SM i goalball 2017

Tid: 04:46:46
Datum: 2017-05-09
Kategori: Goalball

I helgen som var avgjordes SM i goalball 2017.

Platsen var den här gången Stockholm och Gubbängshallen.

Vi spelade tre gruppspelsmatcher under lördagen och slutspel under söndagen.

Det var första gången sedan 2015 som Linköping deltog i SM. Då var vi tre spelare, Tobbe skadade sig i första matchen och resten av helgen fick vi spela utom tävlan med mig, Albin och Jennifer. Det var sådär får jag säga. Förra året fick vi inte ihop något lag, så då spelade jag istället med FSBU Göteborg, men i år fick vi ihop ett lag med hjälp av inlåningar utifrån. Det är knepigare än vanligt på SM, eftersom det är en licensierad tävling, vilket innebär att spelarna bara får se 10% eller mindre. Det gör urvalet betydligt mindre än för öppna tävlingar, plus att det är en del pappersarbete kring licenserna, det är inte bara att spela för vilken klubb som helst, men vi lyckades ändå få ihop ett lag.

Vi förlorade dock alla gruppspelsmatcher, 0-10 mot FIFH Malmö, 7-11 mot FSBU Göteborg och 5-12 mot IFAS Stockholm.

Det gjorde att vi slutade fyra i gruppspelet och fick möta FIFH Malmö i semifinal. Där blev det återigen förlust med 0-10.

Slutligen ställdes vi mot FSBU Göteborg i bronsmatchen, vilken vi förlorade med 7-2.

Det blev alltså en fjärdeplats i år igen för vår del och trots deltagande på sju SM står vi fortfarande utan SM-medalj.

Resultatmässigt var det kanske alltså ingen höjdare och klart att det är tråkigt att förlora alla matcher, men på den här nivån kan vi inte ha några resultatmål alls. Det av fyra anledningar:

1, Vi har inte spelat mot sådant här bra motstånd på ca. 1,5 år, då vi senast var med på SM 2015. Linköping är i huvudsak ett breddlag och egentligen är det bara jag som spelar på den här höga nivån.
2, vi får inte alls det här tuffa och hårda motståndet på våra hemmaträningar och då blir det svårt att hävda sig på match. Vi försöker att simulera ett högre tempo genom att exempelvis förminska planen och skjuta från betydligt kortare avstånd än vanligt. Det är bättre än inget alls, men blir givetvis inte helt realistiskt.
3, det är egentligen bara jag som har tränat kontinuerligt här hemma den senaste tiden. Deltagandet här hemma är fortsatt lågt och det har blivit mycket defensiv nötning.
4, i det här SM-laget är det bara jag och Albin som tränar tillsammans. Vi har inte spelat med Claudio på den här nivån sedan 2014 och vi har aldrig tidigare spelat med Christer.

Med tanke på ovanstående punkter skulle jag därför snarare säga att ovan nämnda resultat var över förväntan, för under tidigare SM har vi i princip blivit knockade i alla matcher. Nu klarade vi att spela 3/5 matcher till full tid, vi gjorde det stundtals väldigt bra och hade exempelvis både 2-0 mot FSBU Göteborg, vi hämtade upp 4-8 till 7-8 och var nära på att gå ikapp i samma match.

Mot IFAS hade vi 1-0, 3-2 och 4-4 i halvtid, varefter det länge stod 5-5 i andra halvlek innan de kunde dra ifrån mot slutet av matchen. Då ska tilläggas att IFAS är ett lag med i princip bara nuvarande eller gamla landslagsspelare och som vi har blivit knockade av alla tidigare matcher, inte minst i semifinalen 2013, då det tog tre minuter innan matchen var över och de hade vunit med 10-0. Därför är det stort att vi klarar hela matchen och dessutom spelar såpass jämnt med dem under långa stunder av matchen.

Dessutom stod det bara 1-2 i bronsmatchen i halvtid, så egentligen var det bara mot FIFH Malmö som det rann iväg ganska mycket. Där blev vi knockade strax innan paus i gruppspelsmatchen och en bit in i andra halvlek i semifinalen.

För egen del är jag nöjd med helgen. Tycker framförallt att jag hänger med bättre i tempot än vad jag brukar göra. Eftersom vi inte får det här motståndet mot oss på hemmaplan så brukar det tyvärr ta ett tag innan jag kommer in i det högre tempot på t.ex. landslagsläger, men här tyckte jag att jag var med mer redan från början. Det jag har störst problem med är tysta och snabba rörelser på andra sidan, när bollen transporteras tyst från ena sidan till den andra. Där läser jag spelet för sent och hinner inte med i förflytningarna. Utöver det är jag dock som sagt nöjd med mitt eget spel under helgen och skulle jag ge ett betyg på min egen insats så skulle det nog bli fyra bollar av fem möjliga. En spelare kan inte göra ett helt lag och jag känner att jag inte kan göra mycket mer än vad jag gjorde i helgen, samtidigt som det inte går att kräva av de andra spelarna i laget att de ska hålla till 100% på den här nivån, eftersom att de inte tränar på samma sätt och med samma mål som jag har, så jag tycker definitivt att alla spelare förtjänar ett godkänt betyg under den här tävlingen.

Kommentarer
Postat av: Ellen Gräntz

Tråkigt med resultaten, men skönt att du gjorde bra ifrån dig och känner dig nöjd med din prestation! Intressant att läsa dina tankar, jag fångades lite extra av detta inlägg av någon anledning :)

2017-05-09 @ 12:36:25
URL: http://ellengrantz.blogg.se/
Postat av: Jenny

Bra kämpat ändå :)

Sv: Det är olika. Men oftast mellan 3-5 minuter.

2017-05-10 @ 00:38:29
URL: http://jennysen.spotlife.se
Postat av: Linda

Men bra kämpat :-)

2017-05-10 @ 08:09:37
URL: http://lindaviktoria.se
Postat av: Carolina Thoor

Gubbängshallen??!! Åh vad jag saknar att vara där, haha. Hade Aikido där då jag var yngre. Och bodde då förstås i Hökarängen och tillbringade mycket tid på Gubbängsfältet och bor i dag inte allt för långt därifrån :D

Sv; ja, det var verkligen skönt! Du har helt rätt. Jag behöver ha flera vilodagar än endast en. Men tyvärr fungerar det inte alltid. Men har två arbetsdagar kvar därav två sovmorgon (idag och imorgon) och sedan är jag långledig. Så ska bli så skönt! :D

Ja, det är det verkligen. Och oerhört läskigt... :(

Ja, svaret har redan kommit upp! Idag klockan 13:00 :D

2017-05-10 @ 10:37:40
URL: http://knaset.blogg.se/
Postat av: A M

Grymt av dig ju!
sv: Ja gör det, du kommer inte ångra dig! Det garanterar jag :D
Tack detsamma! :)

2017-05-10 @ 10:54:12
URL: http://alicemalmstrom.blogg.se/
Postat av: Jessica

Ja, men eller hur. Borde vara olagligt ;)
Ja, verkligen :)

2017-05-10 @ 11:45:07
URL: http://jessicaas.webblogg.se
Postat av: Erika

Skönt att du är nöjd :)

sv. Vilka roliga planer du har för veckan!

2017-05-10 @ 12:36:11
URL: http://icanpikan.blogg.se
Postat av: Kattis

Trist att det vart förlust i alla matcher men härligt ändå att du kan vara nöjd med ert resultat. :) Det är ju inte lätt att göra bra ifrån sig som ett lag om man inte tränat som ett lag tidigare.

sv: Haha ja det låg nog en hel del kreativitet bakom planeringen av festen!:)

2017-05-10 @ 21:15:52
URL: http://stellaefoto.blogg.se/
Postat av: Dan Thor

Ni förlorade alla matcher i gruppspelet och ändå till semi och får spela bronsmatch? :D
Kul ändå.
Ni kommer igen!

Jag undrar också vem som vinner Eurovision, har du följt det något i år? :)
Men Portugal skulle ju kunna vinna :)

Ja det är mycket man undrar, om det har hänt eller inte? :P

Ja detta är kallaste maj i mannanminne..

2017-05-10 @ 22:30:40
URL: http://animalcity.blogg.se/
Postat av: Frida

Va skönt att du är nöjd med din prestation! Det är ju ändå det som är viktigast, sen så är det ju ett lag så man ska få med alla på samma spår :)

Ja han fick en lättare hjärnskakning och var bara borta en match. Nu spelar dom den sjunde matchen så hoppas på att dom vinner i natt.
jag haft ett linne när jag var yngre, men på det stod det Philadelphia Flyers. ;)

2017-05-11 @ 03:45:33
URL: http://rockabillygirl.se
Postat av: Sandra

Jasså ni var i gubbängshallen, då var ni inte långt ifrån där jag bor :)

Sv: migrän med aura plus luftrörskatarr :( ska återgå till arbete nästa torsdag om jag är tillräckligt frisk..

Ja det är verkligen ett mysterium hur en hel stad bara kan försvinna sådär. Läskigt om det skulle hända här i Sverige :/ ja det är riktigt spännande! Åker ner till Halmstad i helgen och hejar Hammarby till 3 nya poäng ^^

2017-05-11 @ 16:43:53
URL: http://sandroou.blogg.se
Postat av: Carro

tråkigt med resultatet men kul upplevelse!:)

2017-05-11 @ 23:35:54
URL: http://carro93.se/
Postat av: Heléna

Tråkigt att ni inte vann, men bra kämpat ändå! Roligt att ni fick ihop ett lag iallafall och nu håller vi tummarna för en bättre placering nästa SM! Trevlig helg! Kram

2017-05-12 @ 00:18:42
URL: http://helna.blogg.se
Postat av: Emelie Andersson

Ändå bra kämpat!

Sv: jadu jag skaffade ju mig en egen häst och jag hade compass i två månader till efter att jag skaffade mig egna men då la jag all min lediga tid i stallet. Det höll inte så länge eftersom min egna var första prio så det var därför jag slutade med honom.

Jo jag fick avbryta mitt jobbpass och åka till akuten. Där visade det sig att jag hade en muskelinflammation i hjärnan samt en jättestor brist på B-12. Så fick mycket medicin och jag va skit dålig :(

2017-05-12 @ 12:38:19
URL: http://emeliiiiieandersson.blogg.se
Postat av: Anonym

Så härligt att du känner dig nöjd :)

2017-05-12 @ 15:06:44
URL: http://www.saramadeleine.se
Postat av: My

Väldigt bra kämpat ändå tycker jag :D

2017-05-14 @ 18:56:10
URL: http://monkiapa.blogg.se/
Postat av: cassandra gigel

sv; ja nu äntligen ska de ju bli varmt igen förmodligen :D

2017-05-15 @ 19:16:04
URL: http://cassandras.se/
Postat av: Emelie Andersson

sv: haha, jag gillar ju att vara effektiv (som du vet).

Ja det var det, men jag är glad att jag har han lite nu igen, det är ren lycka och kärlek :)


Det är helt okej, det kommer fram lite smått vid stressmoment osv, men jag har tabletter men kommer definitivt att påpeka det vid nästa provtagning.

2017-05-19 @ 21:26:27
URL: http://emeliiiiieandersson.blogg.se/
Postat av: Ellen Gräntz

sv: Jag tror jag gillade det här inlägget lite extra eftersom det dels handlade om en lite "större" grej, dvs SM, och att du guidade oss så fint i vad som hände. Från början till slut med tankar och reflektioner. Följsamt, liksom. Det brukar du ju göra, men det blev på något sätt extra tydligt här :)

2017-05-23 @ 17:08:22
URL: http://ellengrantz.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: