Upp i topp!

Tid: 23:06:12
Datum: 2015-06-01
Kategori: Goalball

I helgen stod vi i Linköping som arangörer av andra omgången av Sverigeserien 2015.

Inför omgången placerade vi oss på fjärde plats i tabellen, bara en poäng bakom tvåan IFAS och trean Göteborg, men på samma poäng som femman FSBU och sexan FIFH Malmö. I täten hade Hammarby/Brukarhuset en ganska rejäl ledning, fem poäng före IFAS och Göteborg.

Helgens resultat:

Linköpings HIF - IFAS 12-5
FSBU - Linköpings HIF 2-12
Linköpings HIF - FIFH Malmö 6-2
Göteborg - Linköpings HIF 1-1
Linköpings HIF - Hammarby/Brukarhuset 7-4

En mycket stabil insats och det är första gången någonsin som vi går från en turnering helt obesegrade. 13/15 poäng under helgen är riktigt bra och sett till enbart den här omgången hade vi ensamma toppat tabellen, som då hade sett ut såhär:

1, Linköpings HIF 13p +24
2, Göteborg 10p +9
3, Hammarby/Brukarhuset 7p +2
4, FIFH Malmö 4p -10
5, IFAS 4p -12
6, FSBU 4p -13

I realiteten ser det nästan lika bra ut, för den egentliga tabellen ser numera ut som följer:

1, Linköpings HIF 19p +33
2, Hammarby/Brukarhuset 19p +8
3, Göteborg 17p +1
4, IFAS 11p -16
5, FSBU 10p -13
6, FIFH Malmö 10p -13

Vi toppar alltså tabellen och vi har en överlägsen målskillnad. Vi öste in 32 mål förra gången och 38 mål den här gången. Till stor del har vi Claudio att tacka för det. Han gjorde 16 mål förra gången och 19 mål nu, alltså ganska stadigt 50% av alla våra mål.

Utan en stark defensiv spelar det dock ingen roll hur många mål man gör framåt, då vinner man ändå inga matcher. Defensiven är alltså det primära och i helgen hade vi verkligen en defensiv där allt klaffade. Vi spelade lugnt, fokuserat, tryggt och stabilt, rakt igenom, under alla matcher, hela helgen. Det är väldigt ovanligt för att vara vi. Ofta kan det ske under någon enstaka match sådär, men vi har svårt att hålla det under en hel turnering. Det lyckades vi med nu.

Att släppa in 14 mål på 5 matcher, där 12 av dessa är spelmål, är riktigt bra. Det ger 2,8 mål bakåt/match allt som allt och 2,4 mål bakåt/match om man bara ser till spelmålen. Den enda turnering vi någonsin har spelat som kan mätas med det är Stockholm paragames i höstas. Då spelade vi 6 matcher, varav 4 mot svenskt motstånd. Under de 4 matcherna släppte vi in 11 mål, alltså 2,75 mål bakåt/match.

Utöver STIG i höstas brukar vårt snitt bakåt ligga betydligt högre. För att dra en jämförelse med Malmö open tidigare i år så hade vi där ett snitt på över 10 mål bakåt/match. Det var förvisso ett extremfall, så illa brukar det inte se ut, men bara så ni ser skillnaden. Jag hoppas nu att vi kan spinna vidare på samma kula och göra det lika bra under tredje omgången av Sverigeserien, då i Göteborg i september.

För min egen del är jag relativt nöjd. Jag gör inte många mål, inte ens på den här nivån, men defensivt, där mitt tyngsta ansvar ligger, är jag ett ankare och den pusselbit som i stort håller ihop laget genom hela matcherna. Det är jag som styr laget och inte minst sprider ett lugn och en trygghet i hela laget, något som är nycklar till att nå det täta och kompakta försvar vi visade upp i helgen. De enda plumparna i protokollet är de två mål jag släppte in p.g.a. rent tekniskt slarv, båda två mellan smalbenen. Det är inte okej och är det något det ska gnällas på efter helgen så är det det. Utöver de två misstagen agerade jag väldigt lugnt och stabilt där i mitten och var ungefär så dominant där som jag definitivt ska vara på den här nivån, men som jag inte riktigt har nått upp till tidigare, i synnerhet inte då under Malmö open tidigare i år. Det är dock svårt att dra några större slutsatser av det här, eftersom nivån på det här spelet är mycket lägre än landslagsspel och inte minst spelet i den absoluta världseliten, dit jag vill nå.

Kort sagt är jag ändå väldigt nöjd med helgen och jag hoppas att både jag och övriga laget fick en rejäl självförtroendeboost av det här och att vi nu som sagt kan spinna vidare på detta nu!

Kommentarer
Postat av: Rawra

Vad är det för sport?

2015-06-02 @ 08:01:55
URL: http://rawra.blogg.se/
Postat av: Emelie Andersson

Kul att du är nöjd med helgen :)

sv: haha jajamen det gjorde jag, jag använder det uttrycket ganska mycket när jag både pratar och skriver :)

Haha när det är inte så lätt att veta heller :) det är så himla svårt att förklara, men en häst har oftast träns på sig som en kopplad till en lång lina. Så ena änden är hästen i och i andra änden håller jag så jag kan styra den och hjälpa den framåt samt hur den ska göra. Sen för att hålla den i arbete så kopplar jag inspänningstyglar som det kallas från bettet till sadeln så blir det samma effekt som att jag rider honom. På så sätt kan jag träna honom från marken i de olika gångarterna och vinna hans respekt samt ledarskapet :)

2015-06-02 @ 10:29:29
URL: http://emeliiiiieandersson.blogg.se/
Postat av: Jessy

Härligt :D

SV; Ja det var det, ja okej :D Ja det tror jag kommer bli bra :D

2015-06-02 @ 21:35:54
URL: http://nouw.com/JessyGunnarsson
Postat av: NICOLE

Men detta låter ju bra :) Kul att känna sig nöjd och det ska ni/du absolut vara :) :D

SV: Haha nej nu blev det den stad vi typ växt upp i. Så vi är tillbaka hemma så att säga. Känns skönt, nu har vi nära till allt.

Hoppas du har haft en bra tisdag :D

2015-06-02 @ 22:43:13
URL: http://nwistrand.forme.se
Postat av: linda

roligt att läsa att det går bra för er!:D

2015-06-02 @ 23:18:27
URL: http://www.nouw.com/LindaLinnros
Postat av: danten89

Det kvittar hur bra du sjunger i Eurovision.
När det är 27 låtar i en final att rösta på, så måste du har något som sticker ut? :)
Varför tror du vi är Bästa landet i Eurovision de senaste åren?
2010-Utslagna ur semin-Anna-This Is My Life-Inget utstickande
2011-Trea-Eric Saade-Popular-Glasbur
2012--Etta-Loreen-Euphoria-Mystik, dans, scenshow
2013-Tretton-Robin-You-Inget som stack ut
2014-Trea-Sanna Nielsen-Undo-LJUSSHOW
2015-Etta-Måns-Heroes-Animation, ny teknik, streckgubben
Förstår du mönstret?
Man måste minnas en låt om man ska kunna rösta på den, en bra låt vinner bara med rätt show.

Ja vi får be till moder jord om sol?;)

Hur är läget annars då? :)
Ledig i sommar?

2015-06-02 @ 23:29:03
URL: http://animalcity.blogg.se
Postat av: Emelie Andersson

sv: åh tack så mycket, kul att du har fått den bilden av mig :) Det värmer!
Ja jag ska verkligen försöka jobba med det.

Härligt, det är en sån skön känsla när man är nöjd med sin prestation. :)

Jajamen, det är träns det ;)

Natti :)

2015-06-02 @ 23:37:06
URL: http://emeliiiiieandersson.blogg.se/
Postat av: danten89

Men hela grejen med eurovision är ju att det ska vara show.
Jag menar min favorit spanien, hade både show och röst och sång men ändå bara plats 21 och 15 poäng?
Allt handlar om att få till helheten.
Sanna Nielsen ifjol hade vunnit om inte Conchita varit med. Men både Sannas ljusshow och röst och låt satte allt i ett, därav högt uppe, många berömde ju henne just för sånginsatsen efteråt.
Men för att hon skulle sticka ut, så behövdes ljusshowen i numret =)
Måns och Loreen kan båda sjunga och det är två jättebra låtar :P

Jag har nästa vecka, där jag jobbar en dag på schemat, annars blir det fullt hela sommaren, kommer vara rätt bra att jobba om det är sånt här väder hela tiden :P
sen kan jag ta lite ledig i slutet på augusti, början på september, då kan det få vara varmt ;)

Blir det än mer plugg i höst sen? när går du på ledighet?

2015-06-03 @ 00:33:57
URL: http://animalcity.blogg.se
Postat av: NICOLE

SV Nej jag förstår men det är ju bara att utgå härifrån och jobba med det :) Det ska nog gå vägen!

Yes det blev så nu :) Eftersom att jag jobbar här. Och det funkar ju för H att pendla.

Jaha hoppas du kunde sova :) Såg att du skickat in B-uppsatsen. Skönt! Vad handlade den om? :)

2015-06-03 @ 06:35:58
URL: http://nwistrand.forme.se
Postat av: Louise

Jo men jag håller med dig också, dock va mitt rum inte alls närst så de va lite konstigt. Jag förstår att de kan vara jobbigt när man mår dåligt men de är ju de personalen är till för!

Haha Njae blir nog nån annan serie ;)

2015-06-03 @ 14:24:53
URL: http://liizes.com
Postat av: Nathalie Tegelstam

Gud vad kul, så härligt :)

2015-06-03 @ 15:43:52
URL: http://nathalietegelstam.com/
Postat av: Erika

Grymt jobbat :)

sv. Ja men de elektriska fotfilarna är verkligen bättre, tycker det samma om "manuella" :)

2015-06-03 @ 16:49:53
URL: http://icanpikan.blogg.se
Postat av: Tina

Sv: ja precis, jag tar de sakta med säkert med träningen! Och de känns Bra! Har världens träningsvärk i benen, kan inte sätta mig normalt och inte gå normalt! Men de är skönt samtidigt!:)

Ja det är sant! Men jag har lite blogginlägg i utkast som jag lägger upp om jag verkligen inte har tid eller ork! Så de är bra!:) tyvärr är de nog bara du och Emelie och Linnea som skulle stanna kvar på min blogg om jag började missköta inläggen!

Ne fy vad jobbigt att du vänt så på dygnet! Hoppas du kommer in i bra rutiner igen, förstår att de måste vara jätte jobbigt!

Det gick riktigt bra för er då ju! Så typiskt att ni bara var några få poäng ifrån komma 2:a! Men riktigt grymt jobbat! Hejar på er!:)

Har du några särskilda planer i helgen eller?:)

Ha en fortsatt fin onsdag!

2015-06-03 @ 16:52:24
URL: http://lifelivelaughlove.blogg.se
Postat av: Life of Johanna

Vi hade namngivning dels för sambon inte är med i svenska kyrkan och för att vi vill han själv skall få välja om han vill vara med där :)

2015-06-03 @ 20:26:26
URL: http://lifeofjohanna.se
Postat av: Patricia♔ᴳᴽᵀᴱᴮᴼᴿᴳ

Haha, vet du, då tycker jag faktiskt att du ska smaka på sushi, vem vet, du kanske gillar det. Mig faller det inte i smaken, men ja, sambon älskar det så.. Vad tycker din sambo om det?

Åh vad skönt att du förstod min beskrivning lika bra som wikipedias, det värmde i hjärtat. Ja, jag får nog börja öva mig på det där med att beskriva saker. En liten utmaning.

Jaså, du är så fast i facebook träsket. Det visste jag nog inte om dig. Vad är det du tycker är så fantastiskt med det?

kram

2015-06-03 @ 21:04:10
URL: http://patriciac.blogg.se
Postat av: NICOLE

SV Jo det har du frågat innan men inte lätt att komma ihåg :) Jag har varit mörk innan (är naturligt ljus egentligen) och vill komma närmre min färg då jag inte orkar färga :)
Japp den gamla var liten så det här känns bra :) Den är 58 kvadratm tror jag ;) En tvåa alltså.
Jaha okej vad intressant! Blev säkert kanon :D

2015-06-04 @ 23:10:45
URL: http://nwistrand.forme.se
Postat av: NICOLE

SV Haha gamling ja :)
Men ja det är sant. Vet inte var 2014 tog vägen faktiskt..
Skönt för dem :) Det gör så mycket. När vi stod på trappen öööööste det ner (men regn betyder väl tur?) men på flaket sken det och blev supervarmt.

2015-06-06 @ 11:56:53
URL: http://nwistrand.forme.se
Postat av: NICOLE

SV Jaså var du :) Det var jag idag. Älskar den staden =)
Jaså den gör det? Äh sånt ska man inte bry sig om. Det är underbart att få bli äldre och få vara med om och få göra och uppleva :)

2015-06-06 @ 22:06:34
URL: http://nwistrand.forme.se
Postat av: NICOLE

SV Ja det var det verkligen! =)
Haha jaaha men det funkade ju det med då ;) Du lär ju ha vaknat utvilad morgonen därpå i alla fall :)

Ja gud ja det gör den. Men ta det lugnt med det, det är ju charmen också att kunna bläddra bland åren och se vad man gjort, gått igenom och fått ut av det =)

2015-06-08 @ 09:58:40
URL: http://nwistrand.forme.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: