Drama på gymmet och defensiv nötning

Tid: 15:23:00
Datum: 2015-01-20
Kategori: Goalball

I torsdags var olyckan framme på gymmet. Så har jag skrivit en gång tidigare, för er som har varit med i gamet ett tag så att säga. Den gången hade jag skadat knät. så illa är det inte den här gången sådan tur är. Det hade i stort sätt spolierat mina chanser till EM i sommar. Nej, det är egentligen inget allvarligt.

Vi har en övning som heter bellybacks. Det är som vanliga rygglyft, fast på sidan. På gymmet har de en ny sådan ställning som man gör rygglyft på. Den nya ställningen har kuddar för vaderna, så att man ska få bättre stabilitet när man ligger där. Kort och gott, vi testade den nya ställningen, men övningarna ska ju göras explosivt i vårt fall och när jag då ryckte uppåt välte hela ställningen.

Jag landade på några pilatesbollar där bredvid, så det var ingen fara så, men någonstans på vägen slog jag i vänsterhanden, så det var lite blodigt där ett tag, men vi satte på någa plåster så var det bra igen. Trodde jag. Det är möjligt att det bara är vanliga ytliga sår, men det kändes, och känns, ungefär som när man har klämt sig, fingrarna nästan domnar. Jag har känsel i dem, men när jag knyter och rätar ut fingrarna gör det ont. Nu går det iaf att göra det relativt obehindrat, men i fredags och lördags gjorde det riktigt ont. Såren jag fick är fortfarande kvar, men rörligheten går som sagt åt rätt håll, så jag avvaktar lite tills såren är bättre, för det kan vara de som hindrar rörligheten, eftersom att de är precis på knogarna.

Vi gjorde ett nytt försök med bellybacksen efter att vi satt på plåster, men det gic inte mycket bättre det. På den vanliga ställningen sitter det en sprint som man kan justera beroende på hur man vill ha kuddarna man lutar höften mot. Rycker man uppåt för snabbt är det risk att sprinten halkar ur sitt läge. Det gjorde den här, så hela ställningen föll framåt. Då strök vi den övningen...

Goalball har jag dock kunnat spela efteråt trots allt. Där har jag inte känt av fingrarna alls. Jennifer och jag var inne och utnytjade mina specifika lördagstider i hallen i lördags, vilka är till för att jag ska få extra träning och i synnerhet defensiv nötning. Lördagar är inte optimalt någonstans, men det är inte lätt att få halltider här i stan. Alla halltider är uppbokade av andra idrotter, så även vår hall, trots att kommunen för några år sedan gick in med massa pengar och nya mål, för att vi skulle få bättre träningsmöjligheter. Målen står där de står, de går inte att flytta, vilket gör att det här är den enda hallen vi kan vara i. Andra idrotter och aktiviteter har alla hallar i hela stan att välja på, i synnerhet aktiviteter där man inte ens använder halva hallen, som jag vet förekommer. Då hade det ju räckt med en betydligt mindre hall...

Tiderna för hösten och nästkommande vår ska bokas redan i januari och då lägger varje idrott in önskemål om när man vill träna. Det är just bara önskemål, för de tiderna vill ju andra idrotter också ha. Vi har t.ex. försökt byta bort våra lördagstider, där vi har haft lagträning i flera år och som inte är optimala eftersom det ofta händer annat på helgerna, mot en annan tid. Till i höstas fick vi äntligen en annan tid, torsdagar mellan 20-22. Det enda andra som finns ledigt är fredagkvällar, söndagkvällar och våra gamla lördagstider. Lördagstiderna är ju bättre än fredags och söndagskvällar, så där har jag nu mina individuella nötningspass, men det försvinner ju många pass för min del p.g.a. att vi är iväg på helgerna eller att Julian jobbar. Torsdagstiderna för laget är bättre än lördagsttiden, men det är sent för de som ska upp runt 05:00 dagen efter. Det optimala vore att ha tid mellan 18-20 eller 19-21 på vardagar, men då har handboll och fotboll bokat upp allting...

Hursomhelst fick jag en hel del att tänka och reflektera över efter lördagens nötningspass. När Julian är med är det bra, men han mest bara skjuter. Jennifer har hela tiden en tanke med vad hon gör, hon bygger upp sekvenser, helt enkelt använder mer taktik och verkligen utnytjar mina svagheter. Det märktes direkt.

Programmet ser ut som så att övning 1 handlar om att känna in sin zon, slänga sig åt höger/vänster och få in en känsla för hur långt man ska gå och hur mycket man behöver ta i för att nå dit.
Övning 2 gäller det att ligga framåtlutat, med utsträckta armar och ben, precis som när man tar en boll, så länge som möjligt.
Övning 3 ligger man i fosterställning och skytten skjuter på en, så gäller det att explodera ut till helt sträckt läge och möta bollen.
Övning 4 är sammma sak som övning 3, men man utgår från grundposition och skotten ska i möjligaste mån placeras på zongränserna, eller ytterkanterna. Helst ska man också limma bollen, alltså att man möter den på ett sätt som gör att man bryter dess bana och att man kan hålla kvar den, så att den inte studsar iväg, blockas ut eller framåt.
Sedan finns det några fler övningar, men det är de här 4 vi brukar fokusera på.

Första skottserien på övning 4 i lördags gick jättedåligt och efter att jag bara tagit 1/8 skott och blivit halvförbannad på mig själv bröt vi någon minut och laddade om. Sedan gick det något bättre, men jag har uppenbara brister jag måste fila bort. Jag måste dels bli mer explosiv. Det har det tjatats om länge. Särskilt när jag kommer upp på högre nivå, då har jag svårt att hinna med i tempot. Delvis beroende på detta slänger jag mig ofta rakt ner som center. Som back är jag mer rörlig i sidled, delvis beroende på att backen sitter aningen längre ner än centern och därför har man några mikrosekunder längre tid på sig att reagera, och delvis beroende på att vinklarna man utsätts för som back är mer annorlunda än de man utsätts för som center. Speluppfattning och spelförståelse är andra problem, alltså att jag har svårt att räkna ut och avgöra vad skytten kommer göra här näst och vad denne just nu håller på att göra, bygga upp en sekvens e.d. Därför blir jag också ofta lurad och går åt fel håll.

allt detta blev extra tydligt i lördags, när jennifer verkligen pressade mig på mina svagheter. Det märks inte alls lika tydligt i matchspel, åtminstone inte på lägre nivå. Så ja, det är en del att fila på...

Kommentarer
Postat av: NICOLE

Ajaj lät inte kul, det med handen :/ Hoppas att det snart blir bra igen :)
Vad dåligt att de lagt in pengar för att det ska bli bättre för er att träna men så får ni knappt tider.. Hehe.

SV: jajemen idag startade dagen tidigt. Jag är hos mamma så då hjälper jag till med syskonen på morgonen och får iväg dem till bussen :) Så därför går jag upp tidigt men då kan jag ha mysförmiddag =)

Vad mysigt hon hade fixat! :) Det är de små grejerna som blir så stora och fina :D

Ja det känns som jag har växt riktigt mycket, i mig själv och det tänket :) Men nu har jag och en vän börjat med kost- och träningsschema och det går hittills riktigt bra, om än jag känner att jag fått i mig lite för lite mat :) Ska ändra det.
Haha men det blir jättegott med citron och lime, då känner du inte ingefäran :) Jag har inte varit sjuk (peppar peppar) på huur länge som helst, så jag tackar den ;)

2015-01-21 @ 08:28:35
URL: http://nwistrand.forme.se
Postat av: NICOLE

SV Ja men de minsta såren eller vad man kan kalla det, gör ju oftast ondast :) Men det ska nog bli helt bra snart :)

Nej alltså jag förstår ju att ni får använda dem och vistas där och så, men just som du skrev är det kanske inte en dröm att vara där på lördagen.

Jaa men jag håller helt med! Jag är mycket mer för små vardagssaker än att göra stora saker som kräver mycket av en , även om de också gillas så är det ju de små sakerna man kanske lägger på minnet :)

Vi har delat upp dagar till olika grupper och sen är det ju det att hon tränar på gym och jag hellre hemma med min egen kroppsvikt. Så hon äter nog snäppet mer kolhydrater än vad jag gör. Sen minskar vi ju på sockret då :)

2015-01-21 @ 08:53:01
URL: http://nwistrand.forme.se
Postat av: Elionia

va fin blogg du har! vad är det för kamera du fotar med?

2015-01-21 @ 09:23:35
URL: http://elionia.se
Postat av: NICOLE

SV jadå, men man får ta vara på det för man vet ju inte vad som kan hända :)
Jag sa ju då att hon nog äter lite mer kolhydrater och jag inte alls så mycket, och jag vet mycket väl att kolhydrater blir rent socker i blodet ;) Därför drar jag ner på det!

2015-01-21 @ 10:12:40
URL: http://nwistrand.forme.se
Postat av: danten89

Varenda liten individ på jorden är UNIK för den som han eller hon är. Oavsett status, om man bor i Sverige eller Sydafrika. Alla har vi kommit ur en moders mage och fått bli till.. bara det är Unikt.
Att ens få komma till Världen.

Men inte kan väl du bara skylla på sambons virus från dagis? ;)

Vad tänkte du där?
När jag bara är, så går alltid tiden jättefort :D

Japp du ser rätt.

Jag anser inte att nörd och freak är detsamma. Nörd på engelska är nerd. Freak är typ galning..
Jag är väldigt noga med ord :P
Freak och nörd kommer aldrig bli detsamma. Nörd och fan kan välja mellan, men inte freak. :)

2015-01-21 @ 11:32:01
URL: http://animalcity.blogg.se
Postat av: Denise

Hoppas handen blir bra snabbt!

2015-01-21 @ 14:43:27
URL: http://flingans.nu
Postat av: emelie andersson

sv: Oj det var mycket, jag är däremot van att inte sova så länge. Jag blir så himla seg om jag sover många timmar. Hela min dag därpå blir förstörd. Jag trivs bäst med 5-6 timmar.

haha ja, jag börjar ju vänja mig så jag reagera inte så mycket på min solbränna men andra gör :)

ja precis, när jag har mina dåliga dagar blir allt bara en ond cirkel. Ångesten liksom tar över.

Ja jag brukar också ge dem en andra chans oftast, det beror på lite hur de lägger upp kommentaren. men vissa dissar jag totalt om jag märker att de händer fler gånger. Då brukar jag t.o.m ta bort kommentaren ;) så kylig är jag hahahah ;)

2015-01-21 @ 15:51:55
URL: http://emeliiiiieandersson.blogg.se
Postat av: Erika

Ush, jobbigt när man skadar sig :/

sv. Sant.. samhället och idealet är sjukt!

2015-01-21 @ 16:13:24
URL: http://icanpikan.blogg.se
Postat av: Jessy

SV; Nej inte svullet faktiskt då det är långt in i benet/låret så ja haha, men ont gör det!

2015-01-21 @ 16:22:35
URL: http://www.nouw.com/jessygunnarsson
Postat av: Life of Johanna

Det där med halltider är aldrig lätt :( Hoppas handen din blir bra snart igen! :)

Ja, jag har vant mig vid gå upp 1-2 gånger per natt nu, men denna natten var extrem, men det var väl för jobbar för hårt i trädgården gissar jag.

Ja jag fattar precis vad du menar, och det känns så skönt när en kille ger sig in i just den debatten, annars är det tyvärr ganska tyst från det könets sida. Och ja man är fin som man är, med sina ärr där eller sin leverfläck där.

2015-01-21 @ 17:55:00
URL: http://lifeofjohanna.se
Postat av: NICOLE

SV oj jadu har det skrivet någonstans, får leta upp det. Men massa frön i stort sett =)

jaså, för att hävda dig lite ;) Men jag kan jag med :)

2015-01-21 @ 19:23:41
URL: http://nwistrand.forme.se
Postat av: Tina

Förstår inte riktigt, hur har du skadat dig? Spelar du fotboll? Har inte riktigt fattat vad du håller på med för sport!:) hihi

Sv: ja jag har också lättare att avstå från godis än kakor! Hihi!
Vad bra att revyn var bra iallafall så den inte var dålig även fast den inte var lika bra som förra! Ja jag måste köpa nya träningsskor snart!! Ja precis man kan ju träna annat om man är skadad men helst vill man träna hela kroppen ju!

Är allt fint med dig annars?:)

2015-01-21 @ 22:50:09
URL: http://lifelivelaughlove.blogg.se
Postat av: ♀ THE REVOLT ♀

stackars hand!!:o Alltså det var länge sedan jag klämde mig så jag minns inte känsla förutom att jag brukar känna att det dunkar, är det den känslan du syftade på då du skrev att det känns som man klämt sig?:o

2015-01-21 @ 23:15:05
URL: http://TheRevolt.blogg.se
Postat av: MartinaOlsson

sv; ja, precis :) absolut!

2015-01-22 @ 14:23:16
URL: http://martinaolsson.myshowroom.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: