Defensiv nötning

Tid: 10:18:00
Datum: 2015-02-03
Kategori: Goalball

I lördags var det dags igen. Egentligen skulle vi ha haft en extrainsatt lagträning i och med att Malmö open är redan nu i helgen, att vi behöver all träning vi kan få och att vi inte har haft så många träningar efter jul, men till slut var det bara jag och Jennifer som kunde, så vi körde ett defensivt nötningspass istället och den här gången gick det betydligt bättre än förra gången, då Jennifer pressade mig ordentligt på mina svageheter och där jag blev lite halvt förbannad på mig själv för att jag hela tiden blev lurad av det hon gjorde och där jag tog med mig en rad detaljer jag måste nöta vidare på.

Vi körde serier om 15 skott och där blev resultatetn följande:

Set 1

7 blockerade
6 limmade
1 långsam
1 fel håll

Set 2

3 blockerade
5 limmade
3 långsam
1 fel håll
3 kort

Set 3

6,5 blockerade
1 limmad
4 långsam
2,5 kort
1 slarv

Totalt

18,5 blockerade
14,5 limmade
12 långsam
6,5 fel håll
5,5 kort
4 slarv

Blockerade är bollar som jag är på och styr, eller blockar, ut åt sidan eller framåt.
Limmade är bollar som jag möter perfekt och håller kvar dem utan att de studsar iväg.
Långsam är bollar som går i mål p.g.a. att jag är för långsam ut med kroppen.
Fel håll är bollar där jag bluir lurad av skytten och slänger mig åt fel håll, vilket resulterar i mål.
Kort är bollar där jag inte täcker min zon, vilket gör att bollarna går förbi och in i mål.
Slarv är helt enkelt bollar där jag slarvar i tekniken och "sjabblar" in bollen i mål.

Analyserar man det här lite kort så ser vi att första serien är klart bäst. Där limmar jag 6/15 skott och blockar 7/15, alltså tar jag 13/15 skott, en riktigt bra procentsats, 86,6%.
Andra setet är klart sämre. Här limmar jag fortfarande relativt många, 5/15, men blockar bara 3/15, totalt alltså 8/15, bara 53,3%.
Tredje setet är återigen lite bätttre, men här sjunker andelen limmade bollar rejält, från 6 och 5 på seten innan ner till 1. Blockeringssifrran stiger igen, upp till 6,5, alltså totalt 7,5, 50%.

Vi kan alltså konstatera att jag tar färre och färre bollar ju längre tiden går. Ett tecken på trötthet kanske? Tröttheten gör att jag även tappar lite fokus och då går bollarna i mål.

De flesta bollar som går i mål beror på att jag är långsam. Det är ett problem jag är väl medveten om, men hela 12/28 av målen jag släpper in beror på att jag är för långsam, alltså nästan 50%.

Utöver de målen där jag är långsam är speluppfattning och spelförståelse det stora problemet. Dock bara 6,5 mål som beror på det, men här ser vi en detalj värd att notera. Det är i slutet, under sissta setet, när jag rimligtvis bör vara som tröttast, som jag inte går åt fel håll en enda gång. Då är istället tempot det stora problemet. 4 bollar släpper jag för att jag är för långsam där, mot 3 i set 2 och 1 i set 1.

Alltså tycks problemen med tempot komma ju tröttare jag blir, medan spelförståelsen konstigt nog blir bättre när jag är riktigt trött.

Det går givetvis inte att dra några stora växlar av bara en studie, men vi ska fortsätta anteckna såhär så får vi se hur det ser ut framöver.

När jag ändå är igång och snackar goalball så passar jag ännu en gång på att tipsa om min träningsblogg, där ni dels kan följa min väg mot världseliten och dels få tips och råd om er egen kost och träning där hemma. In och läs!

Kommentarer
Postat av: Jessy

SV; Jaa alright, tack för tipset :D Men tack detsamma! :)

2015-02-03 @ 12:21:19
URL: http://www.nouw.com/jessygunnarsson
Postat av: ♀ THE REVOLT ♀

Duu!! Jag brukade ju kommentera där men när du svarade på kommentarer så länkade du till denna och så glömmer jag namnet på den andra bloggen :o Eftersom du uppdaterar oftare på den så kände jag att jag vill läsa där, men jag är dålig på att komma ihåg bloggadresser i huvudet. Så skulle du kunna skriva den bloggen till mig då du kommenterar så jag kommer direkt dit? För annars är jag tvungen att leta efter inlägg på denna blogg för att hitta länken till den andra bloggen :o haha, förstår du hur jag menar eller svamlar jag bara nu? :o

svar: Nej, alltså jag tycker att de som har mer pengar ska betala mer, men tycker att gränsen mellan vanlig skatt och extra skatt är för låg. Alltså får man flera miljoner som VD i ett stort företag då är det klart man kan betala mer i skatt. Men en läkare, att den ska betala vanlig inkomstskatt och ytterligare statlig inkomst skatt ... Det är där jag bli kluven gällande detta. allt en läkare tycker jag ska betala statlig skatt men gränsen ska höjas.

Självklart är det tidigt att veta vad man ska välja och så, men som 15 åring tycker jag ändå att man är hyfsat mogen att förstå allvaret gällande framtiden. En som går i särskola kanske man inte kan kräva det av, men alltså en diagnosfri person med hyfsat bra förhållanden och förutsättningar ... De har alltid ett val :o

2015-02-03 @ 17:42:34
URL: http://TheRevolt.blogg.se
Postat av: Erika

Smart att anteckna, enklare "att se" vad man behöver tänka på då :)

2015-02-03 @ 17:46:21
URL: http://icanpikan.blogg.se
Postat av: Erica

Bra idé att anteckna och hålla koll på sånt där, se vad man behöver förbättra liksom! :)

2015-02-03 @ 18:20:34
URL: http://faithhopelove.blogg.se
Postat av: Jennifer

Nu är jag ju inget hockeyproffs alls, men med hjälp av din beskrivning så verkar det ju som att det gått ganska bra ändå. Så bra att föra anteckningar och se vad det är man behöver jobba på.

sv: Ja det är en helt fantastisk känsla, även om det stundtals är sjukt jobbigt att vara gravid så är det ju helt klart värt det när man tänker på slutresultatet.

2015-02-03 @ 19:56:57
URL: http://jenniescorner.blogg.se
Postat av: Sandra

Bra att du antecknar! Gör det lättare att se vad man behöver förbättra :)

Sv: jag har beställt en bäddsoffa i mörkgrått ^^ har tidigare haft en svart skinnsoffa men den börjar gå sönder nu och jag är trött på den så då passade det perfekt att byta soffa :D

Nejdå jag försöker att inte gå ner för fort :)

2015-02-03 @ 20:19:31
URL: http://sandroou.blogg.se
Postat av: emelie andersson

sv: ja det är helt sjukt, kan inte riktigt förstå själv :)

ja det ska jag verkligen göra, tack :)
ha det gutt!

2015-02-03 @ 20:21:35
URL: http://emeliiiiieandersson.blogg.se
Postat av: danten89

Inte för att jag är så insatt eller så, men spännande att läsa ändå :P

Jag har 40 followers nu, men det ökar ;)
Plus tittandet på videosarna :D

Ja, plus de små annonser som ligger i klippen :)
Som är som små inflikar :P
Om du är med mig?

Calzone som är så mumsig? :)

Hur är det idag?
Gillar du snön? ;:)

2015-02-03 @ 22:13:25
URL: http://animalcity.blogg.se
Postat av: Tina

Sv:Tack så mycket för alla frågor! Har svarat på de i min frågestund nu!:) ja du får jätte gärna berätta om din syn om du vill!:/ ja då ska jag kika in på din andra blogg!:) haha okej, hon är inte alls hockeyintresserad då!:) ja precis det verkar som du och Oskar är lika hockeyintresserade bägge två!:)

Hur länge har du och din tjej varit tillsammans då? Bor ni ihop? Jobbar ni bägge två?:)

Ha en fortsatt fin kväll!:)

2015-02-03 @ 22:15:08
URL: http://lifelivelaughlove.blogg.se
Postat av: NICOLE

Bra att du antecknar så du kan få en förståelse och även kan utvecklas :)
SV Längtar också oerhört mycket till våren!

Efter dina två ggr i klacken?? Haha, nej skojade bara.Men så trevligt för er :) vi andra lag busar mer.

2015-02-05 @ 16:49:57
URL: http://nwistrand.forme.se
Postat av: Natalie

Smart att anteckna på så sätt ser man vad man kan förbättra osv:)

2015-02-06 @ 16:06:08
URL: http://nouw.com/natallie
Postat av: Ida

Bra att du antecknar så att du ser vad du behöver förbättra.

2015-02-14 @ 16:48:54
URL: http://alwaysida.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: