Internationell landslagsdebut!

Tid: 11:32:00
Datum: 2013-01-16
Kategori: Goalball

Imorgon åker vi i svenska landslaget till Finland för den tredje upplagan av Pajulahti games, vilket också är den turnering vi för tredje året i rad startar året med.

Detta är första gången jag åker med dit och det blir också min internationella debut i landslagssammanhang. Det känns riktigt kul att på allvar vara med och kandidera om platserna till tävlingar och turneringar. Hur mycket speltid jag får under helgens sju matcher återstår att se, men bara att vara där ska bli kul och en upplevelse värd att minnas. På den här nivån är det helt annorlunda mot vad jag är van vid från klubblagsnivån, inte bara spelmässigt, utan också med allt runtomkring, såsom uppvärmning, scouting av andra lag, mediabevakning etc.

Lagen vi ställs mot under helgen är Finland, som vann paralympics i London i somras, Litauen, som under många år har varit en toppnation, men som fick nöja sig med en fjärdeplats i London, Tjeckien, som vann Pajulahtiturneringen förra året och så Ryssland, som är ett lag på stark frammarch.

I fredags publicerades en artikel om landslaget, läget just nu, Pajulahti och framtiden på SHIF's (Svenska handikappidrottsförbundet) hemsida där min landslagsdebut nämns lite smått. Artikeln hittar ni här.

Jag åker tåg upp till Stockholm imorgon, där jag, Åke och Piotr flyger tillsammans. Att åka tåg helt på egen hand är inget jag är van vid och detta är första gången jag har beställt ledsagning i samband med resan. Förhoppningsvis kommer det fungera bra även med den biten.

Innan jul var jag ju och kollade på en lägenhet i Mjölby. Den hade ett perfekt läge, ca 5min från pendeln, låg på fjärde våningen och hade inglasad balkong. Utgångspriset var 100 000kr, men när priset gick upp mot 170 000 stannade jag. Då blev det för dyrt. Jag vet, jämför man med storstäder som Stockholm, Göteborg, Malmö eller Linköping är det ingenting, men i Mjölby är det ganska mycket. Det har i alla fall varit det tidigare. Nu var det ju nämligen en lägenhet till ledig i samma hus, fast två trappor högre upp, på sjätte våningen. Den här var något fräschare än den andra, hade parkettgolv och tvättmaskin. Utgångspriset var 115 000kr. Vi åkte så klart dit och tittade på den under visningen i söndags. Därefter drog budgivningen igång och det senaste budet var sanslösa 260 000kr! Den har alltså gått upp 145 000kr från utgångspriset och med andra ord hade den första lägenheten jag var och kollade på där varit relativt billig.

Tyvärr är det så otimat att det är de senaste månaderna priserna har skjutit i höjden i Mjölby. För ett år sedan fanns lägenheter i samma område, övernattningslägenheter som de då hade gjort om till bostadsrätter, som såldes för ungefär 20 000kr. Nu är priserna närmre 1300% dyrare. Visserligen var 20 000kr billigt även då, men normalpriserna låg kanske på 50 000kr. Med de priserna har det gått upp ca 400%. På ett år! Hade jag kunnat tänka mig att flytta till Mjölby för ett år sedan och inte varit helt insnöad på Linköping då, ja, då hade jag med andra ord kunnat komma undan riktigt billigt. Det känns sådär lagom surt, men det är lätt att vara efterklok...

 

Kommentarer
Postat av: Sara Ekman

Ja, den känns väl mer som en tjejserie ;)

2013-01-16 @ 15:01:49
URL: http://aamaziing.blogg.se/
Postat av: danten89

Grymt det kommer bli du :D
Njuuut? :D

Jadu vi får mera papper i varje ämne vi startar upp ju?=)

Händer mera idag då?

Lugnt annars? :)

2013-01-16 @ 16:30:11
URL: http://animalcity.blogg.se
Postat av: Ida

Va spännande! Hoppas det går superbra=)

2013-01-16 @ 18:20:17
URL: http://www.alittlebitmoreee.blogg.se
Postat av: † sandrafagerberg-

Hehe nej de händer mig för jämnan, att de tar ett tag o sen helt plötsligt får man massor avier och då är de svårt att minnas vad man köpt :)
haft en bra dag? :)

2013-01-16 @ 18:20:33
URL: http://ssandraaf.blogg.se
Postat av: Evelina

Svar: Ja, det var ju i Arboga som den där galna tyskan sköt ihjäl de två små barnen, och sköt mamman som överlevde. Nu har jag skrivit ett inlägg om dejten! ;p

Hoppas att tågen går som de ska imorgon då :p Tråkigt att priserna stigit så mycket. Det är ju sjukt!


2013-01-16 @ 19:12:26
URL: http://evvvelina.blogg.se
Postat av: Jessica Högberg

Alltid lätt att vara efterklok!! Håller tumme att du hittar en bra lägenhet=)) Tumme hålls oxå hårt för resan, kul!!
Axeln är mycket bättre, men jag skulle vilja att den var BRA för jag kan vara sämst på att ha ont... ;)

2013-01-17 @ 10:42:39
URL: http://lchftrollet.blogg.se/
Postat av: Evelina

Svar: Ja, det var verkligen en lyxmiddag :) Men jag skulle aldrig ta med någon på en sån dyr restaurang på en första dejt.. Mm, väldigt tråkigt! Men jag tror att du hittar en bra lägenhet snart! :p

Det där med att vara efterklok är så enkelt! Man ska ALLTID tänka efter före ;) Hoppas att tåget gick som det skulle idag!

2013-01-17 @ 19:18:43
URL: http://evvvelina.blogg.se
Postat av: anna

Tråkigt att priset går upp så mycket i budgivningen...

Svar: Ja, jag trivs oftast med min vardag, förutom dagarna innan tenta :p

Ja, den var bra!

Ja, hoppas också på det :)

2013-01-17 @ 21:07:54
URL: http://aannnnaaaa.blogg.se
Postat av: MADDISENJ

Tack för dina fina och peppande ord i måndags när jag var nervös som en tok ;) Det har gått bra i veckan men man är trött som ett as av alla nya intryck och allt man ska kunna! Hoppas du får en riktigt fin helg nu!

2013-01-18 @ 15:11:37
URL: http://maddisenj.se
Postat av: sandra

Lycka till och hoppas ni vinner ^^

sv: nej men precis fast just nu känns det ganska hopplöst men vi får se. Är i alla fall vän med honom så.

ja det jobbiga är bara att det är så himla dålig mottagning på mitt gym så inte alltid spotify vill fungera haha så då får jag lyssna på deras skit musik:P

2013-01-18 @ 18:46:13
URL: http://sandroou.blogg.se
Postat av: Erica

Svar: Precis! Man måste ju få i sig lite nyttig mat också. Men igår var det en donkendag för mig! ;p

Vad roligt att åka till Finland och spela! :)

2013-01-19 @ 14:44:00
URL: http://faithhopelove.blogg.se
Postat av: Peppbloggen

Sv: Jo jag förstår exakt vad du menar. Villa skriva om texten, men blev inte så. Istället skrev vi det längst ner. Om inte annat så lockar ju rubriken lite åtminstone. Men ja, det hade kunnat gjort bättre eftersom långt ifrån alla tjejer är/gör så:)
Ja exakt! Du har lätt för att beskriva saker du! As bra skrivet! :D

Tack så jättemycket för att vi fick lägga upp din kommentar på bloggen! :D Om du vill se inlägget så har du länken här: http://peppningsbloggen.blogg.se/2013/january/en-valdigt-bra-och-inspirerande-kommentar.html#comment

Tack igen! :D
Hoppas du har haft en trevlig helg!

2013-01-20 @ 19:47:32
URL: http://peppningsbloggen.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: