en så stor ledning är varken bra eller kul, men en poäng tog vi i vilket fall med oss därifrån.

Dagens andra match var också det mot brittiskt motstånd i form av Thames valley. Vi fortsatte att spela ett bra spel, nästan i nivå med matchen mot Leicester, men Thames valley var ett något bättre lag än Leicester.

3-1 till britterna stod det i halvtid och slutresultatet skrevs till 8-6 i britternas favör.

Dagens sista match var mot välkända själar i IFAS. Åke, Magnus, Piotr och Winter, som valde att spela elit istället för bredd med IFAS den här gången, stod på andra sidan.

Vi gjorde det bra även här och gick ifrån till 5-1 i halvtid. David, Jimmy och Micke fanns på planen under första halvlek och David gjorde en strålande insats. En riktigt grym halvlek, men precis som mot Leicester orkade vi inte riktigt hela vägen i andra. Jag byttes in och fick spela högerback, en position jag inte trivs jättebra på. Jag släppte några bollar, vissa otagbara, men vissa som jag kanske hade tagit som center.

IFAS vände hursomhelst till 7-6, men vi lyckades kvittera till 7-7, vilket också blev slutresultatet. Ser man det ur den synvinkeln så vann vi faktiskt en poäng, eftersom att det var de som ledde med 7-6, men det kändes ändå lite surt med tanke på att vi hade 5-1 i halvtid och sedan också gjorde 6-1.

Kvällen spenderades med lite kortspel och en tidig sänggång, för dagen efter ringde klockan 05:40, en söndag. Vi hade nämligen första matchen klockan 08:00, så det var bara att pallra sig upp, ta på sig alla skydd, äta en rejäl frukost och bege sig mot hallen. Sådan tur var hade jag vaknat redan runt 04:00, så jag var inte alls trött när klockan ringde.

Matchen spelades mot FIFH Malmö, vilket också var sista gruppspelsmatchen.

Vi gjorde återigen en mycket, mycket bra match, kanske helgens bästa, och spelade 4-4. Därmed var vi det enda lag i grundserien som tog poäng av FIFH. Jag och Albin spelade i princip ingenting den matchen, för Jimmy, Micke och David spelade återigen, precis som mot IFAS, otroligt bra. Linda ville byta in mig i halvtid, men jag sa nej, Orkade killarna mer ute på planen var det bara dumt att göra ett byte, eftersom att de spelade så bra, så det blev inget byte där. Sex sekunder i slutet fick jag dock spela, men det hände inget av värde de sekunderna och matchen slutade som sagt 4-4.

Det innebar att vi blev fyra i tabellen, en poäng från tredjeplatsen, vilket hade gett oss en medalj. De tre främsta fick sedan nämligen spela en typ av slutspel, där de mötte varandra internt.

FIFH blev slutligen segrare av turneringen, en poäng före IFAS, som hade missat hela slutspelet om vi hade vunnit mot Leicester eller IFAS, där vi hade så stora ledningar, men inte orkade hålla hela vägen.

Nu blev det istället spel om fjärdeplatsen för oss mot just Leicester och denna gången blev det en betydligt jämnare historia än matchen under lördagen.

Vi började återigen med samma uppställning som då, jag i mitten, med Jimmy och Micke som backar. Tyvärr tycker jag inte alls att jag kom upp i samma nivå som dagen innan. Det kändes slarvigt och inte alls lika fokuserat som dagen innan, vilket också Florim, som var där och tittade, höll med om när jag pratade med honom efteråt. Jag får nog säga att om matchen mot Leicester under llördagen var helgens bästa för min personliga del så var nog matchen mot samma lag under söndagen helgens sämsta personliga insats. Man kan dock inte vara på topp alla dagar, men likväl är jag inte nöjd med den insatsen. Matchen vann vi till slut trots allt med 9-6 och knep därmed fjärdeplatsen.

Totalt sätt är jag nöjd med helgen. Särskillt spelet mot Leicester under lördagen var riktigt bra. Även mot Thames valley tycker jag det gick relativt bra. Det var attack på varje boll, jag limmade en hel del skott, d.v.s. de studsade inte fram så jag fick springa fram och hämta dem, inte särskillt många bollar styrdes in av mina händer, där jag ofta har en tendens att slarva, och kommunikationen och spelet med Jimmy och Micke fungerade bra, trots att jag aldrig tidigare har spelat med dem. IFAS-matchen var något sämre, kanske mycket för att jag fick spela högerback där. Matchen mot FIFH spelade jag nästan ingenting och matchen mot Leicester om fjärdeplatsen var som sagt helgens klart sämsta insats. jag slarvade med händer och armar, sträckte inte ut fullt på varje skott, styrde in någon boll och hade ingen bra känsla i kroppen. Nej, den matchen glömmer vi och jag tar istället med mig de positiva bitarna från de andra matcherna till kommande läger och tävlingar.

Den av oss som glänste mest i helgen tycker jag dock var David. Han gjorde en briliant insats mot FIFH och även första halvlek mot IFAS var riktigt, riktigt bra från hans sida.

I breddklassen gick det tyvärr inte riktigt lika bra. Det blev game med 15-5 mot BSI Langt i första matchen, där tjejerrna, + Jakob och Tobbe, inte alls kom upp i normal standard. Det var bollar som studsade, kommunikationen var bristfällig och det var stora luckor i försvaret. Tyvärr ett riktigt bottennapp.

I andra matchen blev det också förlust, 6-2 mot Hammarby.

Tredje matchen i gruppen blev struken p.g.a. att laget från Kosovo, kg.gjilani, inte kom dit. Därmed blev det en tredjeplats i gruppen och spel om plats 7-10, tillsammans med treorna i grupp A och B, + fyran i grupp B. I grupp A var det nämligen också ett lag som åkte hem, vilket innebar att de också bara blev tre lag i gruppen. Så, för att fyran i grupp B, som egentligen skulle ha mött fyrorna i grupp A och C, skulle få spela fler matcher slogs de två serierna ihop.

Där blev det hursomhelst förlust med 7-4 mot Brukarhuset, förlust med 9-6 mot Haag´88 och förlust med 4-0 mot IFAS. Av det jag såg av matcherna var det dock klasskillnad mot lördagens spel. Mycket bättre försvar, bättre kommunikation och ett rakt igenom tryggare spel än under lördagen. Det är dock lite mycket misstag defensivt och offensivt finns inte kraften och tanken bakom skotten. Det är många skott som går exakt på samma ställe utan att det händer något. Precisionen är bra, men laget på andra sidan vet att skotten kommer hamna där, så luckan som kanske fanns där från början täpps till ganska snabbt, ändå fortsätter skotten att hamna där. Kort sagt, spelet blir för statiskt, vi blir fortfarande för lättlästta.

En tiondeplats blev det för breddlaget, men det är bara att ta nya tag nästa gång. Då är det Sverigeserien som väntar igen, andra helgen i mars och destinationen är Stockholm.

Min bloggdesign som jag tänkte skulle börja ta form nu efter helgen kommer att bli fördröjd. Jag skulle nämligen ta ett kort i helgen att ha som headerbild, men det blev inga bra kort, så vi får ta nya kort under Sverigeserien. Designen kommer hursomhelst att komma upp så småningom, så, håll utkik!


Kommentarer
Postat av: danten89

Ni ska vara så nöjda =)
Ni kämpar på bra!

Hur ser den kommande veckan ut då? :)

Du får lyssna in dig på bidragen som var i lördags då? ;)

Blir det någon semla imorn på själva fettisdagen?

2013-02-11 @ 15:16:03
URL: http://animalcity.blogg.se
Postat av: danten89

Men ändå :)
Fjärdeplats är grymt.
Då kan ni ta medaljen nästa gång??=)

Ja jag har gått och blivit sjuk, förkyld, och har lite småont i ena örat, så har nog drabbats av en mindre öroninflammation.
Så ska bara ta det lilla lugna =)
Skola på onsdag som jag ska till, annars lugnt värre.
sen en veckas lov och efter det praktik =)

2013-02-11 @ 16:13:00
URL: http://animalcity.blogg.se
Postat av: sandra

En fjärde plats är inte fyskam tycker jag :) Riktigt bra jobbat!

sv: jag har haft inneboende ändå sen jag flyttade in i min lägenhet :)

2013-02-11 @ 16:37:55
URL: http://sandroou.blogg.se
Postat av: Sara

Haha nej det har jag inte heller tid med ;)
Men försöker så gott jag kan :D

2013-02-11 @ 18:23:45
URL: http://sausan.blogg.se
Postat av: Sara

För att nå mitt mål är det nyttigare mat, och inte massa onyttigheter, sen blir det både konditions träning och styrka som gäller! :D

2013-02-11 @ 18:35:19
URL: http://sausan.blogg.se
Postat av: Helena

Bra kämpat av er i helgen!:) Det måste slita ganska bra på kroppen med så många matcher på få dagar.

Sociologi är intressant och jag kanske ska kika närmare på den kursen. Är det mycket att plugga tycker du?

Sv; Tack! Jag håller med dig...pannacotta är heavenly:) Blir det någon semla imorgon?

2013-02-11 @ 21:06:22
URL: http://helenassota.se
Postat av: Peppbloggen

Sv: I see. Ja, det är ju rätt dyrt på Vapiano, men gott var det. Men som sagt, dyrt... ;)

Åh, vad kul! Pjäsen var kankse inte så bra, kanske därför du inte kommer ihåg den?:P Haha, nejdå. Den vi såg var iallafall jättebra!:D

Okej, då vet vi!

2013-02-11 @ 22:21:54
URL: http://peppningsbloggen.blogg.se
Postat av: Evelina

Svar: Jag vet inte riktigt, men jag gillar inte W8:s appar osv. Det är säkert en vanesak också men jag vill ha W7 så jag hoppas att Johan kan ordna det åt mig :) Jorå, min helg har varit bra och lugn. Har egentligen inte gjort något speciellt. Hållt på med datorn och kollat på Melodifestivalen. Hur var din helg? :p

Man kan säga att det gick lite upp och ner med förluster/vinster under matcherna.. Men hey, man kan ju inte alltid vinna! :)

2013-02-12 @ 07:14:08
URL: http://evvvelina.blogg.se
Postat av: sandrafagerberg - Dont worry, be happy

Ja jag håller med dig, starkt kaffe är det bästa :)
Brukar du dricka te också?
Nej har inte hunnit färga håret ännu, blir i veckan igen :)
Ja allt är bra med mig, hur är det med dig ? :)

2013-02-12 @ 10:06:42
URL: http://ssandraaf.blogg.se
Postat av: Jessica Högberg

Bra jobbat!! Kanske träna lite uthållighet?? ;) Jo, pokern är den samma som den man spelar hemma fast vi har 2 mörka kort på handen och 5 öppna på bordet... dom på bordet är "till alla" och sen gäller bästa hand kombinerat med dom 2 egna mörka (5 bästa räknas) Det läggs först upp en flopp (3 öppna) sen en turn (ett öppet) och sist en river (ett öppet) det satsas innan flopp, innan turn och innan och efter river=))

2013-02-12 @ 11:37:34
URL: http://lchftrollet.blogg.se/
Postat av: Evelina

Nästa gång tar ni medalj ska du se ;D Ätit någon semla idag?

2013-02-12 @ 19:54:17
URL: http://evvvelina.blogg.se
Postat av: danten89

Nice =)

Ja semlan satt fint du^^

Händer resten av veckan då? :)

Skolan imorn är viktig och obligatorisk, så måste palla mig dit. Knaprar halstabletter och tar hostmedicin osv :)

2013-02-12 @ 22:44:50
URL: http://animalcity.blogg.se
Postat av: Evelina

Svar: Ja, om jag visste varför en del killar har gått iväg när jag berättar att jag är uppvuxen i Hällefors.. Hm, har faktiskt ingen aning! :p Kanske har de personerna träffat på riktiga weirdos eller nåt. Och tänker att alla hälleforsare är så? Haha.

Tack :) Evelina är en diminutiv form av Eva! Nå, fick du i dig någon smarrig semla igår kväll?

2013-02-13 @ 17:50:38
URL: http://evvvelina.blogg.se
Postat av: Julia

sv: håller med dig till fullo! det är inte svenskt att prata med vem som helst och jag personligen tycker det är tråkigt. jag blev rädd när han gick in på djupet och frågade för mig privata frågor. men efter ett tag kände jag att han var en bra människa och vågade svara istället för att bara säga "ja" eller "mm". och som du säger, det är mycket kriminalitet och man blir reservant :)

helgen har varit bra, hur har din varit? :) kram

2013-02-13 @ 20:15:30
URL: http://jullish.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: