Hur fan tänkte jag???

Tid: 17:40:00
Datum: 2016-09-08
Kategori: Allmänt

Lite känslosam rubrik kanske, men ni kan vara lugna, det är ingen som har dött, jag har inte sagt eller gjort något ja ångrar fruktansvärt mycket, nej, rubriken syftar helt enkelt till det faktum att jag tänkte fel gällande mina studier nu i höst.

Jag skrev ju min C-uppsats i våras, men hade 7,5 poäng kvar till att kunna plocka ut en kandidat.
då tänkte jag att jag skulle läsa lite juridik nu under hösten, för det är något jag inte har läst alls, men som kan vara ganska bra att ha om man ska jobba med människor eller liknande.

Tyvärr var jag typ trehundrade reserv på socialrättskursen som jag sökte, så det gick åt helvete.

Istället tänkte jag om och kom in på både Rättspsykologi, Familjepsykologi, Idrott utifrån ett folkhälsovetenskapligt perspektiv och så var jag ganska låg reserv på Folkhälsa och folkhälsoarbete.

Den sistnämnda hoppades jag att komma in på och mycket riktigt, det gjorde jag, så då valde jag bort rättspsykologin och familjepsykologin, men idrottskursen tänkte jag att jag kunde läsa parallellt med folkhälsokursen och det är där som min miss i tankesystemet kom.

Varför då då undrar ni kanske?
Jo, folkhälsokursen är nämligen på 15 poäng och ligger över hela hösten. Den är alltså på 50%.
idrottskursen är 7,5 poäng och ligger över halva hösten. Den är alltså också 50%.

Jag har läst en liten kurs på 7,5 poäng tidigare, men då låg den över hela hösten och gick alltså bara på 25%.

Så tänkte jag att det var nu också, men det är det alltså inte och den som kan sin matte ser alltså direkt att 50 + 50 är 100. Jag pluggar alltså inte 75% halva hösten, som jag räknade med och som jag ville testa om det funkade, utan 100%.

Varför är då det ett problem?
Jo, det är nämligen väldigt få gravt synskadade personer som läser 100%, i synnerhet med en elitsatsning vid sidan om det som tar väldigt mycket tid och energi, och det finns anledningar till varför.
När man inte ser tar allting nämligen lite längre tid och det mesta kräver ännu mer energi i form av fokus etc. jämfört med en seende som utför samma uppgift. När man inte ser går det exempelvis inte att skumma i böcker, utan man måste läsa allting, även om det numera, tack och lov, går att hoppa mellan kapitel och liknannde. Det gjorde det inte förr. då var all litteratur inläst på kassett, så då fick man spola fram och tillbaka om det var något speciellt man ville ha tag i.

I faktiska tal är 100% givetvis 100% oavsett, procentuellt är det inte mer att göra, men realistiskt sett blir det mer än 100%, eftersom att allt tar mycket längre tid och framförallt kräver mycket mer av en som person. Tänk er själva, ni som pluggar på 100%, om ni skulle göra samma sak, fast utan att se något alls. Skulle det fungera tror ni? vilka skulle de största svårigheterna vara tror ni?

Vad rubriken syftar till är alltså helt enkelt hur fan jag tänkte där och hur jag ska klara av detta, att både plugga 100%, vilket troligtvis kommer ta mer än åtta timmar varje dag, + elitsatsa och vissa dagar träna två pass på sammanlagt ungefär fyra timmar???

Det blir en riktig utmaning må jag säga! Utmaningen hade från början varit att jag skulle testa att plugga 75%, men nu blir den alltså ännu större och det lär inte bli tid över till något annat än att plugga, träna, äta, skita och sova, så är jag inaktiv här på bloggen eller bara publicerar opersonliga inlägg här en tid framöver så vet ni varför. Jag hoppas dock att ni alla har överseende med det och önskar er samtidigt en fortsatt bra dag, vecka och helg!

PS
Vill ni ändå ha tag i mig så finns jag ju alltid på Messenger, JonnyJuice13 heter jag där.

Kommentarer
Postat av: Kattis

Ajdå...och det är inte möjligt att endast läsa en av dom kurserna i höst? Eller blir 50% för lite?

sv: Blixten riskerar tydligen att förstöra ytterligare i grottan.

Åh minnen, en gullig säl på en rullstenstrand på Samos är ett av dom. Sen en mängd underbara simturer och picknickar på rullstensstränder!:)

2016-09-08 @ 18:42:22
URL: http://stellaefoto.blogg.se/
Postat av: Dan Thor

Oj, men du fixar det om du bara vill och tror? :)
Annars kan man väl alltid justera i efterhand?

Ja och det är mycket andra ljud i filmen, vatten som porlar, djurljud, djungelläten osv :)

Okey, såg lite på invigningen på jobbet inatt.. spännande :P Men kommentatorerna var inte de bästa...

Hoppas du får en lugn helg för mycket vila och eftertanke då? :)

2016-09-08 @ 20:48:46
URL: http://animalcity.blogg.se/
Postat av: Emelie Andersson

sv: Ja första natten var väldigt speciellt. Jag var både chockad för att allt detta fina är vårt, sen lite spänning också och självklart roligt :D

2016-09-08 @ 21:21:26
URL: http://emeliiiiieandersson.blogg.se/
Postat av: Jessica Högberg

Det fixar du! Bloggen finns kvar...

2016-09-09 @ 09:30:53
URL: http://lchftrollet.blogg.se/
Postat av: Frida

har full förståelse för att bloggen kan bli lidande, vissa saker är viktigare, så är det bara :)

Svar :Ja underbart att vara ledig några dagar nu :)

2016-09-09 @ 10:40:08
URL: http://fridanyburgs.blogg.se
Postat av: sara

Oj, det blir ju lite mycket! Men härligt med utmaningar! :) Ha en fin fredag :)

2016-09-09 @ 13:06:06
URL: http://sarakarlson.blogg.se
Postat av: Jennysen

Hoppsan då! Du funderar inte på att skjuta på en av kurserna då? Men jag hoppas att det funkar för dig :)

Sv: Ja, det är klart att det är skillnad på hummus och hummus. Men smaken är som baken...
Jag vet inte... Alltså, det beror ju på om vilan är ståvila eller joggvila. Som när jag springer 2+2 min intervaller. Då är det ju t.ex. 2 min i 6 min/km-tempo och vilan är 2 min i 7 min/km-tempo... Så det är ju inte som att jag står still i vilan, och det är ju ganska långa vilor så att säga...

2016-09-09 @ 14:51:10
URL: http://jennysen.spotlife.se
Postat av: NICOLE

Förstår att det krävs mer av en icke-seende att läsa så mycket, men med organisering och planering kommer du sätta det!
Vet att alla säger att det krävs 8h /dag men tror du det? Jag har aldrig suttit 8 timmar varje dag när jag pluggat haha.. låter lite överambitiöst ;)
SV: Ja precis och det krävs att jag inser det också! Jag vill vara toppglad jämt (oftast är jag ju det) men oroligheter och maktlöshet är hemskt att känna. Det är hemskt att se närstående må dåligt...
Absolut det förstår jag, det krävs ju nästan att man jobbar med andra sinnen när man förlorar något!
Jag har bakat ännu mer idag! =)

2016-09-09 @ 15:56:27
URL: http://nwistrand.forme.se
Postat av: Erika

Alla lyckosparkar till dig. Förstår att det måste bli himla tufft speciellt när det blir dubbelt upp nu!

sv. Ja TP är verkligen svårt, men barnfrågorna går väl an, haha ;) Fast Harry Potter-frågorna gillade jag verkligen, kunde en hel del.

2016-09-09 @ 16:04:48
URL: http://icanpikan.blogg.se
Postat av: Sarah

Va mkt reserver de va på den kursen :O Tråkigt att de ska va så svårt o komma in på de man vill :/

2016-09-10 @ 12:52:14
URL: http://CheerSarah.devote.se
Postat av: Carolina Thoor

Vad trist att det blev en liten miss där. Hoppas att det kommer att fungera med dina planeringar i alla fall eller att det kommer något gott utifrån det! :)

Sv; tack ska du ha! :)
Vi firar inte heller våra månadsdagar, utan enbart årsdagarna! :)

Jo, precis :)

Jag vet inte, olika. Men jag är inte mycket för att springa runt i bikini på en badstrand ^^,

2016-09-10 @ 13:33:13
URL: http://knaset.blogg.se/
Postat av: Madde / ★ Livet som mamma, lärare och doula i Dalarna ★

Låter verkligen fullt upp, en vårtermin pluggade jag på 200%, jobbade och var mamma. Idag undrar jag hur sjutton jag fixade det där. Inte för att det kan jämföras med att vara synskadad men minns att jag tänkte som du "vad har jag gett mig in på". När man var i hamn den sommaren var jag helnöjd. Men idag funderar jag på om jag var riktigt klok...

Tidningen finns på FB förresten KIT heter den, där finns videon med synskadade med :)

2016-09-11 @ 22:05:10
URL: http://www.saramadeleine.se
Postat av: Jessica

Det är en vanlig undersökning. Vet att det alltid går bra, men blir ändå så nervös :)

2016-09-12 @ 20:59:54
URL: http://jessicaas.webblogg.se
Postat av: sara

Jag har faktiskt inte en droppe kaffe i mina chokladbollar, gillar nämligen inte kaffe så känner att jag gärna hoppar över det i bollarna. Men att pressa ner lite saft från en apelsin är gott att göra istället! :)

2016-09-13 @ 07:57:37
URL: http://sarakarlson.blogg.se
Postat av: Jessica

Känner mig tröttare idag, men det är ändå en helt okej dag :)

2016-09-13 @ 17:55:01
URL: http://jessicaas.webblogg.se
Postat av: NICOLE

SV: Jo det var många bilar, från då till nu i stort sett. Dock hade Henrik velat veta mer om själva fabriken och det och så var det rätt litet. men absolut kul att se :)
Japp det är slutspelet som är i Malmö, det är ju hur roligt som helst att det gick så bra för dem =) Och att min (!!) Bror är med =)
Jo absolut ska du ge det en chans, du verkar ju kunna strukturera så det ska nog gå vägen. Förstår ju självklart att det tar längre tid för en inte-seende men som sagt, det ska nog gå fint :)
Jag bakade ännu mer bullar och äppelkaka på äpplen som snart såg sina sista dagar. Brukar inte gilla bakelser med frukt i men muuuums så god den blev!

2016-09-18 @ 00:01:39
URL: http://nwistrand.forme.se
Postat av: NICOLE

SV: Det är hemskt. Hon gick bort på måndagen och på onsdag skulle hon ha fyllt 75. Så vi hade kalas för henne men ja..det var tungt. Speciellt när vi sjöng och hurrade/fikade som vi alltid gör...
Jo det är ju lite beroende på hur snabbt man kör. vi åkte tidigt och det var dimmigt så vi körde lite saktare kanske men cirka 2,5-3 timmar =) Japp vi är i Luleå. Klart jag bjussar!

2016-09-21 @ 23:34:38
URL: http://nwistrand.forme.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: