Hockeygodis

Tid: 16:36:09
Datum: 2015-03-12
Kategori: Leksand

Mars är synonymt med hockeygodis för alla oss hockeyintresserade. Det drar ihop sig mer och mer överallt i hela hockeysverige. ikväll drar SM-slutspelet igång, kvalserien upp till Allsvenskan likaså, imorgon avgörs Slutspelsserien i Allsvenskan och på söndag drar huvudatraktionen, iaf för min del, igång, direktkvalet till SHL, där Leksand ska försvara sin SHL-plats i bäst av sju matcher. Vilket lag man får möta är dock inte klart än. Klart är att det inte blir Rögle, vilket jag känner är skönt, för Rögle är ett lag som alltid är bäst när det gäller och som jag tror kan utmana sin motståndare riktigt ordentligt. Det blir inte heller Bofors, som efter gårdagens strafförlust mot Malmö är helt avsågade. Det finns en teoretisk chans, men den är väldigt liten. Då ska Björklöven förlorar stort mot Rögle, Malmö slår mora i sudden/straffar och Bofors själva storsegrar mot Vita hästen. Då kommer alla dessa fyra lag att parkera på sju poäng efter sista omgången och det avgörs på målskillnad. Bofors har i nuläget nio måls sämre målskillnad än Björklöven, som just nu är trea i tabellen. Som ni själva förstår, det kommer inte hända att Bofors klarar det där.

Nej, det kommer stå mellan Vita hästen, Björklöven, Mora och Malmö. Tabellen i nuläget ser ut såhär:

1, Rögle 11p +6
2, Vita hästen 9p +3
3, Björklöven 7p +3
4, Mora 6p 0
5, Malmö 5p -6
6, Bofors 4p -6

Leksand får i nuläget alltså möta Björklöven, precis som läget var efter omgång 2 i den här serien, där man alltså har spelat 4/5 matcher och där chansen/risken fortfarande finns att man får möta Hästen, Mora eller Malmö.

Förutsättningarna inför femte och avgörande omgången, där Rögle tar emot Björklöven, Mora gästar Malmö och Hästen tar emot Bofors, är som följer:

Rögle vinner serien om man vinner mot Björklöven, i ordinarie tid eller i sudden/straffar. Kan också räcka med bara 1 poäng, om Hästen inte slår Bofors med fler än 2 mål.

Skulle Rögle vinna, i synnerhet i ordinarie tid, då är samtidigt Björklöven i princip borta, eftersom att Mora och Malmö möts. Vinner Mora går man upp på 9 poäng och förbi Löven. Vinner Malmö går man upp på 8 poäng och förbi Löven. Lövens enda chans att då klara tredjeplatsen är att Malmö slår Mora i sudden/straffar, samtidigt som man själva inte förlorar med mer än fyra mål. Då stannar alla 3 på 7 poäng, men Löven tar tredjeplatsen i kraft av bäst målskillnad.

Om Björklöven slår Rögle har Hästen ett gyllene läge att vinna serien. Slår man då Bofors gör man det. Vinner då istället Bofors blir Hästen trea, för då passerar Björklöven. Man kan också bli fyra, om bofors vinner med två mål eller mer, samtidigt som Mora tar tre poäng mot Malmö. Då blir Mora trea. tar Malmö poäng mot Mora, då är Hästen garanterad en plats bland de tre.

För att Malmö ska nå topp 3 måste man ta tre poäng, samtidigt som Rögle slår Björklöven. Svårare än så är det inte.

Björklöven har alltså allt i egna händer inför sista omgången, men man har där en väldigt svår bortamatch. man har visserligen spelat bra mot Rögle under hela säsongen, så det finns helt klart chans till poäng, vilket jag hoppas, så att man passerar Hästen i tabellen, samtidigt som Hästen förlorar mot Bofors. Då får Leksand möta Hästen i direktkvalet. Alternativt vinner Rögle mot Löven och Mora slår Malmö. Då får Leksand möta Mora i direktkvalet.

Kanske kan även Malmö vara bra för Leksand. Jag vill ju egentligen ha upp Malmö i SHL, men man har samtidigt en minst lika stor press som Leksand har på sig att göra just det. Man har själva sagt att målet är att spela i SHL nästa säsong. Man var en poäng från att klara av att nå den Allsvenska finalen när den Hockeyallsvenska grundserien avgjordes. Därmed blev det istället slutspelsserien för Malmö, som gick in i den med tre bonuspoäng eftersom att man slutade trea i grundserien. Sedan har man floppat ordentligt och inte alls klarat av den mentala pressen. Allt har runnit dem ur händerna under i synnerhet de tre första omgångarna av serien, då man inkasserade tre raka förluster och faktiskt låg sist i tabellen efter tre spelade omgångar. Nu är man med i racet igen, men frågan är om det inte vore bra för Leksand att ställas mot Malmö. Snacka om ångestmöten och en ren mental kamp rakt igenom hela den matchserien. Får Leksand möta något annat lag, Björklöven, Vita hästen eller Mora, så har de allt att vinna, Leksand allt att förlora. Får man möta Malmö har båda lagen litegrann allt att förlora. så jag vet inte riktigt. Tror ändå helst att jag ser Leksand - Vita hästen eller Leksand - Mora med start på söndag, en match som kommer bli väldigt, väldigt viktig. Vinner Leksand där, då tror jag att många mentala spärrar släpper. Fortsätter man att förlora, då tror jag det kan bli jobbigt. Det lär vara fullsatt och ett jäkla drag, så den matchen får inte missas!

Det lag som vinner slutspelsserien kommer att få möta Västerås i bäst av sju matcher. Västerås, som förlorade den allsvenska finalen mot Karlskrona med 3-1 i matcher. Det innebär alltså att Karlskrona HK spelar i SHL nästa säsong. Det är en jätteskräll och när saken blev klar i tisdags, efter att man vänt Västerås 0-1 till 2-1 under matchens absoluta slutskede, då skrevs det idrottshistoria i Blekinge. laget, som bildades så sent som 2001, som då startade i Div. 3, som tog klivet upp i Div. 1 2006, som låg kvar där tills det att man gick upp i Hockeyallsvenskan 2012. 2013 slutade man tvärsist i Allsvenskan, fick kvala sig kvar och fixade kontraktet i sista kvalserieomgången. 2014 överraskade man alla, låg länge i topp, men föll sedan tillbaka litegrann mot slutet. I år har man gjort samma sak, men med skillnaden att man har hållt hela vägen. Man knep andraplatsen i serien, en poäng före favorittyngda Malmö, och sedan har man alltså slagit Västerås med 3-1 i matcher, vilket gör att fjorton år efter att klubben bildats kommer man att spela i SHL. Det är häftigt och jag unnar verkligen Karlskrona detta. Det är en bragd. Sedan får vi se hur man klarar sig i Sveriges högstaliga, mot HV71, Frölunda, Färjestad och inte minst Skellefteå.

Skellefteå, som inleder sin kvartsfinalsserie ikväll hemma mot Brynäs. Brynäs, som slog ut Färjestad i playin, vilket innebär att färjestad missar kvartsfinal för första gången sedan 1994, för första gången på tjugoen år! Det ni. Det var en fin rad FBK hade där, men nu är den bruten och den här säsongen får väl anses som ett stort misslyckande för Karlstadklubben. Jag trodde nog att man, som man brukar göra, skulle bli bättre här mot slutet när det verkligen gäller, ungefär som Rögle, men det blev man inte i år och nu är säsongen över.

Brynäs tror jag kan rida vidare på sin självförtroendevåg man nu har skapat sig efter att ha slagit ut Färjestad, men jag tror inte man har något att sätta emot Skellefteå. Skellefteå vinner med 4-1 i matcher.

Sedan har vi en repris av CHL-finalen tidigare i vinter, då Luleå slog Frölunda. Det tror jag faktiskt att man kan göra nu med. Det kommer bli många jämna matcher där, men jag tror Luleå vinner med 4-3 i matcher.

4-3 i matcher sticker jag också ut hakan och säger att Örebro slår ut Växjö med. Örebro har haft lätt för Växjö under säsongen, deras små och kvicka spelare har rundat Växjös tunga backar och om bara Julius Hudasek i mål fortsätter storspela som han har gjort många gånger under säsongen, samtidigt som derek Ryan och co. fortsätter att producera, då tror jag det kan bli obehagligt för Växjö.

Slutligen tror jag att LHC slår ut hV med 4-2 i matcher. LHC känns mer rejäla, tyngre, och med Jeff Taffe, Broc Little och Jacob McFlikier i spetsen tror jag man fixar HV efter sex matcher.

Mitt tips är alltså att Skellefteå, LHC, Örebro och Luleå går till kvartsfinal. Ettan, fyran, sexan och åttan i grundserien.

Med det sagt signar jag ut för idag och ser med spänning fram emot kvällens, morgondagens, lördagens och inte minst söndagens drabbningar, + alla dagars hockeygodis efter det!

Kommentarer
Postat av: Susanna

sv: Åh himla sent svar men tack så mycket! Superskönt med körkort :D

Ja det är ju lite tråkigt att det ska vara så, att folk inte vågar gå fram eller säga hej. Men det är ju kul att det börjar bli bättre med sånt, känns som att samhället börjar utveckla mer allmänt civilkurage eller vad man ska kalla det :)

2015-03-13 @ 16:26:08
URL: http://suslife.webblogg.se/
Postat av: Alice

Gud jag är helt chockad över mig själv och min reaktion när Färjestad åkte ur playin. Har aldrig varit såhär övertygad om att detta var det bästa som kunde hända här
Och nu, även om det såklart är tråkigt. Hela Sveriges slutapelsgigant missar slutspelet, det roliga dör lite. Men det känns som det kom lägligt, det går inte att år efter år latja omkring och tro att resultaten kommer av sig självt. Tror detta var den ögonöppnare som behövdes. Dock(!) en orättvis förlust, att en domarskandal skulle avgöra ödet kan inte varit en högoddsare säger jag. Brynäs mål i SOLKLAR offside första matchen. Aldrig sett något värre alla dessa år jag följt svensk hockey. Men egentligen spelar det ingen roll, playin borde enligt mig skrotas. Varför ska ett lag trea från botten ha chans att vinna guld? Sämsta jävla systemet jag varit med om.

Jag hoppas Växjö vinner rubbet, vi behöver tronskifte. Inget mer Skellefteå. Inte i år iallafall. Sedan kul med Karlskrona upp i shl, ska dock bli spännande att se hur de löser arenan. Förbannat bra krav de kom med tycker jag ändå, ska man spela i landets högsta serie ska man också ha en arena värd att besöka. Annars har dem inget i finrummet att göra. :)

2015-03-13 @ 23:31:52
URL: http://bompbomp.blogg.se
Postat av: Denise

Verkar som en spännande tid! :D

2015-03-14 @ 18:05:45
URL: http://flingans.nu
Postat av: Jessy

sv; Jaa det kan nog stämma rätt bra haha :D

2015-03-17 @ 12:14:43
URL: http://www.nouw.com/jessygunnarsson
Postat av: danten89

Ja men som du säger 6 macther kvar? allt kan hända? ;)
Lika läge för Hästen;)

Var kom Groupie sen? 8-9?
:P
Dem vann som tur var inte iallafall :)

Det är väl inte bra att hockeyn ger dig magsår? Om det nu sker bokstavligt talat? ;O

Hur mår du annars?
Vad händer när du inte tänker på hockeyn? :)

2015-03-17 @ 13:01:06
URL: http://animalcity.blogg.se
Postat av: Dan Thor

Nu kan du läsa min recension av Cinderella på bloggen ;)

Jag tror på er.
Men nästa år blir alltså SHL flera lag större? :)

Får du ångest? attacker? svårt att andas när du tänker på hockeyn? :p
Hehe.
Då får du inte glömma att andas ^^

Det går inte att plugga just nu med andra ord? :)

Hoppas ni vinner nu :D

2015-03-17 @ 16:29:37
URL: http://animalcity.blogg.se
Postat av: NICOLE

Intressant där med elitserien =) Du gissar nog rätt. Känns som bra lag :)

SV: yes det var vi. Vi åker ju dit titt som tätt :) Jag tror att de vinner ikväll! De är så bra hemma =) Och ja slutligen tror jag också att de går segrande ur det :)

I brandmansbranschen väljer man aldrig var man vill jobba utan man får lov o söka precis överallt. Så jag är glad att det vart hemikring :)
För Leksand? Haha jadu jag vet inte :) Är inte så insatt i den faktiskt!

2015-03-17 @ 17:09:53
URL: http://nwistrand.forme.se
Postat av: Erika

Jaså, ligger Rögle etta? Heja heja!

sv. Ja Jon Henrik är himla duktig :)

2015-03-17 @ 17:20:19
URL: http://icanpikan.blogg.se
Postat av: NICOLE

SV: Jaa samma här, det gör jag rätt ofta ändå :D

Denna tiden är verkligen härlig, på många sätt! Och då kan jag inte låta bli att tänka tillbaka på min student för ett år sen. GALET att det redan gått ett år!!

Haha nej det gjorde jag visst inte :) Blev lite spontant sådär :)
Ja Henrik i alla fall, jag har blivit erbjuden ett jobb här så jag vet inte än :)

2015-03-17 @ 18:53:42
URL: http://nwistrand.forme.se
Postat av: Ellen

sv: Jag ska främst söka Medie- och kommunikationsvetenskap. Eller, det är allt jag vet att jag vill söka egentligen. Får hitta på någon back-up inser jag, haha. Ska du söka något?
Jag rapporterar från världscupen från november till mars, men gör det alltid hemifrån soffan. Finns bra livetiming på internationella skidförbundets hemsida som jag använder, och så tittar jag på tv-sändningarna samtidigt :)

2015-03-17 @ 19:51:19
URL: http://ellengrantz.blogg.se/
Postat av: emelie andersson

sv: Tack så mycket Johan. Vad roligt att du tycker det, det värmer ska du veta :)
Ja det kan det nog vara i vissa situationer men jag accepterar inte den anledningen alltid. När de ser att en häst får panik av något så tycker jag att man kan sakta ner istället för att gasa, tuta osv.
Jag kan inte förklara min rädsla när jag blev jagad av dessa otroligt töntiga killarna som körde. Just då kände jag mig så rädd, både över mig men framförallt över min häst. Nu i efterhand känner jag bara ilska och hat.

Ja det förstår jag att du har, men det kommer gå bra ska du se :)

2015-03-18 @ 19:19:45
URL: http://emeliiiiieandersson.blogg.se
Postat av: Malin

Sv: Ja, det är ju snart det! :)

Tack, detsamma! :)

2015-03-19 @ 12:49:06
URL: http://frozenvanilla.blogg.se/
Postat av: Kajsa-Stina

Det är verkligen spännande att se hur det kommer att gå nu med allting. Vilka lag som tar sig upp i SHL och vilka som åker ner i Allsvenskan. Jag hoppas ju att Leksand slår ut Malmö då jag vill att Leksand ska vara i SHL. Sedan hoppas jag även på att Modo behåller sin plats i SHL och att vita hästen åker hem till Norpan igen haha.. Har egentligen svårt för Mode eftersom det är en liten hatkärlek mellan Modo och Timrå men ser ändå hellre Modo i SHL än vita hästen ;)

2015-03-24 @ 09:40:52
URL: http://www.anorexinojag.blogg.se
Postat av: NICOLE

SV: Japp jag gör ju det ibland :)
Ja men visst är det så, men också att man vet att man har stängt av spisen men ändå kollar man efter flera gånger, eller om dörren är låst osv.

Nej visst men man kan ju gå ner i procent i "vanliga"jobb, och sen valet jag menade var av jobb. Oftast har man ju en möjlighet i början av att välja vilket område man vill jobba i :)

2015-03-28 @ 09:21:18
URL: http://nwistrand.forme.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: