Imorgon avgörs allt

Tid: 07:04:38
Datum: 2015-04-01
Kategori: Leksand

Game seven, en sjunde och direkt avgörande match, mellan Leksand och Malmö. Bland det roligaste man kan bevittna som neutral åskådare, men bland det värsta som finns om man är involverad i det. särskilt när det står så mycket på spel som det gör nu. Blir det en game seven i SM-slutspelet, som det blev mellan Frölunda och Luleå nu i kvartsfinalerna, där Luleå hade 3-1 i matcher, men där Frölunda vände till 4-3 i matcher, då står vidare avancemang till semifinal, final eller rentav guldet på spel, men det här är nästan värre. kort sagt spelar vinnaren av torsdagens match i SHL nästa säsong, förloraren spelar i Allsvenskan. Det finns ingen andra chans, det är under de här 60 minuterna det ska avgöras.

Det är alltså vara eller icke vara i Sveriges högstaliga som står på spel, miljonbelopp för klubbarna och framförallt, med det "nya" systemet för upp och nedflyttning, utan kvalserie, men med ett direktkval i bäst av sju istället, en betydligt svårare väg att ta sig tillbaka på än vad det har varit tidigare. Leksand kämpade i sju år för att till slut nå hela vägen upp i SHL, då via kvalserien. Chansen att gå upp nu efter den här säsongen kommer vara betydligt mindre och ingen vet om vi då någonsin kommer tillbaka igen. Åker vi ur nu, då vore det med andra ord inte alls bra, kanske t.o.m. värre än när vi åkte ur 2004 eller 2006, med tanke på systemets nuvarande utformning. Går inte Malmö upp är det inte bra för dem heller, så mycket som de har satsat och investerat i både laget och Malmö arena sedan 2008, så det är minst sagt mycket som står på spel...

Hittills har matchserien nästan varit skrämmande jämn.

Leksand har vunnit två hemma och förlorat en.
Malmö har vunnit två hemma och förlorat en.
Leksand har vunnit en borta och förlorat två.
Malmö har vunnit en borta och förlorat två.
Leksand har gjort 16 mål.
Malmö har gjort 19 mål.

Som ni ser, det är oerhört jämnt. Båda lagen har vunnit två matcher hemma och förlorat en. båda två har tagit en bortaseger. Det var i match 1 och 2. Efter det har det bara blivit hemmasegrar, vilket då borde tala för Leksand nu. Malmö är dock lite målfarligare, även om det är marginellt, + att man nu återigen lade över pressen på leksand, efter att de blåvita vunnit med 2-1 i match 5 och därmed skaffat sig matchboll till match 6 i malmö, som spelades i måndags. Malmö var då tvungna att vinna för att det inte skulle vara avgjort. Det gjorde man och man hanterade dessutom den mentala pressen på ett väldigt bra sätt. Nu är pressen tillbaka på Leksand igen.

En liten, liten fördel Leksand i och med hemmaplansfördelen kanske, men det är marginellt. Fansen kommer hursomhelst garanterat att ge 110% för att vara som en sjätte utespelare för de blåvita, det kan jag lova. Arenan blir knökfull, såldes slut på mindre än en dag.

Lite typiskt känns det dock att Leksand fick Malmö. Snacka om att man drog nitlotten. Jag tycker vi blåvita har haft tillräckligt med motgångar under de senaste åren och inte minst under 2015.

Först 13 raka förluster i grundserien och en slutlig elfteplats i tabellen.
Trean i slutspelsserien väntade alltså.
i den serien fanns Rögle och Malmö. Ett faorittippat malmö som redan innan säsongen hade som mål att gå upp i SHL.
Vägen dit har dock inte gåttt så rakt som Malmö hade väntat sig.
Först missade man den Allsvenska finalen med en poäng, till förmån för Karlskrona.
Varför man missade berodde på förluster mot just Karlskrona och Västerås bland de sista omgångarna. Annars hade man varit där.
Nu blev det istället slutspelserien, där man inledde uruselt. Tre raka förluster och man var nästan borträknade från topp 3, med två matcher kvar.
då tog man två poäng mot Bofors och tre poäng mot Mora och klättrade upp på den där tredjeplatsen i absolut sista omgången.
Hade man inte gjort det, då hade Leksand fått möta Björklöven istället.
hade Björklöven också vunnit hemma i T3 center i näst sista omgången, då vita hästen istället vann med 1-2, då hade Björklöven slutat tvåa och Leksand hade fått möta Hästen.

Ett Hästen som modo nu istället fick möta.
Det blev en riktig vinstlott, för Modo vann med 4-0 i matcher och totalt 13-2 i mål.
Hade Leksand fått möta Hästen hade kontraktet med största sannolikhet varit säkrat nu.
Frågan är då om Modo hade klarat en matchserie mot Björklöven eller Malmö?
Björklöven hade man nog kunnat ta, men malmö vetitusan.

Nu slapp man det och Leksand fick istället den nitlotten.
Nu är inget klart än, men åker Leksand ur nu, då går det verkligen att ifrågasätta det här systemet.
Det ska ju inte vara en fördel att komma sämre till i SHL, vilket det ju isf glasklart blev i år, om det visar sig att Modo enkelt slog ut ett Vita hästen med 4-0 i matcher och leksand förlorar med 3-4 i matcher mot Malmö.
Kanske vore det då mer rättvist om elvan, lag 13 i SHL nästa år, isf får välja vem av de tre främsta i direktkvalet man vill möta?

I sådant fall hade Leksand garanterat valt Vita hästen.
Dels för att bortaresorna då blir så korta och sköna som möjligt, bättre än både Umeå, Malmö eller Ängelholm.
Dels för att man hade haft klart bäst chans mot ett Hästen som har överpresterat hela säsongen, men som inte hade något att sätta emot lag från SHL.

Då hade som sagt kontraktet sannolikt redan varit fixat.
Nu står det 3-3 i matcher och det är vidöppet vilket lag som ska lägga vantarna på det där SHL-kontraktet.
Ska Leksand behålla det?
Eller ska Malmö efter mycket om och men lägga beslag på det?
Svaren får vi på torsdag kväll!

Jag hoppas, tror och önskar dock av hela mitt hjärta att vi blåvita krigare nu sluter upp i tegera imorgon och att vi går ut där på isen och släpper alla spärrrar, bara kör, för det är nu eller aldrig. Vad som än krävs gör vi det tillsammans. Dalarnas stolthet kommer att ta hem det här, för nu kör vi, Leksands IF

Kommentarer
Postat av: danten89

Jaså? Men du är väl inte morgonpigg i hela ditt liv? eller kvällstrött? eller kvällspigg? vissa kvällar somnar man bara på soffan eller vissa mornar vaknar man tidigt och är pigg.
Det beror ju helt på kroppen, humör, dag, månens relation till jorden - dragningskraften. Osv osv. Finns inget som pekar på att man är det ena eller det andra hela livet.

Du verkar vara mycket antingen eller? :P Jag menar jag äter våfflor för att det är så gott, men det är ju inte varje dag jag är sugen på det, men serveras det så äter jag det.

Jobbar man 100 % exempelvis, så ska man göra sina timmar, oavsett.. då kan du få jobba 12 h på lördagen men 4 på måndagen.. det är sjukt. Jag menar fulltid innebär ju 8 h pass.
Tex kan du om du jobbar helg, göra 14-21:15 på fredagen, lördagen 9-21, söndagen 6:45-16 och måndagen 7-17.
Förstår du om man bränner ut sig inom vården och omsorgen?

Imorgon är det alltså dags ;)
Är du inte på plats d? :)

Blivit lurad något idag då?

2015-04-01 @ 10:06:12
URL: http://animalcity.blogg.se
Postat av: NICOLE

Hoppas det går bra nu då :)
Vi lär ju ryka snart iaf ;) Haha. Men ganska väntat,
SV: haha nej förstod det, skulle bara skoja lite med dig =) Hoppas det blev lyckat! Och ja det är ju galet gott med fika =) Vi ska fika lite idag för att fira att jag varit så grym ;) Haha

2015-04-01 @ 10:38:27
URL: http://nwistrand.forme.se
Postat av: Erica

Svar: Jadu, det tog väl nästan 1 timme och 45 minuter. Så typ 45 minuter längre. Men då hade jag kunnat komma dit snabbare om jag hoppat på tunnelbanan när jag åkte förbi den med bussen, men jag tänkte fel och trodde att det inte var så långt kvar på bussen som det var. :3

Låter spännande det där! Som vanligt hejar jag på Leksand för din skull! :)

2015-04-01 @ 11:28:06
URL: http://faithhopelove.blogg.se
Postat av: emelie andersson

sv: Ja men oftast påverkar ju det negativa mest och det är riktigt synd :/

Åh tack fina du, det värmer ska du veta. :)

2015-04-01 @ 15:48:30
URL: http://emeliiiiieandersson.blogg.se
Postat av: Erika

Själv är jag inte mycket för Malmö :)

sv. Ja, vart tar tiden vägen??
Det är en proteinbar som smakar som en punschrulle - helt ljuvlig!

2015-04-01 @ 17:44:07
URL: http://icanpikan.blogg.se
Postat av: Life of Johanna

Spännande värre, ibland är det skönt och vara neutral och i detta läget är jag det, kvittar vem som går upp i shl... :)

Men jag gissar mig till vad du vill.. Här kommer jag fokusera på handboll ikväll för se vem vi väljer i kvartsfinalen :)

2015-04-01 @ 19:42:46
URL: http://lifeofjohanna.se
Postat av: danten89

Östgötatrafiken skulle bygga gym på pendeltågen? STORT fett aprilskämt.
Går knappt på något längre ;)
Haha.

Hur kommer du följa matchen? :)

Ja men liksom inom omsorgen, så kan det vara både mentalt och kroppsligt utmattande ;)
Så man är helt tömd..

Jag kan använda nattuggla om mig en kväll när jag sitter uppe länge ;P
Är jag uppe tidigt en morgon så kan jag säga att jag är morgonpigg. :)
Allt är inte förutbestämt ^^

Glad Påsk =)
Ja som jag skrev ;P
Jag älskar godis och god mat och ägg osv ^^
Hur firar du?

2015-04-02 @ 09:19:07
URL: http://animalcity.blogg.se
Postat av: Nathalie Tegelstam

- vi hade prov på idealismen och materialismen! :)

2015-04-02 @ 11:22:34
URL: http://nathalievictoria.com
Postat av: emelie andersson

Då får vi se hur det går, hoppas att det blir som du vill då :)

sv: Ja det tycker jag, jag får njuta av de få stunder som jag kan göra det ;)

Det tror jag att du kan göra med många, du verkar glad och positiv och det smittar ju av sig till andra :)

2015-04-02 @ 11:34:34
URL: http://emeliiiiieandersson.blogg.se
Postat av: Patricia♔ᴳᴽᵀᴱᴮᴼᴿᴳ

Haha, ja, det här var då ett inlägg där jag knappt förstår något så att hihi... Men men, man kan inte fastna för alla inlägg kanske.

Ja, men nu kommer det lite då och då komma upp svar från frågestunden... Äntligen eller vadå. Jag är verkligen så seg med allt! Önskar så att blogglusten skulle komma tillbaka ordentligt. Eller blogglusten saknar jag inte, men tillfällena att ta mig tid att verkligen sätta mig ner och lägga tiden framför datorn.. Tid är en bristvara haha.
Del två från frågestunden ligger ute nu också, där är det lite mer om mig och ännu mer sådana frågor kommer.
Jo men det blev så många frågor, så därför tänkte jag att jag delar upp det lite och kategoriserar frågorna aningen. Jag själv hatar liksom när folk lägger upp samma frågor om och om igen bara för att flera ställt samma fråga. Så nu har jag raderat liknande frågor, allt för att det ska bli så lite upprepning som möjligt.

Eftersom jag har social fobi är bloggen i stor sett det enda sättet för mig att prata med andra människor just nu.

Jag fortsätter att hålla tummarna för dig att pendlandet till Malmö ska fungera och att resultaten ska komma. Du har ju drivet, så då är ingenting omöjligt.

Glad påsk på dig!
kram

2015-04-02 @ 12:56:52
URL: http://patriciac.blogg.se
Postat av: NICOLE

SV jag är ju gotteråtta överlag så älskar ju allt sådant =) Så jag är stolt över mig själv hehe!
Jaha okej :) Jag tänker aldrig på godispris när jag handlar men förstår att det är billigare nu inför påsk.

Förstår det.. ni har ju inte varit så starka i år så det är väl bara att förbereda sig på det värsta ;)
Jodå mirakel har skett! ;) Men det skulle nog mycket till men SAIK är ju grymt bra så.. det är ju inte för inte de har vunnit tidigare

Tack detsamma :D

2015-04-02 @ 13:25:29
URL: http://nwistrand.forme.se
Postat av: Erika

sv. Ja det var skoj att Rögle gick upp! Då håller vi tummarna på att "ni" vinner imorgon :P

2015-04-02 @ 13:57:30
URL: http://icanpikan.blogg.se
Postat av: NICOLE

SV: Visst är den braa! =)
Tack :D Och nej speciellt inte jag, jag är ju galen i sånt gott :) Men skönt att vara utan ibland!

Ja lite psykande kanske :) Vi ska kanske fara imorgon och se sista matchen, sista för Mange Johansson. Lite sorgligt.. han har alltid varit störst hos Henrik och därmed mig med typ :)

2015-04-02 @ 20:04:14
URL: http://nwistrand.forme.se
Postat av: emelie andersson

sv: ja jag förstår det :)

jag ska försöka, inte ofta jag får till slapptider ;)

hihi så bra att du tycker det :D

2015-04-02 @ 21:38:59
URL: http://emeliiiiieandersson.blogg.se
Postat av: emelie andersson

det gör jag verkligen, mina vänner är bland det bästa jag har!
Ja men jag hatar verkligen att gråta inför andra + att jag inte ville låta det förstöra liksom :/

Åh nej vad tråkigt, jag förstår att du känner så. Speciellt när du ville vinna så gärna.

Ha det så bra nu, och glad påsk på dig :)

2015-04-02 @ 22:18:14
URL: http://emeliiiiieandersson.blogg.se
Postat av: Nathalie Tegelstam

- jag jobbar i en simhall :)
haha joo de finns 7 filmer av den!

2015-04-05 @ 17:54:14
URL: http://nathalievictoria.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: