Sverigeserien i Göteborg

Tid: 13:33:00
Datum: 2015-09-08
Kategori: Goalball

Helgens tävling, tredje omgången av Sverigeserien 2015, sumeras med tre knockvinster och två förluster, vilket är något sämre än andra omgången av serien, här i Linköping tidigare i våras, där vi vann fyra matcher och spelade oavgjort i en. Vi tog 13/15 poäng och hade en målskillnad på 38-14 (+24), där tolv av målen bakåt var spelmål. Att släppa tolv mål bakåt på fem matcher är riktigt bra för att vara vi. Det ger ett snitt på 2,4 mål bakåt/match. Det att jämföra med den här helgen, där vi gjorde hela 56 mål, men släppte in 33, vilket ger ett snitt på 6,6 mål bakåt/match, alltså betydligt sämre än senast i linköping. Till stor del berodde det dock på två matcher, för helgen innehöll som sagt tre knockvinster och två förluster...

...Vi inledde dock helgen i en seriefinal mot Hammarby/Brukarhuset, som låg tvåa i tabellen på samma poäng, men med sämre målskillnad än oss inför helgen och som vi slog senast med 7-4, men förlorade mot i första omgången i Stockholm, då med 5-2. Nu blev det en övertygande 11-1-seger dryga minuten in i andra halvlek.

Ett mycket stabilt och bra försvarsspel, vilket upprepades mot FIFH malmö i nästa match., där det också blev en knockvinst, nu med 13-3, drygt tre minuter in i andra halvlek.

Det var således en väldigt bra start på helgen, sex poäng och en målskillnad på 24-4, men vi skulle komma att avsluta dagen med en förlust när Göteborg stod för motståndet.

Förra gången, här i Linköping, spelade vi 1-1 mot dem och första omgången, i Stockholm, knockade vi dem med 14-4. Här var det dock en jämn historia där de gjorde 1-0, men där vi vände till 1-2. Sedan följdes vi åt upp till 5-5. Där ryckte de åt sig en tvåmålsledning, men vi kom tillbaka på nytt och det var jämnt enda upp till 8-8. Då tappade vi och Göteborg kunde till slut vinna med 12-9.

Väldigt mycket mål, både framåt och bakåt. Claudio fortsätter att sätta press på motståndarna med sitt skytte, men Göteborg hade den här gången med både Åsa och Malin, vilka har tjugo års landslagserfarenhet och rutin. De har således en helt annan kunskap än vad spelarna i de två första lagen har och när vi inte kan skjuta "rakt igenom" motståndarna, som vi kunde göra mot Hammarby/Brukarhuset och FIFH malmö, då har vi svårt att bygga upp något offensivt. Samtidigt är målen vi släpper in bakåt mestadels skitmål som beror på tekniskt slarv och bristande speluppfattning. Bollarna studsar över p.g.a. dåligt bollmöte och timing, eller så går man åt fel håll. Detta är till stor del en följd av Åsa och Malins rutin och kunskap. Deras skott och framförallt taktik är betydligt mer vässad än vad de båda första lagens taktik och skott är, varför de också kan pressa oss på ett helt annat sätt.

Söndagen inleddes sedan med en ny match med stora siffror, nu mot FSBU, som vi knockade senast med 12-2. Nu hade de dock med Boris Samuelsson, som också han är gammal landslagsspelare och det gjorde skillnad. Första halvlek var riktigt dålig från vårt håll. De hade 7-2 i halvlek och vann till slut med 14-10. Vi vann således andra halvlek med 8-7, men det är fortsatt väldigt mycket mål bakåt och precis som mot Göteborg är det enkla mål som går in. Det är bollar som studsar över eller där vi går åt fel håll.

Till slut studsade vi dock tillbaka när IFAS stod för motståndet i helgens sista match. ÅTerigen fic vi matchen dit vi ville, vi hittade deras svagheter litegrann och de hade inte kraften att pressa oss bakåt när Claudio och Albin tryckte på framåt. Vi hade 10-1 i halvtid och vann till slut med 13-3.

Nio poäng och en målskillnad på hela 56-33 (+23) är alltså summan av helgen. Det ger i snitt 11,2 mål framåt/match och 6,6 mål bakåt/match. 11,2 mål framåt är riktigt bra, men 6,6 mål bakåt är lite mycket. Det beror dock till väldigt stor del på matcherna mot Göteborg och FSBU. Mot dessa har vi en målskillnad på 19-26 (-7) och mot de andra tre lagen 37-7 (+30). Det ger i snitt 9,5 mål framåt och 13 mål bakåt mot Göteborg och FSBU och 12,3 mål framåt och 2,3 mål bakåt mot de andra tre lagen.

Vi öser alltså in mål och gör man nitton mål på två matcher, som mot Göteborg och FSBU, då ska man vinna. Gör man nio mål i en match, då ska man vinna. Gör man tio mål i en match, då ska man vinna. Visst att Åsa och Malin i Göteborg och Boris i FSBU gör skillnad. De tre har mängder med landslagsrutin och troligtvis är det det faktum att de har ett helt annat taktiskt tänkande än vad de andra lagen har som gör att de kan pressa oss på ett helt annat sätt än vad de andra lagen klarar av. Faktum kvarstår dock. Att snitta tretton mål bakåt mot båda dessa lagen är absolut inte godkänt. Snittet mot de andra tre lagen är faktiskt ännu bättre här jämfört med förra omgången, 2,3 mål mot 2,4mål. Hade vi hållt det snittet även mot Göteborg och FSBU, då hade vi garanterat vunnit, men, som sagt, vissa spelare i båda dessa lagen har mer rutin och mer kunskap och klart att det gör skillnad...

För egen del är jag ganska nöjd med min insats. Jag hade inte så mycket att göra i de två inledande matcherna, men jag är ändå nöjd. Det som drar ner betyget och som gör att det för egen del inte är en riktigt godkänd tävling är det faktum att jag gjorde fyra-fem high balls och släppte in två av dem, + två spelmål, båda mot Göteborg, båda när Malin sköt, samt några mål där jag var delaktig, men där det är oklart om det till största delen var jag eller min back som hade det största ansvaret där. Så nja, en helt okej tävling från mitt håll, men jag ska inte släppa in någonting på den här nivån och därför kan jag inte ge mig själv helt godkänt.

Nu återstår det en deltävling av Sverigeserien 2015, i Malmö första helgen i december, och efter det vet vi om det är vi eller Göteborg som tar hem serien i år. Jag tror det är oss båda det står emellan, för Hammarby/Brukarhuset hade ingen lyckad tävling i helgen och kan nog ligga för långt efter nu. Göteborg har redan vunnit serien två år i rad, medan vi aldrig har legat såhär bra till som vi gör nu...

Kommentarer
Postat av: Emelie Andersson

sv: Tack så mycket, vad glad jag blir :)
Ja det hoppas jag också att hon gör!

2015-09-09 @ 14:56:19
URL: http://emeliiiiieandersson.blogg.se/
Postat av: danten89

Sämre och sämre, musik jag inte gillar orkar jag inte engagera mig i..
Jag lyssnar på musik jag gillar ;)
Är du med?:P

Haha, jag drog inte någon över en kant :P
Jag sa min åsikt och den står jag för :P
Hur mår du annars då?
Har plugget börjat bra?=)

Verkar som en skön helg ändå =) Bra kämpat.

2015-09-09 @ 18:16:50
URL: http://animalcity.blogg.se
Postat av: Erika

Grymt med sådana vinster, tycker ändå du ska vara nöjd över din insats :)

sv. Vilken tur att där finns någon "musikstil" vi är eniga om!

2015-09-09 @ 18:54:07
URL: http://icanpikan.blogg.se
Postat av: Emelie Andersson

sv: hon behövde det för att få färdigt sin utb. :)

ja jag blir ju det men du är alltid så snäll och skriver så fina och uppiggande ord, såklart man blir glad då :)

2015-09-09 @ 21:06:32
URL: http://emeliiiiieandersson.blogg.se/
Postat av: Tina

Sv; tack så jätte mycket! Ja de är riktigt skönt att träningen går bra! Nu har jag självklart åkt på en förkylning... Väntade bara på det! De känns som alla är sjuka nu när de byter årstid! Jag kunde inga av kluringarna typ! Haha 😃
Vad tråkigt att du var så nere, hoppas du mår bättre nu?😊

Vad duktiga ni är!! Kul att det går så bra för er!! 👍 grymt! 👌

Har du några planer nu i helgen? 😊

Hoppas du får en toppen torsdag!😊

2015-09-09 @ 23:31:37
URL: http://lifelivelaughlove.blogg.se
Postat av: N

Ja just nu ska jag försöka på att modella lite med på heltid så får vi se hur långt det håller :))

2015-09-10 @ 16:58:15
URL: http://nouw.com/nathaliemaria
Postat av: Erica

Åh, hoppas att ni vinner nu när ni ligger så bra till! Jag hejar på er! :)

2015-09-10 @ 18:59:14
URL: http://faithhopelove.blogg.se
Postat av: Jessica

Förutom allt som händer där nu så känns det skitbra :D

Jaa tack, jag ska bara njuta av en veckas semester med mycket sol & bad :)

2015-09-11 @ 00:31:21
URL: http://jessicaas.webblogg.se
Postat av: Tina

Sv; ja det var en lägenhet till mig och Oskar! Vi kollar för fullt, men tyvärr så blir priset så otroligt högt på bostadsrätter! Det bara springer iväg, så vi får se vad den landar på!😊 ne 49 år är riktigt bra, inte ens Jag har levt 49 år haha😊

Härligt att du haft två bra dagar! Ja förkylningen kommer alltid när årstiden ändras! Jag tycker ändå jag har klätt på mig massor! Men de vill inte släppa, hoppas de försvinner snarast så de kan bli ännu mer träning snart! Idag och igår fick de bli en promenad, men vart ju cykling i 4 mil i tisdags i och för sig!🚴

Låter som en rolig och fullspäckad helg!
Idag flyger vi till Stockholm, sedan blir de umgås med bästisen och kolla runt och äta tre rätters ikväll! I morgon blir det gå upp i tid och köa till the Fooo vi ska se i Globen!😊 så då blir de bara umgås, äta och se the Fooo på kvällen blir de nog dricka i baren! Söndag blir de runt och kika på stan! Och äta och ta ett sent flyg hem! De kommer bli en kanon helt med bästavännen! 👍

Ha en toppen fredag på dig!😊

2015-09-11 @ 09:30:49
URL: http://lifelivelaughlove.blogg.se
Postat av: Liene Svärd

sv: Man kan inte göra så mycket åt förkylningar men brukar dricka te och sånt ändå :) nu mår jag bättre.
Nej inte det lättaste.

2015-09-12 @ 13:11:37
URL: http://piggigen.blogg.se/
Postat av: Alice

Vi tävlade två lag som en rolig avslutning på morgondagens brak. Sprang på alla fyra genom en källarkorridor så slog jag armbågen i cementgolvet. Trodde bara de var en nerv eller något i kläm först. Men efter 5 timmar på akuten kunde jag inte röra armen, efter nästan 9 timmars väntan kom beskedet om en stor spricka i caput radii. Idag kan jag röra på armen ganska bra. Kan inte räta ut den helt och två
Fingrar är "fast". Förr gipsade de alltid denna skada men jättestor risk att armen blir stel och man mister rörligheten i den, vilket ja nu verkar gjort ändå. Har nu skickar in papper om skadestånd för sveda och värk. Kanske behöver operera armbågen för att få tillbaka rörligheten.

Alla biljetter till psg matchen verkar vara slut redan. Nu säljes de svart på marknaden för löjliga summor. Antar de blir samma för macken med mina maränger. Då åker jag hellre till Madrid igen för att se match på Santiago bernabeu. Redan varit inne i arenan men då spelades det ju ingen match :/ men de var häftigt att känna på gräset och sitta på avbytarbänken haha :)

Yes är taggad på första hemmamatchen mot Brynäs på lördag. Säsongskortet i klacken kmr gå varmt under denna säsong. Bara de att Nygren är tillbaka får hela staden att dansa.

2015-09-13 @ 17:15:45
URL: http://bompbomp.blogg.se
Postat av: Emelie Andersson

sv: Den är riktigt god, det är som en kladdkaka botten och sen någon knäckliknande grej över :) aå himla god.

2015-09-14 @ 13:29:47
URL: http://emeliiiiieandersson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: