Moraltest

Tid: 20:29:34
Datum: 2015-10-09
Kategori: Allmänt

Facebook är bra till mycket. När jag tidigare idag gick igenom mina minnen från den nionde oktober hittade jag det här lilla moraltestet, som jag publicerade för några år sedan:

Stina älskar sin Per, men han bor i ett hhus på andra sidan floden.
Problemet är att bron över floden har rasat, så Stina kommer inte över till sin Per.
Hon vet dock att grannen Sven har en båt, så hon går dit för att låna båten.
Sven vill dock att hon ska ligga med honom om hon ska få låna båten.
Stina blir förtvivlad och går istället till sin andra granne, Ivar.
Stina vill att Ivar ska tala Sven till rätta, men han ställer sig helt likgiltig till Stinas problem.
Så, Stina går och ligger med Sven, för att få låna hans båt och därmed få träffa sin Per.
Sagt och gjort, hon får låna båten och ror över till Per, där hon givetvis berättar vad som hänt.
Per blir då förbannad och sparkar ut Stina.
Hon går då gråtandes till Pers granne, Gustav, och berättar hela historien.
Gustav blir upprörd och arg på Per, så han går och bankar vätt i honom.
Rangordna dessa utifrån moraliskt handlande, 1-5. Vem har handlat mest rätt och vem har handlat mest omoraliskt av de fem?

Det kan ni ju fundera på om ni känner för det...

Kommentarer
Postat av: Carolina Thoor

Hm..
Jag håller också på med sådant minne. Så kul att läsa/se igenom!

Sv; ja, det är tur det! Hade kunnat vara värre :)
Ja, det kan behövas med en chilldag även ifall vi gjorde lite saker :)

2015-10-10 @ 15:04:25
URL: http://knaset.blogg.se/
Postat av: danten89

Jag orkar inte tänka på den idag ;) Är ju trots allt lördag? :P Haha.

Jadu, jag vill höra dig prata om det du vill ;)

Rätt skön helg än så länge, en liten shoppingrunda på stan blev det förut, men hittade ingenting :P Haha.

Hur mår dudå? =)

Jo men man undrar ju varför lagarna upprättats? Lagar upprättas ju efter människor.. så det borde ju ha inträffat ? :P

2015-10-10 @ 18:14:53
URL: http://animalcity.blogg.se
Postat av: NICOLE

Den där pratade vi om på filosofin minns jag och det var intressant att höra allas tankar om den :) Och vi hade en sån himla bra lärare i det också så hon vinklade olika perspektiv hur bra som helst :) Kul!
SV: jo men det gjorde det, blev inte så allvarligt. Ja jag läser ett program , Hälsocoach / folkhälsovetare :) . Ja det är ju verkligen rätt i sin tid / kommer bli inom en snar framtid då det är fler och fler som t ex börjar gå ner i tid och procent på jobb.
Självklart ska det alltid uppmärksammas men även sånt kan glömmas om man inte ser/har det nära. Så därför är det ju bra med en uppmärksammad månad :) .

2015-10-10 @ 21:25:47
URL: http://nwistrand.forme.se
Postat av: Emelie Andersson

sv: Ja men visst är det, tack så mycket :)

jaha, då ska jag verkligen in och kolla :)

2015-10-10 @ 22:19:18
URL: http://emeliiiiieandersson.blogg.se/
Postat av: shazi

grymt inlägg

2015-10-10 @ 22:40:06
URL: http://shazi.blogg.se
Postat av: Linn Strömberg

Oj nu blev det väldigt mycket att ta in i huvet :0

2015-10-11 @ 00:50:20
URL: http://cigarettesncush.blogg.se/
Postat av: Emelie Andersson

Riktigt klurigt, allt blev ju väldigt snurrigt ;)

sv: Ja det tar ju väldigt lång tid. Det som jag tycker är skillnaden (som jag skrev i inlägget) är om det har varit ett dåligt eller bra förhållande. Ett dåligt förhållande är oftast lättare att släppa än ett bra för då går man oftast och ältar om att det har varit bra. Det finns fortfarande personer som jag inte har kunnat släppa efter flera år men då ansåg jag att det var ett bra förhållande men att det inte riktigt funkade. Men i detta fall som har varit ett skitdåligt förhållande var bara jobbigast i början att släppa.

2015-10-11 @ 09:12:32
URL: http://emeliiiiieandersson.blogg.se/
Postat av: Tessie - Fotograf

Sv; Jag håller verkligen med dig där. Jag tror också att man hela tiden kan utvecklas, inom i stort sätt allt. Hela livet händer saker, man får olika intryck och man möter nya människor samt nya utmaningar.

2015-10-11 @ 15:04:45
URL: http://photobytessie.blogg.se
Postat av: Erica

Haha, kul tankegrej! Jag tycker de gjorde mest fel i denna ordning: STINA!, Sven, Ivar, Gustav, Per...

2015-10-11 @ 15:46:54
URL: http://faithhopelove.blogg.se
Postat av: Erika

Ja oj, hmm!

sv. Ja mobilen kostar ju en del.. men förhoppningsvis håller den ett tag också och det är skönt att kunna betala den genom abonnemang :)

2015-10-11 @ 18:46:41
URL: http://icanpikan.blogg.se
Postat av: Susanna

Haha såna där är ju alltid roliga! Jag tänker att Stina gjorde det för att få träffa Per, men fick ingen annan personlig vinning, så egentligen tycker jag inte det är omoraliskt! Däremot väldigt korkat och hon är dessutom anledningen till hela grejen haha!

sv: Vad kul! Jorå det börjar bli bättre faktiskt :) Mycket bättre än för nån månad sen!

Jaha jag förstår! Hoppas att det fortsätter gå bra men att du får den utmaning du behöver också haha :D Hoppas att det går bra i Rio och resten av vägen dit!

2015-10-13 @ 13:13:55
URL: http://suslife.webblogg.se/
Postat av: Erica

Svar: Jag satte Stina först eftersom hon var otrogen och anledning spelar egentligen ingen roll; det hon gjorde är bara fel på alla sätt. Ja, hon ville träffa sin pojkvän, men för att göra det så sviker hon honom på värsta tänkbara sätt.
tt Per blev arg och sparkade ut henne är inte mer än rätt. Visst han hade kunnat förlåta henne också, men jag förstår att han inte ville ha henne kvar. Han gjorde inget fel i det.
Sven betedde sig som ett arsel, men egentligen kan jag inte säga att han gjorde något "fel" i sig. Han bedrog inte någon, utan ställde "bara" orimliga och dåliga krav på Stina för sin egen vinning. Men hon hade kunnat säga nej, han tvingade henne inte till något.
Gustav och Ivar reagerade bara på vad som hände på sina egna sätt. Ivar sket i allt och visst man kan säga att han var osympatisk till en annans problem, men han gjorde egentligen inget fel. Gustav blev arg och egentligen kan jag tycka att det inte var hans problem, men visst vill han stå upp för Stina så får han väl göra det, liksom.

Vad tänker du själv då?

2015-10-16 @ 15:15:40
URL: http://faithhopelove.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: