Självkänsla

Tid: 19:13:35
Datum: 2011-02-07
Kategori: Allmänt

Dags för den 4:e delen i serien om vår kommunikation, som handlar om vår självkänsla.

Vår självkänsla ska inte förväxlas med begrepp som t.ex. självbild, som del 2 och 3 handlar om.

Självkänslan är en del av självbilden och handlar om hur vi värderar och uppskattar oss själva, samt vad vi tycker om oss själva.

Har man hög självkänsla tycker vi högst sannolikt bra om oss själva. Detta handlar till stor del om värde, att sätta värde på sig själv. Detta värdesystem lär vi oss både genom kommunikation med andra och iakttagelser av andra när vi t.ex. är små. Vi lär oss vad andra människor tycker är önskvärt eller inte, tycker bra om eller inte osv.

Har man låg självkänsla tycker man istället mindre bra om sig själv, man sätter lågt värde på sig själv. Man identifierar sig själv med hjälp av de signaler man genom kommunikation och iakttagelser har registrerat att andra inte tycker är önskvärt eller bra.

Frågan man då ställer sig blir vad det är man gillar/ogillar? Detta yttrar sig ofta i kompetenstermer. Man uppfattar sig själv som bättre eller sämre inom motoriska, sociala och intellektuella färdigheter.

Självkänslan i sig beror också på hur man kan acceptera eller inte acceptera sina egenskaper. Personer som t.ex. har uppfostrats till att självkontroll är bra, men som själva blir väldigt emotionella vid känsliga ögonblick, kan förakta sig själva för det. Självbildens positiva/negativa sidor kommer således att spela in på hur vår självkänsla blir.

Ett annat element som spelar in på självkänslan är andras sympati. En sympati som övervägande sker ickeverbalt. Ser du t.ex. några vänner på en restaurang, går glatt fram och hälsar på dem, men får starka ickeverbala signaler på att din entre inte var önskad, kan du antingen känna dig inkompetent för att du inte uppfattade förhållandet mellan dina vänner, eller så tolkar du det som att du inte borde ha avbrutit dem.
Resultatet blir en svag självkänsla. Det varar kanske inte länge om du i övrigt har stark självbild, men du kan ändå känna så p.g.a. att andra har visat dig denna reaktion tidigare i livet. Denna tidigare reaktion från andra kan ha bidragit till ditt uppbyggande av olika självbilder hos dig själv.

Den enskilda individen använder sig av en inre skala av självkänsla. denna skala kan vara svår för en betraktare att mäta, eftersom den, likt självkänslan i sig, är en inre företeelse hos personen i fråga. en psykolog måste således skapa en mening och se om denna mening på något sätt svarar mot den undersöktes medvetande eller inte. Det är alltså svårt att mäta självkänslan, men man är däremot generellt överens om att det finns olika nivåer av densamma.

Stark eller svag självkänsla uttrycks dock lika mycket med hjälp av särskilda ordvändningar som genom formen av kommunikation. En person med en stark självkänsla talar ofta med en stark och fast röst, utan tvekan, man är säker på sin sak. En sådan persons ickeverbala kommunikation är öppen och självsäker och kan ge erkännande åt andra, utan att för den sakens skull vara nedlåtande. Man bryr sig om andra, visar empati och har tillräckligt god självuppfattning för att acceptera misslyckanden och ta kritik.

En person med svag självkänsla kommuniserar på rakt motsatt vis. Man visar upp en slapp kroppshållning, gör avvergande gester och har brist på liv. Talmönstret är ofta dröjande och fyllt av uttryck från den grupp man eftersträvar. Ord som "du vet" och "liksom" är mest tydligt när det gäller detta.

Självkänslan är, precis som självbilden, ingen fast företeelse, den varierar från generella till särskilda fall.
Ett "särskillt fall" kan exempelvis vara en person som allmänt sett tycks ha låg självkänsla, som är ganska tystlåten etc. men när det kommer till dennes specialämne, kanoter, då blommar självförtroendet och han/hon berättar livligt om kanoter, dess egenskaper och hur man ska handskas med dem. Kanske har ni stött på detta någon gång och höjt på ögonbrynen åt denna person, som annars brukar vara så tyst och tillbakadragen?

Delar:
1, Intrapersonell kommunikation
2, Självbild
3, Bygga upp, bevara och förändra självbilden


Kommentarer
Postat av: Jessica

haha aa okej :) jasså inte

2011-02-07 @ 19:24:38
URL: http://fnissefia.blogg.se/
Postat av: danten89

Vad skrev ni i sponsorbreven då?

Vad åt ni=)?



Oh skönt att basta :P



Nej såna kommentarer är bara för att dem vill ha så många som möjligt..

Vilket är sjukt, småtjejer som söker bekräftelse osv?

2011-02-07 @ 19:26:16
URL: http://animalcity.blogg.se/
Postat av: Sandra

Sen tror jag långt ifrån att det alltid är så att den som har låg självkänsla syns/hörs minst och den med hög syns/hörs mest. De som hörs mycket och pratar hela tiden är ofta (enligt min erfarenhet) de som söker mest bekräftelse. Man kan alltid fejka sig till det man vill att andra ska se, visa en annan bild till resten av världen.



Svar: Everysport är vad jag vet fanbaserad, elitserien har som krav att varje klubb har 2-3 onlineloggare som loggar för deras statistik till heh.nu som är handbollsförbundets sida. Det är den statistiken vi gjorde under VM. Det är ett jäkla meck det där och minsta lilla fel verkar dem slå till med böter för. Så man får hålla fokus som tusen.



Ja, jag var där och kul var det faktiskt. Jag var ju i gott sällskap under kvällen i alla fall och fick se vänner ta emot pris :)



Nej men tyvärr är det så ibland också, ibland finns det ingenting man kan göra och då får man bryta ihop och komma igen. MEN man ska aldrig ge upp förrän någonting är slut om ens då.

2011-02-07 @ 19:51:51
URL: http://lilleput.blogg.se/
Postat av: Jessica

Nja lite smått men inge större :) själv då Johan?

2011-02-07 @ 20:10:04
URL: http://fnissefia.blogg.se/
Postat av: tess

De är allt. Olika hudvårdsserier, film, matlagningsprodukter ja jag tror de är precis allt. Jag har precis börjat så jag vet inte än. Men de beror ju på vilka kampanjer som är igång och vad man har för intressen. Du får ju prova produkter som intresserar just dig och så ska man prova och sedan blir de ju att utverdera. Gå med vet ja... bara att testa....



Ja de är väl så ja känner att jag inte orkar återhämta mig. De är tufft. Men visst... de är ju som de är och jag begär heller inte att alla ska förstå. Så är ju hon ja pratat om, hon blir ju så himmla sne på alla som inte vet hur hon har de å begriper men man kan inte begära de heller. Hur ska man veta? Vi är olika och har olika i livet.



2011-02-07 @ 20:44:42
URL: http://tess701.blogg.se/
Postat av: Jessica

Åh vad trevligt! :D Kul att åka till Malmö oxå!

2011-02-07 @ 21:07:00
URL: http://fnissefia.blogg.se/
Postat av: Linnea :>

jag har stött på ett ex antal sånadär tystlåtna som har vissa ämnen dom blomstrar upp i :)



sv: ja verkligen!

2011-02-07 @ 21:14:52
URL: http://neafoshoo.blogg.se/
Postat av: danten89

Jaha, hoppas sponsorerna nappar då? ;)

Är det svårt?



Ja tänka sig 1/3 av Sveriges befolkning bänkar sig franför Melodifestivalen :)

Coolt va?



Men det låter det, får tacos i helgen jag! ;D

2011-02-07 @ 22:08:59
URL: http://animalcity.blogg.se/
Postat av: danten89

Jaha, hoppas sponsorerna nappar då? ;)

Är det svårt?



Ja tänka sig 1/3 av Sveriges befolkning bänkar sig franför Melodifestivalen :)

Coolt va?



Men det låter det, får tacos i helgen jag! ;D

2011-02-07 @ 22:09:13
URL: http://animalcity.blogg.se/
Postat av: tess

Ja jag tycker du med ska prova... ja tycker de ska bli spännade att få testa nya saker.



Ja de är svårt. Visst finns de männsikor som inte ens försöker men sedan finns de som försöker förstå eller tror sig ha de på samma sätt. Men givetvis är de svårt.



Ja försöker att ta igen mig och acceptera att saker inte blir som man tänkt sig. jag ska få börja med KBT nu på måndag och jag hoppas verkligen att detta ska vara något för mig. Jag vill så gärna kunna orka. Å imorgon är ju nästa oro... sonen ska akut till läkare för sin mage... de är jobbigt och jag hoppas vid min gud att de inte ska vara allvarligt för ja pallar inte att barnen ska ha mer nu.



2011-02-07 @ 22:28:43
URL: http://tess701.blogg.se/
Postat av: Jessica

Ja! Jag håller verkligen med :D Lycka till!

2011-02-08 @ 09:56:48
URL: http://fnissefia.blogg.se/
Postat av: Evelina

Intressant det där med skillnaden i kommunikation :)

2011-02-08 @ 12:30:05
URL: http://evvvelina.blogg.se/
Postat av: Sandra

Svar: Nej det är lite obehagligt det där men det är för jag få så himla hög feber också.



En person med hög självkänsla kan ju fortfarande ha ett dåligt självförtroende och därför inte vara lika engagerad i diskussionen. Det är ju två olika saker.



Det är en bra sida men den uppdateras i efterhand om de inte har fått tillgång till arenan. Ja, det är ju faktiskt det som ligger som underlag för spelarstatistiken och en spelare vill ju ha alla sina skott med även de som inte går in och en målvakt vill ha sin räddningsprocent plus att alla spelbolag är beroende av de rapporterna + tv och övrig media så det är ju rätt viktigt att det blir rätt.



Det vet man inte förrän man sagt orden och bestämt det, för man kan inte gissa. Tyvärr måste man ta tag i det och ha en riktig, ärlig och jättejobbig diskussion. "Ska vi fortsätta eller inte?", man måste liksom ställa sig frågan för att det går inte att leva i limbo förevigt, det är det jobbigaste av alt.

2011-02-08 @ 14:20:35
URL: http://lilleput.blogg.se/
Postat av: Emlan

Intressant läsning! :)



det tar väl sin lilla tid att komma in i den sortens relation med. Det känns ju ovant i början om man har varit tillsammans och sen ska vara vänner. Det är tufft. Men hoppas allt ordnar sig för er!



Kram

2011-02-08 @ 19:28:16
URL: http://emlanherself.blogg.se/
Postat av: Linnea :>

sv: jo jag kan nog också se mig själv lite i det. fast det är bara när jag är med folk jag knappt känner. annars pratar jag nonstop hela tiden, haha :)

2011-02-08 @ 20:48:44
URL: http://neafoshoo.blogg.se/
Postat av: danten89

Vad har du på dina tacos då=)?



Ja kom sommar, kom..

eller först våren då.

Vill känna värme från solen.

När man inte får den från annat håll :)



Jo det är inte många som vill agera sponsorer längre.. det är väl för dyrt för företagen också?

2011-02-08 @ 22:23:31
URL: http://animalcity.blogg.se/
Postat av: Matilda

ÅHNEJ! Intervaller är underbara. Finns inget hemskt i dem alls. Även om de för stunden gör ont och känns i varje liten muskel så är de kärlek rakt igenom. Så givande och energifyllda. Ja, jag älskar dem. Nästan dyrkar dem.

2011-02-08 @ 22:48:55
URL: http://matildamodigh.com
Postat av: danten89

Jamen som du säger.

Att ni försöker är storstilat.

Kan ju vara någon som nappar :)



Jag kör med köttfärs, gräddfil, riven tacosost, tacosås, grönsallad och rödlök :P



Jo jag har drömt samma dröm ibland och deja vu drömmar.

Drömt små saker som senare slagit in.

Dudå? :P

2011-02-08 @ 23:53:22
URL: http://animalcity.blogg.se/
Postat av: anna

Kul att läsa! Jag tycker ju somsagt det med självkänsla är riktigt intressant!



Svar: Det lät som ett fint minne :) och jag tror visst hon tog det på allvar!



Ja, det blir säkert bra, ibland hjälper en paus att hitta tillbaka till varandra :)



Ja, jag tror många blir mer glada för något personligt, för det visar ju att man verkligen bryr sig om den personen och inte köper något bara för att man "ska" göra det! :)



Ja, det blir lätt så att låtar ger minnen, speciellt jag som är sjukligt besatt av musik har massa minnen till en del låtar!

Har du lyssnat på de andra låtarna än? :)



Ja, det förstår jag! Men sen tycker jag ju att språk är kul och intressant och jag kan ju egentligen inte påstå att jag tycker det är jobbigt att plugga egentligen, om det är någorlunda intressant! :)



okej, ska bli kul att läsa alla delar :)

2011-02-10 @ 13:49:24
URL: http://aannnnaaaa.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: