Beslutet

Tid: 06:09:00
Datum: 2015-03-27
Kategori: Goalball

För en tid sedan, närmare bestänt efter Malmö open i februari, fattade jag ett av mitt livs svåraste beslut. Det var ett beslut som fick mig att ligga vaken om nätterna, tänka, fundera, väga fram och tillbaka, för och emot. Ett beslut som skulle komma att påverka hela min fortsatta elitkarriär i landslaget. Med andra ord, ett väldigt, väldigt stort beslut.

Förbundskaptenen för landslaget ringde upp mig strax efter Malmö open, där det ju som bekant inte gick särskilt bra. Det var den sämsta turneringen på flera år och dessutom en rejäl psykisk käftsmäll, eftersom att det vi hade tränat intensivt på och som jag var säker på skulle ge vår defensiv en skjuts i rätt riktning fick rakt motsatt effekt.

tävlingen var kort sagt riktigt urusel och jag frågade mig själv efteråt vad jag ens hade i landslaget att göra när jag spelar som jag gjorde där?

Förbundskaptenen och jag är överens om att min utveckling inte alls har gått som vi har velat under de senaste åren. Efter Paralympics i London 2012 var det tänkt att jag inom två år skulle komma ut som Sveriges förstacenter. Tyvärr är jag i dagsläget väldigt långt ifrån det målet. I nuläget har jag svårt att ens ta en plats i truppen och få åka med på tävlingar och turneringar. Ja, faktum är att min plats i landslaget t.o.m. hänger löst och jag riskerar att åka ur landslaget, det jag kämpar och sliter för dag efter dag, vecka efter vecka, månad efter månad.

Varför?

den största anledningen till varför jag har svårt att ta plats i landslaget och att min utveckling inte har gått som vi har tänkt är våra träningar här på hemmaplan. Vi har för svagt motstånd mot vad jag egentligen skulle behöva, kunnandet från ledarhåll är för dåligt och nivån i stort är helt enkelt för låg.

Förbundskaptenen ser dock potential i mig. Han tror på mig och har länge uttryckt respekt för min vilja och min motivation. att ha så dåliga förutsättningar som jag faktiskt har på hemmaplan, men ändå kämpa, slita och ge allt jag kan för att nå dit jag vill. Min inställning till träning över huvud taget, den är beundransvärd och därför ville han nu ge mig en möjlighet...

...Att jag och Jennifer skulle flytta ner till Malmö, för att jag där regelbundet skulle kunna träna med FIFH och få optimala förutsättningar för att nå VM 2018 och inte minst Paralympics i Tokyo 2020.

beslutet låg helt hos Jennifer och mig.

Valde vi att flytta ner skulle det börjas dras i trådar gällande bostad och jobb till Jennifer, varför vi inte visste om vi skulle komma att flytta om tre månader eller om ett år. Det berodde ju helt på hur det gick med bostad och jobbsökandet, som högre instanser i goalballsverige isf skulle hjälpa till med.

Flyttade vi inte skulle min landslagskarriär mer eller mindre vara över, för i nuläget är det svårt att motivera min plats i truppen, både för övriga truppen, för ledarna själva och inte minst för förbundet. Min roll i truppen är inte helt tydlig, eftersom att jag inte tillför någonting offensivt och att jag rent defensivt inte ens sticker ut på breddnivå, där jag borde vara dominant.

Ett oerhört svårt beslut som ni nog förstår och efter mycket övervägande, många och långa timmars tankar och funderande, nätter fylda av för lite sömn och för mycket tankar, ja, ett beslut vars tankar helt enkelt fanns där i stort sätt dygnet runt, beslutade vi oss slutligen för att inte flytta.

Den största anledningen till det är att vi inte känner oss berädda att släppa allt här hemma, vänner, släkt, familj, bostad, ja, allting som vi har byggt upp här, den trygghet vi har här, enbart för goalballen.

Goalball är å andra sidan det jag brinner mest för, det jag verkligen vill, + att det "bara" handlar om fem år, vilket så klart var tunga faktorer som vägde för en flytt. Till slut fick jag ändå gå på magkänslan och den sa nej. Jag är för hemkär och vill egentligen inte alls flytta härifrån. Jag har aldrig velat plugga eller jobba utomlands, flytta någonstans för att studera e.d. Jag vill bo häromkring, ungefär som pappa, som har bott i Skänninge i hela sitt liv.

med det beslutet innebar det att min landslagssatsning som jag brunnit för och kämpat för i fem år var slut, att jag i och med det beslutet valde bort det jag helst av allt vill?

Nja, inte riktigt. i samråd med förbundskaptenen för landslaget gav jag ett motförslag till flytten, där jag nu är villig att åka ner till Malmö varannan vecka för att träna med FIFH och där få det spel, det tempo, det motstånd och inte minst den feedback i mitt eget spel som jag inte får här hemma. Det skulle krävas mycket tid och energi av mig att pendla ner till Malmö varannan vecka, men jag är villig att ge det en chans. Jag vet att när vi hade våra kortläger med landslaget före EM 2013, då vi ungefär varannan vecka träffades på tisdagkvällarna i antingen Malmö eller Stockholm, för att få mer speltid tillsammans, gav mig väldigt mycket, inte minst kontinuitet med det höga tempot och den höga spelkvaliteten som jag inte får här hemma. Jag hoppas nu på något liknande med det här upplägget.

Jag har redan varit nere i Malmö två gånger och hittills har det fungerat bra och jag hoppas som sagt att det kan ge relativt snabba resultat. Det behöver jag. Det krävs nästan om jag inte ska ryka från landslaget.

Vi ger det här en testperiod fram till EM i sommar och kommer därefter att utvärdera hur det har gått och därefter ta nya beslut om min framtid. Så, nu är det bara att ge all in och köra till 110% fram till EM och visa varför jag ska ha en plats i truppen!


Kommentarer
Postat av: Jessy

Tack så mycket :) Yeah! :) haha jo lite så måste det väll ha varit, jag hade gått fram och hälsat på honom och minns inte ens vad jag sagt typ och han tyckte jag va söt när jag hade stått där och babblat på haha så då hörde han av sig till mig :)

2015-03-27 @ 11:12:47
URL: http://www.nouw.com/jessygunnarsson
Postat av: Dan Thor

Det handlar inte om det ;)
Det är inte så att man är pigg på natten, man håller sig ju bara vaken?
Det är inte svårare än så.
Allt går om man vill. Ingenting är omöjligt? ;)

Ja och 6 timmars arbetsdag är fantastiskt..
där jag jobbar nu, finns det helgpass som är 9-21. det är sinnessjukt..

Hur känns det annars? segt att våren inte kommer närmare..

Spännande ;)
Jag som tror ni vinner jag :P

Sen är det ju fotboll ikväll med.. Sverige måste plocka tre pinnar ;D

2015-03-27 @ 13:26:36
URL: http://animalcity.blogg.se
Postat av: Nathalie Tegelstam

- haha jag undrar nästan samma sak, men jag vill lära mig dricka kaffe så det är väl därför haha :)

2015-03-27 @ 19:15:49
URL: http://nathalievictoria.com
Postat av: Life of Johanna

Inget lätt beslut och ta när det står så mycket på spel. Men man skall alltid lyssna på sin magkänsla. Och du hade ju en bra lösning på det hela. Så jag håller tummarna att det inte blir för jobbigt för dig/er så du kan få fortsätta i landslaget och utvecklas!



2015-03-27 @ 20:36:40
URL: http://lifeofjohanna.se
Postat av: emelie andersson

sv: Hihi så roligt att du tycker det :) Tack så mycket!

Ja jag tycker att det är insidan som gör utsidan. Jag vill ha en kille som inte sviker mig som de flesta andra ha gjort. Jag är så trött på det :/

2015-03-27 @ 23:36:41
URL: http://emeliiiiieandersson.blogg.se
Postat av: Erika

Det kommer säkert gå jättebra, det tror jag säkert :)

sv. Nej jag jobbar bara ibland när vi har "lediga" dagar från högskolan. Men sedan är det ganska tufft i skolan också!

2015-03-28 @ 16:50:41
URL: http://icanpikan.blogg.se
Postat av: Erica

Måste erkänna när jag läste inlägget verkligen var helt inställd på att du skulle skriva att ni skulle flytta (eftersom jag vet hur mycket du älskar goalballen!) och blev därför förvånad när ni nu inte ska det. Men jag förstår också varför och jag hoppas sååå mycket att det funkar att pendla till Malmö och att du får den karriär som du så gärna vill ha! <3

2015-03-29 @ 13:20:51
URL: http://faithhopelove.blogg.se
Postat av: NICOLE

SV: ja ohja det hade vi verkligen =) äh jag tror det var bra, man blir så fylld med energi och går väl på sparlågorna då =)

Visst är det så men någonstans borde man ju ändå varit medveten om det?? Inom vården speciellt, för det stora jobb de gör får de ingenting.. Tack snälla och detsamma :) det lät som en riktigt bra söndag, grattis till henne i förskott! =)
Har du bakat? ;)

2015-03-29 @ 18:41:33
URL: http://nwistrand.forme.se
Postat av: Patricia♔ᴳᴽᵀᴱᴮᴼᴿᴳ

Oj, vilket svårt beslut. Hade det varit mig och sambon det handlade om så är jag nästan säker på att vi hade valt att flytta, det skrämmer inte oss, men alla är vi olika och man ska göra det som känns bäst för en själv. Vad bra att du kom på ett annat förslag, så jag hoppas nu att du orkar med det här pendlandet. Detta är ju ändå din dröm, något du kämpat för så hårt, så det vill man ju inte lägga ner hur som helst.

Håller tummarna!

kramar

2015-03-31 @ 12:35:45
URL: http://patriciac.blogg.se
Postat av: danten89

Jag kan vara både morgonpigg och kvällstrött och kvällspigg och morgontrött =)
alla är vi det ibland och ibland inte.. vi kan inte säga att nej jag är enbart morgonpigg.. blir ju tråkigt om man har en sån inställning? ;)
man ska aldrig säga aldrig.

Hur kommer det sig att du inte är så mycket för våfflor?=)

Jo kommer nog få några såna pass i sommar när jag kommer gå på schema.

Ja det är ju bara ruggigt och kallt ute? :(

Men ni har ju en hemmaplansfördel, så det borde kunna gå vägen? :D

2015-03-31 @ 16:30:53
URL: http://animalcity.blogg.se
Postat av: SandrA

Vad skönt att det gick att lösa på detta vis :)
Sv: jo visst skulle jag klara av att betala allt själv trotts att jag inte skulle arbeta 100% men det blir ju mindre pengar till nöje och diverse saker så därför väljer jag att jobba 100%.

Mitt nuvarande kök har en ljusgrå nyans med runda genomskinliga knoppar. Det är oerhört slitet och lådorna håller på att falla isär så kände att köket behövde en förändring :) nu ska det bli en Snövit nyans på luckor och lådor plus träskiva istället för stål eller vad man kallar det :)

2015-03-31 @ 20:06:45
URL: http://sandroou.blogg.se
Postat av: Anonym

- jaa det har du absolut rätt i :) kram

2015-03-31 @ 20:18:00
Postat av: emelie andersson

sv: hihi så roligt att du tycker det :) ska försöka göra mer sådana inlägg :D

Åh tack så mycket, och jag håller med dig. Det är långt ifrån alla som tänker på insidan :/ men när man har blivit sviken ett antal gånger lär man sig att det är så mycket mer än utsidan som spelar roll.

2015-03-31 @ 23:13:21
URL: http://emeliiiiieandersson.blogg.se
Postat av: Jessy

SV; Jajamänsan! :) hahah jo, måste varit lite så!

2015-04-01 @ 15:26:28
URL: http://www.nouw.com/jessygunnarsson

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: