Björnstad

Tid: 20:54:32
Datum: 2017-02-12
Kategori: Allmänt

Gillar ni att läsa?
Om ni gör det så kommer här ett boktips, gör ni inte det så tycker jag att ni ska läsa boken ändå.

Björnstad av Fredrik Backman, ni vet, han som skrev En man som heter Ove, som förövrigt också är väldigt bra.

Björnstad handlar om en liten stad någonstans i norra Sverige, där hockey är allt. Staden är näst intill synonymt med hockeylaget och hockeyn. Klubben, Björnstad hockey, är kort sagt det som svetsar samman alla invånare i den lilla staden, det är den som utgör fundamentet i invånarnas tillvaro. Man skulle kunna säga att hockeyn sitter i väggarna runtom i staden.

kevin är lagets stora stjärna. Sedan han var fem har han varit just det, den stora stjärnan. Han gjorde alla tolv mål i någon match för länge sedan, när Björnstad vann med 12-0, men han missade öppet mål i slutet av matchen och det gjorde honom förkrossad. samma natt hade han släpat ut ett mål på isen nere på sjön, stod och matade skott på skott, ur exakt den vinkel som han hade missat det öppna målet ifrån, bara för att bli bäst.

Sedan dess har han nött och nött, matat skott på skott och är fortfarande, tolv år senare, lagets stora stjärna, samtidigt som hans pappa har oerhörda tillgångar, går in med enorma sponsorpengar i laget, är en stor faktor i att laget ens existerar. Både pappan och mamman jobbar massor, saknar empati och känslor och har en väldigt strikt relation till sin son. Det handlar inte om IFALL han jorde mål, utan HUR MÅNGA mål han gjorde. Familjen bor givetvis i Björnstads finaste kvarter och kontrasten mot Amad är enorm. Han bor med sin mamma i "Sänkan", som är stadens lågklassområde. Hans mamma jobbar som städerska i ishallen och att se sin son träna ensam där nere på isen varje morgon, åka i full fart, vända efter vända, bara låter benen gå, för att bli bäst, det är det bästa och finaste hon vet.

Två vinnarskallar, en individ framburen av pengar och resultat, en annan av kärlek och tro.

Boken målar upp en enormt verklighetstrogen bild av en hockeytokig stad, av drivet och glöden hos ungdomar som gör allt för att bli bäst, men boken är långt ifrån bara hockey. Den väver in samhällsstrukturer, klasstillhörighet, hierarkier, makt och kön i en berättelse där ett fruktansvärt brott begås, där en flickas ord står mot en pojkes, där hierarki, kön och status får en hel stad, bortsätt från nåra enstaka guldkorn, att ställa sig på den ena partens sida. Den beskriver hur ett helt lag ställer upp för sin kapten, står enade tillsammans, just därför att de är ett lag där alla drar åt samma håll. Tills några få bitar faller ur den outtalade men ändå givna ramen. Tills pusslet spricker sönder, allt vänds uppochner och där rättvisa till slut skipas.

Det är en enormt gripande bok som är väldigt svår att lägga ifrån sig, särskilt för mig som är hockeytokig. Jag känner igen väldigt mycket av det som beskrivs i boken relaterat till hockey, men boken är som sagt långt ifrån bara hockey och jag tycker definitivt att ni ska läsa den om ni inte redan har gjort det, oavsett om ni har ett intresse för hockey eller inte, för den är riktigt bra, en av de bästa böcker jag har läst på bra länge och då ska ni veta att jag läser ganska mycket böcker. Tänkvärd, träffsäker och helt enkelt ruggigt bra.

Kommentarer
Postat av: Emelie Andersson

sv: ja det kan vara väldigt skönt faktiskt :) bara njuta och få vara på helgen :)

2017-02-13 @ 12:43:17
URL: http://emeliiiiieandersson.blogg.se/
Postat av: Dan Thor

Jag köpte comhem på black friday förra året :)
Eftersom jag visste att jag skulle flytta redan då ;)
250 mbit, gratis router och 1000 kronor i presentkort :P 249 kronor i månaden i 24 månader.

Tyckte Lisa Ajax och Benjamin skulle till final och att Mariette kunde ta sin final via andra chansen :P Nu får det bli Lisa som gör det :P

Var lyssnar jag till den? :)

Ska du låta bloggen ligga uppe? eller ta bort den helt? :)

2017-02-13 @ 19:59:40
URL: http://animalcity.blogg.se/
Postat av: Frida

Jag läser inte särskilt ofta längre, jag tycker inte riktigt att jag har tid med det. :)

Ibland så lyssnar jag på olika saker på Spotify som jag aldrig har hört förut och ibland kommer det upp mer ofta, jag kände igen den låten, men vet inte om jag har hört den på Spotify lr någon annanstans.

Jag bakade cupcakes till ett barnkalas. Blåbärs fronting och vaniljmuffins :)

2017-02-14 @ 08:03:45
URL: http://rockabillygirl.se
Postat av: Ellen Gräntz

Roligt med ett boktips! Jag har inte läst något av Fredrik Backman faktiskt, men har sett filmatiseringen av En man som heter Ove.

2017-02-14 @ 12:48:51
URL: http://ellengrantz.blogg.se/
Postat av: Erika

Alltid roligt att läsa boktips :)

sv. Ja fältdagen gick fint :) och tack så mycket, hade redovisningen idag och hoppas den blir avklarad också.

2017-02-14 @ 15:24:19
URL: http://icanpikan.blogg.se
Postat av: Sandra

Bra boktips :)
Sv: tack! Hade det bra på resan, ska skriva ett inlägg om resan lite senare i veckan :) nu ska jag passa på att fira alla hjärtans dag med sambon :)

2017-02-14 @ 16:37:17
URL: http://sandroou.blogg.se
Postat av: Carolina Thoor

Härligt med ett boktips! Dock tror jag inte att boken är något för min smak, men absolut ett bra tips! :D

Sv; härligt att den efterrätten har klättrat i rang för dig. Hoppas att den även gör det för min del! Själv är jag inte heller ett stort fan utav den efterrätten, men jag gjorde den för min pojkväns skull! :)

Ja, det hoppas jag också. Det skulle vara så himla underbart om man fick precis som man önskat och att man lagt alldeles för många pass så att dem blir tvunga att ta bort fler tal av passen hihi :D

2017-02-14 @ 18:12:56
URL: http://knaset.blogg.se/
Postat av: Carro

jag älskar att läsa! :)

2017-02-14 @ 19:23:12
URL: http://carro93.se/
Postat av: Madde / ★ Livet som mamma, lärare och doula i Dalarna ★

Borde kanske läsa denna, just nu läser jag "Varför gråter inte Emma". Verkligen berörande bok :(.

2017-02-14 @ 21:56:39
URL: http://www.saramadeleine.se
Postat av: Linda

Härligt med tips, jag läser sällan annat än kurslitteratur dock :-)

2017-02-15 @ 07:58:13
URL: http://lindaviktoria.se
Postat av: Ellen Gräntz

sv: Jag gillade filmatiseringen faktiskt! Den är välgjord och Rolf Lassgård är ju väldigt duktig. :)

2017-02-17 @ 15:49:31
URL: http://ellengrantz.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: