Tvåsiffrigt igen!

Tid: 22:43:46
Datum: 2008-09-24
Kategori: Leksand

Vilken match alltså och vilken start på säsongen! 27 mål på 3 matcher och bara 7 insläppta ger 27-7 +20 i +/- för mål efter 3 matcher! Det är fullkomligt lysande.
Ikväll blev det tvåsiffrigt hemma i Ejendals igen, 11-3 mot Borås. Det var ganska jämnt efter första perren faktiskt, bara 2-1, men sedan lossnade det. 4 mål på 5 minuter i andra perioden och 5-0 i periodsiffror gav ledning med 7-1 efter 2 perioder och sedan blev det 4-2 i sista perioden =)
Frågan är ju om det är såhär ojämnt i Allsvenskan i år. Just nu verkar det ju som det, men topplagen har ju inte mött varandra än och man kan väl i alla fall hoppas att serien jämnar ut sig något allt eftersom, men att Leksand rycker i toppen, det säger man ju inte nej till =P risken med om de fortsätter att vara såhär överlägsna är ju att man kanske slappnar av just därför att man är så överlägsna och sedan när kvalserien kommer så har man gått på halvfart ett längre tag och får det svårt ändå. Det gäller, tror jag, att hålla motivationen och allt annat uppe även om man är överlägsna. Nu tror jag inte bara det kommer vara Leksand som rycker, Malmö hänger nog på de också och kanske Mora. Vi får se. En bättre start på säsongen kan man ju inte få =)

Nu är det klart. Jag skippar programmeringen och satsar på tyska 5 i trean istället. Jag tycker ju i och för sig inte att tyska är så kul, men jag tror att jag hat större chans att få G i den kursen än i programmeringen. Konsekvenserna av det blir ju att jag får lägga psykologi B nu i vår istället för nästa vår som jag hade tänkt, annars blir det för mycket nästa år. För mitt nuvarande schema ger det ju de förändringarna att jag slutar klockan 2 istället för 4 på måndagar och börjar 10 istället för 8 på onsdagar. Så det är ju bara positivt =) men sedan får vi väl se hur schemat kommer att se ut nästa år...

På tal om psykologi så såg vi på en film på psykologin igår som handlade om 3 typer med autism. De hade IQ som en åttaåring, men alla 3 hade en fruktansvärd talang.
Den första shommen var som Mozart. Han kunde lära sig musikstycken hur lätt som helst. De lät t.o.m. en kompositör göra ett musikstycke som han sedan fick höra. Efter att ha hört det 3 gånger kunde han det i princip exakt. De lät en musikbegåvad kvinna lära sig samma stycke, men hon fick lyssna asmånga gånger för att kunna det.
Den andra typen var ännu fränare. Han kunde hela kalendern i huvudet. Det kvittade vad man sa för datum, han kunde det ändå. 6 juni 1946, "It was a sunday" svarade han direkt. 27 oktober 1920, "It was a wednesday". Han kunde allt, t.o.m. framtiden. De frågade om något datum år 2044 och han kunde det. De försökte lista ut hur han gjorde för att kunna allt sådär. Enligt forskarna fanns det 2 metoder. Antingen var det någon matteuträkning man kunde göra, men det kunde han inte ha använt kom de fram till för han kunde inte ens lägga ihop 8+7. Det andra sättet var något med ett diagram, men han kunde inte ens läsa, så det funkade ju inte heller. Ajö sa efteråt att han trodde att alla människor har en kalender inprogrammerad, men vi kan inte plocka fram den, men eftersom att han den där killen hade autism funkar ju inte hjärnan riktigt som den ska och därför kan den fokusera på ett mindre område istället för på allting och därmed så kunde han plocka fram sin kalender. Självklart så kan inte alla autistiska människor göra det, men han hade en talang.
Den tredje killen, han var bara 11 bast, han kunde rita av byggnader. De tog med honom till en byggnad där han fick vara i en timme. Sedan åkte de tillbaka till skolan och så fick han rita av den. Visserligen ritade han den spegelvänd och med för många fönster, men annars var den i princip exakt och fönstren såg exakt likadana ut. Han hade t.o.m. lyckats pricka in en TV-mast och en kran bakom byggnaden.
Det är coolt det där tycker jag, men han med kalendern är nog ändå fränast.

Igår var det matteprov kan jag avslöja och det gick väl sådär... Jag fick ju min bok i torsdags, men jag tror ändå att jag bör klara G, men det var ganska svårt och värre lär det väl bli med algebra och formler och ekvationer och skit, usch!

Har vi något glatt att avsluta med idag då så att det inte avslutas med något så dystert som matte? Jag tror inte det, jo, en grej, jag skrev min novell förut och lät mamma läsa den. Det var inte hela, men det jag hade skrivit då. När hon var klar frågade jag om det dög än så länge, "Är det du som har skrivit den?" frågade hon då =P så hon fattade inte det först, den var nog så bra =P
Är det någon som vill ha den, vilket det säkert inte är, men ändå, så får ni lämna en kommentar här i inlägget =)

Kommentarer
Postat av: jojje

tja, ja tycker de va bra att du struntade i programmeringen, de lät astråkit o tyska är kul ; men jag vill också läsa psykologi! men du det där med att autistiska kan göra sådär, har du sett rainman? han kan ju typ höra hur många tändstickor som faller på govlet o säga det direkt. och typ också läsa en bok på fem minuter o kunna hela utantill. i filmen far han och hans brosa och lurar folk i lasvegas tror jag det är, men på riktigt (för historien är baserad på en riktig snubbe) ville han inte luras med kort sa han. men varför han kunde lära sig typ en kalender var för att hans hjärnbark inte var så stor eller inte fanns eller något sånt. och jag vill ha din novell;D

2008-09-25 @ 17:28:58
URL: http://jojjez.blogg.se/
Postat av: Jessi

Mot Borås? :D



Jag bor ju i Borås typ :)

2008-09-25 @ 17:30:15
URL: http://jessi91.blogg.se/
Postat av: Alina

Godagens! Kikar in* :) Kramar

2008-09-25 @ 17:36:13
URL: http://emmiealina.blogg.se/
Postat av: Alina

Eller hur det är helt stöört!!!!

2008-09-25 @ 18:09:24
URL: http://emmiealina.blogg.se/
Postat av: Alina

Det går väldigt fort!! Hinner knappt med^^

Tack så mycket! :)

2008-09-25 @ 18:11:59
URL: http://emmiealina.blogg.se/
Postat av: Sweet life style

matteprov är knepiga!

2008-09-25 @ 18:12:46
URL: http://sweetlifestyle.se
Postat av: Jennie

oh jag skulle vara intresserad av att läsa den :D (har inte jättemycket tid just nu - men till helgen lr nåt?)

2008-09-25 @ 18:15:04
URL: http://hallon8.blogg.se/
Postat av: Jennie

svar; oj glömde svara på din fråga efter att jag läste ditt inlägg ;p

I webdesign B gör man ungefär som i fast det är lite högre krav nu - designar och kodar hemsidor.

2008-09-25 @ 18:15:40
URL: http://hallon8.blogg.se/
Postat av: Jennie

svar; eller hur ! mamma sa så med "dem ska fixa en tid då DU kan". Men jag kan ju fan aldrig. Jag klämmer verkligen in de för att ens hinna med de. har så jäkla mycket i skolan nu så all min tid bör gå till de och inet sitta på ett sjukhus (klarar inte av att plugga där)



aah maila den ;D

2008-09-25 @ 20:42:51
URL: http://hallon8.blogg.se/
Postat av: jojje

sv: jo skicka på mailen. ja kan läsa där nu

2008-09-26 @ 07:24:44
URL: http://jojjez.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: