Friheten i att kunna gå en promenad och lyssna på musik

Tid: 13:12:00
Datum: 2018-09-07
Kategori: Att leva med en synnedsättning

Något jag alltid har saknat att kunna göra är att gå ut och gå en promenad och lyssna på musik.

När du inte ser blir det ju tyvärr mer eller mindre omöjligt, eftersom att du hela tiden måste fokusera hörseln på vad som finns och händer runtomkring dig, ifall du exempelvis möter någon, cykel eller gående, för att lyssna efter hur ljudet studsar mot omgivningen, för att på så vis kunna höra var byggnader, busskurer, träd eller parkerade bilar står och utifrån det dels veta var du är, dels kunna veja för och undvika hinder som du antingen vet ska finnas någonstans där i närheten, eller ännu värre, hinder som inte brukar vara där, exempelvis ett vägarbete, en parkerad cykel eller en nyss utställd trottoarpratare.

Att gå med ett par lurar i öronen då skulle i stort sätt kunna likställas med att för en seende ge sig ut på vägarna i mjölkvit dimma, det kan vara livsfarligt, för du ser i princip ingenting.

Nu är det dock möjligt att med teknikens hjälp kunna gå ut och gå en promenad och samtidigt lyssna på musik, även om du inte ser!

Appen Blindsquare talar nämligen om för dig vad som finns i din omgivning. Det finns mängder av inställningar för att ställa in vad appen ska förmedla för information och vad den ska hoppa över, men allt från adresser, korsningar och gatunamn till affärer, restauranger, skolor, idrottsplatser och torg kan den förmedla. Dessutom går det att lägga in egna platser i appen, om det är något som inte finns i den, men som man själv vill ha som ett landmärke.

Jag har inte vågat använda den i stan än så länge, för där är det så mycket att hålla koll på ändå när man är ute och går, men i somras använde jag den väldigt mycket i stugan och det mina damer och herrar, det ska jag säga var en enorm frihetskänsla, att bara kunna gå ut och gå helt själv, lyssna på musik och hitta hem igen. Det är kanske inget som ni som ser ens tänker eller reflekterar över, men wow säger jag bara!

Fortfarande är det dock så att jag inte heller där vågar mig ut med ett par hörlurar med musik i på huvudet, men min bärbara högtalare gör sitt jobb där och på omvägar hörde jag t.o.m. att jag visst råkade väcka några som sov i en husvagn längs vägen när jag gick förbi. Det var absolut inte tidigt på något sätt, då hade jag dämpat musiken lite, men nu var klockan utan tvekan förmiddag och jag hade ganska hög volym på.

I stugan finns det i vilket fall inte så mycket som kan hända längs vägen, en kringelkrokig landsväg som förvisso trafikeras en del, men det finns inga andra vägar att "råka" svänga in på eller så, så mitt största problem tidigare har varit att jag inte vet när jag är tillbaka igen, eftersom att huset ligger precis vid vägen och jag lika gärna skulle kunna gå förbi det om jag inte hör någon av de andra på tomten.

Med Blindsquare är det dock inget problem längre, för nu säger appen till när jag är tillbaka igen.

Den säger även till när jag närmar mig sjöns slut ungefär 2km bort, för "sjöns slut" har jag lagt in som en egen plats, eftersom det är dit vi oftast har gått tidigare när jag inte har varit ute och gått själv.

Nu när jag är ute själv har jag ibland vänt vid sjöns slut, men oftast gått en bra bit längre ändå, så att promenaderna oftast blir runt 7km.

Återigen måste jag bara belysa vilken frihet det är att ge sig ut sådär! Att bara dra på sig skorna efter frukosten och ge sig ut längs landsvägen, med sjön på höger sida, skog och vegitation på vänster, känna solens strålar värma, feel good-musik ur högtalaren, vara borta drygt en timme och direkt efteråt gå ner till bryggan och bara slänga sig i sjön, där vattnet nådde upp mot 30 grader nu i somras, det är nästan helt oslagbart, helt klart några av den här även i övrigt helt galet fantastiskt fina sommars absoluta höjdpunkter och mest minnesvärda ögonblick!

Nu återstår det bara att börja använda appen även på hemmaplan, men här går det ju inte riktigt att gå runt med en högtalare som det pumpar musik ur och jag vill som sagt inte ha slutna hörlurar heller, så i det fallet får det nnog bli någon form av öppna lurar, som även släpper in omgivande ljud. I stan finns det ju dock betydligt fler ställen att gå fel på än vad det gör längs en landsväg, men appen kan nog kanske åtminstone hjälpa mig att veta ungefär var jag är någonstans...


Kommentarer
Postat av: Jessica Högberg

Nä, det är inget jag har funderat på. Nu tycker jag ju om att lyssna på saker runt mej och har sällan musik i öronen när jag är ute men jag förstår att appen är grym!! Teknik är fantastiskt när det fungerar! =)

2018-09-08 @ 10:21:33
URL: http://lchftrollet.blogg.se/
Postat av: anniepiie

Men vilken härlig känsla.:D Du får pröva dig fram hur långt du kan gå med små steg. Jag själv har brusreducerande och då måste man vekligen hålla koll på omgivningen där det finns trafik. Hoppas att du har en bra dag annars. :)

2018-09-09 @ 16:30:46
URL: http://anniepiie.blogg.se
Postat av: Maria

Så glad jag blir för din skull att du med denna appens hjälp kan gå ut på promenader själv. Jag hoppas också att du kommer på något bra sätt att använda den även i stan.

Sv: Jag har aldrig varit på någon hockeymatch, men skulle gärna vilja gå och titta. Jag bor ju i Lidköping och här är det bandy som gäller, och bandy har jag varit på många gånger. Nu var det länge sedan sist för jag tycker lite av tjusningen med bandy försvunnit sedan de började spela alla matcher inomhus.
Louise Hoffsten var superbra, precis som alltid. Fick en lite pratstund med henne efter konserten.

2018-09-14 @ 02:13:32
URL: http://gairamsbilder.blogg.se
Postat av: cassandra gigel

sv; det är så gott med maränger haha!
nee då är vi väl på samma nivå haha, tar bloggen när de finns tid.

hmm vilket jobb menar du? *skyller på gravidhjärna*

Tack detsamma!

2018-09-14 @ 16:07:59
URL: http://cassandras.se/
Postat av: Sussi

Vilken himla bra app!

2018-09-15 @ 13:26:13
URL: http://nouw.com/enkelthemma
Postat av: Linda

Men vilken fantastisk app ändå. Tänk vad utvecklingen går framåt!
Svar: Nä men mer en kvällsmänniska än en morgonmänniska iaf. Ja vi har verkligen haft en helt fantastisk sommar!

2018-09-15 @ 15:35:30
URL: http://www.lindamarie.nu
Postat av: Tessie - Fotograf

Sv: Inredning kan verkligen vara så himla kul. Med enkla små saker och ändringar kan man få ett super lyft. :) Inlägget jag syftade på är detta http://photobytessie.blogg.se/2018/september/update.html#comment Tack fina du och detsamma! Har du haft en bra helg än så länge?

2018-09-15 @ 18:17:45
URL: http://photobytessie.blogg.se
Postat av: Frida

Då är vi två som är förkylda nu. Jag är inne på omfpnf två med förkylning på mindre än två månader och däremellan har jag mått ganska illa.

Tyvärr så har jag fortfarande inte smakat den eftersom jag inte har hittat den än, men snart kanske jag hittar den i en affär. :)

2018-09-16 @ 09:19:57
URL: http://rockabillygirl.se
Postat av: NICOLE

Men wow? Det är väl en jättebra grej? :) Det är ju bland det härligaste att bara kunna gå och lyssna på någon bra musik samtidigt :) SV: hehe jaa nu var det ett tag sedan! Nu är vi tillbaka i Närke där vi bodde från början, eller ja där vi är uppväxta. Jag tycker det känns kanonskönt att vara på hemmaplan igen. H är väl inte riktigt lika övertygad men jag tänker att det får ta lite tid, sen får vi utvärdera :D
Jag har börjat på som en fabrik kan man säga, som tillverkar och paketerar sjukvårdsartiklar :) Trivs redan jättebra, efter bara två veckor.Börjar tredje imorgon och jag är rätt taggad faktiskt :D hur går det för dig på ditt jobb? =)
Ha det så bra! :D

2018-09-16 @ 18:07:58
URL: http://nouw.com/nwistrand
Postat av: Dan Thor

Vilken smart app :D Vad effektivt man kan få allt att bli med teknikens under? :D

Ekorrtjejen som han möter när han är förvandlad av Merlin? :P

Jaså? Hehe. Lenas Satellite eller Alexander Rybaks Fairytale då? :P Måns Heroes eller Loreens Euphoria? ^^

Inte alla som är förkylda. Har klarat mig. Men några på jobbet är/har varit sjuka :)

Vad gör du annars i veckan? Är du frisk nu? Krya på dig!

Ja någonstans borde det finnas liv. men var.. för att finnas liv måste det ju finnas syre? :)

2018-09-17 @ 15:37:00
URL: http://animalcity.blogg.se/
Postat av: Emelie Andersson

Förstå friheten som du menar :)

Sv: ja jag kan tänka mig att det är samma bara att mitt redskap är just hästen som har en egen vilja om den vill :)
Det har gått bra, varit mycket runt omkring bara.

2018-09-18 @ 00:09:53
URL: http://nouw.com/emelieanderssoon
Postat av: My Nordqvist

Verkligen en sådan bra app! Det kan vara livsfarligt att ha hörlurar även för personer som ser för man tänker inte på omgivningen så superbra att du körde med högtalare! Spännande och se när du utforskat den mer i stan :)

2018-09-18 @ 13:53:14
URL: http://mynordqvist.se/
Postat av: sara

jösses vilken bra app :) Hoppas din vecka börjat bra :)

2018-09-18 @ 20:14:00
URL: http://sarakarlson.blogg.se
Postat av: Carolina

Men oj så bra att de börjar göra sådana bra appar så att även de med ett funktionshinder får en bra levnadssätt! :)

Sv; åh nej, jag fick dessvärre ingen kommentar utav dig :/
Ja, det var väldigt länge sedan nu! Jo tack, det går bra. Jag flyttade ned den 31 augusti och har nu bott här i typ tre veckor och träffar killen minst två gånger per vecka skönt nog. Det går även bra med plugget, dock svårt med fysik-matematik för tillfället, men det löser sig alltid! Det kommer inte att bli något jobb för mig, utan det gamla jobbet var ifall att jag skulle fortsatt jobba och inte börja plugga :)

Jo, men sådär känner jag också faktiskt. Tack vare min mormor mestadels så har vi en bra relation i min släkt. Speciellt med min mosters familj och mina kusiner på den sidan. Nästan som syskon för mig :)

Kram!

2018-09-18 @ 20:15:38
URL: http://knaset.com
Postat av: Louise

Jag vet inte riktigt om min förra kommentar kom fram men gud va underbart att den appen finns! Hoppas du får användning för den och att du äntligen kan njuta av en promenad med musik i öronen! :D

sv: Ja men va häftigt förstår att du har den drömmen då! :D Och hallon/citron noccon är jättebra när man inte behöver mer koffein för dagen ;)!

2018-09-19 @ 19:04:08
URL: http://louiseelinore.com
Postat av: Ellen Gräntz

Men wow, vilken bra hjälp den appen! Tycker om att läsa när du skriver sånt här, det gör att jag reflekterar lite mer och påminns om att alla inte har samma förutsättningar - oavsett vad det gäller. Och det kan man ju aldrig påminnas om tillräckligt. Mycket viktigt :)
sv: Jag kommer skriva c-uppsatsen med snart nu om några veckor och till strax efter jul! Jag läser medie- och kommunikationsvetenskap. Man kan ju inte komma ihåg allt ;)

2018-09-27 @ 22:15:35
URL: http://ellengrantz.blogg.se/
Postat av: Heléna

Så härligt det låter! Är glad för din skull att appen funkar så bra :)

Hoppas allt är bra med dig på alla sätt :)

Kram

2018-10-02 @ 19:56:17
URL: http://helna.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: