Vem är jag...

Tid: 08:37:00
Datum: 2016-07-22
Kategori: Allmänt

Det där med listor är kul tycker jag. Gillar att läsa andras listor, för då lär man känna personen bakom bloggarna lite mer och det är en av de mest positiva saker med att blogga tycker jag, att lära känna nya människor.

Jag själv brukar dock inte vara så bra på att lägga upp listor, men jag hittade en kul lista hos Lovisa som jag ändå tänkte svara på. Eller lista och lista, mer frågor där man får reflektera lite över sig själv i olika situationer, och sådant gillar ju jag, så häng med...

Vem är jag...

...vid matbordet?

Hur jag har ätit har förändrats en hel del under åren. När jag var liten kunde jag inte sitta still när jag åt. Jag tog en tugga, gick ett varv i köket och satte mig igen, tog en ny tugga osv.

Sedan kom en lång period där jag istället åt väldigt snabbt, kastade i mig maten. Exempelvis brukade jag gå upp 07:05 under högstadiet, åt frukost bestående av ett glas juice och en tallrik slät yoghurt, utan något i, fixade i ordning mig och lämnade hemet tjugo minuter efter att jag vaknat, 07:25.

nu äter jag istället väldigt långsamt. Jag äter ganska mycket, vilket behövs när man elitidrottar, och det där glaset apelsinjuice och släta tallriken yoghurt har bytts ut mot en dubbel portion havregrynsgröt, ett kokt ägg och ett glas mjölk.

Kosten har med andra ord förändrats väldigt mycket sedan mina tonår, men blir jag inte klar sist när man äter, då är det en smärre sensation, vilket är något det skämtas om med jämna mellanrum.

Rekordet jag har suttit med en och samma portion tror jag är 1,5 timmar. Då var det dock inte frukost och till mitt försvar får jag ändå säga att vi då samtidigt pratade och planerade för en kommande lägenhetsförsäljning.
Normalt är annars 20-45min för en måltid och när jag äter är jag oftast ganska tyst. I varje fall om det rör sig om ett större sällskap. Där är jag i stort mer den som iakttar och reflekterar över andra än den som pratar själv, men är man bara två kan jag prata dessto mer, kan sitta i flera timmar vid köksbordet eller ute på balkongen och bara snacka skit, medan man äter och dricker kaffe.

är jag dessutom ensam hemma, då sjunger jag inte helt sällan för mig själv, så även vid matbordet, men kanske inte ute på balkongen. Då skulle grannarna nog få hjärtslag, men jag vill alltså gärna ha lite musik på i bakrunden sådär, vilken jag då inte sällan sjunger med i, men jag gillar även att ha P4 på i bakgrunden. Det är hemtrevligt tycker jag, särskilt när man sitter där med en kopp kaffe. Spotify eller radion är med andra ord så gott som alltid igång där hemma.

...på stranden?

Åh, jag älska att vara på stranden! Kan utan problem ligga och sola en hel dag, möjligtvis gå ner och doppa mig lite snabbt om det är riktigt varmt i luften och om vattentemperaturen tillåter det, vilket alltså är ungefär detsamma som 25+. När jag var liten älskade jag att bada, men på senare år har jag blivit världens badkruka och det ska till mycket för att jag ska hoppa i det blå.

Sola kan jag docck som sagt göra i flera timmar utan problem. Har man bara lite bra musik eller en bra bok så håller jag mig lätt sysselsatt hela dagen. Att bara ligga på stranden, gräva ner fötterna i sanden, lyssna på alla strandlljuden runtomkring, samtidigt som man läser en bra bok och solen steker från en klarblå himmel, det är bland det bästa som finns.

...på krogen?

Oj, krogen är verkligen inte min grej. Trots snart trettio fylda, nåja, det är tre år kvar, men ändå relativt snart, kan man nog räkna antalet gånger jag har varit ute på krogen sedan jag fyllde arton på båda händernas fingrar. Det händer med andra ord väldigt, väldigt sällan. Tycker oftast inte det är bra musik, drickan är dyr och det är svårt att prata med varandra.

Nej, ska jag gå ut, då väljer jag ett lugnare hak där man kan sitta och prata vid ett bord med en drink eller ett glas vin 99/100 gånger. Nu har jag inte ens varit ute så många gånger under mitt liv, men jag känner ändå mig själv så bra att jag nog kan slå fast att om jag mot alla odds skulle gå ut, då skulle jag mestadels sitta vid ett bord och försöka prata med mitt sällskap och helst skulle vi då välja ett lugnare ställe. Delvis kan det nog hänga ihop med min synnedsättning, för att vara på en traditionell nattklubb med ashög musik, det gör det väldigt svårorienterat när man inte ser, dansa är inte riktigt min grej, det går knappt att prata där inne och man blir helt enkelt ganska lost när både syn och hörsel i princip försvinner. Så nej, jag väljer solklart hemmamys framför krogen, typ alla dagar i veckan, men någon enstaka gång då och då kan det ändå, trots allt, vara kul att komma ut lite sådär.

...i klädaffären?

Precis som med krogen går jag väldigt sällan i fysiska klädaffärer nuförtiden. Vet egentligen inte varför, för jag kan ändå tycka det är lite mysigt att gå runt i affärer sådär, särskilt på vintern av någon anledning, titta runt lite, klämma och känna på kläderna och sedan ta en fika på något kafé, men ändå blir det inte ofta att jag gör det.

När det väl händer kan jag som sagt gå runt och klämma och känna på kläderna, eller vad det nu må vara i butiken/affären, men det händer väldigt sällan att jag köper något, det är jag oftast för snål för. Jag har alltid varit den som har hållt i pengarna och sparat till det jag verkligen vill ha och impulsköp är alltså väldigt sällsynta, även om jag nu senast handlade kläder för drygt 4000kr, vilket väl inte var helt planerat. Allt behöll jag dock inte, det blev "bara" två tröjor, en piké och ett par solglasögon för den som är intresserad, men det är ändå väldigt mycket för att vara jag.

...hemma hos någon?

Den här är väldigt svår att svara på tycker jag. Det skulle kunna bli världens längsta uppsats om jag tog upp alla aspekter och företeelser som kan inverka på det, det går egentligen inte att generalisera tycker jag. Det beror väldigt mycket på vem jag är hemma hos, hur många som är där, hur mycket jag har varit där osv. men man kan väl säga som så att om jag kommer hem till någon för första gången rör jag mig nog till en början ganska osäkert, eftersom att jag inte vet hur det ser ut och inte kan se det. är det dessutom mycket folk på plats, födelsedagsfirande eller liknande, då blir jag nog ganska passiv, säger inte så mycket och sitter mest på en stol vid bordet eller i någon soffa och småpratar litegrann med de runtomkring mig, jag blir alltså ganska statisk, går inte runt särskilt mycket och minglar.

Är det å andra sidan hemma hos någon som jag har varit hos väldigt mycket så rör jag mig helt fritt och tar för mig på ett helt annat sätt. Då vet jag var det kan stå saker i vägen, var man kan välta ner föremål om man inte är försiktig, var hunden brukar ligga eller bara en så enkel sak som hur möblerna står. Hemma eller hos mamma och pappa skulle nog exempelvis de som inte vet inte ens notera att jag inte ser något alls, för jag rör mig så naturligt och obehindrat, och även de som vet glömmer bort det, för det märks helt enkelt inte.

En sak är dock gemensam oavsett. Jag känner av stämningen ganska väl, både hur den är i själva rummet och hur den är hos den jag är där för att hälsa på. Jag kan nog vara ganska avvaktande till en början, särskilt hos nya personer, för att läsa av situatione och alla sociala koder som gäller där, men tar för mig mer och mer, ju oftare jag är där och ju bättre jag känner personen i fråga. Till slut behövs inget inkänande, allt bara går av sig själv, men trots det tycker jag nog att det även då är viktigt att faktiskt ta sig tid, kanske ta ett steg tillbaka och reflektera på nytt, även om man har varit hemma hos personen i fråga hundra gånger, så att man inte bara kör på, för något kan ju trots allt ha förändrats under de där hundra gångerna man har varit där. Jag är nog kort sagt ganska finkänslig skulle man kunna säga, en bra lyssnare med god empatiförmåga och stort hjärta.

...På ett flygplan?

Här är nog ungefär samma som på stranden. Ja, jag älskar inte att flyga då, men jag kan utan problem fördriva tiden i några timmar om jag har en bra bok och lite bra musik att tillgå. Då åker lurarna på och sedan kan jag vara i min värld ett bra tag utan att det blir långtråkigt. Vet dock inte hur jag skulle reagera på en riktig långflygning, för det längsta jag har flugit är fyra timmar, så vi lämnar den delen av självreflektionen utanför och låter den vara obesvarad tills jag någon gång har testat det empiriskt, men ska jag ändå ge mig på något slags gissning så skulle jag tro att jag efter sisådär fyra-fem-sex timmar skulle börja bli rastlös, så det där med långflygningar är jag väl kanske lite skeptisk till, men skulle ändå vara kul att testa någon gång.

...I sängen?

Wow, ja, den som det visste... men frasen går att tolka, så jag sover oftast på sidan eller på rygg, ofta med ena armen under kuden. Jag läser alltid innan jag somnar och tycker det är jätteskönt att gå och lägga mig tidigt på kvällarna. det kunde man inte tro för tio år sedan, när jag, likt de flesta tonåringar, var världens nattuggla, men den tiden är förbi och nu lägger jag mig snarare halv tio än halv ett. Det är så rofyllt att gå och lägga sig och vissa dagar är det t.o.m. något jag ser fram emot. Bra eller dålit, det går väl att diskutera hur länge som helst, men att bara krypa ner i sängen, läsa litegrann och somnar man så somnar man, annars är det inte hela världen, för klockan är ändå inte så mycket. Det mina vänner, det är så jävla skönt tycker jag.

Så, där har ni kanske fått lite mer kött på benen i frågan kring vem jag är. Reflektera gärna över er själva och gör samma sak.

Nu ska jag gå och dricka lite morgonkaffe ute på verandan. Temperaturen håller sakterliga på att stiga och förhoppningsvis får vi en lika fin dag idag som vi hade igår, strålande sol, inte ett moln och 26 grader. Helt okej får jag ändå säga, såpass okej att det knappast går att ha det bättre, och jodå, visst badade jag igår, även om det inte var särskilt skönt. När man kom upp och kunde självtorka i solen utan att frysa d minsta, då var det dock skönt och jag hoppas som sagt på en minst lika fin dag idag också!


Kommentarer
Postat av: my

Det är så roligt att läsa :D

sv; Ja men precis och jag har ett ganska hårt jobb då jag är personlig assistent och det blir jobbigt i längden både fysiskt och psykiskt.

Ja bor i Timrå :D

2016-07-22 @ 08:45:08
URL: http://monkiapa.blogg.se/
Postat av: Dan Thor

Oj att det tar så lång tid för dig att äta? :)
Hur kommer det sig?
Bra att du fick i dig frukost överhuvudtaget i tonåren.. många kan ju inte äta tidigt då. Men bara en slät tallrik yoghurt? det mättar ju knappt.. något i måste jag iallafall ha eller någonting bredvid :P
Äter du exakt samma frukost varje dag? :)

Ändå stark som en oxe? :D

Ja tyvärr går ju ens pengar till det ;)

Antar att du njuter =)
Är du ute hela dagarna? :P

Jag går och lägger mig för sent, men det är nog mitt nattjobbandes "fel" ;P
Men jag jobbar ju natt nu i sommar så kan inte säga att jag behöver gå upp tidigt heller ;)
Dock så vill jag alltid typ fixa en massa innan om jag går till sängs :P

2016-07-22 @ 19:04:05
URL: http://animalcity.blogg.se/
Postat av: Kattis

Wow det var en hel del info men kul att läsa. Förstår precis hur du menar med krogen...är ju mycket trevligare att kunna prata med sitt sällskap och njuta av ett glas gott vin samtidigt!:)
sv: mina kusiner bor i Aten till vardags och detta är deras första resa utan sina föräldrar. Uppsala är för övrigt väl värt ett besöka om du har möjlighet!:)

Vi åker i början av Augusti och jag är så grymt taggad nu så det är löjligt!:P

Du vet väl att man kan köpa mindre flaskor med vin på systemet nu så man slipper dricka en stor själv!:P

2016-07-22 @ 21:29:49
URL: http://stellaefoto.blogg.se/
Postat av: ♀ Sara Ben's ♀

haha jag brukar inte heller gå till krogen. Jag har faktiskt inte gått en enda gång xD

Sista frågan haha, jaa man kan tolka den olika och gillade din tolkning där ^^

Tack för dina kommentarer förresten!

2016-07-22 @ 22:32:51
URL: http://SaraBens.com
Postat av: Heléna

Vilket härligt inlägg och roligt att få veta lite mer om dig :D Jag är världens badkruka så jag har inte varit i någon sjö på flera år nu... Föredrar att slappa i en solstol istället och ibland i skuggan och bara njuta av lugnet och avsaknad av måsten under semestern! Hoppas du får en härlig dag imorgon! Jag ska ut till landet och pyssla lite där hela dagen har jag tänkt mig :D

2016-07-23 @ 01:42:54
URL: http://helna.blogg.se
Postat av: Dan Thor

Oj där ser man :)
Då ska du se en här på jobbet, hon tar alla sina mediciner på en gång och dricker knappt vatten till och sväljer allt på en gång :P

ÖHT?

Jag själv skulle bli tokig om det blev samma frulle varje dag ;)
Jag menar man äter ju inte samma middag exakt varje dag ^^

Men varför är du redan uppe då? Jag är ju på jobbet inatt, men du som får sova, sov :D

Jovisst, men det kan vara lika så viktigt att känna att man "avslutar" dagen innan man kryper i säng. Så man kan sova gott. Det ska ju inte vara en orolig sömn, vilket man kan få av det och då blir man ju trööött dagen efter :P Tro mig.

2016-07-23 @ 06:26:59
URL: http://animalcity.blogg.se/
Postat av: Frida

Svar: ok då gör jag det när jag svarar på dina kommentarer haha :)

Älskar också listor :)

2016-07-23 @ 08:57:13
URL: http://fridanyburgs.blogg.se
Postat av: Madde / ★ Livet som mamma, lärare och doula i Dalarna ★

Kul att läsa :D. Är som du och gillar listor det blir mer personligt då :)

2016-07-23 @ 12:18:33
URL: http://www.saramadeleine.se
Postat av: NICOLE

Har sett den här listan på flera håll och det är kul att läsa dem tycker jag :) Man är ju så olika i samma situationer, eller beter sig olika ska jag säga kanske :)
SV: Jo lunchen är bra, den har vi ätit men just brunchen i Örebro var sådär! När något var slut fick man vänta superlänge på påfyllning och så var de inte så trevliga..
Hoppas du får en härlig lördag :D

2016-07-23 @ 13:21:02
URL: http://nwistrand.forme.se
Postat av: Carolina Thoor

Rolig lista! Men som tips till nästa gång, markera frågorna. Visst, läser man förstår man att det kommer en ny fråga, men för att tydliggöra :D

Sv; jaså, har hört talas om Rederiet, men inte riktigt medveten om vad det är för en serie :P

Jag förstår att det var kul att vinna över Mora!
Nej, inte så många det här året. Tre tror jag faktiskt, men det är för att varenda kväll som jag har arbetat så har det gått en match. Så det har varit tråkigt :P

Jo, det är det. Men ja, jag hoppas verkligen på det. Två personer har redan sagt att jag är mer än välkommen och en vill redan byta ett pass med mig, fast än att jag inte har hunnit att börja på den nya tjänsten + att jag inte ens har fått mitt schema ^^,

Jo tack, idag hittills har dagen varit bra. Varit ute på en skön promenad, trotts att jag satte på mig dåliga skor och har nu svin ont + att det är 28 grader typ. För varmt för att gå omkring då på en promenad. Men det var mysigt i alla fall! :D

Hoppas att du också kommer att få en toppen dag! :)

2016-07-23 @ 15:12:42
URL: http://knaset.blogg.se/
Postat av: Sarah

Ja fyller inte heller i såna där listor nån gång :P
Ja älskar oxå o va på stranden :) Visst e de mysigt :)
Bland de bästa som finns o ligga o solen o bada i en sjö lr i havet :) Älskar sommarn <3

2016-07-23 @ 22:52:47
URL: http://CheerSarah.devote.se
Postat av: Ellen Gräntz

Vilken rolig lista, lite annorlunda liksom!

2016-07-23 @ 22:55:56
URL: http://ellengrantz.blogg.se/
Postat av: Erika

Vad roligt med listan och få läsa lite mer om dig :)

2016-07-24 @ 00:42:06
URL: http://icanpikan.blogg.se
Postat av: Frida

Nu har jag lagt in dina frågor i min frågestund. :) tänkte jag publicerar det inlägget i morgon medan jag jobbar. :)
Vi har tänkt oss en tur till Kalifornien, så det är bara att boka resan som är kvar på agendan nu.

2016-07-24 @ 11:33:50
URL: http://rockabillygirl.se
Postat av: Jessica

Kul att läsa!

Jaa, det är så härligt :D

2016-07-24 @ 19:50:12
URL: http://jessicaas.webblogg.se
Postat av: Jennysen

Hehe. Rolig info! :)

Sv: Nej gud, jag kommer inte testa spelet, för jag kommer bli totalberoende. Haha.
Ok. Jag får se! :) Ser mer ut som att jag kommer åka till Värmland, Jönköping och Malmö :)

2016-07-24 @ 20:13:17
URL: http://jennysen.spotlife.se
Postat av: Emelie Andersson

1,5 timme med samma mat är inte dåligt du, sen kan jag förstå att det dra ut på tiden om man pratar om något speciellt som du gjorde i detta fallet ;)

sv: Klart jag svarade ja, jag blev så himla glad :)

2016-07-24 @ 22:01:42
URL: http://emeliiiiieandersson.blogg.se/
Postat av: NICOLE

SV: Haha vad skönt att den ni har nu är bättre :) Tycker det är fruktansvärt att ringklockan ens sitter där haha! Hoppas den är bra i det nya hemmet!!:P

Tack snälla!! Jag är så grymt glad hihi :) . Nä precis, men sådana listor är ju väldigt roliga :) Jag är väldigt anpassningsbar och känner alltid av situationen men allmänt så är jag ju väldigt lugn och glad så det är väl jag i de flesta situationer om man ser till grunden :) Sen om jag ska berätta mer om dessa situationer blir det ju superlångt haha =)
Å vad härligt det låter :D

2016-07-26 @ 22:20:34
URL: http://nwistrand.forme.se
Postat av: Jessica Högberg

Härliga frågor och svar

2016-07-27 @ 12:50:31
URL: http://lchftrollet.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: