2 matcher närmre kvalserien

Tid: 13:49:08
Datum: 2010-02-27
Kategori: Leksand

Ännu en toppmatch, mot alla odds. Det hade man inte trott innan säsongen drog igång för drygt 5 månader sedan nu. Almtuna har överraskat, speciellt här på slutet.

Det började med att Lawson, som skulle stå, blev skraj för bomberna som smälde vid entren av spelarna.
De första minuterna var ganska händelsefattiga. OEL sköt ett skott tätt utanför Fredrik Pettersson Wentsells, i Almtunakassen, ena stolpe. Almtuna var sedan nära på att ta ledningen när pucken styrdes, men även det skottet gick tätt utanför. Almtuna fortsatte att pressa på bra, men så fick Leksand 2 bra chanser, men inget mål.
En Almtunautvisning väntade, men powerplayet fungerade inte alls och istället åkte en Leksing ut för hooking.

Spelet var ganska jämnt, men ju längre perioden gick, ju mer tog Almtuna över. Inget av lagen hade dock några vidare farliga lägen, mest styrningar och blockeringar och grejer.

2:a perioden började bättre. OEL sköt först ett skott som PW blockerade. Sedan smällde Rodin in 1-0 efter 49 sekunder!

Leksand fortsatte att trycka på och OEL passade Virta som tyvärr missade mål. Leksand öste på mer och mer, men PW i Almtunakassen var stabil.
En Almtunautvisning blev det i alla fall, men PP:t funkade inte nu heller. Inte till en början, men så smällde OEL in 2-0 efter pass av Virta och Rodin! Rakt upp i krysset, precis som Niklas Bäckström när han gjorde 2-0 mot Finland i måndags.

Almtuna försökte få in en redusering via köksvägen, men det gick inte. Istället fick Hempa ett bra läge i slottet, men han missade hela målet. Leksand fortsatte att bombardera PW i Almtunakassen med skott de närmsta minuterna, men han var tät.
I slutet av perioden åkte Virta på en utvisning och då var det reduserat. Typiskt nog. Efter alla fina lägen under perioden, men det var bara att bita ihop och komma igen i sista perioden.

3:e perioden började med några Leksandsskott, men så åkte Lassen ut för en kneeing och i powerplayet som följde därefter för Almtuna kviterade man efter en dålig retur av Lawson som gick rakt ut i banan där en Almtunaspelare bara hade att slå in den.
Efter målet var Leksand dock tillbaka nere hos PW och sköt och sköt. Till slut fick Jussi Pesonen in ledningspucken fram till 3-2 efter att Ollas, Hempa, Lassen etc. hade skjutit.

Efter målet blev det betydligt mer avslaget och det hände inte mycket. Almtuna fick 2 bra lägen, ett av dem missade spelaren pucken på och det andra lyckades Lawson hålla. Det kändes mest som perioden spelades av, även fast det var gott om tid kvar.
Inget mer hände i alla fall och matchen slutade 3-2 till Leksand. Ingen övertygande historia den här gången heller, men 3 poäng är alltid 3 poäng.

I de andra matcherna slog faktiskt Troja Mora med 4-3 och Växjö slog Malmö med hela 6-2. Då var nog Moras chanser till en direktplats borta. AIK vann med 0-4 borta mot Västerås, Örebro slog Sundsvall borta med 3-5 och Bofors slog Löven med 3-1.

I torsdags var det ny match, Örebro - Leksand.
Leksand inledde med några bra lägen, Prestberg kom fri, men fick inte ordning på pucken och Virta var nära på att hitta fram till en framrusande Johansson, men lyckades inte riktigt. Istället var det Örebro som gjorde 1-0 efter dryga minuten. Man var sedan nära 2-0 när Löwdahl fick öppet mål, men missade. Leksand försökte pressa på, men istället kom Örebro 2 mot 1 och det var 2-0. En riktig skitinledning rent ut sagt och Strumpan tog timeout.
Nordström var strax därefter nära på att styra in redduseringen, men Pisar klarade det och Örebro gick till atack. Skottet gick strax utanför och Virta var istället nära på att hitta Kollar. Örebro fick i alla fall en utvisning mot sig och då var det OEL som sköt, Pisar lämnade retur och Ollas var där och slog in den!

Efter målet var det lite böljande spel, lagen bytte chanser med varandra, men inga jättelägen. Inte förrän Lotvonen åkte ut dryga minuten från paus. Då kom Leksand 2 mot 1, men Nordas pass till Virta bröts. Hempa sköt sedan i ribban och så var perioden slut.

Örebro började ju 2:a perren i powerplay och man var nära på att göra 3-1, men Leksand hade lite tur och 2-1 stod sig. Leksand fick powerplay, men det var inget att skryta med. Det ända vättiga var att Lassen fick iväg ett skott som Pisar fick sträcka ut på.
Örebro klarade av det och fick direkt efter utvisningen själva spela powerplay. Där var man ruskigt nära på att göra 3-1, igen. Det var ett skott från blå. Jocke släppte retur och Conny Strömberg var nära på att slå in pucken ståendes på knä.
Leksand klarade dock boxplayet och Hägga fick iväg ett skott som Pisar fick vissa problem med. Pesonen slarvade sedan bort ett kanonläge när han skulle göra det lite för snyggt. Leksand fick sedan spela BP igen, men man klarade av det bra. Tyvärr fick JLGP åka ut 2+10 för checking to the head. Det blev alltså spel 5 mot 3 i några sekunder, men man klarade av både det och resten av boxplayet.

Spelet vägde fram och tillbaka, känns det igen?
Pesonen fick ytterligare ett jätteläge, men nu gick klubban av. En Örebroare åkte ut och innan perioden var slut kunde Daniel Hermansson kvitera för Leksand!
Det var dock nära att Örebro återtog ledningen, men man missade öppet mål.

Sista perioden inleddes med bra spel från båda håll med chanser åt båda håll, men inga mål. Leksand tryckte på bra och fick en straff med sig när Weinis kom fri och hakades. Hempa slog straffen, men missade dessvärre.
Efter straffen snurrade Virta upp flera Örebroare, men fick inte in pucken. Pisar släppte en retur, men flera gubbar slängde sig och det blev inte mål. Leksand fortsatte att snurra på, men pucken ville inte in. Örebro sköt strax över ribban, men så var det Leksand igen. Pesonen rundade kassen, serverade Norda som äntligen slog in 2-3!

Örebro fick ett hyfsat läge och därefter kom plötsligt en leksing fri, men Pisar lyckades rädda pucken på mållinjen. Mot slutet tog Örebro timeout och därefter var det nära flera gånger, men Jocke höll tätt. JLGP lyckades snacka till sig en 10:a till. Mycket mer hann inte hända där, Leksand vann med 2-3, men ännu en oövertygande seger.

I övriga matcher så tog Växjö ännu en 3:a närmre direktplatsen till kvalserien när man slog Björklöven borta med 2-3. Almtuna hakade på när man slog Borås med 3-0. Så pressen var hög på Malmö inför deras match mot Troja igår. Det började inte bra. Troja ledde med 3-0, men Malmö lyckades vända matchen och vinna med 4-3.
Borås chanser till playoff-spel är nu helt borta i och med att de förlorade och Bofors slog Oskarshamn med 0-3. Därmed paserade de faktiskt också Mora i tabellen. Mora som fick stryk hemma mot Sundsvall med 1-3. Så Sundsvall har inte gett upp chansen på att slippa kvalserien neråt.

Idag är det ytterligare en match. Då handlar det om Borås - Leksand. Borås, som Leksand hade vissa problem med i höstas, men det ska vara 3 poäng. Man ska dock aldrig säga aldrig...

I OS har vi fått ännu ett guld efter att herrarna och speciellt då Markus Hellner krossade alla de övriga på slutsträckan. Sverige vann före Norge och Tjeckien.
Det blev ingen medalj för de svenska damskidskyttarna. 5:a i sista framträdandet i stafetten blev det. Ett litet fall framåt jämnt mot övriga resultat under OS, men jämfört med säsongen i övrigt var det inget vidare.
Anna Holmlund övertygade rejält i skicrossens kval och var snabbast. Hon klarade kvartsfinalen utan några problem, men i semin var det stopp. Hon kom iväg dåligt och lyckades inte ta sig till final. Ingen medalj där alltså.

Den största floppen måste nog ändå tyvärr tillskrivas Tre kronor. Man vann sin grupp och gick direkt till kvartsfinal. En kvartsfinal där man antingen skulle ställas mot Norge eller Slovakien. Slovakien ledde den matchen med 3-1, men Norge gjorde en riktigt bra sistaperiod, samtidigt som Slovakien inte var bra, och gick upp till 3-3. Tyvärr lyckades Slovakien göra 4-3 och vann, men det var inte med mycket.
I övriga åttondelsfinaler körde Kanada över Tyskland med 8-2, Tjeckien slog, efter mycket om och men, Lettland, efter sudden, med 3-2. Man hade 2-0, men backade tillbaks för tidigt och letterna kunde gå upp till 2-2.
Även Schweiz hade det lite jobbigt med Vitryssland i sin åttondel, men lyckades till slut avgå med segern med 2-0.

Schweizarna gjorde återigen en bra match i kvartsfinalen, men det räckte inte riktigt ända fram mot USA, som vann med 2-0.

Kanada fortsatte i samma tempo som mot Tyskland och ledde med 3-0 innan Ryssland lyckades redusera. Kanada ryckte sedan igen och vann med hela 7-2!

Finland - Tjeckien var en jämn historia. 0-0 stod det tills det bara återstod några minuter. Då lyckades finnarna göra 1-0 och vann sedan med 2-0.

Så Sverige - Slovakien. Vad ska man säga? Sverige kom fel direkt kan man säga. 0-0 stod det efter 1:a perioden, men i den 2:a tog Slovakien ledningen med 1-0. Det var ett helt nytt Slovakien jämt mot det lag som spelade mot Norge dagen innan. 37 sekunder senare var det 2-0. En riktig kalldusch. Sverige kom dock tillbaka och reduserade genom Patrik Hörnkvist. 37 sekunder senare, igen, gjorde Z 2-2 efter att pucken studsade på en slovak.
Slovakien skulle dock ändå ta ledningen innan perioden var slut, efter en ruskigt onödig utvisning av svenskarna. Det var slovakernas 2:a mål i powerplay.
I sista perioden utökade Slovakien till 4-2 efter ännu en miss av svenskarna. Slovakerna levde på snabba kontringar och powerplay. 2 mål i PP och 2 kontringsmål. Sverige lyckades redusera, men närmre än så kom man inte och de regerande olympiska mästarna är utslagna.
Det är inget annat än en flopp. Ryssland är nog inte heller speciellt glada, men de blev i alla fall utslagna av Kanada, som jag tror kommer vinna hela turneringen. Sverige blev utslaget av Slovakien. Det är inte godkänt. Som Wikegård sa, Slovakien har spelare som knappt skulle passa i Rögle och vi har dussintals med NHL-proffs. Nej, det här är inget annat än ett rent fiasko, tyvärr.

I semifinalerna, som spelades igår/inatt körde USA över Finland och vann med 6-1. Man hade 6-0 efter 1:a perioden. Kanada

Lag Anette Norberg har återigen levererat när man spelade hem curlingguldet till Sverige inatt när man slog Kanada i finalen. Bra gjort! :)

Mitt tillfrisknande verkar ha stannat upp lite. Jag har inte blivit mycket bättre sedan senast. Hostan vill inte ge sig. Den går i vågor. Vissa stunder hostar jag ingenting och andra är det hur mycket som helst. Så det blev ingen träning för min del idag. Det blev det inte för någon annan heller, för de kom tydligen inte in i hallen av någon anledning. 2 veckor utan träning nu. Jag börjar få lite smått abstinens...

I torsdags skulle jag se på mina Tintin-filmer jag fick i julklapp. Det blev en besvikelse. De här filmerna som vi säger är "de vanliga filmerna" är tydligen nyinspelningar som gjordes i början av 90-talet. Det var inte de här som jag fick. Det var de gamla, de med Thomas Bolme som Tintin, precis som i ljudböckerna. Det känns fel.
Annars har det varit våfflor, kaffe, kortspelande, musik och lite plugg de senaste dagarna. Skolan närmar sig och det är 3 prov och en redovisning den här veckan som kommer. Redovisningen är på måndag och handlar om en bok vi ska ha läst som jag inte har läst. Vi får välja bok själva, men den ska handla om någons uppväxt så att den går att koppla till Erikssons utvecklingsteori. Jag måste alltså fundera ut någon bok som handlar om det, som jag har läst och som jag kommer ihåg någorlunda. Proven är i religion, historia och geografi.

Vi avslutar med 2 OS-klipp här. Först är det Lasse Grankvist som refererar Sveriges 1-0-mål mot Finland. Sedan har vi Wikegård som ska köpa puder till TV-sändningarna.






Kommentarer
Postat av: alexandra

Proven och redovisningarna kommer gå bra. Ta en sak i taget och försök tycka det är kul. :)



kram :)

2010-02-27 @ 14:35:20
URL: http://alexandrawittgren.blogspot.com
Postat av: alexandra

Skulle inte detta inläget handla om din resa? ;)

kram :D

2010-02-27 @ 14:36:31
URL: http://alexandrawittgren.blogspot.com
Postat av: Erica

Svar: Första veckan börjar med två intro-dagar där vi bl.a. ska på en Stockholm City Tour. Sen fredag - söndag är det Harvest Cry som gäller, det är ett stort out reach-event som Mission SOS har en gång om året. Ska bli jättekul! =)

Men hur gör du då? Är du inte inloggad, går in bland kommentarerna och sen klickar in dig på de som kommenterat tillbaka..? :p



Jobbigt med hosta. :/

2010-02-27 @ 14:55:46
URL: http://faithhopelove.blogg.se/
Postat av: kavehlhcbloggarn

vilka följer med Leksand till kvalserien tror du?

2010-02-28 @ 06:21:06
URL: http://kavehlhcbloggarn.blogg.se/
Postat av: NATALIE

svar: aha, men har du gått ut skolan nu eller hur många år är du? :)



vi har först ännu en praktikvecka på ett annat ställe, sedan lov och sen är jag tillbaka till skolan :) och ja det känns riktigt bra faktiskt :)

2010-02-28 @ 08:40:03
URL: http://naataali.blogg.se/
Postat av: Sara

Nuu har vi fått tillbaka vattnet igen ;D Vi var utan 2 dagar :S



Jaa jag hoppas att den där bruden åker fast snart!!! :O



Har du haft en bra helg?! :D

2010-02-28 @ 11:22:48
URL: http://saralindfors.blogg.se/
Postat av: tess

Tintin ja... han gillade ja när ja va liten. Såg filmerna några böcker har jag inte läst..



Hur går de?? Här e de jag som e sjuk nu... förkyld... täppt. URK... Fick sjukskriva mig idag men sedan är jag ledig i några dagar. SKÖNT. Barnen har sportlov.



Kram /Tess

2010-02-28 @ 14:17:01
URL: http://tess701.blogg.se/
Postat av: madde

HejHej igen:D



Jaa alla vill nog ha sommar nu efter den eviga snön. Men de säger att snön ska bara borta i april får hoppas det så att det äntligen bli sommar! haha



Jag har nästan läst alla Katarina von bredows böcker, alla hennes nya ungdomsböcker iaf. De som handlar om käääärlek och den kärlek man önskar sig:). Tyvärr heter inte den boken så som du menade, vet inte riktigt vad den heter. Men har läst den, den är nog den mindre braiga bok av hennes tycker jag. Jag gillar mest expert på att rodna och hur kär får man bli:) Två titlar som man lägger på minnet!:)



Kolasnören är en klassisk godis som man aldrig växer ifrån. Kan användas till mycket;)



Hoppas du har det bra!:) Kramar på dig!<3

2010-02-28 @ 16:10:57
URL: http://ohlssonmadde.blogg.se/
Postat av: anna

Uh, segt att ha så mycket plugg direkt!



Svar: Fjärde plats måste kännas så sjukt segt, snopet liksom! Men det är ju ändå bra när man tänker efter :)



Fyfan för hosta, det går ju inte över så snabbt..Men hoppas du mår bättre iaf.



Min helg har varit superbra, din då? :)

2010-02-28 @ 21:10:59
URL: http://aannnnaaaa.blogg.se/
Postat av: Anonym

Tack, finaste finaste Johan.

Dina ord värmer mer än något annat, och berör på djupet.

kram <3

2010-02-28 @ 21:46:30
URL: http://alexandrawittgren.blogspot.com
Postat av: Alex

Hoppas du och jag kan få tillbringa sommarkvällar ihop. Det skulle vara riktigt fint!



Kram :)

2010-02-28 @ 21:55:47
URL: http://alexandrawittgren.blogspot.com
Postat av: tess

Ja kom på att ja skulle kolla om de fanns stansar... till scrapbookingen på tradera. de fanns de men de blev dyrare med frakten än nya så jag hoppade de... för tillfället.



Jooo... filmen. Ny disney är de ju. Handlar om en farbror som tar sig ut på äventyr efter ett långt liv med sin fru... de hade längtat efter äventyr men de blev väl inte riktigt så... men så kommer dagen till slut. en härlig film med många skratt. August blev helt såld kan ja säga.



//Tess

2010-02-28 @ 22:16:23
URL: http://tess701.blogg.se/
Postat av: tess

Nej Präst är inget för mig men de sökte två här i stan... ka letar ju jobb hör hemma men hittar ju inget. Jag är ju inte alls troende å har alltså gått ur kyrkan. Slipper man skatten.



Ja e inte bra... stannade hemma. Jag snorar å nyser å känner mig allmänt tät i hela skallen. Nåja de ger sig väl hoppas ja. Ja hosta kan va envis å bli kvar ett bra tag.



//Tess

2010-02-28 @ 22:18:13
URL: http://tess701.blogg.se/
Postat av: tess

Ja de måste de nog ha varit... ja minns inte å har inte tänkt på de... hade något band vet ja när de va i Afrika... men de va nog han säger Daniel...



Ja de ger sig ska du se... bara stå ut.



Ha en bra kväll själv... ser du hockeyn?



//tess

2010-02-28 @ 22:25:35
URL: http://tess701.blogg.se/
Postat av: Jessie James

hehe os är verkligen inte min melodi.

tittar inte alls sport på tv :P

men men :)

man får faktiskt vända på dygnet om man själv vill ^^

jag önskar bara att jag fick sova :(

2010-03-01 @ 14:43:46
URL: http://jessiemodell.blogg.se/
Postat av: Anonym

Haha ja, jag älskar att se tillbaka på gamla minnen (program,filmer,låtar), det smittas därför ut på bloggen också! ;)



Jo verkligen=) Jaa jag minns pogs, och goggosar! Men särskilt då pogs, hjälp vad det var populärt, alla satt ute på skolgården och skulle spela mot varandra.

2010-03-01 @ 19:53:58
URL: http://matildasodergren.blogg.se/
Postat av: Emmeli

haha jasså, nja här hos mig har vi väll också haft ganska mycket snö, men inge snöstorm eller insnöade människor:D



2010-03-02 @ 15:25:52
URL: http://emmeliluu.blogg.se/
Postat av: Anonym

Oj så jobbigt med så mycket plugg på en och samma vecka !

Härliga klipp,)



sv. Jennifers samtal handlade om Jyri Marttinen... Behöver nog inte säga mer :(



(Trodde kommentaren hade blivit skickad i förrgår, men icket ;P)

2010-03-03 @ 18:48:34
URL: http://matildasodergren.blogg.se/
Postat av: anna

Svar: Hahah, vad har jag inte deadline i? har två prov i företag, grammatikprov i tyska, muntligt prov i svenska och sen inlämning i eng, geografi, redovisning i design och lite annat småplugg utöver det, pallar seriöst inte, får bara panik, haha!



Fasen vad skönt att ha mycket avklarat, då får du ju en lugn vecka nästa vecka! :))



Jag har märkt det, har ju väntat på att läsa om wien som du skulle skriva om :p



Ja, precis. Men det är ju väldigt många fler som kom efter en, så det kan man ju tänka på :) Eller så resonerar iaf jag, men jag är ju inte elitidrottare, för om de kanske hade att mål att komma på pallen så är det klart man blir besviken om man inte lyckas! Eller nått!..



Det är brunt men lite åt det röda hållet :)



Vet inte hur jag ska förklara, men typ massa remmar och så, sjukt snygga!

2010-03-04 @ 19:00:05
URL: http://aannnnaaaa.blogg.se/
Postat av: jennii

Sv. Ja, riktigt förbannad blir man..givetvis på en själv. Iaf i mitt fall, då jag tryckte bort hela sidan.

Så, hur har ditt sportlov varit? Som vanligt går allt för fort när man är ledig.

Kramar!!

2010-03-04 @ 21:30:02
URL: http://mrsjennii.troop.se/
Postat av: jennii

Sv. Ja, det låter jobbigt. Har inga problem med det här, men det känns ändå som om att tiden är för kort för att hinna sätta sig ner vid datorn. Men ja, allt handlar om prioritering förstås =)

2010-03-04 @ 21:32:47
URL: http://mrsjennii.troop.se/
Postat av: jennii

Det är surt att vara sjuk över lag , men när man väl är ledig känns det ännu värre!

Nej, nu ska jag lägga mig...ska upp tidigt imörrn!

2010-03-04 @ 22:23:42
URL: http://mrsjennii.troop.se/
Postat av: Anonym

sv: Tack fina du! Dina ord går rakt in i mitt hjärta.

Du är allt det där av mig också underbara du :)



Kramar :)

2010-03-04 @ 22:40:51
URL: http://alexandrawittgren.blogspot.com
Postat av: Jessie James

Såg tyvärr inte klart hela programmet då jag fick besök :)

Men det var kul det jag såg. Skulle dock inte vilja vara med i programmet själv :)

Nej jag ser bara sport live. Inget sport på tv för min del :)

2010-03-05 @ 01:29:00
URL: http://jessiemodell.blogg.se/
Postat av: tess

Begravd blir jag oavsett om ajg är med i kyrkan eller inte... och jag vill inte ha en kyrklig begravning eftersom jag inte är troende... det blir ju en borglig begravning om jag överhuvudtaget ska ha en begravning. Så det får mina barn ta när jag är borta efter mina önskemål... jag tycker om kyrkan som byggnad men mer är det inte. skulle jag vilja ha begravning i kyrkan och inte är medlem ja då kostar de... helt klart. Det gör ca 3000kr om året ca att gå ur. Så det blir lite pengar på två personer men som tur är så gör man som man vill.... det är det fina med de hela. Mina barn är med ännu eftersom de är döpta och det gjorde jag för att de ska ha valet...



Oskar valde dock inte att konfermera sig.



Jag tycker inte heller att de nyare disney är så bra men denna va faktiskt riktigt bra. Men de gamla Johan... LER stort... Lejonkungen å pochahontas samt Toy storey får man väl anse som de mer nya filmerna... de gmala är Bambi... Snövit samt Törnrosa och de... hi hi... Djungelboken Robin Hood. De riktigt tecknade fimerna som inte är datagjorda... Men jag gillar den delen som du nämner med...



Ja jag anser oxå att priset på hjälpmedlen är oväsentligt kan man få hjälp ska man få det med... inget att diskutera...Hon e väldigt udda och har inte stor kunskap alls.



Jo de är väl bättre stundtals... täppt så jag får ont i skallen men ja de e helt okej trots allt. Nu ska jag jobba i helgen så de e bara att bita ihopa...



Trevlig helg. //Tess

2010-03-05 @ 09:27:56
URL: http://tess701.blogg.se/
Postat av: Anonym

Jag bor hemma, men mitt rum sitter som int ihop med huset utan det är i samma "byggnad" (eller vad man ska kalla det) som garaget;)



Jaha, ja ibland har man inte alls mycket tid att ägna till bloggen, eller så har man inte heller lust till det, går ju som upp och ner det där :)



Nej det är han inte, men jag tror det blir Luleå (ligger ju bra till geografiskt för han) eftersom vår sportchef får för sig att han int vill att våran mest publik-älskade och publik-kära ska vara kvar....



Tack, detsamma !

2010-03-05 @ 09:42:39
URL: http://matildasodergren.blogg.se/
Postat av: Anonym

Int hejade du på djurgårn va!? ;) Det hoppas ja inte! Haha efter den här matchen har det då verkligen börjat blomma fram ett hat mot denna klubb.. (har inte haft något särskilt mot dom tidigare) ;P

2010-03-05 @ 09:44:47
URL: http://matildasodergren.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: