Mycket tänkvärt!

Tid: 16:18:32
Datum: 2009-08-03
Kategori: Allmänt

Jag fick den här artickeln länkad av en kompis.
Den är ganska lång, men ta er tid och läs den, för den är helt klart läsvärd!

- Du har jiddrat med min lillebror. Det kostar 500 spänn. Betala innan tisdag annars så dödar vi dig.Främlingarna stirrar ner den 13-årige pojken hånleendes.
Pojken är oförstående till anklagelserna. Han vet inte ens vem lillebrodern är.

-Det är inte smart att vara kaxig. Du ska betala eller så dödar vi, väser den lille negern föraktfullt till den vid det här laget vettskrämde pojken. Pojken
har, trots sin ringa ålder, gjort sig känd genom en serie populära reklamfilmer för ett av Sveriges största företag. Ett tänkbart motiv är förstås att
främlingarna trott sig hittat en guldgruva i den 13-årige barnstjärnan. En egen guldkalv att mjölka på pengar.

Mötet med de två kulturberikarna innebär startskottet för en flera veckors lång terror mot pojken, hans vänner och hans familj. En situation inte alls
olik den omskrivna Rödebypappans, som media vältrade sig frikostigt i. I den 13-årige spångapojkens fall vältrade sig ingen media. Trots de uppenbart sensationella
ingredienserna, en ung populär barnstjärna flyr Stockholm efter utpressning och våld. Pojkens historia har hållits från löpsedlarna, medvetet och beräknat.
Där Rödebyfallet får exemplifiera något exceptionellt, en top-story, är fallet med den 13-årige pojken och hans familj vardagsmat. Det händer överallt.
Varje dag.

Svenskfientlig gängmentalitet
De två främlingarna som stannar pojken, som vi kan kalla Jimmy, på väg till skolan heter Said Taher och Tony Laventzakis. Det är Tonys lillebror som Jimmy
ska ha bråkat med, ett svepskäl förstås. Främlingarna är två år äldre än pojken, båda är ökända bråkstakar. Deras offer är uteslutande svenskar.

Jimmy chockades och skrämdes påtagligt av händelsen. Rädslan satt så djupt att han inte ens vågade prata med sina föräldrar. Han gick inte tillbaka till
skolan mer den veckan. Mot helgen packade han vad han behövde och rymde hemifrån, i ett desperat försök att slippa främlingarna.

Livet på luffen varade inte för länge dock. Några dagar senare kom pojken hem igen. Situationen hade dock inte lugnat ned sig nämnvärt på Vinstagårdskolan
i Hässelby, en av Stockholms västra förorter. Eritreanen Said Taher hade hotat att skjuta huvudet av en lärare på skolan och polisanmälts samt stängts
av från skolan. Personal på skolan berättar i polisens förundersökning hur situationen med Taher blivit ohållbar. Såväl personal som elever är rädda för
eritreanen som istället får hemundervisning.

Vinstagårdsskolan i Hässelby, väster om Stockholm
Vinstagårdsskolan i Hässelby, väster om Stockholm.
Jimmy får höra från två av sina vänner hur skulden till Tony och Said växt till 2000 kronor. Samma villkor gäller fortfarande; betala eller dö. Främlingarnas
irritation växer sig allt större när de inte får tag på Jimmy, som knappt vågar sig utanför dörren längre. Den 26 januari möter två av Jimmys kamrater,
vi kan kalla dem Johan och Rickard, Said Taher och en kille som kallar sig Basti. Johan och Rickard får motta örfilar och sparkar tills de går med på att
gå hem till Jimmy och lura ut honom till främlingarna. De vågar inget annat.

Johan och Rickard får med sig Jimmy ut ur lägenheten men ändrar sig dock på vägen och tar med Jimmy till ett närliggande snabbmatsställe istället för den
uttalade mötesplatsen och den stundande misshandeln. Främlingarna söker dock upp pojkarna på restaurangen en stund senare, som får fly in och gömma sig
på lagret medan personalen motar ut främlingsgänget.

Släpas ut i Grimstaskogen
Situationen går dock snabbt från värre till värst. Främlingsgänget har bestämt sig för att Jimmy ska hosta fram pengarna och ger sig inte i första taget.
De unga svenska pojkarna får smugglas in och ut genom bakvägen i skolan bara för att ha så mycket som en chans att hänga med i undervisningen. Någon dag
senare är Jimmys kamrat Rickard på väg hem från skolan. När han kliver av tunnelbanan i Vällingby för att ta sig upp mot busshållplatsen möter han på nytt
Said Taher tillsammans med en kumpan. Said sliter med sig Rickard från stationen, väl avsides ansluter ytterligare vänner till främlingen och tillsammans
släpar de Rickard ner till Grimstaskogen, en knapp kilometer från Vällingby centrum. Gänget befaller Rickard att sätta sig ned och tvingar honom att ringa
dit Jimmy. Trots upprepade försök svarar inte Jimmy. Said Taher tappar fattningen lägger en kraftig spark i Rickards bakhuvud så blodvite uppstår. Omtöcknad,
chockad och livrädd försöker Rickard istället ringa Jimmys pappa. "Kan du komma ner hit med 500 kronor så vi kan gå på gatorna igen?", vädjar pojken till
sin väns pappa. Pappan hälsar att om de här killarna vill något så får de ringa själva och slänger på luren.

Said blir rasande och sparkar Rickard i huvudet igen. Rickard faller till marken och får motta flertalet sparkar och knytnävsslag mot huvudet innan Said
länsar pojkens fickor. I förhör berättar Rickard om traumat efter misshandeln, om den psykiska påfrestningen av att inte våga gå utanför dörren, om hur
han fick ge upp innebandyn eftersom Said bodde i närheten av träningslokalen. Till råga på allt utsattes Rickard för ytterligare ett mordhot, då Tony Lavenztakis
ringer upp honom och kräver att han ska dra tillbaka sin polisanmälan. Annars dör han.

Familjen attackeras i hemmet
Stärkta av dagens övergrepp mot Rickard i Grimstaskogen samlar främlingsgänget ihop sig för nästa drabbning. De har blivit sturska och fått blodvittring,
ikväll ska pengarna inkasseras från barnstjärnan. En samling om ett dussin ungdomar, mestadels främlingar med Said Taher, Tony Lavenztakis och Basti i
täten, tar sig från Hässelby till Spånga. Jimmy har Rickard över och ser på film i pojkrummet. Jimmys pappa ser på tv i vardagsrummet.

I ett första försök försöker främlingarna locka ut Jimmy. Två tjejer skickas fram att ringa på dörren för att få ut pojkarna på gatan. Bluffen genomskådas
och pojkarna stänger och låser alla dörrar, och gömmer sig i sovrummet. Tre minuter senare ringer dörrklockan igen och Jimmys pappa går och öppnar dörren.

Främlingspojken står med simmiga ögon och knutna nävar och vaggar framför pappan, märkbart påverkad av något. Bakom sig har han ett par tre hotfulla kompisar.
I förhör har pappan berättat hur han tolkat pojkens kroppsspråk som om han bara stod och övervägde huruvida han skulle hoppa på pappan eller inte. "Jimmy
ska ut. Vi ska snacka med honom!", krävde pojken och tog ett steg framåt som om han hade bestämt sig. Pappan avväpnar kvickt situationen genom att sätta
en hand i bröstet på främlingen och knuffa undan honom innan han slog igen dörren. För polisen har pappan berättat hur han tydligt kunde känna ett vapen,
en batong eller ett järnrör, innanför jackan på pojken. Någon minut efter tumultet i dörren smällde det i vardagsrummet och en gatsten flög in genom fönstret.
I samma stund ringer pappan polisen.

I och med attacken i hemmet blev situationens allvar uppenbart för Jimmys föräldrar. Jimmy får byta skola och flytta upp till sin morfar i Värmland där
han fick stanna hela våren för att gå i skola. I vittnesförhör har Jimmys mamma förklarat att det inte alls är ovanligt att invandrarkillarna pressar svenska
killar på pengar. Jimmy var varken den första eller den sista. Så ser livet i förorten ut. Jimmy fick pendla till föräldrahemmet på helgerna för att träffa
föräldrarna och kompisarna. Hoten fortsatte dock telefonledes från främlingarna, i ett SMS från Jimmy till Rickard en vecka efter stenattacken varnar Jimmy
sin kamrat. "Det var en blatte som ringde och hota mig. Han sa att han visste var jag bodde och var mina äckliga kompisar bor, och att han skulle döda
oss alla!" Till slut valde Jimmys familj att sälja sitt hus och flytta till ett annat område. Familjen fick nog av mångkulturen.

Familjen flyr - främlingarna bor kvar
Det blev slutligen rättegång av främlingarnas trakasserier av de svenska pojkarna. Den 3 juli föll domen och eritreanen Said Taher dömdes till ungdomsvård
och 100 timmars ungdomstjänst för en rad åtalspunkter, bland annat för olaga tvång, rån och försök till utpressning. Taher dömdes också att betala ut drygt
77 000 kronor i skadestånd till de tre pojkarna och den hotade musikläraren.

I många avseenden slutade fallet med barnstjärnans möte med mångkulturen lyckligt. I det här fallet slapp någon en kniv i halsen, lämnad att blöda ur i
ett dike. Barnstjärnan Jimmys fall är på intet sätt det värsta, eller ens bland de värsta utslagen av svenskfientlig gängmentalitet bland ungdomar det
är däremot ett alldeles ypperligt tydligt exempel på den lågintensiva etniska terrorism i förorterna, den härskande kolonialmentaliteten i de segregerade
områdena där svenska pojkar och flickor jagas som villebråd av multietniska gäng. Det är svenskfientligheten i sitt esse, de vardagsfallen som inte når
den etablerade medians svarta rubriker.

Jimmys familj hade möjligheten, och de ekonomiska resurserna, att fly helvetet. Hade de bott kvar i området hade historien antagligen förr eller senare
slutat betydligt blodigare. För många svenskar i miljonprogrammen finns dock inte den möjligheten. Man får acceptera sin lott och hålla käften. Traditionella
svenska arbetarklassområden förvandlas till experimentella häxkittlar av våld, kriminalitet och svenskfientlighet. Det är ungdomar som Jimmy och hans vänner
som får ta den värsta smällen.

Jimmy, Rickard och Johan heter egentligen något annat.

Artickeln är hämtad från Info14.com.

Jag blir så upprörd! Hur kan det få gå till på det här sättet?
Jag ska inte dra alla invandrare över en kant, absolut inte, jag har generellt sätt inget emot dem, men håller man på såhär, då ska de ut!
De ska vara glada att de över huvud taget har lyckats ta sig till Sverige. De borde vara glada för att de har hamnat i ett så bra land. Jag vet att det kanske inte är så lätt att komma hit och få jobb, etablera sig, skaffa bostad osv. men ändå.

Tacksamma verkar de ju absolut inte vara. Istället blir de kriminella och begår massa brott.

Jag tycker att då har de fått sin chans. De har kommit hit och fått chansen att leva ett bra liv. Kan man då inte ta vara på det har man inget här att göra. Självklart är det mycket som spelar in och det här är ju dessutom bara barn. De har hela livet framför sig och slösar bort allting såhär.

Jag har inget emot invandringen, men varför ta hit och behålla massa kriminella idioter som bara belastar samhället?
Istället för att utvisa folk som har varit här i 10 år, fått jobb, familj och bostad tycker jag med all rätt att man ska utvisa sådana här människor istället. De har inget här att göra. De har fått sin chans och inte tagit den.

Vad anser ni om det här? Åsikter, tack!


Kommentarer
Postat av: Nathalie

Japp, så nu har vi ett Xbox hemma :). Vi åt thai!

Jag pratade om boken "Nu vill jag sjunga dig milda sånger" Av Linda Olsson.

Åh jo, då har du nog inte sett tajtsen på rätt tjej ;). Jag gillar dem men okej, vi är alla olika.

2009-08-03 @ 17:17:28
URL: http://nathaliesmode.blogg.se/
Postat av: Nathalie

Japp det är väl så!

2009-08-03 @ 19:50:08
URL: http://nathaliesmode.blogg.se/
Postat av: L Y D I A

sv: aha haha, 17.. nejnej vi är några tjejor som ska dela ett hus, ^^

hur gammal är du då? :P

2009-08-03 @ 20:59:06
URL: http://lydiacarlson.blogg.se/
Postat av: L Y D I A

sv: ahupphupp, :P vet inte du vet kasst minne som sagt;)

jopp, de är väl lagom antar jag, två våningar och bla bla, kommer inte ihåg^^

2009-08-03 @ 22:14:53
URL: http://lydiacarlson.blogg.se/
Postat av: Nathalie

Jo det är ju de men trodde inte att det skulle vara någon skillnad i dem stora kedjorna, men det var det visst :)

2009-08-03 @ 22:46:26
URL: http://nathaliesmode.blogg.se/
Postat av: Jennifer o Anna

SVAR: Ja man måste ju, även fast det är svårt att dra sig från datan. Kattens mamma var en hittekatt som vi tog hand om. Hon fick ungar och sen sprang hon bort och kom aldrig tillbaka. Behöll en unge, Snövit! Vi tror att det är en bondkatt..<3

2009-08-03 @ 22:55:18
URL: http://knottotott.blogg.se/
Postat av: Nathalie

Vi kände att vi ville ha trådlöstbredband vilket vi inte har nu och det ligger en massa sladdar överallt nu. Och då tänkte vi att det kanske var lika bra att skaffa ett mobilt bredband. Självklart vet vi att man inte kan kan komma upp i samma hastighet men sen kan man också ta med sig datorn ifall det skulle behövas. Vi laddar ju inte ner något!



Dem tjänar ju självklart mindre i polen så det mesta är ju billigare där. Dock inte lika billigt som förr enligt mina polska vänner. Och dem hade sagt att det kanske inte skilde sig så mycket i dem stora vanliga butikerna. Men tydligen gjorde det de ändå. 800 kr kostade kavajen här hemma och jag betalade runt 600 kr! :)

2009-08-03 @ 23:14:47
URL: http://nathaliesmode.blogg.se/
Postat av: Linda - Livet är rosa!

sv; men du slipper iaf se finnarna ;D.



Yes, det ska bara vara lite ost på den dessutom. Haha, snart har jag infört en ny hambyrgare Mc PS ;D.

2009-08-03 @ 23:17:05
URL: http://peassyster.blogg.se/
Postat av: Nathalie

Nä precis, det vad det jag menade! Men det lönar sig fortfarande lite iaf.

Godnatt

2009-08-03 @ 23:48:46
URL: http://nathaliesmode.blogg.se/
Postat av: Linda - Livet är rosa!

sv; Men min mage klarar inte för mycket ost :o.

2009-08-04 @ 00:14:01
URL: http://peassyster.blogg.se/
Postat av: Jennifer o Anna

SVAR: Exakt samma sak här! Hon och hennes mamma har varit/är så snäla. Aldrig rivits eller bitits! Helt otroligt att katter kan vara så snälla! Kattungarna vr ungefär 14 veckor och vi hade redan sålt alla, förutom Snövit då. Det var ju tur det i alla fall..

Det var liksom bara en som blev av med sin mamma. Stackarn satt i fönstret i timmar och skrek efter mamma! =(

2009-08-04 @ 00:31:06
URL: http://knottotott.blogg.se/
Postat av: Nathalie

Ah, men jag brukar alltid gå upp vid åtta. Gillar att gå upp i tid :). Mmm, kan man ju göra men nu tog sambon tag i det, som tur är!

2009-08-04 @ 14:46:19
URL: http://nathaliesmode.blogg.se/
Postat av: L Y D I A

sv: haha jo kan ju försöka ^^



nja sådär, asså jag och typ fem tjejor till, nej inte direkt alla^^

2009-08-04 @ 15:42:34
URL: http://lydiacarlson.blogg.se/
Postat av: tess

Go du e... vänner kan man va fast man inte träffats anser jag. Många här på bloggen har man ju daglig kontakt med som är värd mycket. Man delar massa tankar och funderingar... jag gillar de..



Jag tror att många tänker att jag är gift... å är man gift umgås man inte med andra killar... eller om man har kille överhuvudtaget. Det ser andra som att jag är otrogen. Men HALLÅ jag skulle kunna hoppa i säng med mina tjejkompisar med i så fall va vet dom om de menar ja??? Nej det är som vanligt andras fördommar som ställer till de. Min man har inga problem med detta... SOm tur e.



Jag läser Ann Cleeves nyaste bok... de är två innan .... de är bra faktikst. Kriminalromaner dock. //Tess

2009-08-04 @ 16:51:54
URL: http://tess701.blogg.se/
Postat av: Linda - Livet är rosa!

sv; Nej, ost är inte gott :o.

2009-08-04 @ 17:19:14
URL: http://peassyster.blogg.se/
Postat av: tess

Sola du... här lyser solen med sin frånvaro....



//Tess

2009-08-04 @ 17:48:11
URL: http://tess701.blogg.se/
Postat av: Linda - Livet är rosa!

sv; negerbollssmet i alla lägen ;D.

2009-08-04 @ 18:07:54
URL: http://peassyster.blogg.se/
Postat av: oskar

jag håller med dig. om de beter sig på det sättet så har de fått sin chans.

2009-08-04 @ 19:08:07
URL: http://seigon.blogg.se/
Postat av: vispen

Jag håller med dig, jag tycker absolut att det är bra att invandrare får komma till Sverige. Men de som inte gör bra saker här kan ju åka tillbaka till det land där de bodde innan. Sverige skulle ju kunna byta ut alla som gör dåliga saker mot människor som har det svårt i andra länder och istället skulle göra bra saker om de fick chansen att flytta hit. Men i och för sig kan ju vi svenskar säkert minst göra lika dåliga saker som invandrare.

2009-08-04 @ 19:38:14
URL: http://Http://vispen91.blogg.se
Postat av: Nathalie

Jag får nästan ångest och mår dåligt om jag sover för länge. Huvudvärk och är jätteseg hela dagen!

2009-08-04 @ 20:08:23
URL: http://nathaliesmode.blogg.se/
Postat av: oskar

sv: jag får tänak på det nästa gång.



jag vet inte vad jag har lyckats med, men hoppas att det löser sig snart.

2009-08-04 @ 20:25:11
URL: http://seigon.blogg.se/
Postat av: tess

LOVAR de har ihjäl varann... de slåss rejält. Det är slag och parkas och nyps. De är hårda tag ska ja säga.



Ja vi har haft de mulet och klibbigt på nå vis hela dagen. Knepigt väder till tusen. Nu ska vi snart äta lite gott och se en film. //Tess

2009-08-04 @ 20:27:54
URL: http://tess701.blogg.se/
Postat av: oskar

ja det börjar bli lite bättre nu. ska fortsätta att försöka få rent det imorgon så får vi se.

2009-08-04 @ 21:59:47
URL: http://seigon.blogg.se/
Postat av: Nathalie

Tack :) Det blev aldrig någon hårfärg, fanns bara 1 förpkt kvar av den bruna som jag ville ha och jag behöver 2 el 3 så nästa gång kanske. /Nathalie

2009-08-04 @ 22:22:40
URL: http://nathalielowqvist.blogg.se/
Postat av: tess

Ja de blir lite väl hårda tag mellan mina grabbar....



Jag åt kina mat Oskar å Daniel intog varsin pizza...



Ingen åska inget regn... bara konstigt väder... nu ska ja läsa å SOVA //Tess

2009-08-04 @ 23:05:01
URL: http://tess701.blogg.se/
Postat av: L Y D I A

sv: haha ska jag skriva de med? ;)

de är skit många som fyller år 4 augusti och runt när jag fyller år också, jag borde veta typ runt 20 pers som fyller runt mig men glömt hälften xD



nej asså några vi känner som har de, :P

2009-08-04 @ 23:17:13
URL: http://lydiacarlson.blogg.se/
Postat av: tess

Men guud e de... då borde ja ju åka dit och träffa mitt ex och se hans min... MOHA HA HA HA HA:.... å titta på det lilla barnet...



Han är ju säkert där de vore som sagt kul å se minen tyvärr har ja inte ett rött öre annars hade jag tagit vägen förbi...



Å du hade nog bjudit mig på en SVAMP macka... //Tess

2009-08-04 @ 23:22:59
URL: http://tess701.blogg.se/
Postat av: Nathalie

haha okej! Vi verkar inte ha så värst mycket gemensamt du och jag :)

2009-08-04 @ 23:53:20
URL: http://nathaliesmode.blogg.se/
Postat av: Deniesé

sv: Åh vart bor du då?

haha i gbg skulle ja se Ola (men han är som en polare) hahah min vän boddei lkpg som va åkte med ^^



haha ja halva inlägget blev de, hade brådis så såg ja nått om simning (A) o eftersom ja är simmare fastnar man ju där :P hahah



Hoppas allt är bra med dig idag! :)

Kram

2009-08-05 @ 11:49:37
URL: http://liketolive.blogg.se/
Postat av: tess

Hade varit skitkul att åkt iväg men idag är det fint och vi grejjar hemma faktiskt... de är ett måste...



Men vi kan väl ses nå tag senare vore jättekul... //tess

2009-08-05 @ 12:12:49
URL: http://tess701.blogg.se/
Postat av: L Y D I A

sv: haha visst blev de fint, ;P haha

4 mars^^ sj?

2009-08-05 @ 12:19:14
URL: http://lydiacarlson.blogg.se/
Postat av: tess

Det är ett foto på mig där jag sitter i ett fönster på ett hotell. Jag sitter i en vit BH och vita stayups.... tittar ut genom fönstret. Detta är en bild som Daniel tog när vi gifte oss. Sedan har hon lagt in notrader under med några dödskallar samt texten TESS OERHÖRT OVANLIGA LIV. Bilden har hon tonat ut i nått skrynkligt papper.... skitsnyggt och sååå svårt att förklara. Desigen runt om går i grått och rosa.



Ja det kan lätt bli aningen för hett när de e marken.



Daniel ska precis måla koferten på husvagnen jag tar det mest lugnt och solar mig lite... //Tess

2009-08-05 @ 13:43:18
URL: http://tess701.blogg.se/
Postat av: tess

De gör vi... solar och.... läser... jag oxå tror ja ska ta med ljudboken ut. //Tess

2009-08-05 @ 13:56:37
URL: http://tess701.blogg.se/
Postat av: Nathalie

Haha, ah det skulle väl vara att läsa då. Och att ligga och gotta sig i solen?!

2009-08-05 @ 14:48:40
URL: http://nathaliesmode.blogg.se/
Postat av: Anonym

sv: haha ja de måste du ju, ;P jag kan ju försöka komma ihåg din men lycka till^^ haha du får påminna mig^^ vi kan fira mig när jag fyller år då bor jag ju typ vid dig, skitbra xD haha skoja ;)

nej men har din dag varit såhär långt då?:)

2009-08-05 @ 15:05:10
URL: http://lydiacarlson.blogg.se/
Postat av: LYDIA

sv: haha ja de måste du ju, ;P jag kan ju försöka komma ihåg din men lycka till^^ haha du får påminna mig^^ vi kan fira mig när jag fyller år då bor jag ju typ vid dig, skitbra xD haha skoja ;)

nej men har din dag varit såhär långt då?:)

2009-08-05 @ 15:05:36
URL: http://lydiacarlson.blogg.se/
Postat av: Deniesé

sv: Tyck så du ;) Ja är iaf inte ensam om det! :P



ja känner igen de, just ja jag kanske ska dit ja! hahah :P



Idag blir det träning & imorn utebio vad ja vet än så länge.. sj då?

KRAM

2009-08-05 @ 16:05:32
URL: http://liketolive.blogg.se/
Postat av: LYDIA

sv: låter kul ju^^ du få ha de så roligt då ju ikväll:)

haha ja vi fira mig först sen fira vi dig^^ ;) skit bra, haha

ha de bra!<3

2009-08-05 @ 17:51:22
URL: http://lydiacarlson.blogg.se/
Postat av: Tove

I varje land ska man respektera varandra.

I varje själ ska man känna kännslor.

I varje ö finns det någon sorts planta utan vatten.

Till viss del är allt detta sant.

Men skit samma...

Besök en blogg som inte handlar om så mycket som det jag redan har skrivit i den här kommentaren.



www.Evots.blogg.se

2009-08-05 @ 20:10:15
URL: http://evots.blogg.se/
Postat av: LYDIA

sv: haha jo de är klart, ^^ haha körv? säg inte att du utalar de så xD motala ligger inte så långt från dig heller va? om du prata som dom gö där kan vi ju ha sjukt kul elle aa jag iaf xD haha



säger vi så, ;) haha

2009-08-05 @ 23:34:08
URL: http://lydiacarlson.blogg.se/
Postat av: Deniesé

sv: Jag har det alltid bra! ;D hahah



Jo tanken va att ja skulle komma på marknaden, men ja tror fasen inte det blir nått tyvärr. hade varit mysigt .



Yesbox här i norrköping finns det utebio på sommaren, sjukt mysigt! Ikväll är det mamma mia! :)



Oh glassa i solen är aldrig fel! :)

KRAM

2009-08-06 @ 12:42:34
URL: http://liketolive.blogg.se/
Postat av: L Y D I A

sv: haha fast så farligt är de inte^^ och jag har skit lätt att byta dialekt xD haha de är så fult:P men aja du får väl se sen då om jag prata som du tro jag göör fast asså så brett extremt småländska är de inte xD



haha de gjorde jag fatta typ ingenting^^

2009-08-07 @ 18:38:13
URL: http://lydiacarlson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: