S T U D E N T E N!

Tid: 17:22:37
Datum: 2010-06-05
Kategori: Studenten 2010!

Då var det över.

Övernattningen i tisdags blev det inget med. Det var nästan inga som sov där. Dessutom skulle vi vara i Skogssjön och inte i Malexander. Det hade jag ingen aning om.
När vi kom till Skogssjön visade det sig att det var jättemycket folk där. Både fiskare och barnfamiljer. Så vi fick ingen grillplats. Inte förrän vi hade väntat i ca 1,5h.
Något vidare kul blev det dock inte, det hände inte så mycket. Jag drack bara 3 cider och 1 öl under hela kvällen och var hemma runt 10.

I onsdags var det återigen kanonväder, ännu varmare än i måndags, så då satt jag ute hela dagen igen. Riktigt skönt!
Även i torsdags satt jag ute en del och upplevde äkta nostalgi i form av På rymmen. Det var på den tiden då TV-programmen fortfarande var bra :)

Klä vagnen blev det dock inget av med för min del. Spike kunde inte, för hans syster fyllde år och han hade inte köpt något, + att hans pappa och en från hans job skulle fixa Spikes dator. Väldigt billiga ursäkter tycker jag, han hade knappast kommit undan med dem på något annat jobb, men jag kände ändå att jag inte hade fått ut så mycket av att klä vagnen. Vist, det hade varit kul att vara där, men jag hade nog ändå mest bara suttit där och lyssnat på alla andra.

Igår var det så äntligen dags. Den stora dagen var kommen.
Den började inte bra. Vi skulle ha haft champagnefrukosten efter fotograferingen 8:15, men nu var Josef, som vi skulle vara hos, tydligen tvungen att fixa inför kyrkan, där han skulle sjunga, då. Så frukosten var kl 7. Jag fattar inte hur folk kan ha vetat det, för jag hade ingen aning. Jag gick ju upp 6:50 för att fixa mig. 7:30 åkte jag och var framme 7:45. Då hade de redan varit där i 30-45 minuter.

En liten stund hann jag vara med i alla fall och därefter blev det fotografering.

Sedan blev det frukost, den 2:a för dagen, i kaffis. Juice och macka bjöds det på, och kaffe, men det sa inte Spike något om, så det fick jag vara utan.

Alla skrev i varandras mössor, men nästan ingen skrev i min. Jag tycker inte det är så noga, så det gjorde inte så mycket. Till slut skrev i alla fall Karin i min mössa. Då passade Bring och Louis på att skriva också. Jag fick skriva i Albins och Gustavs mössor, efter att ha varnat de för katastrofresultat. Gustavs blev ändå ganska snyggt, för han hade svenska flaggan i sin mössa, så jag kände brodyren, så det var lite lättare att skriva i hans mössa.

Lite dötid blev det därefter innan vi gick tillsammans genom stan ner till kyrkan. Vi tränade på våra sånger och sjöng hela vägen. Vi gick t.o.m. genom Kvarnen, ett köpcenter i Mjölby, och sjöng där inne.

Framme vid kyrkan fortsatte sången. Både A och B-klassen gick ihop och sjöng, med Sebbe som klackledare:
"Vad tycker vi om Teknikare?
Illa!
Hur illa?
Jävligt illa!
Vad tycker vi om Samhällare?
Bra!
Hur bra?
Jävligt bra!"

Kyrkans ceremoni var fin och jag satt och tänkte på en speciell person hela tiden.

Efter kyrkan var det kortege upp till skolan. Det var inte lika kul. Det kändes som att jag och Spike låg lite efter alla andra i klassen, som sjöng och donade. Då kändes det lite konstigt att sjunga 10-15m bakom alla andra...

Väl tillbaka i skolan var det lunch i matsalen för sista gången. Kall kyckling, potatis, melon, sallad och någon gräddfilsaktig sås. Efterrätt i form av någon pulverblandad sorbégrej blev det också, men det var faktiskt helt okej. Flera personer talade och stipendier delades ut. Micha fick ett kamratligt stipendium på 1000kr som han var väldigt stolt över hela dagen.

Mot slutet ville alla bara därifrån och till slut gick man ut ur matsalen och vidare bort till 311 för sista gången. Där fick vi våran individuella studieplan med betyg och allt. De riktiga betygen skickas hem senare. Sedan var det en gruppkram och så sa vi hejdå och lycka till till Ulla och Elisabet. Niklas kom in han med och grät nästan. Han har varit en av de bästa lärarna jag någonsin har haft, anpassat allt jättebra, tagit hänsyn till mig, sagt vad han har skrivit på tavlan, beskrivit bilder och anpassat prov. En kanonlärare helt enkelt.

Därefter gick vi ut ur klassrummet, ut ur 300-korridoren och förbi aulan för sista gången.

Klasserna började springa ut och när det blev våran tur gick vi ut, anförda av Josef, som hade fått tag i en stor virveltrumma. Vi gick upp på kullen och där tog vi i för allt vi kunde och sjöng:

"När SP3, när SP3,
När SP3 studenten tar,
då hörs det jubel ifrån folket,
när SP3 studenten tar!"

"SP3A, chalalalala,
SP3A, chalalalalala!"

"Vi har tagit studenten,
för vi har tagit studenten,
för vi har tagit studeenten,
fy fan vad vi är bra!"

Sedan vandrade vi in bland allt folk och försökte hitta min släkt. Det gjorde vi inte. Pappa kom fram till oss och visade oss vägen.
På mitt plakat var det en bild från när vi var på semester i Melbystrand någon gång när jag var liten. Jag sitter på stranden med en mössa som det står "Johan" på och ett par Hugo Boss-solbrillor på mig.

Jag fick massa blommor och gosdjur. Shep sa att mamma inte tyckte att man behövde det, men det är klart man ska ha. En elefant och en björn med studentmössor fick jag. :)
Vädret var kanon och det blev många kort där på gräsplanen, med mig och mormor, med mig och Spike, med mig och mamma osv. Många kameror skulle användas och mamma filmade dessutom det hela. Till slut begav vi oss ändå mot vagnen och åkte iväg. Där kom min tuta fram, likaså champagnen, som egentligen var moserande vin, som jag hade haft i innerfickan hela dagen. Den var varm, men god ändå.
Vi sjöng som aldrig förr och tutade och visslade. Josef hade med sig virveltrumman, så lite trumma fick vi också med.

Riktigt kul var det, men till slut var vi tillbaks på skolan. Då hämtade Emma och Alle mig och så åkte vi hem för att äta exotiskt bord. Det var kyckling, kalkon, rostbiff, potatissallad, Mimosasallad, jordgubbar, passionsfrukt, ananas, vindruvor och sådan där hårig frukt som jag aldrig vet vad den heter.

Gott var det och sedan öppnade jag mina presenter. Jag fick 6 tallrikar, några djupa tallrikar, efterrättsskålar och bestick av mamma och pappa. Den kartongen hittade jag dock i torsdags när jag skulle dammsuga, för mamma hade ställt den mitt framför dammsugaren.
Sedan fick jag en prydnadsgubbe i form av en student, en jättefin ljusstake med 3 ljus i och 3 grejer man kan sätta runt ljusen, i en platta där, en, även det, jättefin Orreforsskål, ni vet, en sådan där tung glasskål, pengar till rygg och nackmassage och 2 Lasse Åhberg-ölglas.

Fina saker alltihop och så var det dags för fika. Kaffe och 3 olika tårtor. En "vanlig tårta" som mormor hade gjort, en havreflarnstårta som mamma hade gjort och en daimtårta, även det som mamma hade gjort.
Riktigt gott, men tyvärr hade jag fått ont i huvudet under tiden jag satt på altanen, åt, öppnade presenter etc. Jag vet inte om jag hade råkat titta in i solen för mycket eller vad det var, men ont i huvudet hade jag. Det ledde till att jag fick ta 2 Panodil och 1 Ipren. Därmed var kvällens alkoholkonsumtion förstörd, för dricka alkohol efter att ha tagit tabletter eller annan medicin, det ska man aldrig göra.

Så det var bara att invänta verkan. Under tiden hann min externa hårddisk gå sönder. Emma tappade den i golvet från ca 0,5m höjd. Den drivs ju bara via USB och startar som den ska, men när den läser in funkar den inte. Det är som en CD-skiva som läser och läser utan att hitta något. Till slut hittar datorn en enhet, men själva hårddisken dyker inte upp. När man trycker på "Säker borttagning av maskinvara" finns den delvis där. Den ena enheten finns, själva hårddisken, men inte den del där allting ligger.

Min farbror hade en på sitt jobb som var duktig på sådant där. Han skulle ta med den dit på måndag. Kan han inte fixa den är saker från i vintras och framåt borta. Massa musik, lite filmer, böcker och kanske några kort. Musiken är ju värst i så fall...

9 öppnade Parken i Mjölby. Eftersom att jag hade köpt biljett var det lika bra att åka dit och huvudverken gick faktiskt över. Dock var det ingen vidare kul kväll. Det hände inte mycket och jag satt mest vid samma bord och lyssnade på musiken och pratade lite smått med de som kom och satte sig vid bordet.

Jag trodde inte jag skulle vara kvar till 1 när det stängde, men det var jag. Då var Spike rejält dragen. 5 öl på 30min hade han druckit innan han åkte och så några till där.

När vi skulle gå ut till taxin blev han lite sur. När jag kom blev jag avsläppt vid ena entr'en. Där var det dock grindar, så där kom man inte in. Man fick gå runt allt. Det var för att inga icke studenter skulle komma in. När vi skulle hem orkade Spike inte gå runt allt. Han tyckte att jag kunde ringa taxi och säga åt dem att komma till den sidan där vi var. Jag tyckte det var onödigt eftersom att det bara tog ca 2 minuter att gå till andra sidan. Jag tyckte han kunde ställa upp lite. Då blev han sur och menade på att han hade ställt upp i 2 veckor nu. Det är visserligen sant, allt vi har gjort på kvällar och så har inte innefattat hans jobb, men då kan man ju se det så att han har gjort det dels för att han själv har velat och dels för att vara en snäll vän. När jag sa det blev han tyst. Så fick jag en rejäl kram innan jag satte mig i taxin för att åka hem. Vi kommer nog höras av mer nu efteråt, men frågan är hur mycket? Jag och Chris, som jag hade i högstadiet, har träffats 3 gånger på över 4 år. Han har visserligen varit i Australien och pluggat, men nu i sommar kommer han hem, så då kanske vi kan träffas då. Det var över 3 år sedan senast...

Så nu är jag arbetslös och sitter ute på altanen. Strax ska vi åka till stugan tills imorgon, 1:a gången den här sommaren för min del.

Vi avslutar detta sista studentinlägg med den mest peppande studentlåten av dem alla, Niklas J - Studentsång 09, från förra året och låten som vi alla kommer minnas från den här studenten, Edward Maya & Vika Jigulina - Stereo love!




Kommentarer
Postat av: NATALIE

Grattis till studenten! det är just det där du skriver, sista gången vi äter i skolans matsal, sista gången vi är i det klassrummet, ja allt som är absolut sista gången som man har så mycket minnen av känns så konstigt att lämna. Just skolansmat och matsal kanske jag inte skulle sakna mest av allt men haha :P

2010-06-06 @ 09:07:13
URL: http://naataali.blogg.se/
Postat av: NATALIE

svar: aha, vart ligger eran stuga? :)



ja det där med att klä ut sig verkar vara ganska olika från skola till skola :) vattenkrig med vattenballonger är det också nu på slutet haha :P

2010-06-06 @ 09:08:36
URL: http://naataali.blogg.se/
Postat av: tess

Ja hemskt skönt att hon kom tillbaka... nu har hon fått vara lite i band och inne men ska få ge sig ut igen... vi kan ju inte hålla henne inne heller.



Ja insidan är det viktiga. Min syster berättade lite käckt idag att någon frågat vår andra syster om jag var gravid. MYCKET skoj... jag blir så lesdsen... mest på min syster som bara måste berätta när hon vet att jag lider av att ha gått upp 15 kilo pga mediciner samt att jag svullnar om magen av min IBS.... så jaaa man ska vara nöjd men man måste heller inte hacka högt om andras skavanker för de har vi alla mer eller mindre...



Hoppas ändå du har haft de bra nu när du tagit din student... GRATTIS... hoppas du fick betyg du är nöjd med och jag ska ta mig tid att läsa ditt inlägg imorgon... nu har vi haft kalas för Elin och August och jag har tränat och nu ska jag krypa ner i sängen å läsa min bok....



Helgen har varit bra och jag mår gott....



//Tess

2010-06-06 @ 21:32:00
URL: http://tess701.blogg.se/
Postat av: Evelina

Härligt :D Grattis till studenten!

2010-06-06 @ 23:30:33
URL: http://evvvelina.blogg.se/
Postat av: Anonym

Grattis till studeenten! :D



sv. Jaa jag förstår det, så härligt! ;) Men samtidigt tycker jag det skulle vara läskigt också att veta att man aldrig mer kommer gå på gymnasiet, obehaglig känsla! (fast det är ju jag, jag som aldrig vill bli äldre haha)



Jaha, aldrig kvartersfest? Lustigt! Vi brukar ha kanske 2ggr/år ungefär =)



Våra 3:or är utklädda, olika teman och många dunkar musik på hög volym till. Tex älgjägare som springer runt och hyrsar när dom ska jaga dom utklädda älgarna, hårdrockare eller zombies (den bästa utklädnaden och sminkningen helt klart, det ser så verkligt ut att dom rent skrämmer livet ur en när dom kommer så nära och skriker samtidigt som dom stirrar dött!) Sen så är det vattenkrig å annat också utanför skolan ;P



Nej det har inte kommit fram något mer kring Adam och David, bara att vänta på ett svar! :o

2010-06-07 @ 07:59:27
URL: http://matildasodergren.blogg.se/
Postat av: tess

Kiwi Johan... KIWI heter den håriga frukten... antar ja i alla fall.



Jag måste säga att jag blir lite bestört hur dina klasskompisar kan missa berätta att frukosten är flyttad... att du faktiskt på något sätt hela tiden får vara lite för dig själv.... att Spike inte ser till att du är MERA delaktig... ja ja tycker de är sååå dåligt.Jag förstår samtidigt att du är van och att du gör de bästa av de helt enkelt men ändå....



Jag hoppas ändå att det blir ett minnesvärt minne från studenten som som sagt bara är en gång i livet och jag grattulerar än en gång och hoppas du får fina betyg du kommer vara nöjd med.



Så nu har du framtiden framför dig och jag önskar all lycka.... hoppas du kommer igång med något du känner är meningsfullt.



Melbystrand och Marias camping semestrade vi på ALLA mina barndomssommrar med husvagnen... ler.



Idag har jag vaknat med mitt nackonda och jag är trött så jag ska lägga mig och läsa lite nu när barnen är iväg till skolan... sedan ska jag ta cykeln för att hämta August och få lite motion... hoppas du får en bra dag.



//Tess

2010-06-07 @ 08:29:20
URL: http://tess701.blogg.se/
Postat av: Anonym

Okej, jaa jag förstår.. Alltså jag undrar hur det kommer kännas ca 10 år efter då man tänker tillbaka på gymnasiet!



Okej haha 0)



Jomen samma här just den här veckan (sista veckan), många är inte där, skolan känns nästan övergiven när man väl ÄR där (vääldigt korta dagar nu för även oss) ;P



Ja vad ska man säga, himla synd där för brynäs, alla målvakter som sticker på samma år! Dom har haft himla bra målvakter måste man säga, så att dom blir erbjudna kontrakt utanför är ju inget man förvånas över... Nu blir det riktigt jobb för sportchefen och hitta några som kan ersätta deras gamla :)

2010-06-07 @ 16:20:38
URL: http://matildasodergren.blogg.se/
Postat av: tess

Hrm va menar du för frukt då??? Nej nu blev de still i skallen... får ja kolla fruktdisken.



Ja åtta år va ett tag sen jag minns inte den födelsedagen de gör jag inte....



Jo jag förstår att han gör ett bra jobb på sitt vis men ändå.... ja menar de kvittar ju vad han tycker och vad han gillar de e ju du som bestämmer... de är för dig han är där liksom. Ska se till att du får uppleva det alla andra gör. Va gammal är han?



Ja jag minns Melbystrand... kära du... vilken strand... ja jo de minns ja... de va somrar de... ler....



Ja dagen har varit sådär... fick sova mig igenom förmiddagen för jag sov dåligt och så fick jag ta piller för nacken.... har varit och tränat men efter träningen nu har min mage sagt ifrån... piller för värken har gärna den effekten. Men nöjd ändå... jag får försöka göra de bästa av de. Snart kommer barnens pappa och då ska de iväg till honom och fira AUgust. Själv ska jag kidnappa en arbetskompis som fyller 60 år... vi ska ut med henne och äta ikväll... Daniel ska blanda lite bakluckegrogg och ska få när vi kommer.



Imorgon ska ja jobba igen efter att ha varit ledig i nästan två veckor.



//Tess

2010-06-07 @ 16:28:24
URL: http://tess701.blogg.se/
Postat av: tess

Ja jag fattar ändå inte att du finner dig i detta... svåra saker men ack så viktiga. Men alltså har du ingen ledsagare nu då??? de bara måste du ju ha så du kommer ut.... se till å ansök om du inte redan gjort du har rätt enligt lagen LSS vet du....



Ska iväg nu... fira en arbetskompis min mage mår inte bra men jag ska kämpa...



Ska bara hoppa i några kläder... svårt för vi ska sitta ute och ja vid älven... mygg... blir de kallt? Ja du vet...



//tess

2010-06-07 @ 17:38:13
URL: http://tess701.blogg.se/
Postat av: Anonym

Aha okej, vad synd :S

Nej jag tror det kommer vara helt annars för mig. Under gymnasiet jag fått så mycket bättre kontakter tycker jag, och flera av dom man lärt känna nu under gymnasiet kommer man nog hålla bra kontakt med, hoppas jag då! :)



Jo verkligen, grovjobb är det för honom nu!



Du är inte ensam här, åh vad jag längtar till hösten... Inte klokt.

2010-06-07 @ 17:49:56
URL: http://matildasodergren.blogg.se/
Postat av: Evelina

Jag ångrade att folk skrev i min studentmössa ;p Haha. Det blev ju bara en massa klotter.

2010-06-07 @ 19:49:05
URL: http://evvvelina.blogg.se/
Postat av: Sara

Hehe du kanske har ett bra minne som inte glömmer nationaldagen.. ;D



Åhh men grattis till studenten då :D gud var roligt :D Ska du jobba nå i sommar?! :D



Jaa men se beck det tycker jag verkligen :D

Vad använder du för program för att kunna se filmer? :)



Ja eller hur... touch är bra ibland men det går ju helt klart snabbare att skriva med knappar. Touch är ju bra när man ska tycka på en ikon och inte måste bläddra!!! Men tangenter är ju det allra bästa :D



2010-06-07 @ 20:58:27
URL: http://saralindfors.blogg.se/
Postat av: jennii

Sv. Jo, anledningen till att jag aldrig gjort rabarberpaj är att jag inte är så värst förtjust i rabarber. Alldeles för surt för min smak =)j

2010-06-07 @ 22:02:59
URL: http://mrsjennii.troop.se/
Postat av: Elina

Grattis till studenten!! Vad var det för vagn ni åkte? Vi åkte flak :)

Verkar som att det var en bra student iaf, fint väder dessutom! Jag hade skrivit i din mössa...

2010-06-08 @ 08:15:51
URL: http://tankarisweetvalley.blogg.se/
Postat av: Anonym

jäkla vilket inlägg, men vill du ah fler besökare ? testa http://www.viraltrafik.se/?MalinLee har sj precis blivit med där :) får se om de funkar ^^

2010-06-08 @ 13:30:51
URL: http://ldts.blogg.se/
Postat av: tess

De måste ha löst detta inom tre månader annars kan du begära typ skadestånd från kommun... alltså man måste tjata och va på.... HELA tiden så ta å ring upp å kolla va som händer och säg att du är isolerad nu och behöver ut.... ta i så de knakar.



//tess

2010-06-08 @ 16:37:55
URL: http://tess701.blogg.se/
Postat av: NATALIE

svar: ja jag förstår att du kommer att sakna vissa stunder men klassen och så, det gör nog alla :) Trots att man många gånger tycker att det kan kännas jobbigt att fara till skolan så tror jag ändå att man kommer att sakna det! :)



västervik har jag hört talas om ;) det lät som ett fint ställe att ha stugan på!

2010-06-08 @ 20:04:21
URL: http://naataali.blogg.se/
Postat av: Anonym

Ja haha, ombytta roller var det då i hockeyn för oss och löven ;=)



Tack, det hoppas jag också! Vore väldigt tråkigt om man bara helt plötsligt tappade kontakten sådär. Mycket beror ju också på om alla ska flytta och isf vars, om det blir att studera vidare eller inte.. Hmm. Längtar inte till den perioden :S



Haha samma här. Hösten är annars ingen kul period alls, när det börjar mörkna och man känner sig så deppig! Men som tur är har man ju då hockeyn ;) Annars vet jag inte hur jag skulle överlevt den årstiden.

2010-06-08 @ 21:12:23
URL: http://matildasodergren.blogg.se/
Postat av: Evelina

Haha, ja, "På rymmen" var ju riktigt skoj ;p Nostalgi.

2010-06-08 @ 21:23:58
URL: http://evvvelina.blogg.se/
Postat av: SANDRA -EN BRA BLOGG

diggar den sista!

2010-06-09 @ 17:52:18
URL: http://saandraans.blogg.se/
Postat av: NATALIE

svar: jag tycker att det är supergott en varm sommardag :)



aha! :) har ni haft stugan länge?

2010-06-09 @ 18:15:35
URL: http://naataali.blogg.se/
Postat av: Erica

Hm.. får man verkligen komma med såna ursäkter som Spike gjorde? Låter ju helt sjukt, för som du säger så är det ju hans JOBB. :P

2010-06-09 @ 18:27:29
URL: http://faithhopelove.blogg.se/
Postat av: Anonym

Jo haha, lite efter kanske? Sen tar dom studenten då på fredag! (då vi också går ut på sommarlov) =)



Hmm.. Jag det var väll egentligen först under högstadiet, i 7:an, som jag blev riktig fantast :) Innan dess, under uppväxten, så har jag farit på hockey då och då med pappa, men då kan man inte säga att jag var någon riktig fantast, inte alls samma som nu! Själv då?



Okej, men vad tråkigt att det ska vara så :S



Aha, jag som alltid trott att det är mörkare söderut under hösten, efter sommaren? =) Stämmer inte det? Har hört från några som varit på semester söderut under novemberlovet att det är så mörkare. Men då är det istället snabbare på att bli ljust söderut mot våren, är mörkare här då. Kan det stämma? :)

2010-06-09 @ 18:34:57
URL: http://matildasodergren.blogg.se/
Postat av: tess

Ring tillbaka till den du ansökte hos och fråga om de inte MÅSTE ge dig ledsagare inom en viss tid, fråga dör vad lagen säger för de KAN va olika men oftast finns de ju tid de måste hålla sig inom.. brukar röcka att man frågar.



//tess

2010-06-09 @ 18:58:10
URL: http://tess701.blogg.se/
Postat av: SANDRA -EN BRA BLOGG

svar: jag går ut 1.an, det känns så jävla great lixom!

Stereo love blir defentetivt en sommarplåga! :)

2010-06-09 @ 20:27:52
URL: http://saandraans.blogg.se/
Postat av: SANDRA -EN BRA BLOGG

svar: asså jag lyssnar mest på r&b och hiphop pch sånt där, men även annan musik, hehe durà? =)

2010-06-11 @ 14:56:40
URL: http://saandraans.blogg.se/
Postat av: Sandra

Yeeey stereo love :)

2010-07-25 @ 11:13:35
URL: http://sandraevaldsson.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: