Elitidrottsskolan i Göteborg

Tid: 10:55:49
Datum: 2016-11-01
Kategori: Goalball

I helgen var jag iväg och for igen, efter att ha varit hemma fyra helger i rad. Nu kommer allt verkligen på en gång, för på de kommande sex helgerna, inkl. den som var, så är jag hemma en helg...

I helgen som var så var det Göteborg och Scandic Opalen som var platsen. näst sista träffen med elitidrottsskolan, med en rad föreläsningar och ett stenhårt och riktigt roligt spinningpass.

Jag har cyklat en hel del intervaller, men faktiskt aldrig kört spinning. Det var dock riktigt kul. 30+20+10x5 körde vi. Ni som är insatta i spinningvärlden vet vad det innebär och det var riktigt bra träning kan jag meddela, lär bli fler sådana pass här hemma!

Utöver det knöt vi ihop träningslärosäcken litegrann. Vi skrev en egen års/säsongsplanering med hjälp av nitton frågor om allt från vilken min träningsfilosofi är, hur det senaste året/säsongen har varit, var jag står idag, var jag vill nå inom det närmsta året/under en fyraårsperiod, vad som krävs för att nå dit, hur många dagar, timmar och pass jag tränar/år, till hur många perioder det kommande året/säsongen kommer bestå av, vilken typ av styrka, kondition, koordination och rörlighet som ska utföras. Väldigt bra och givande tycker jag, kul att sitta och tänka över, fundera och planera tycker jag!

Sedan hade vi ett långt pass idrottspsykologi med stort fokus på mentala strategier, hur man hanterar och handskas med inre och yttre faktorer som kan påverka ute på olika tävlingsarenor, vilka faktorer det kan handla om, hur vi agerar och reagerar innan under och efter en match och gav varandra tips och råd utifrån det här. Jag själv kan säga att jag har vissa knep för att släppa exempelvis en insläppt boll eller ett personligt misstag, för att helt enkelt fokusera här och nu. Dessutom tycker jag det är viktigt att låta negativa känslor och tankar få finnas där, att inte skjuta undan dem, utan att mer observera och acceptera att de finns där, men att samtidigt inte lägga någon energi på dem. Mer att "okej, jag är nervös, men det gör inget, jag ska bara gå in och göra min grej". Det är lättare sagt än gjort och kräver träning det med, men jag tror det är bättre än att hela tiden försöka skjuta undan allt negativt, "nej nej nej, sit, nu är jag spänd, slappna av, slappna av, slappna av..."

Sist men inte minst fick vi stora delar av klädkollektionen från Rio. Det var två rullväskor och en ryggsäck, med allt från solglasögon, paraply, badlakan, svettband, skor, bagagetags, kepsar, tröjor, byxor, skjorta, kostym, ja, helt enkelt hur mycket kläder som helst! Så nu är det en hel del att gå igenom kan jag lova.

En bra helg har det helt klart varit och igår var det först träning, sedan möte i Norrköping och sedan träning igen. Idag träning och sedan blir jag bjuden på lunch och fika hos mormor och sedan vidare till mamma och pappa där jag blir bjuden på kvällsmat. Imorgon blir det tidig träning, sedan träffas coachgruppen större delen av dagen, varefter podgruppen kommer hit imorgon kväll. På torsdag kommer en vän hit och fikar och på fredag åker vi till Stockholm för Stockholm paragames i helgen. Innan dess ska jag också hinna med några diskussionsinlägg och en annan uppgift i skolan, så jo, jag har allt en del att göra...

Hoppas ni alla har en bra vecka!

Kommentarer
Postat av: Emelie Andersson

sv: åh vad kul att få läsa det, ser också fram emot att få komma tillbaka helt :)

2016-11-02 @ 20:17:40
URL: http://emeliiiiieandersson.blogg.se/
Postat av: Carolina Thoor

Härligt att du är nöjd över spinning-passet. Jag har försökt ta mig iväg på spinning på F&S, men aldrig riktigt kommit iväg. Förhoppningsvis gör jag det någon dag! :)

Sv; ja, det är så härligt att få ta i på ett helt annat sätt än vad man gör då personer är hemma!

Härligt. Det gör dock inte jag, men min pojkvän kollar upp en massa (dock nog inte youtube klipp) innan han köper något! :)

Ja, nu är din kommentar rätt gammal (förlåt för det!) och igår kom det snö som fortfarande ligger på marken. Hur är det hos dig?

2016-11-03 @ 12:24:41
URL: http://knaset.blogg.se/
Postat av: Dan Thor

Har du en spinningcykel hemma då? :D

Ja den ligger i närheten :)
En etta, perfekt planerad för mig.
Den har klädkammare, stort rum, kök och wc med bad, även om jag föredragit dusch. Den ska renoveras.

Men för ett sådant experiment, så kan det behövas annan lokal =)

Har du redan fått önskelistor alltså? ;)
Bara börjat fundera på julklappar osv. :)
Mycket tankar snurrar ju på mitt kommande boende just nu :D
Haha.
Några förslag på saker man behöver? :)

2016-11-04 @ 15:03:11
URL: http://animalcity.blogg.se/
Postat av: Alice

Sorry för väldigt sent svar på din senaste kommentar på mitt inlägg om min älskade brorsdotter. Jag däremot har alltid varit oerhört "mammig". Jag har alltid varit en mamma utan barn. Jag älskade att byta blöja på mina småsyskon och aldrig tyckt det varit några problem med bajsblöjor och dregel och spyor (sålänge det kommer från just bebisar och småbarn). När min minsta lillebror var bebis, runt 8-10 månader, fick jag ofta vara hemma med honom själv några timmar medans de andra tex handlade. Och jag var väl inte mer än 10 år själv då. Alltid känt mig väldigt trygg med barn och det smittas väl av på barnen själva. Hos iris är jag en stor favorit, hon lyser alltid upp när hon ser mig, och jag är alltid den första som får bära och gosa med henne när vi hälsar på henne i Torsby. Mina bröder "accepterade" hon inte förrän ganska nyligen, och hon blir 20 månader nu. Bästa åldern btw!

Svar på senaste - Jag tror det är ett ihopkok av allergi, ångest, lätt depression, sorgearbete. Allt detta gör att jag ibland får kämpa efter luft. Det har varit oerhört tufft det senaste året med drömmar som slitits ifrån mig, armbågen som inte blir bra, mjälten som spökar och min mormor som snabbt blivit sämre i alzheimers. Allt går liksom hand i hand. Astma är det absolut sista jag behöver ha bekräftat i min journal, då kommer de små ljusglimtar som fortfarande finns om min framtid släckas helt som det känns just nu, så jag tar luftrörsvidgande allergitabletter och hoppas det ska bli bättre. Jag kämpar på för jag tror min armbåge kan bli bra igen med en operation, vilket skulle betyda att jag kan börja göra det jag saknar mest av allt - styrketräna. Träningen i sin tur skulle ge mig energi och glädje och möjligheten att klara kraven för polisutbildningen framöver - som är min största dröm. Men det ena sätter liksom stopp för det andra, och allt är just nu liksom bara grått. Inte svart men grått. Jag har svårt att hitta motivation och vägar att gå. Försöker hitta en mening med allt. Att det var inte meningen att jag skulle jobba inom försvarsmakten - jag bröt armen och var tvungna att sjukskriva mig osv osv, men sedan dess har allt verkligen bara varit grått. Gud, låter så tragiskt. Jag kan försäkra dig om att jag visst skrattar och är glad emellanåt :)

2016-11-04 @ 15:31:26
URL: http://bompbomp.blogg.se
Postat av: Erika

Vad trevligt och spännande det lät :)

sv. Hoppas det blev goda resultat! Jag fick reda på min salstenta häromdagen som jag tack och lov klarade. Skönt att veta att det är avklarat :)

2016-11-04 @ 15:51:02
URL: http://icanpikan.blogg.se
Postat av: Dan Thor

Jaså? Haha så gymmet är som hemma för dig? :)

Så du var på möte i Norrköping i veckan förresten? :)

Jo men det blir ju ett slags experiment, allt som är en första gång kallar iallafall jag ett experiment. Nu med min lägenhet blir det ju ett slags experiment för mig, med allt vad det innebär :P

Jag stressar inte med julklappar, utan tycker det bara är roligt och skoj :D

Jag tänker med på vad för saker, som man behöver, som man kanske i första hand inte tänker på?
Jag vet ju att jag behöver en del möbler, micro, matberedare, lampor, ledlampor, osv. Har massa husgeråd osv. Men ja saker man i första taget inte tänker på? :P

Lägenheten är på 34 kvm :)

2016-11-04 @ 17:19:14
URL: http://animalcity.blogg.se/
Postat av: Jessica Högberg

Oj oj så kul att få så mycket grejer. Lycka till med allt och hälsa mamma

2016-11-04 @ 17:43:16
URL: http://lchftrollet.blogg.se/
Postat av: Madde / ★ Livet som mamma, lärare och doula i Dalarna ★

Spännande nu händer det verkligen saker :)

2016-11-04 @ 20:49:28
URL: http://www.saramadeleine.se
Postat av: Jessica

Nää, det var verkligen fruktansvärt. Men nu mår jag lite bättre, känner inte av magen lika mycket nu :)
Innan jag fick magkatarr så förstod jag inte hur ont de gjorde, men det är fruktansvärda smärtor :/

Ha en bra helg :D

2016-11-05 @ 02:17:56
URL: http://jessicaas.webblogg.se
Postat av: Frida

Spännande att pröva på en ny träningsform som spinning. Det har jag faktiskt heller aldrig prövat.

Swapmeet kan vara olika, men det som vi var på var att folk har rensat lite hemma och hittat saker som ska bort, bildelar då för oss. Sen finns det mycket nytt också, men det är kul att gå och kolla på det. :) Dom kan tex sälja gamla skyltar som det står något roligt på, eller Coca-Cola grejer. Ja det kan vara allt möjligt plus bildelar och biltillbehör.

Ja det blev faktiskt en tatuering igår. Den ligger uppe på bloggen nu, det är ett projekt som vi ska jobba ganska mycket med. Det ska bli en sleeve är tanken. :)

2016-11-05 @ 12:44:18
URL: http://rockabillygirl.se
Postat av: NICOLE

Roligt att det blev så bra :) Låter väldigt intressant med idrottspsykologi, också väldigt viktigt att jobba med sig själv så :)
SV: Ja nu kommer det bara rassla undan så är vi vid advent:) mys!
Jo jag läser ju på Högskolan i Skövde där de erbjuder hälsocoachprogrammet (ska dock tas bort för att utökas ell ändras), men jag ska nog läsa till ett tredje år för att bli folkhälsovetare. Det öppnar lite mer dörrar :)

2016-11-05 @ 12:45:13
URL: http://nwistrand.forme.se
Postat av: Kattis

Herrn som har fullt upp låter det som, roligt ändå med att du har så mycket roligt för dig!:) Kul att gå igenom allt från Rio också.

sv: hmm grupptryck är inte en helt ologisk förklaring och under unga år har ju rökning en viss status. Fastnar man där som ung och sedan är lite "svagare" så är det nog svårt att sluta...kan nog vara en viss trygghet att ha sin rökning om man känner sig osäker i andra delar av sitt liv. Psykologi kan man prata om i evighet och det finns aldrig ett svar som funkar för alla!:P

Bludio är helt korrekt!:)

Absolut, bara att haka på!:P

2016-11-05 @ 13:38:58
URL: http://stellaefoto.blogg.se/
Postat av: Emelie Andersson

Åh vad härligt, men glögg får du snart dricka tycker jag. Har redan druckit upp ett antal flaskor....(a)

2016-11-05 @ 19:02:41
URL: http://emeliiiiieandersson.blogg.se/
Postat av: sara

Kul att komma iväg lite när man har varit hemma mycket! Hoppas du får en fin söndag! :)

2016-11-06 @ 10:11:28
URL: http://sarakarlson.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: