Lyxkryssning med Royal Caribien!

Tid: 16:13:02
Datum: 2010-07-07
Kategori: Allmänt

Vision of the seas för att vara mer exakt. Det var den jag och Jocke åkte med. Visserligen en av de minsta båtarna av Royal caribien-båtarna, men inte desto mindre för det. Det var viss skillnad mot Finlandsfärjorna om man säger så. :)

Jag åkte då upp till Jocke för en vecka sedan idag, förra onsdagen. Bussresan gick bra, jag lyssnade på musik och messade med en viss person.

Väl hemma hos Jocke hann vi inte göra så mycket innan vi skulle sova. Dagen efter skulle vi nämligen upp 8:30 för att börja fixa lite. Det var lite väl tidigt märkte vi senare, vi hade inte behövt så lång tid på oss.

11:30 skulle vi vara i hamnen för incheckning. På de där båtarna går det ju till så att man checkar in sin väska, som när man flyger ungefär, och så levereras den till hytten när man har lämnat hamnen.

Incheckningen gick bra och därefter anslöt vi våra kontokort till Seacardsen, som fungerade både som hyttnyckel, betalkort och legitimation ombord. Därefter fick vi vänta ett tag och tog då lite kaffe och kakor.

Väl ombord luktade det även där nybakade kakor. Vi fick inte tillträde till våran hytt direkt, för de var inte riktigt klara än, så vi strosade runt lite och kollade runt. Vilken båt säger jag bara! Det var heltäckningsmattor nästan överallt, talande hissar, stora lyxiga skinnfåtöljer både i barer och lite varstans, ett stort centrum där man såg genom alla våningar, ända uppifrån våning 9 ner till våning 4. Där var det även lite livemusik ibland och en fontän/vattenfall. Det bästa var ändå våning 9. Det var som ett annat land. Ett söderhavsställe. Ett utedäck med pooler, bubbelpool, solstolar, livemusik eller musik ur högtalare, utebar etc.

Där uppe, på våning 9, åt vi också bufélunch innan vi intog hytten. Den var inte dålig! Egen balkong, soffa, TV, telefon, kaffebryggare, garderober, en stor säng och badrum med badkar. Inget man är van vid direkt. Dessutom hade man roomservice mellan 06:00-00:00 och egen housekeeper som städade 3 gånger om dagen. Aurora hette hon.

Servisen ja. Vilken service! Det var nog det mest överväldigande av allt. Inget man är van vid direkt. Alla var jättetrevliga och eftersom att Jocke och jag sticker ut lite lärde de sig att känna igen oss ganska snabbt. Alla i personalen, som förövrigt kom från 52 olika länder, hälsade och frågade hur det var, hela tiden. Vissa, Aurora bl.a. hälsade t.o.m. med våra namn. "Hello, Joachim and Johan, how are you?" kunde det låta.

När vi åt hade vi också en egen servitör och en annan tjej som drog ut och sköt in stolen, lade servetten i knät och fyllde på våra drickor. Vi hade ju köpt dryckespaket innan för ca 150kr. Då fick man en speciell flaska, inget skit där inte, en rejäl sak, som man kunde gå och fylla på överallt där man kunde fylla på dricka. I alla barer och restauranger. Jag vet inte hur många liter Cola det blev under resan. För det var det som ingick, Cola, Sprite och vatten. Konstigt nog inte Fanta. Vi vet inte varför. I början smakade drickan lite kemikalier från flaskan, men allt eftersom försvann den smaken mer och mer.

1:a dagen hann vi inte göra så mycket. Vi lämnade hamnen 17:00 och 18:00 skulle vi äta. Det blev fläskfilémedaljonger, potatismos och Cola. Till efterrätt tog Jocke glass med chokladsås, som jag till slut aldrig fick chansen att smaka, och jag tog chokladkräm som var ruskigt god. Det var inte så mycket, men desto mer mättande. Allt ingick. Förrätt, varmrätt och efterrätt, varje dag.

De vi satt med i restaurangen, man hade ju ett speciellt bord, så vi satt med samma varje dag, var jätteimponerade av Jocke och mig. Speciellt en gubbe. Han frågade hur det fungerar med datorer och så när man inte ser, hur det går att resa och var allmänt imponerad av oss och att vi klarar så mycket trots att vi är synskadade. Jocke ser visserligen en del, men det är starkt gjort ändå. Sådant är alltid kul, när folk visar engagemang och tycker man är stark som klarar så mycket. Tyvärr är folk i allmänhet för fördomsfulla när det gäller sådant. Många tror att bara för att man t.ex. har en synskada är man dum i huvudet. Det är bara ren okunskap. Man vet inte bättre, även om man kan tycka att man kan tänka lite själv ibland. Allmänheten behöver mycket mer information om funktionshinder och funktionshindrade.

Nåväl, 2:a dagen tillbringade vi ute till havs. Det var i fredags. Vi tillbringade dagen med att äta frukost uppe i bufén på däck 9, äta lunch i restaurangen där vi åt middag, åt formell middag med kostym och grejer just i restaurangen, körde kort ute på våran balkong, gick runt på båten och tog in alla intryck, allt nytt och all vänlighet. Naturligtvis pratade vi en hel del också. Både jag och Jocke är nog ganska kvinliga av oss när det gäller samtal. Vi pratar mycket känslor och annat djupt. Annat också så klart, men det största samtalsämnet under resan var kärlek. Att vara ifrån den man älskar är varken lätt eller kul. Även om det bara var 4 dagar så blev det ändå påtagligt och både Jocke och jag tyckte att det var det ända som saknades, "våra respektive". Vi gjorde även upp en del planer gällande detta, bl.a. för nyår och nästa sommar. Det kommer bli riktigt riktigt bra om det går vägen. Först och främst är det nyår som vi ska fixa och det verkar positivt än så länge. En finare nyår går inte att få! :)

Dag 3 tillbringade vi i st.Petersburg. 4:30 svensk tid gick vi upp, 6:30 rysk tid, för våran 1:a utflykt började kl 8 lokal tid. Innan dess åt vi frukost som vi bestälde till hytten. Det var inte som på Finlandsfärjorna, där man bara får en vagn med frukost. Här fick vi bestämma själva vad vi ville ha. Det blev mackor, juice, kaffe och lite wienerbröd. :)

Man fick inte lämna båten själv i Ryssland, utan man samlades i en lokal med scen och stora vräkiga fåtöljer. Man gick i samlad grupp ut och gick genom passkontrollen och fick en stämpel. Pass, Seacard och visumpapper var man tvungen att ha med sig. Det var tydligen ganska mycket vakter och poliser och så som man hade föreställt sig, men ändå inte så farligt.

På bussen, som vi skulle åka med, fick man en mottagare och ett par jätteosköna hörlurar. Vi åkte förbi div. kyrkor och katedraler, torg och monument och åkte över floderna som rinner genom stan. Vi stannade på några ställen för att kunna ta mer och bättre kort. Hela utflykten var väl sådär för min del, det mest påtagliga var de höga trottoarkanterna. De var ännu högre än i Tallin och där är de ändå höga. De var säkert 3dm höga! Inget man cyklar upp för där inte. Cyklar var förövrigt väldigt ovanligt i staden. Jocke såg 2 motorcyklar under hela dagen, inget mer.

Tillbaka på båten åt vi lunch uppe i bufén, för att sedan bege oss ut på nästa utflykt, den här gången på en kanaltur. Liksom bussresan tycker jag inte jag fick ut så jättemycket av det, men det var skönt att sitta på båten i 2h och njuta av solen. En sol som de har i snitt 46 dagar om året, så vi hade rejält tur med vädret. Dessutom var det varmt. Det mest påtagliga under den här turen var de låga broarna. Jag vet inte exakt hur låga de var, men när man åkte under dem kändes de väldigt nära.

Efter kanalturen stannade vi i en lite affär där man fick smaka äkta rysk vodka och te gratis. Tyvärr var allt i affären svindyrt. Det var typ bara souvenirer, ryska dockor och ägg för det mesta. På väg tillbaka till båten fick man i alla fall en liten rysk docka i en nyckelring gratis.

På båten blev det middag igen, kyckling med bakad potatis, som de envisades med att ha till både i fredags, lördags och söndags. Det var inget vidare. För det 1:a är det inte så gott och för det 2:a är det omöjligt att äta det så att det ser bra ut. Så tallriken såg ju ut som den gjorde efteråt. Precis som under fredagen fick vi en specialefterrätt. "I have a special dessert for you" sa servitören varje dag. Jocke hade sagt att han var laktosintolerant, så på fredagen fick vi varma äpplen med kanel och lite annat, på lördagen fick vi en kaka med jordgubbsås och på söndagen fick vi likadan jordgubbssås, men med persikohalvor och blåbär. På lördagen hade jag dock gärna velat ha pannakottan som fanns då, för det är ju bland det godaste som finns, men det fick jag inte.

Senare på kvällen passade jag på att bada badkar. Man får passa på när tillfälle ges. Vårt badkar här hemma fungerar ju inte riktigt, men satan vad skönt det var att bada! Det finns nog inget så muskelavslappnande som att ta ett riktigt varmt bad. :)

På dag 4 hade vi återigen fått ställa om klockorna. +1h i fredags, +1h i lördags, -1h i söndags och ytterligare -1h i måndags.

Nu befann vi oss i Tallin. Eftersom att Jocke och jag redan har varit där några gånger bestämde vi oss för att inte gå av båten då. Istället tänkte vi passa på och bada i poolerna när mycket av folket var i land. 30 grader skulle det vara i poolen, men det kändes inte riktigt, eftersom att det var så varmt i luften också. Bubbelpoolen var däremot riktigt skön. Där satt vi en bra stund innan vi gick och åt lunch i bufén igen. Efter lunchen gick vi ändå av båten för att ta lite kort på densamma. Vi hann även med att köra kort vid ett äkta spelbord med grön matta och grejer, innan båten återigen lämnade land och styrde hemåt mot Sverige.

Jag tog det lite lugnt i hytten medan Jocke provade på och klättra klättervägg, som fanns längst bak på båten. Dagen innan hade man fått klättra med förbundna ögon om man ville.

Sista kvällen tillbringade vi med att köra ännu mer kort ute på balkongen, prata, handla det vi hade tänkt handla och filma lite till. Vi gjorde en rundvandring med videokameran på däck 9, 10, 11 och 6. På våning 10 fanns ett löpspår och ett gym och högst upp, på däck 11 låg en bar med vida vyer ut över både båten och havet. Där uppe var det även disco på kvällarna, men där var vi aldrig. Det är inget för oss. Dessutom var det bara 70-tals disco...

En lite kul grej var att när vi ställde ut våra väskor utanför hytten på kvällen, för att de skulle kunna hämta dem, sa en tjej åt oss att vänta och inte gå någon stans. Hon sprang iväg och kom tillbaka med lite presenter åt oss. Vi blev lite överraskade av det. Varsin musmatta med skeppet på och varsin kalkylator fick vi. Det var en tjej främst Jocke hade pratat med tidigare under resan om nästa års resor, hytter, priser osv. Att få gåvor av personalen är inget man är van vid direkt. :)
Dessutom hade Jocke och jag vunnit varsin plånbok i en musiktävling tidigare under dagen. Man skulle gissa låt och artist. 2 poäng/låt kunde man alltså få och det var 20 låtar. Vi fick 21 poäng och vann ganska överlägset före tanten som var med och spelade. Hon hade 8 rätt tror jag det var, men även hon fick ett pris. Så lite souvenirer fick man med sig i alla fall. Både jag och Jocke köpte varsin modell av fartyget, en rejäl modell som var ganska tung. Dessutom köpte Jocke en keps och en sådan där väskettikett man sätter på väskan när man ska resa, + den där lilla ryska dockan vi fick och flaskan vi fyllde på dricka i. Så trots allt fick vi med oss en del hem. :)

Så var vi återigen i Sverige under måndagsmorgonen och en oförglömlig resa tog sitt slut. Dock hade vi mycket saker och kolla upp när vi kom hem till Jocke. Först och främst var det Tallin och nyår som vi har för avsikt att boka så snart det går, men även STCC-finalen på Mantorp, som vi planerar att gå och se i oktober. Det var drygt 8 år sedan jag var på STCC senast. Det var då jag fortfarande såg, så vi får se hur det blir nu. Motorljuden lär man ju höra i alla fall :)

Bussresan hem från Jocke gick också bra, även om jag fick lite ont i nacken och benen. Senare på kvällen förgylldes densamma i och med att jag fick prata med världens finaste i telefon. Vi pratade i säkert 3-4h och la inte på förrän 3:20. Det är så det ska vara. Så fint, så underbart fint. <3

Vi avslutar här med 2 låtar, en gammal klassiker från 2007, Vinylworxx ft. Linsy Cartella - Stop loving you och Darren Styles & Manian - Outta my head. Listen and enjoy! :)

Postat av: josefine

Det är en YOSEMITE Black Fox 26" :)

Ja, jag tycker också att godis är bättre än chips, men enda som fanns hemma :)

Ja, kärlek kan både vara de värsta och de bästa sakerna. Jag hoppas att det kmr ordna sig snart...

Min favoritbok är BLÄCKHJÄRTA av CORNELIA FUNKE. Ganska tjock, men otroligt bra :D

2010-07-07 @ 16:36:02
URL: http://tthisisourlife.blogg.se/
Postat av: anna

Låter rikitigt lyxigt :) Det känns alltid bra med bra service, för om det är dålig service så förstör det ju hela grejen..

Svar: Ja ellerhur! Nu kan jag inte ens förstå hur jag kan vara så deppig på hösten, haha! Men nu tar man vara och njuter mer av livet :)

Okej, kan förstå det..

Jag åker med min familj så föräldrarna betalar, haha! Nej men seriöst, vi bilar ner så det förlorar man ett par dagar på och väl nere i Kroatien så har vi hyrt en lägenhet och det är ju billigare än om man bor på hotell..

Ja, precis jag håller med :)

Åh syslöjd är jag grym på. Det enda jag fick MVG i på högstadiet, haha! :)

2010-07-07 @ 18:56:32
URL: http://aannnnaaaa.blogg.se/
Postat av: S.

Chokladkräm låter gott. :)

2010-07-07 @ 19:34:34
URL: http://onepapercut.blogg.se/
Postat av: tess

Denna resa hade jag gärna varit med på. LYX verkligen. Vad gick den på om jag frå fråga. St Petersburg skulle jag faktiskt vilja se. Ska vara jättefint som sagt. Ni verkar ha fått uppleva mycket och mycket god mat och god service vänligt folk osv. HÄRLIGT.

Var bodde JOcke? Och om jag får vara nyfiken... hur känner ni varann? HUr länge har han varit synskadad? Fick ni liksom säga till innan resan när ni bokar så ni får hjälp osv??? Ja tänker på att hitta rätt å sådant? KUL att ni åker iväg såhär... jag är så feg att göra de så och ja nu kommer de... ni åker och ni ser inte... jag tycker ni e grymma... jag är feg som sjutton ja.

KUL att läsa om ert äventyr.

Ja vet ärligt inte va 701 kom från... ja skulle väl göra min mail... va ja än skrev så va de taget så jag skrev nog bara några siffror så mitt tess skulle gå igenom tror ja... ler.

Jag kan inga andresser utantill å går oftast via kommentarerna men annars lägger jag till dom som favoriter som sagt.

Nej Daniel kollade ju datorn men jaa de är som de är.... man kan ju köpa nå grej på Claes Olsson som man liksom sätter in hårddisken i å så för den över all info och sedan kopplar man den till en annan dator men vi får ju se om det är något med hårddisken de vet jag inte. Som tur e fanns allt jag har till august på Albins dator... de e tur för de ja du vet ansäkningar osv... kan va bra å ha igen.

Ja man ska leva så normalt som möjligt. Inte stänga in sig som vissa gör med sina funktionshindrade barn. August har fått mycket träning på saker som många inte alls klarar... sedan är han väl kanske lättare i sin Autism givetvis men ändå... jag tycker man ska anpassa givetvis... vi har massa hjälpmedel och vi använder så scheman för att tydliggöra... men man måste kunna umgås med andra.

Ja detta med hjärnan är stort....verkligen...

Dagen har varit bra... imorgon är vi båda lediga så vi ska kunna göra något med barnen är tanken så hoppas på fint väder.

Själv??? Har allt varit bra för dig??

//Tess

2010-07-07 @ 20:31:33
URL: http://tess701.blogg.se/
Postat av: Amanda Rieem - EN MASJÄVEL

helvete vad mycket du skriver, jag orkade tyvär inte läsa allt, men hoppas du hade de bra!! :D

Ja, jag har väl minst 500 läsare om dagen. nu när jag är lat... haha SOMMARLOV!

2010-07-07 @ 22:35:16
URL: http://mandyego.blogg.se/
Postat av: Jocke

Bra skrivit du:) men även vi män kan faktiskt visa och prata om känslor utan att vara särskillt kvinnliga av oss för det. Även om många tror att det bara är kvinnor som kan prata och visa känslor. Denna resa får vi göra om nästa år, fast då en 7 nätters som vi snacka om.

Tess du får gärna adda min msn om du vill den är [email protected]

2010-07-07 @ 23:08:09
Postat av: alltidcluben

Låter som en grymm resa!!

Blev lite avundsjuk.. haha

Å modigt som bara f.n!

2010-07-08 @ 03:08:01
URL: http://alltidcluben.blogg.se/
Postat av: Evelina

Vad roligt att åka på kryssning med sin kompis :) Ni verkar ha haft väldigt trevligt!

2010-07-08 @ 06:21:26
URL: http://evvvelina.blogg.se/
Postat av: NATALIE

det låter ju jättebra det där! om det där var en liten båt så oj hur stora är inte då den stora x)

svar: ja det var verkligen en bra början på resan som blev riktigt bra också :)

jag håller med, det finns ju en gräns på hur mycket man klarar av att sakna.

2010-07-08 @ 09:15:58
Postat av: josefine

sv på kommentar; Okej, låter som bra dagsrutiner. Själv är det bara att kliva upp 09.20, och det håller jag itne ens ; )

nej, dricker inte så värst mycket kaffe. Blir en latte då och då & när mamma har fixat :)

BLÄCKHJÄRTA handlar om maggie och hennes pappa, som älskar böcker! Pappan jobbar med att laga böcker som gått sönder, och en dag ska dom åka bort någonstans, och maggie ska få bo hos pappans gamla faster. En dag kommer det två män och maggies liv förändras. Svårt att förklara :)

2010-07-08 @ 13:33:40
URL: http://tthisisourlife.blogg.se/
Postat av: Anton

Låter ju jättekul :) Ska faktiskt själv åka med Vision i augusti så det ser inte ut som jag blir missnöjd :P

Har ni lagt upp bilderna/filmerna någonstans så att man kan se? Vore väldigt kul.

Tänkte också på kvinnan som gav presenter, var det housekeepern eller vem var det? För en musmatta på fartyget skulle inte sitta fel :)

2010-07-08 @ 16:10:09
Postat av: Johan

Jocke: Jomen absolut kan vi det! Det är bara bra om man gör det, men om man ser till den klassiska synen, som man då egentligen inte borde göra, så pratar kvinnor känslor och relationer och män bilar och jobb. Så enligt den bilden är det ju kvinnligt, men den bilden stämmer å andra sidan inte, så nej, man kanske inte kan säga så riktigt..

Ja, det får vi absolut göra om! Vi får se hur det blir och med vilka i så fall ;)

Anton: Missnöjd är nog det sista du blir! Det är verkligen något utöver det vanliga. Var går kryssningen då i augusti? :)

Nej, det har vi tyvärr inte gjort än, får se hur det blir med den saken. :)

Det var en annan tjej i personalen som gav oss presenter. En tjej vi hade pratat med tidigare under resan om kommande kryssningar osv. Väldigt snällt gjort av henne! :)

Haha, du kan få köpa min musmatta :P jag använder bara laptop, så har ingen större nytta av den. :) Nejmen jag tror de finns att köpa på båten. Vet dock inte priset för dem.

2010-07-08 @ 17:07:48
URL: http://schumacher4ever.blogg.se/
Postat av: NATALIE

svar: Ja blå lagunen var ett jättefint badstället! jag är glad att vi hann fara dit för det var faktiskt inget vi hade planerat utan vi kom på det lite sent och tänkte att vi kunde fara dit om vi hann :)

ja som sagt, det är nog bra att få längta efter någon :) och jag tror nog också att gränsen efter att längta efter någon ligger väldigt högt. Däremot om man är ensam som längtar och den andra inte gör det blir det inte riktigt samma sak.

2010-07-08 @ 19:33:06
Postat av: Anonym

Joo, surströmming är ju hur gott som helst, och så salt! =) Haha, alltså är surströmming lite norrländskt eller? Har nu fått fler än en kommentar om att den inte har vågat smaka... Surströmming som är så vanlig maträtt på sommaren!

Ah, int jag heller, eller ja tills nu ;P

Jag har faktiskt bara flygit en gång tidigare, till turkiet förra året, så jag kan ju inte skryta om att jag är så erfaren haha... Är lite nervös för hur det ska gå på flygplatsen, haha får fråga mig fram kring alltihopa.

Jaa, alltså jag undrar vad alla andra runtomkring riktigt tänkte, dom undrade säkert vad vi höll på med i rulltrappan xD

Okej, men det är ju iaf bra att du klarar dig helt okej, fast du verkar vara rätt ensam ibland =) Jag vet inte riktigt hur jag skulle klara det, men vi är ju alla olika! Jag hoppas ändå för dig att du får skapa ännu fler kontakter, kan ju nästan aldrig bli för många!=) Bäst är ju alltid om kompisen bor nära, det är en vinstlott det ;)

Till något annat, vad nu igen är det som väntar dig nu nästa år? Pratade ju lite om det, men mitt minne.. :o Har du ett "ledigt" år? Och förreseten, hur funkar det riktigt som blind? Tänkte, hur är det med alternativ till jobb då? =)

2010-07-08 @ 21:09:06
URL: http://matildasodergren.blogg.se/
Postat av: Alex

Ni verkar ha haft en riktigt fantastisk resa!

Du är det finaste som finns, du är världens finaste. Du förgyller mitt liv och hela du är kärlek. <3

2010-07-08 @ 21:40:45
URL: http://alexandrawittgren.blogspot.com
Postat av: anna

Svar: Ja lite, eller ja nu ligger det mesta utspritt på mitt golv, men ska lägga in det i resväskan lite senare, haha!

Okej! Jag har nog aldrig varit med om något sånt lyxigt, inte vad jag kan komma på iaf..

Ja iofs men jag vet inte riktigt hur mycket det kostar, men man åker ju bara på semester en gång om året ;)

Haha, jag hade faktiskt relativt bra betyg och ändå valde jag en skitskola där intagningspoängen ligger på typ 140 poäng..

2010-07-08 @ 22:05:27
URL: http://aannnnaaaa.blogg.se/
Postat av: Matilda

Touren har alltid gått i Frankrike och kommer alltid göra.

Biljetterna till OS och Paralympics är släppta!

2010-07-08 @ 22:13:43
URL: http://matildamodigh.com
Postat av: Erica

Svar: - Man ska ta sig igenom olika bergochdalbanor kort sagt. Välja fart och så, helst ska det gå snabbt men samtidigt får man försöka låta bli att krascha. :D

Lät som en kul resa! :)

2010-07-08 @ 23:44:31
Postat av: Evelina

Jag vill också åka på lyxkryssning :D

2010-07-09 @ 06:13:12
URL: http://evvvelina.blogg.se/
Postat av: NATALIE

svar: Ja stadsfesten har dragit igång här så jag lär spendera min helg där!:D

har du några planer för helgen? :)

2010-07-09 @ 14:40:30
Postat av: Erica

Svar: Absolut, det brukar vara grymt bra på Carolas konserter! :)

Mm, haha. Adam och Daniel, är det den som jag fick lyssna på en gång? Som du skickade på msn!?

2010-07-10 @ 19:26:10
Postat av: Erica

Svar: - Ja, precis. Och nu fick vi det. Bara inte lika länge som vi hade tänkt oss eftersom hennes dotter blev sjuk och hon var tvungen att åka hem till henne.

- Nja, är det så som du säger kan du nog skippa att skcika en till mig. ;p

2010-07-18 @ 21:09:44
Postat av: AO

Finns bilderna och/eller filmerna upplagda nånstans?

2011-05-24 @ 16:10:47
Postat av: Johan

AO: Nej, tyvärr gör de inte det, men vi ska på ännu en kryssning med Vision nu i sommar, sjunätters denna gången, så kanske kommer upp lite filmer e.d. efter den! Håll utkik!

Anton: Btw, undrar hur din kryssning blev där i augusti förra året? Blev du nöjd?

2011-05-27 @ 12:20:55
URL: http://schumacher4ever.blogg.se/
Postat av: Anton

Den blev mer än bra :-) Helt fantastiskt fartyg med superbra personal! Åkte faktiskt på en tur nu i år med henne också.