Första intrycket är viktigt!

Tid: 11:58:35
Datum: 2011-04-29
Kategori: Allmänt

7:e delen i min serie om vår kommunikation.

Här kommer vi så smått in på perception och vårt första intryck av någon. Vi ser  att oavsett hur mycket man försöker att inte göra det så bedömmer man ändå människor efter hur de ser ut vid vårt första möte. Kroppsform, ansiktsdrag, kläder och andra utsmyckningar. Det är alla faktorer som spelar in på vår bedömning. Detta går mycket snabbt och sker undermedvetet, innan vi hinner reagera på det. Beroende på hur vi tolkar och bedömmer den andre så kan det t.o.m. påverka tolkningen av vad denne först säger.

Bilden av varandra kan naturligtvis förändras senare, men vi bedrar oss själva om vi tror att vi kan skjuta upp vår bedömning av den andre tills dess. Allt detta enligt Peter Mars redigerade version av Eye to eye, how people interact. Han menar alltså att vi ofrånkomligen bedömmer och bedöms utifrån vårt eget och andras utseende, vilket leder till slutsatser om personen i fråga, vilka egentligen inte har någon ordentlig grund. Vi stereotypiserar.

Detta första intryck kan senare dröja sig kvar och påverka vår attityd till den andre, exempelvis vänskaplig eller fientlig. Tyvärr är just denna del av vår kommunikation lätt att missbruka. Är man medveten om detta första intryck kan man omedvetet göra sig till för att ge ett så positivt och bra intryck som möjligt hos andra, för det är klart man vill. Dock är det troligen större risk att du vid ett senare tillfälle blir negativt värderad om du inte är dig själv redan från början. Man bör alltså vara sig själv. Det första intrycket av vårt utseende är bara ett skal och går, som sagts tidigare, att ändra på senare, även om ett negativt första intryck troligen gör det svårare. Ett negativt äkta första intryck är dock bättre än ett positivt falskt första intryck.

Ett annat element vi bedömmer är känslor, något som är väldigt lätt att göra misstag på. En person född med mungipor som pekar aningen neråt kan t.ex. bedömmas som "en bedrövlig och sur djävel". Ofta definierar vi känslor hos andra som vi definierar dem hos oss själva, alltså att vi upplever det som att vi ger ifrån oss vissa ickeverbala signaler när vi t.ex. är ledsna. När andra ger ifrån sig samma signaler tolkar vi det som att de också är ledsna, vilket inte alls behöver vara sant. Detta kan få väldiga kommunikativa problem om du t.ex. tror att du ger ifrån dig en signal för ledsamhet. Den du interagerar med uppfattar det dock inte på det sätt du vill att denne ska uppfatta det, eller h*n kanske rentav inte uppfattar det alls. Du kan då bli irriterad för att din vän inte märker något och så blir stämningen mellan er tryckt och konstig, utan att någon av er egentligen förstår varför.

Slutligen kan vi nämna detta med behov.
Som tidigare nämnts ligger det alltid ett behov och en vilja att tillfredställa dem bakom en människas beteende. Enligt Schults (1958) finns det 3 typer av behov människan använder sig av för att relatera till och bli erkänd av andra. Dessa 3 behov är:
Inklution, man vill ingå relationer, man är intresserad av andra
Kontrollera, att kontrollera sig själv och fatta beslut, vilket kan leda till dominans i ett förhållande. Det gäller även att erkänna den andres behov av kontroll. Sker ingen perception kan detta inte göras och det blir omöjligt att skapa en balans och inleda ett förhållande.
Tillgivenhet, båda parter har ett behov av att älska och bli älskade, varesig det gäller vänner eller kärlek. Detta måste yttras genom ord, kroppskontakt eller ögonsignaler, annars får motparten aldrig veta det.

Kort sagt kan man alltså säga att perceptionen är som bryggan mellan 2 personer.

Delar:
1, Intrapersonell kommunikation
2, Självbild
3, Bygga upp, bevara och förändra självbilden
4, Självkänsla
5, Den självuppfyllande profetian
6, Att öppna sig för någon


Kommentarer
Postat av: danten89

Bara så att du vet, så ska man inte föra en konversation mellan bloggarna.. det är något som har uppstått.

Först och främst var kommentarerna tänkta att just bara vara läsarnas egna reflektioner på det som bloggaren skrivit om?

Ens blogg ska ju inte vara ens kontaktsida? Som om du har en facebook eller så?

En blogg är en blogg, inget annat? :)

Jag förösker att läsa de bloggares kommentarer och bloggar som är mest seriösa.

Som din då tex =)



Apple är det mest överskattade företaget på marknaden.. :(

Deras bärbara datorer kostar skjortan men är inte alls bättre än andra bärbara..



Men spela kort kan man ju göra hemma?

Man vill ju bara komma iväg och glömma vardagen? ;)



Har du intervjuat någon än då?

2011-04-29 @ 15:30:58
URL: http://animalcity.blogg.se/
Postat av: Linnea :>

ja första intrycket är viktigt!



sv: du borde testa.. supergott :)

2011-04-29 @ 19:23:22
URL: http://neafoshoo.blogg.se/
Postat av: anna

Bra inlägg och håller med om att första intrycket är viktigt! Dock är det jobbigt om man träffar nytt folk när man inte är "beredd" på det och inte är på bra humör och mest sitter tyst för då verkar det som om man ignorerar personen, haha! :)



Ja, det gjorde jag! Men jag brukar faktiskt gilla de flesta böcker, det finns bara en bok som har varit så dålig att jag inte läst klart den, haha!



Ja, det är intressant det med relgion, eller allmänt det med vilka grupper man tillhör! :)



Jag förstår :(



Ja, jag kom att tänka på det när du skrev att du kommer ihåg hur det var de sista veckorna innan studenten! så jaa någon gång mellan typ februari-april började jag nog läsa din blogg.. :)



Ja, men det är säkert roligare att åka till ett sånt ställe än typ thailand/turkiet/spanien som alla verkar åka till nu ;) även om det säkert är fint där också..

2011-04-29 @ 23:55:34
URL: http://aannnnaaaa.blogg.se/
Postat av: danten89

Det verkar som du jämnt är motsträvig det jag tycker? ;)

Det är bara en känsla jag får.

Hehe.

Inget menat alls med det.



Jo kanske det.

Men det är ju inte så det ska gå till egentligen?



Hoppas du får vara med i det testet då=)



Hoppas du får en toppenresa med Viking Line =)

Ska ju bli fint väder nu i valborg med.



Vad har mail för nackdelar då?

Det är iallafall smidigt som du säger.. :)

2011-04-29 @ 23:56:00
URL: http://animalcity.blogg.se/
Postat av: Evelina

Mycket intressant läsning :D Och första intrycket gör verkligen jättemycket. Som du skriver så kan ju vad man tycker om en person ändras längre fram, men jag tror att det är svårt.. Personen får snabbt en stämpel av att antingen vara si eller så. Kul läsning!

2011-04-30 @ 09:53:58
URL: http://evvvelina.blogg.se/
Postat av: Linnea :>

jo det blir grillat idag med :)

och lite hockeyvm som pricken över i'et :)

2011-04-30 @ 17:14:44
URL: http://neafoshoo.blogg.se/
Postat av: tess

Jag är nog lätt att läsa av.... de e nog så. Men har ni kontakt nu å så förresten?



Jag sitter å är lite off.... haft underbara dagar å nu sover Daniel för han ska jobba inatt å jag blir ensam å jag hatar detta. Ja lägger mig nog tidigt sedan å läser. Ja är jättetrött då vi varit ute hela dagen. Å så resan hem... sovit borta å sånt. Men men... ja ska ju stanna i min känsla av att ha mått bra å att Danne å jag haft en så fin tripp till Lidköpning...

2011-04-30 @ 18:58:50
URL: http://tess701.blogg.se/
Postat av: tess

mmmm.... men jag har nog lärt mig att inte dömma människor efter tex hur man ser ut. de finns de som spökat ut sig å ser ut som sk värstingar som inte alls beter sig som en värsting ska... å detta är ju utifrån min tolkning av tex en värsting. Men man ser ju ofta sådant att folk har åsikter direkt om hur människor är när de bara sett hur de ser ut. man dömmer efter sina va ska man säga,,,,, efter men va fan nu tappade ja ordet. Ja efter sina fördommar som de flesta dras med.



Perception är så mycket....

2011-04-30 @ 19:09:18
URL: http://tess701.blogg.se/
Postat av: Sandra

Ett första intryck är alltid väldigt viktigt! :)



SVAR: Nja jag är ingen REA människa alls. Nej det brukar mest vara skit kvar som folk köper bara för att det är billigt, vilket är dumt haha.



Nej det tror inte jag heller lite smärta har inte dödat någon innan.



Nej men det handlar om stora summor, bara driftkostnaderna på arenan är ju 35 miljoner om året, fast den tar ju inte klubben. Men det är stora siffror i rullning i den branschen och lönerna är enorma. Resorna för lag i elitserien går upp mot 1 miljon per säsong och sen är det allt annat också.



Det är det som gör det hela, jag tycker det är viktigast.



Ja jag tycker det är superskönt att komma iväg sådär sommardagarna.



Ja det går väldigt fort, våren har liksom missats på vägen. Verkligen sommarkänslor.



Ja men vi var mer ute efter någon liten restaurang de men det var lite lite utbud vilket man kan tycka är konstigt för en studentstad.

2011-05-01 @ 12:11:03
URL: http://lilleput.blogg.se/
Postat av: Bodypalace

bra skrivet ;)

2011-05-01 @ 12:37:34
URL: http://bodypalace.blogspot.com
Postat av: Emmeli

:)

2011-05-01 @ 12:48:07
URL: http://emmelij.blogg.se/
Postat av: NATALIE

svar: Jodå jag tar det lugnt med solandet! jag är egentligen inte den som pallar att ligga och steka precis, jag blir så lätt rastlös så jag måste alltid upp och göra något hehe :)



en bok vår lärare faktiskt läste för oss heter "pojken som kallades det", väldigt hemsk men ändå på något sätt lärorik, har du läst den?



ja jag ska bara packa ner alla grejer i kartonger så kommer flyttbilen ;)

2011-05-01 @ 15:02:31
URL: http://naataali.blogg.se/
Postat av: tovesegnablogg.blogg.se - tove - en tvillingsyster

Hah ja det är det! Älskar sovmorgon:D



Okej vad bra:)

Aha okej, låter kul :)

2011-05-01 @ 17:40:49
URL: http://tovesegnablogg.blogg.se/
Postat av: danten89

Haha nej men låt de som vill supa, supa.

Jag har aldrig förstått det.

Alla unga som anser att det är coolt?

Jag tycker det är tvärtom.



Haha kanske är det så.. men oftast tycker du inte som mig ;)

Fast att vi både gillat den låten är coolt.

Fast nästan alla lyssnade på henne då.

Även om man inte sa det eller ej:)



Jo men annars kan ju mail vara bra också.. då behöver man inte råka ut för att man stör personen i en fråga under ett möte eller så?;)



Hade ni det trevligt på Cinderella då? Fick ni äta och dricka gott? :)

2011-05-02 @ 13:56:46
URL: http://animalcity.blogg.se/
Postat av: danten89

Nej, jag har varit på Norrköpings motorcykelkortege varenda 1a maj så länge jag kan minnas, flera tusen som åker och sedan kommer ju också raggarbilarna =D

2011-05-02 @ 13:58:37
URL: http://animalcity.blogg.se/
Postat av: Linnea :>

gillar inte såna personer som gör sig till för att få ett första bra intryck! för sen när man börjat känna dom ser man verkligen hur falsk det var från början. eller ja, när man redan känner personen och så ser man hur den beter sig mot andra som den inte känner!



sv: ja, vad ska man säga om hockeyn. får verkligen hoppas att tre kronor vinner ikväll! annars blir det verkligen en flopp :o

:)

2011-05-02 @ 18:38:04
URL: http://neafoshoo.blogg.se/
Postat av: Sandra

Svar: Jag gör så gott jag kan :)



ag tror de flesta är snabba att döma andra men jag tycker man ska vara öppen och ge folk en andra chans för man kan ju ha fel!



Jo, det är en himla stor maskin idrotten. Det är ju samma sak som med damidrotten då. T.ex. en tjejhandbollsspelare som INTE heter Isabella Gulldén t.ex. har ju svårt att kunna försörja sig på sin sport och ännu mer så för fotbollsspelarna i Damallsvenskan. Jag fick höra alla lönerna i laget för killarna som spelar handboll och samtidigt har jag insikt i vad våra tjejer (i damallsvenskan) tjänar och det är en enorm skillnad. Men det är lätt att tycka att det är fel att man inte kan försörja sig på det då men faktum är att det som allt annat handlar om intresse och sponsorer. Man måste först skapa ett intresse för allmäntheten för att kunna tjäna de pengarna. Det krävs enormt mycket!



Ja det verkar bvara så men vi får hoppas det vänder tillbaka snart.



Jo man tycker ju det, är man van vid Lund som också är en stor stundentstad så var det lite av en besvikelse.

2011-05-02 @ 20:11:36
URL: http://lilleput.blogg.se/
Postat av: vispen

Vilket bra inlägg, har läst alla delar och tycker absolut att det här inlägget är bäst hittills. Var är det du lär dig allt du skriver om i dessa delar? Bara intressant att veta:)

2011-05-02 @ 21:14:14
URL: http://vispen91.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: