SM utom tävlan och silver i Stockholm paragames 2018

Tid: 15:11:13
Datum: 2018-11-13
Kategori: Goalball

När jag skrev senast, för drygt en månad sedan, var det inte mycket som gick min väg. En ordentlig förkylning som höll i sig i fyra veckor, en mindre bra omgång av Sverigeserien i Göteborg och ett missat landslagsläger p.g.a. förkylningen hade jag i bagaget från de föregående veckorna. SM stundade bara någon vecka efter att jag skrev det inlägget och jag övervägde ett tag att uppdatera det inlägget med det som hände kring SM, men valde till slut att inte göra det, utan vi tar det nu isrtället.

 

Kort efter att jag publicerat inlägget fick vi nämligen veta att vi inte skulle kunna ställa upp under de svenska mästerskapen heller. Jag trodde inte det var sant när Linda och Jennifer först droppade det. Att spela de matcherna på den nivån för första gången någonsin var ju liksom något jag hade sett fram emot att göra sedan i våras och nu skulle vi högst troligt inte kunna ställa upp alls.

 

Vad var anledningen till det då?

Jo, från början var vi fyra spelare, men Boris fick inte ihop sitt livspussel och Christer drog sitt lår knappt två veckor innan mästerskapet. Det innebar att det bara var jag och Albin kvar och således inget lag..

 

Vi hade då att välja på att antingen ställa upp utom tävlan eller att inte spela alls.

 

Först var jag inne på att inte spela alls, av den enkla anledningen att på ett SM handlar det om att vinna. Även om vi på pappret hade den klart lättaste laguppställningen så går du alltid in för att vinna på den nivån. När det inte ens går att vinna på förhand, då är det svårt att tagga till det där lilla extra. Jag kände helt enkelt inte att jag skulle kunna göra mig själv rättvisa. Jennifer menade att jag ju brukar vara motiverad på landslagslägren, men det är skillnad, för då är det träning som är fokus, det är det inte på ett mästerskap, där är det återigen vinna som gäller.

 

Till slut valde vi ändå att ställa upp utom tävlan, både för att det var det lättaste med tanke på spelschema och andra förberedelser, men även för att vi trots allt skulle få bra träning och boll i kroppen på en helt annan nivå än vad vi normalt får här hemma på våra träningar.

 

Laget bestod då av mig, Albin, Jennifer, Jörgen och Rebeckah från Stockholm.

 

Varför kunde vi då inte ställa upp med det laget i tävlingen?

Eftersom att SM klassas som ett mästerskap gäller vissa andra licensregler jämfört med exempelvis Sverigeserien. Samtliga spelare måste ha licens och får således inte se mer än 10%. Dessutom ska spelaren i fråga tillhöra den klubb han/hon spelar för. Då ska det fyllas i övergångsanmälningar och grejer mellan de berörda klubbarna, så det går inte att låna spelare hursomhelst, som det gör i mer öppna tävlingar, exempelvis Sverigeserien.

 

I det här laget ser Jennifer klart över 10% och både hon och Rebeckah är tjejer och under mästerskap är det separerade herr och damklasser. Jag, Albin och Jörgen skulle potentiellt dock kunnat bilda ett lag, men Jörgen har ingen licens längre, eftersom att han och Monica egentligen mest tränar för att hålla igång och för att ge oss andra bättre träningsförutsättningar.

 

Hursomhelst så gällde ju då matcherna mot oss ingenting för de andra lagen rent resultatmässigt, vilket gjorde att de inte heller toppade mot oss. Trots det blev det tre förluster för oss, 9-14 mot FSBU Göteborg, 13-14 mot FIFH Malmö och 2-12 mot IFAS Stockholm.

 

Jag är trots 40 insläppta mål på tre matcher nöjd med vårt spel. Så många mål har vi aldrig någonsin gjort på ett SM tidigare, 24 mål är t.o.m. i klass med Sverigeserien i Göteborg några veckor tidigare och då var det här bra mycket bättre motstånd, trots att de andra lagen inte toppade.

 

För egen del är jag också betydligt mer nöjd med min insats jämfört med Sverigeserien. Kroppen kändes mycket piggare och fräschare än under Sverigeserien, förkylningen var verkligen helt borta nu och det var så klart väldigt skönt!

 

Med facit i hand var det så klart skittråkigt att vi inte kunde ställa upp och på riktigt tävla mot de andra lagen, men det vi presterade med tanke på förutsättningarna och hur lite boll jag/vi hade i kroppen under de senaste månaderna så är jag väldigt nöjd med vad och hur vi presterade!

 

Hela arrangemanget blev också bra. Lite småmissar och en del som skulle göras innan tävlingen, men som inte blev gjort av olika anledningar, men i det stora hela var det ändå ett lyckat arrangemang tycker jag, särskilt för att vara första gången med ett så stort arrangemang. Sverigeserien har vi ju arrangerat nu i sex år, men ett svenskt mästerskap har vi aldrig tidigare arrangerat själva och det är en del som skiljer och som vi inte alls hade koll på förrän ganska nära inpå, bl.a. ska det fyllas i och skrivas på ett kontrakt där man förbinder sig till en rad olika punkter, vilket vi inte kände till förrän knappt en månad innan mästerskapet, men som sagt, i det stora hela blev det ett lyckat arrangemang.

 

Medaljceremonin fick vi dock ta nästan en månad senare, i samband med Stockholm paragames, eftersom att medaljerna beställdes för sent för att hinna komma till själva mästerskapet.

 

Stockholm paragames ja, där är jag ännu mer nöjd med min/lagets insats jämfört med SM. Jag spelade där med FSBU Göteborg i elitklassen och det slutade med ett silver.

 

Linköping, som precis som vanligt spelade i den öppna klassen, lånade istället in Ludvig Nilsson från FIFH Malmö, plus Sixten och "Ockelbo" från Stockholm. Det var första gången någonsin större delar av det laget spelade tillsammans och med tanke på det tycker jag de ska vara nöjda med resultatet, ett brons, efter en riktig rysare i bronsmatchen mot IFAS, vilken gick till förlängning. Där Jennifer kunde avgöra fram till 5-4 för Linköping.

 

Ännu sjukare var dock finalen i den öppna klassen. Den spelades mellan FSBU Göteborg, som hade lag med i alla tre klasser, elite, open och youth, och BSI från Danmark, som också hade lag med i alla tre klasser. Danskarna ledde med 8-6 med någon minut kvar av matchen. Då reducerade FSBU, men BSI såg fortfarande ut att ro hem det där. FSBU kvitterade dock med tio sekunder kvar av matchen, men BSI behövde ju då bara hålla i bollen och invänta förlängning, men de satsade framåt och drog på sig en straff för "long ball" med någon sekund kvar. FSBU gjorde 9-8 på straffen och det var det sista som hände i hela matchen, snacka om dramatik!

 

För vår del slutade det som sagt med ett silver i elitklassen. Detta efter att vi först gjort en riktigt dålig match mot BSI, där vi förlorade med 13-8. Det var många skitmål vi släppte in, bollar som vi normalt inte släpper in och vi spelade väldigt mycket som tre individer ute på planen, inte tillsammans. Nej, det var inte mycket som stämde där och vi blickade istället framåt mot nästa match som spelades mot IFAS Stockholm.

 

Där blev det också en klar förlust, 3-11, men resultatet speglar inte alls hur matchbilden såg ut. Tvärtom var det vi som hade övertaget i första halvlek och jag vet inte hur många bollar de blockade upp i ribban, ut eller som tog i stolpen och ut. Samtidigt spelade vi väldigt tryggt defensivt, på en helt annan nivå än i första matchen mot BSI. IFAS ledde ändå med en eller ett par bollar i halvtid, men i början av andra halvlek hade vi en dipp där vi släppte in några bollar på relativt kort tid och det orkade vi sedan aldrig hämta upp igen, vilket alltså innebar att det blev en ganska komfortabel seger för IFAS.

 

Sista gruppspelsmatchen vann vi iaf mot Hammarby, som ställde upp med ett lag för första gången på flera år. Det bestod av flera gamla landslagsspelare från 90-talet, men vi vägde till slut tyngre och vann med 8-4.

 

Det innebar att vi slutade trea i gruppen och fick chans till revansch mot BSI i semifinalen och den chansen tog vi.

 

Vi styrde matchen direkt från start och tog ledningen gång på gång. Danskarna kvitterade dock lika snabbt, tills det var deras tur att både göra 5-4 och 6-5. Här visade vi dock prov på lugn och tro på oss själva, för metodiskt jobbade vi tillsammans ner dem och vände matchen till 8-6, vilket innebar chans till revansch även i finalen, där vi återigen ställdes mot IFAS.

 

Nu vet ni ju redan hur det slutade eftersom att jag tidigare skrev att det blev ett silver för oss, men guldet var inte långt bort ska jag säga. Tvärtom. Vi spelade ruskigt tight och defensivt stabilt, samtidigt som Nisse och olof producerade framåt. Särskilt Olof hade en studs som var i världsklass. Den gick in en bra bit över killarna på andra sidan och vi ledde med 5-3 i halvtid, en ledning som vi utökade till 6-3. Det stod sig en bra bit in i andra halvlek, men till slut orkade vi inte riktigt hålla ihop det hela vägen, utan IFAS kunde vända till 8-6 under matchens sista fem minuter.

 

Klart det var tungt att förlora finalen, men när det hade lagt sig litegrann var jag ändå väldigt nöjd med vår insats. Ett silver i elitklassen är ändå ett silver i elitklassen och framförallt är det så otroligt kul att spela tillsammans med de där killarna! Det känns tryggt att ha de bakom mig som backar när jag spelar center och både Nisse och Olof sa samma sak om mig som center också, att det känns väldigt lätt och tryggt att spela med mig som center.

 

Jag känner att min högstanivå är hög, där håller jag definitivt på elitnivå, men när jag har spelat runt en halvlek börjar jag svikta och det märks främst på mitt fokus. Jag får svårare att hålla fokus här och nu, tankarna flyger lättare iväg till ett moment senare eller till något helt annat och då är det givetvis lättare att göra misstag. Jag blir självklart trött rent fysiskt också, men framförallt märker jag det mentalt. Ett exempel är var en boll jag styrde över Olof, som var vänsterback, för att jag var för långsam och inte hann ut med armarna. Det var ganska sent i halvleken och om det hade varit tidigare i densamma hade jag garanterat tagit den bollen, men nu var jag aningen långsammare i reaktionerna, både fysiskt och mentalt, och det räcker för att styra in en boll på den nivån.

 

Slår vi slutligen ett öga på träningarna här hemma så är det väldigt kul att konstatera att vi nu under större delen av hösten har varit så många att vi har kunnat spela match med två fulla lag, även på träningarna. Det har sannerligen inte varit vardagsmat för oss tidigare, men nu när både Jörgen och Monica är med, plus Christian så blir vi så många och vid något tillfälle har vi t.o.m. fått spela med avbytare. Wow säger jag bara! Tidigare har vi i bästa fall kunnat spela typ två mot en, två mot två eller tre mot en. Minst sex spelare har varit väldigt sällsynt, men nu är vi nästan det på varje träning, iaf måndagar och det är galet roligt!

 

Torsdagar är det dock betydligt sämre med den saken, nu i torsdags var jag inne och körde själv igen, men det var ändå helt okej, för det är faktiskt inte jättemånga träningar jag har varit inne och kört själv nu under hösten jämfört med vad det har varit tidigare.

 

Varför torsdagarnas närvaro är klart mycket sämre beror nog fortfarande mycket på tiden, 20:00-21:30. För mig som är ledig fredagar är det ju ingen big deal, men ska man upp och öppna 06:00 är det inte så roligt och det inbjuder ju verkligen inte till att locka till oss spelare utifrån, eftersom att det då blir ännu längre resor och senare hemkomst. Så återigen skulle vi vilja ha en tidigare tid på torsdagar, precis som vi har önskat i flera år, men fortfarande inte blivit tillgodosedda med. Nu ska det snart sökas tider för hösten 2019 och våren 2020, japp, här i Linköping måste man vara ute i extremt god tid med att boka halltider för att ens få några, så vi får väl se om vi blir lyssnade på den här gången eller inte...

 

Hoppas allt är bra med er läsare! Jag är tyvärr förkyld igen, det är bara drygt en månad sedan jag blev frisk från min andra långdragna förkylning, men jag hoppas iaf att den släpper nu till helgen, då vi har årets sista landslagsläger, som jag inte gärna vill missa, eftersom jag missade det senaste lägret i början av oktober just p.g.a. den där långdragna förkylningen...


Kommentarer
Postat av: Sara Ekman

Stort grattis till silvret! :D och krya på dig, hoppas denna förkylning inte blir lika långdragen!

2018-11-15 @ 19:42:45
URL: http://aamaziing.blogg.se/
Postat av: Dan Thor

Har du provat något juligt än då? :P Jag har tjuvat med julmust fast light.. äkta julmust blir det i december.. jag vill sätta igång med allt nu typ.. pynta och fixa och baka osv..:)
Lugna favoriter började i förra veckan med julmusik :O alltså dem spelar det dygnet runt.. alltså blir stressad av att höra det så.. :P

Låter bra det.. alltid för det något gott med sig.. :) vad är det för golv nu? mot innan?
Minns gympasalarna i skolan.. ramlade man på dem så fick man nästan brännskador? haha.

Linköping vann häromdagen med:)
Men morfar som alltid hängt på LHC's matcher har drabbats av magcancer, opererades häromdagen, så han har inte varit på de senaste matcherna.. livet är allt förunderligt..:(

2018-11-16 @ 01:42:32
URL: http://animalcity.blogg.se/
Postat av: emelie andersson

åh grattis :)

2018-11-16 @ 16:08:31
URL: http://nouw.com/emelieanderssoon
Postat av: Jessica

Ja, men visst är de:) Åh, det är trist, vet precis hur det känns! Men skönt att dom verkar trivas i nya lägenheten och har kommit i ordning iaf :)

Japp, 2 dagar senare så föddes det 5 små kattungar:)

Usch då, krya på dig! Med mig så är det bara fint :)

2018-11-17 @ 23:22:19
URL: http://jessicaas.webblogg.se
Postat av: Jessica Högberg

Men inte förkyld igen!! What??
Grattis till silver, tycker också ni var grymma som ställde upp utom tävlan!

2018-11-18 @ 13:59:27
URL: http://lchftrollet.blogg.se/
Postat av: Frida

Va tråkigt att ni inte kunde ställa upp i SM, men verkar som att ni gjorde en bra insatt i de matcherna ni spelade. :)

Jag äter också vanlig frukost 95% av gångerna, men ibland lyxar jag till det. ;)

Jag hoppas och tror att din förkylning snart kommer att släppa och att du kommer vara mer redo än någonsin:)

2018-11-18 @ 17:20:40
URL: http://rockabillygirl.se
Postat av: Frida

Va tråkigt att ni inte kunde ställa upp i SM, men verkar som att ni gjorde en bra insatt i de matcherna ni spelade. :)

Jag äter också vanlig frukost 95% av gångerna, men ibland lyxar jag till det. ;)

Jag hoppas och tror att din förkylning snart kommer att släppa och att du kommer vara mer redo än någonsin:)

2018-11-18 @ 17:20:52
URL: http://rockabillygirl.se
Postat av: NICOLE

Så tråkigt att det inte blev som du hade tänkt och hoppats på, men kul att du ändå är nöjd! :) SV: ja men det är hon ju verkligen, väldigt gästvändlig och inbjudande :) Det var både humor och lite sorgligt i föreställningen, jag tycker den var bra och är glad att ha sett den :)
Ja ohja det är superviktigt med bra kollegor :)
Kul :D Ja men vad roligt att du har att göra på jobbet! Ha det så bra :D

2018-11-18 @ 21:26:35
URL: http://nouw.com/nwistrand
Postat av: NICOLE

Så tråkigt att det inte blev som du hade tänkt och hoppats på, men kul att du ändå är nöjd! :) SV: ja men det är hon ju verkligen, väldigt gästvändlig och inbjudande :) Det var både humor och lite sorgligt i föreställningen, jag tycker den var bra och är glad att ha sett den :)
Ja ohja det är superviktigt med bra kollegor :)
Kul :D Ja men vad roligt att du har att göra på jobbet! Ha det så bra :D

2018-11-18 @ 21:27:02
URL: http://nouw.com/nwistrand
Postat av: NICOLE

Så tråkigt att det inte blev som du hade tänkt och hoppats på, men kul att du ändå är nöjd! :) SV: ja men det är hon ju verkligen, väldigt gästvändlig och inbjudande :) Det var både humor och lite sorgligt i föreställningen, jag tycker den var bra och är glad att ha sett den :)
Ja ohja det är superviktigt med bra kollegor :)
Kul :D Ja men vad roligt att du har att göra på jobbet! Ha det så bra :D

2018-11-18 @ 21:27:29
URL: http://nouw.com/nwistrand
Postat av: Carolina

Bra ändå att du ställde upp tycker jag. Alltid kul att spela fast att det inte var så att man kunde vinna SM! :)

Sv; jo, men visst! Imorgon blir det säkert mer fynd inne på IKEA! Härligt att du också fann en massa bra tillsammans med din syster senaste gången du var där! :D

Okej, vad skönt att höra att du fick hjälp med designen på bloggen :D

Det förstår jag också. Alltid tråkigt då det kan bli så på sommaren :/

Trist att höra att det har varit en dålig månad inom träningen och att du är så sjuk :/ hoppas du snart blir bättre!

Att jag vart väldigt trött, koncentrerade mig mycket, skämdes då och då när jag behövde be folk upprepa sig ^^

Jo tack, det känns skönt med plugget. Just nu pluggar jag inför omtentamen på lördag och arbetar i grupp inför ett seminarium som ska redovisas om exakt en vecka (28/11) och efter det ska jag börja plugga inför en tentamen den 13/12. Så det är mycket ständigt samtidigt som jag inte känner att det gör så mycket. Hellre att man gör något på sina dagar än att bara stirra in i en datorskärm! :)

Tack! Ta hand om dig med! :)

2018-11-21 @ 09:21:58
URL: http://knaset.com
Postat av: Louise

Vad tråkigt ! Men grattis till silver grymt!

Tråkigt att du inte kan spela sims längre om du tyckte om det så mycket! Ja men jätte coolt att man kan se genom simmens ögon men blir lite jobbigt i längden trotts allt haha så föredrar nog mer att spela som vanligt! Angående nocco juläpple så har jag smakat den men tyckte inte om den så mycket har du testat den än? :D

2018-11-23 @ 18:25:32
URL: http://louiseelinore.com
Postat av: Ellen Gräntz

Hoppas du håller dig pigg och kan följa med på lägret!

2018-12-02 @ 23:08:25
URL: http://ellengrantz.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: