Matlista

Tid: 21:58:00
Datum: 2016-08-10
Kategori: Allmänt

Här är något slags matlista som jag hittade hos Heléna. Mat är inte min starka sida, som ni kanske vet, eller ja, maten jag lagar blir oftast god, det är inte det, men jag tycker inte det är kul att stå i köket, but here we go...

Tre ord som beskriver mig i köket?

Rutinmässig, långvarig och ordningsam.

Jag svävar sällan ut i ovisshetens land, utan håller mig oftast till det jag vet blir gott och fungerar. Sedan kan jag finslipa detaljerna i en maträtt, men jag byter sällan ut råvaror, mixtrar och trixar sällan med recepten, kör safety things med andra ord.

Långvarig är jag eftersom att jag äter långsamt. Har jag tid på mig kan jag dessutom sitta kvar vid köksbordet när jag är klar, lyssna på en bra pod eller liknande, kanske ta en kopp kaffe. Tycker om att sitta vid köksbordet, särskilt soliga förmiddagar, när solen lyser in genom fönstret och P4 står på i bakgrunden. Älskar den där mysighets och hemtrevnadskänslan som nybryggt kaffe och P4 ger.

Ordningssam är jag dels för att jag vill ha rent och snyggt i köket, ingen disk som står på bänken eller i hon, spisen avtorkad, diskhoarna rengjorda osv. men dels för att det är synnerligen viktigt med ordning och reda i köket när man inte ser, att mjölken står till höger på andra hyllan i kylen och att kvargen står högst upp till höger, eller att havregrynet står till höger på nedersta hyllan i det övre vänstra skaferiskåpet och kaffet två hyllor över det. Att ha ordning och reda på sakerna i köket underlättar väldigt mycket för att hitta det man ska ha, därför är det viktigt för mig.

Vad äter jag helst till frukost?

Här är jag också rutinmässig och gör sällan några utsvävningar. Standardfrukosten består av en dubbel portion havregrynsgröt med pumpakärnor/solrosfrön i, ett glas mjölk och ett eller två kokta ägg. Sedan kan toppingen på gröten variera mellan något slags sylt, frysta bär, banan, äpplemos med kanel eller banan med kokosflingor. Min alternativa frukost är en smoothie och ett eller två kokta ägg, så man kan väl sammanfatta det som så att äggen i princip är det som alltid finns med, utan undantag.

Tre köksredskap jag inte klarar mig utan?

Svårt att välja bara tre, men perkulatorn, mikron och mixerstaven är tre heta kandidater, med durkslaget och lökmixern som heta utmanare. Särskilt den senare, den kan jag verkligen rekomendera. Det är som en behållare med knivar i. Man skär bara löken i exempelvis fjärdedelar, lägger de i behållaren, sätter på locket, kör igång mixerhandtaget och vips så är löken hackad och klar! Inget småplock med lökbitar för att få dem mindre, inga knivar och inga tårrar. Skitbra och jag tror nog, vid närmre eftertanke, att den tar tredjeplatsen från själva mixerstaven. Mikron och perkulatorn rår den dock inte på, för kaffe bara måste man ha och mikron är himla bra att ha.

Två köksredskap jag skulle vilja ha?

Det är nog faktiskt inget speciellt jag saknar i köket...

Vad är det konstigaste man hittar i mitt kök?

Det finns inget sådär jättekonstigt direkt, men en sådan där gammal våg med två vågskålar som står på fönsterbrädet är väl en het kandidat, eller ramen som av någon outgrundlig anledning sitter runt den ena lysknappen. Den satt där när vi flyttade in, men vi har fortfarande inte förstått varför den sitter där. Min främsta förklaring är att det har stått något där och för att det inte ska trycka på lysknappen har man satt en ram runt den som föremålet har tryckt på istället.

Fyra råvaror som är ett måste på min pizza?

Tomat, ost, banan och ananas.

Jag äter väldigt sällan pizza, men även här är jag en rutinmänniska och tar oftast samma pizza. Nu på senare år har det blivit Honolulu, men desförinnan åt jag en hederlig Margarita med banan i över tio år, varje gång vi åt pizza. Inga utsvävningar här inte...

Favoritdessert:

Åh, det är svårt att välja bara en här med, men någon form av chokladmousse/chokladpudding eller pannacotta av något slag, helst vanilj eller espresso, är nog de utstickande favoriterna, men cheesecake är ju också väldigt gott...

Något jag skulle kunna äta varje dag:

till frukost äter jag ju redan ägg varje dag, så de är väl heta kandidater där.
Annars är det svårt att ta någon specifik maträtt, men jag älskar sås, hela familjen är såsomaner, så mycket sås, t.ex. brunsås, skulle jag lätt kunna äta varje dag.

Det lagar jag helst nu för tiden?

Det blir mycket köttfärslimpa och fiskgratäng. Köttfärslimpan är nog min paradrätt, gärna med fetaost i, blir så jäkla gott om jag får säga det själv!

Något jag tycker om men inte lagar så ofta?

Det är mycket, men lassagne är ju alltid gott, knaperstekt fläsk, sås och potatis likaså, precis som hel kyckling med sås och potatis, dillkött och pepparrotskött med sås och potatis. Det är maträtter som mamma och pappa gör grymt gott och som jag gärna blir bjuden på när jag hälsar på, men som jag ytterst sällan, för att inte säga aldrig, gör själv.

Där har du en bild av vem jag i köket. Gör gärna listan du också!


Kommentarer
Postat av: Dan Thor

Nästan som en helg? Vad tänkte du? :P

Jaha så trevligt :)
Ni har bara massa ståhej i eran släkt? ;)

Vad vill du jobba med då? :)
Vad har du i åtanke?

2016-08-10 @ 23:01:49
URL: http://animalcity.blogg.se/
Postat av: Carolina Thoor

Roligt att du också har hittat den här listan. Tänkte ta och göra den någon dag fram över! :D

Sv; ja, håller helt med om det. Och precis som du säger, så är det ju så det är! :)

2016-08-10 @ 23:38:27
URL: http://knaset.blogg.se/
Postat av: Dan Thor

Diggar listan. Men ja det finns så mycket redskap i köket att man inte vet vart man ska börja.. haha. :P

Ja jag var ledig typ så.. men sov ju lite i måndagsmorse och idag onsdag fick jag ju sova länge.. Liksom det var ju tisdagen jag hade helt ledig :)

Jaha spännande :) Psykolog? ;)

2016-08-10 @ 23:54:53
URL: http://animalcity.blogg.se/
Postat av: Frida

Jag älskar verkligen köttfärslimpa :)
Pizzan låter god utom ananasen, själv föredrar jag den gamla hederliga calzonen :)

Svar: ja marmorbänkar är verkligen fint
Jo helgen var superkul :)


2016-08-11 @ 09:34:52
URL: http://fridanyburgs.blogg.se
Postat av: Kattis

Kul att läsa...själv är jag lite mer galen i köket, utgår ofta från något grundrecept men sen kan jag gå helt bananas från det. Man tar det man har helt enkelt...förutom om jag ska baka då, då känns receptet väldigt viktigt med sina proportioner.

sv: en väldigt vacker strand lär jag säga, men vi hittade faktiskt en som vi tyckte bättre om som låg nära vårt hotell. Kommer bilder därifrån också så småningom!:)

Har varit väldigt skönt med ett avbrott från alla svenska bromsar kan jag säga...inte träffat på en enda i Grekland!

2016-08-11 @ 11:24:48
URL: http://stellaefoto.blogg.se/
Postat av: Jessica

Haha, såå bra! Satt alltid och såg de när jag var liten :)

2016-08-11 @ 12:35:48
URL: http://jessicaas.webblogg.se
Postat av: Erika

Att laga mat är inte min grej heller, haha :P

sv. Ja, eller hur, nostalgi! Vi fick också jämt blåsa i de där förbaskade spelen, likaså på Nintendo 64:an ^^

2016-08-11 @ 20:22:24
URL: http://icanpikan.blogg.se
Postat av: Denise

Haha roligt att läsa :)

2016-08-11 @ 20:59:42
URL: http://nouw.com/denisetiainen
Postat av: Sarah

De va kul o läsa :)
Chokladpudding o chokladmousse e riktigt mumsigt :)

2016-08-11 @ 21:22:40
URL: http://CheerSarah.devote.se
Postat av: Bambi

Som du vet så gillar jag skarpt att laga mat :P men detta var kul att läsa då matlagning inte riktigt är din kopp med thé

svar: Faktiskt inte! Hade höga förhoppningar på Jared Leto - men tyckte hans karaktär var så överspelad. Är nog lite för kär i heath ledgers tolkning av jokern. Sen tyckte jag att det fanns så mycket mer som de kunde ha gjort i filmen. Sevärd var den dock. Helt klart.

2016-08-11 @ 22:37:19
URL: http://iambaam.blogg.se
Postat av: Heléna

Så roligt att du ville göra listan Johan! Visst är det en fantastisk uppfinning lökmixern - jag har en också :D

sv: Det går jättebra med köket! Färdigtapetserat så nu är det bara själva möbleringen och resten av inredningen kvar :D

2016-08-11 @ 23:21:11
URL: http://helna.blogg.se
Postat av: Madde / ★ Livet som mamma, lärare och doula i Dalarna ★

Härlig lista :D. Gör gärna mer sånt :)

2016-08-11 @ 23:50:48
URL: http://www.saramadeleine.se
Postat av: Jessica Högberg

Blir ju gärna lite samma, ha ha. Ska se om jag hinner göra listan för den var kul. Äger inte ens en micro😉

2016-08-12 @ 11:07:44
URL: http://lchftrollet.blogg.se/
Postat av: sara

Gillar inte heller att laga mat, men har turen att jag har en sambo som gör det :)

2016-08-12 @ 11:26:50
URL: http://sarakarlson.blogg.se
Postat av: Emelie Andersson

Har aldrig sett denna listan innan :)

sv: Ja visst är det smidigt :) Kul att andra blir nöjda med sånt som man själv tycker är i vägen ;)

2016-08-12 @ 11:48:20
URL: http://emeliiiiieandersson.blogg.se/
Postat av: NICOLE

SV: Nä kanske inte :) Men det är en av mina favoritappar faktiskt.
Jo så är det ju och man jobbar ju så himla tätt inpå varandra men visst är det så att livet går vidare! Kommer säkert hoppa in där något mer vid tillfälle även om jag kanske väljer mitt vanliga jobb före:) .

2016-08-14 @ 22:42:58
URL: http://nwistrand.forme.se
Postat av: Frida

Roligt med sådana listor :)
Jag föredrar nog faktiskt kebabpizza med extra sås. Så ost, kebabkött och sås, måste jag ha en ingrediens till så får det bli lök. :)

Samsung kanske har något liknande Siri, men jag har ingen aning. Jag har inte pillat så mycket på min telefon, jag gör mest bara det som man vet om innan man börja greja med den. :) Så jag brukar inte gå in på några grejer som jag inte vet vad det är om jag inte har riktigt tråkigt :)

2016-08-15 @ 17:42:38
URL: http://rockabillygirl.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: