Hur vi uppfattar och bedömmer andra runtomkring oss

Tid: 01:31:33
Datum: 2011-06-25
Kategori: Allmänt

Dags för 9:e delen i serien om vår kommunikation. Nu är det dags för elementen som spelar in på hur vi bedömer andra vid ett första möte med dem.

Vid perception är det många olika faktorer som spelar in på hur vi uppfattar och bedömmer saker och ting.

Först och främst har vi fysiska faktorer. Det handlar alltså om omgivningen runtomkring oss. Besöker vi t.ex. någon för första gången och ser flertalet exklusiva och dyrbara föremål i hemet, kan vi dra slutsatsen att han/hon har det gott ställt.

Även det sociala sammanhanget spelar roll. Bjuds man t.ex. in till någon ska man vara trevlig och öppen för att lära känna nya människor, något som inte skulle funka på t.ex. ett möte.

Det är även så att plaseringen i rummet, var man plaserar sig i förhållande till andra, har en viktig betydelse för perceptionen. Att sitta mitt emot någon kan i vissa fall ses som aggressivt och tecken på konfrontation. Om en kvinna sitter nära en man kan detta tolkas som en inbjudan. Detta gäller naturligtvis inte strängt taget. Vissa praktiska avvägningar finns också. Att sitta bredvid någon kan t.ex. hindra konversationen en aning då det är svårt att se varandra. Idialet för en konversation sittandes sägs vara 90 grader mellan parterna, alltså rakt åt höger/vänster. Samma idial stående sägs vara 45 grader, alltså snett framåt.

 

Det fysiologiska spelar också en stor roll vid perception, både det mekaniska fysiologiska, t.ex. om man är hörselskadad/synskadad, och det medärvda fysiologiska utseendet. Som hörselskadad/synskadad förlorar man en kanal varifrån perception äger rum och man tar således in mindre av den information som ett optimalt förhållande skulle erbjuda. I detta fall är personer med synskada mer utsatta än personer med hörselskada, eftersom att synen utgör en så stor del av våra sinnen, det är med synen vi tar in och registrerar majoriteten av allt runtomkring oss.

När det gäller utseendet betraktas de som stämmer med de kulturella skönhetsidealen mer atraktiva än de som inte gör det. Därav det faktum att man försöker förändra sitt utseende så att det passar in med det som anses vara atraktivt och alltså stämma med det kulturella. Anser man något vara atraktivt betraktar man denna person automatiskt mer positivt än annars. Någon du träffar som liknar någon annan du känner, som du tycker väldigt mycket om, skulle du troligen också finna atraktiv, eftersom denne person liknar den du redan känner. Du är "predisponerad" att tycka om den typen av människor, just för att du har tidigare erfarenheter av personer som tycks ha liknande egenskaper som den du nyss träffade.

 

Så klart spelar även de psykologiska faktorerna in på perceptionen. Hur motiverade vi är i en interaktion, vilket har med personliga behov och självtillfredställelse att göra, kommer spela in på resultatet. Är du exempelvis motiverad att gå en universitetskurs kommer du troligen att lyssna och ta in det läraren säger på ett mer effektivt och intresserat sätt än om kursen hade varit halvtråkig. Samma sak gäller om du vill inleda en relation med någon. Du kommer då ägna kommunikationen er emellan extra stor omsorg, speciellt den kommunikation som kommer som respons på din egen kommunikation.

 

VARNING! När vi bedömmer andra utifrån våra perceptuella scheman och liknande, se 8:e delen, är det mer än vanligt att vi gör misstag. Det är vanligen 4 misstag det handlar om, antingen var och ett för sig, eller flera tillsammans:
Vi missar att ta in viss information
Vi gör för mycket av något
Vi skapar falska samband mellan en sak och en annan
Vi gör felaktiga förmodanden om den andre personen, genom att förbinda erfarenheter/karaktärsdrag som egentligen inte går att förbinda, t.ex. exemplet i 8:e delen, med personen som alltid brukade le och vara glad om morgnarna, men som en morgon plötsligt inte var det. Man vill få det att gå ihop med det perceptuella schemat för honom/henne och förmodar att h*n inte log för att h*n redan hade sagt "godmorgon" X antal gånger denna morgon. Detta är ett förmodande som egentligen inte har några grunder.

Uttrycket attributionsmisstag myntades 1977 av amerikanen Lee Ross. Det syftar till att vi ofta tenderar att ge människan skulden snarare än omständigheterna. För att undvika detta bör vi alltså ta reda på omständigheterna innan vi ger någon skulden för något. "Betrakta och lyssna, innan du drar dina slutsatser".

Ross var även inne på "falskt samförstånd", som helt enkelt handlar om att vi tenderar att tro att andra håller med oss, att andra ser världen precis som vi ser den.
Ytterligare en farlig fälla är att fastna i den s.k. primäreffekten. Man fastnar helt enkelt på det första intryck någon gav oss och man är inte mottaglig för ytterligare eller senare information. Man bygger hela sin bild av den andre på det första intrycket.

Primäreffekten har viss likhet med "senaste intryckets effekt", där man, istället för att låsa sig vid första intrycket, låser sig och betraktar den andre utifrån vad han/hon senast gjorde eller sa.

Medvetenhet och kunskap om dessa fallgropar kan möjligen bromsa upp de misstag man annars gör när det handlar om perception. Genom att vara extra observant på sig själv och sina handlanden är det möjligt att till viss del styra detta och förhindra några av de fallgropar man annars skulle ha hamnat i.

Delar:
1, Intrapersonell kommunikation
2, Självbild
3, Bygga upp, bevara och förändra självbilden
4, Självkänsla
5, Den självuppfyllande profetian
6, Att öppna sig för någon
7, Första intrycket är viktigt!
8, Perceptuella scheman och stereotyper


Kommentarer
Postat av: Elin

ja faktiskt, en riktigt bra månad :)



sv; var så lite så :))

2011-06-25 @ 23:16:55
URL: http://eliinboman.blogg.se/
Postat av: Jennifer

Ja, men absolut. Jag ser inget fel med att trycka chips ibland eller ta en pizza med extraost, bara för att man vill.. Så gör jag och jag trivs rätt bra med mig själv. Och som Petra skrev, BMI mäter ju inte muskelmassan :)



Jo, eller hon hade kommenterat din status och då kollade jag vem du var och så.. :)

2011-06-26 @ 13:56:25
URL: http://abrokenheartedprincess.wordpress.com
Postat av: Louise - foto

Sv: Hur firade du midsommar? :)

Jag är född i Göteborg, vilket även är min bostadsort just nu också. Så fort jag kan försvinner jag härifrån dock, jag föredrar landet... :)

Har du aldrig varit i Värmland gosse, vart bor du egentligen?!

2011-06-26 @ 17:44:56
URL: http://wizy.blogg.se/
Postat av: jessica

sv' det sög ju :/ men du får krya på dig du med då!

2011-06-26 @ 17:59:53
URL: http://jessicasellstrom.blogg.se/
Postat av: tovesegnablogg.blogg.se - tove - en tvillingsyster

Tack desamma! (:

hah ja :p



Hehe ja!

Jodå det gör vi, :D tror jag ..



det är lugnt. :)

2011-06-26 @ 20:52:20
URL: http://tovesegnablogg.blogg.se/
Postat av: tovesegnablogg.blogg.se - tove - en tvillingsyster

Tack detsamma! (;

Hah ja :D



Jo det gör vi :D tror jag ..

Det är lugnt!



Vet inte om jag redan har skickat en kommentar med deta svar :oo

2011-06-26 @ 20:54:31
URL: http://tovesegnablogg.blogg.se/
Postat av: vispen

Det är verkligen intressant att läsa det du skriver om kommunikation. Den här delen var riktigt bra och intressant. Jo, synen har verkligen stor betydelse ibland. Jag kan tycka att det är svårt att hänga med i hur man ska se ut och så vidare, vad som är inne att ha på sig för typ av kläder för tillfället och så vidare. Sen tycker jag att det här med kroppspråk kan vara svårt också för jag har ju aldrig sett. För dig är det säkert lättare.

Hur gör du förresten för att länka till tidigare inlägg eller hemsidor utan att själva länken syns? Som nu till exempel, när alla delar om kommunikation står i slutet av inlägget.

Kram

2011-06-27 @ 21:45:18
URL: http://vispen91.blogg.se/
Postat av: Emma [hockey & foto]

SVAR: Jo, vi får verkligen hoppas att detta väder håller i sig några dagar :D



Vad kul att kunna hjälpa någon :) Sen så gick det ju grymt bra i draften!



Vet du inte vad uggs är? :O Det är skor som liknar tofflor och som ofta är fodrade med typ fårull. Australienare brukar ha dem på sommaren när de surfar men annars är det skor man har på vintern :)

2011-06-27 @ 22:18:47
URL: http://emmaanystrom.blogg.se/
Postat av: danten89

Yeah =)

Jag hoppas med på denna chansen.

Orkar inte med att harva med AMS mera..

Men vi får se..

Inget är klart förens det är på papper och jag jobbar =)



Har din vecka börjat bra?



Ja högtiderna är viktiga i dagens mera ensamvargssamhälle =)

2011-06-27 @ 22:58:48
URL: http://animalcity.blogg.se/
Postat av: Evelina

Lika intressant som vanligt :D Det där med placeringar har jag lärt mig lite om på socionomutbildningen :) När man har samtal med klienter ska man helst inte sitta mittemot varandra, utan snett från sidan :) Men man ska helst inte sitta precis bredvid klienten. Då blir det svårt att samtala kan jag tycka.

2011-06-28 @ 07:18:52
URL: http://evvvelina.blogg.se/
Postat av: tess

Ja de är otroligt va lite som kan behövas för August. Men som sagt det är högst indviduellt och beror nu nog mycket på att hans rutiner inte är som vanligt när de nu är sommarlov och allt sådant.



Ja visst många säger att jag sviker aldrig och kommer alltid finnas. Många som sagt till mig med. Å jag är van att bli besviken för att de inte alls har funnits där sedan. Men jag försöker finnas så gott jag kan. Man vet inte vad som händer i framtiden de kan man aldrig veta men min tanke är att inte svika och finnas. Jag brukar finnas om jag får finnas kvar.



Ja efter sorg osv så finns så många förutfattade meningar om hur man ska vara och bete sig. En tjej där hemma miste sin man i cancer för lite drygt ett år sedan. Hon har gått vidare genom att spela in en skiva och samla in pengar i en fond för forskning. Hon är ett år yngre än jag och han var 33 tror ja... å lämnade henne med två små barn på 5 och två år. Nu för någon månad sedan hade hon träffat en ny kille. Jag vet att hon sörjer å längtar efter E men ja hon träffade en musiker då de spelade in plattan helt enkelt. Å ja du vet va folk pratar. NU??? REDAN??? Men hallå.... ja tror inte hennes man ville att hon skulle sluta leva. Hon är ung. Livet må ste få gå vidare. Vem säger att man ska sörja någons död i en viss tid. Vad är rimligt? Vem bestämmer de? Å ingen rår över sina känslor. Sånt styr man ju inte. Ja tycker inte om när folk har så många åsikter. Låt var och en ta ansvar för sitt eget liv vad det än gäller så länge det inte skadar andra.



Ja borde också träna men de gör ja ju inte. Hade bestämt att åka idag men icke... ler. Nåja.. sen.



Födelsedagen firades inte... var ju på tomteland... men de var en bra dag å jag vill inte fira... idag kommer dock mina svärföräldrar hit. MED tårta till å med så jag behöver inte föra något. De är så rara å goa.



Ha en bra dag ska ta å gå å kolla va snickaren håller på med ja... ler.

2011-06-28 @ 08:39:50
URL: http://tess701.blogg.se/
Postat av: ♥ pinkpiercing.se [foto/redigering]

svar: jo! :/ fast jag jobbar inte i glasskiosk!

2011-06-28 @ 08:47:56
URL: http://pinkpiercing.se
Postat av: NATALIE

Intressant! Att vara bild då man träffar en ny person gör ju automatiskt att man måste lära känna personens insida utan att dömma den vid första blick, och det är ju bra. Så borde det ju faktiskt alltid vara. Har du lite syn kvar eller är du helt blind? En annan Johan jag känner, som jag vet att jag berättade om tidigare, gick från att se bra till att nästan bli helt blind, men jag har för mig att han kan se konturer på saker och ting.



svar: ja det var hockey-matilda! hon och jag hade pratat med varandra ganska länge så det var så himla kul att vi fick börja i klass, även fast vi inte direkt kände varandra :)



Första dagen hade jag på mig en ljus parkas, en rutig skjorta, jeans och bruna boots. Haha det är lätt att jag skrattar åt mig själv då jag kollar tillbaka i arkivet.



fick du några fina presenter då du fyllde år? :)



egentligen är inte midsommar så himla speciellt för mig heller, men det blev som du läste en mysig kväll med några vänner! :) och jag vågade faktiskt sova med blommorna under kudden, två nätter råkade det till och med bli haha! och ja nog drömde jag fast inte var det något som var direkt romatiskt x)



Ha det bra! kram

2011-06-28 @ 09:37:38
URL: http://naataali.blogg.se/
Postat av: NATALIE

blind* inte bild som jag råkade skriva

2011-06-28 @ 09:38:14
URL: http://naataali.blogg.se/
Postat av: Balida - Musikblogg

Har nyss lagt upp ett klipp på mig där jag sjunger och spelar gitarr/piano. Kolla och säg gärna vad du tycker! :D

2011-06-28 @ 09:39:48
URL: http://balida.blogg.se/
Postat av: Sandra

Det finns så mycket som spelar in när man träffar någon ny, vad man ser och vad man lägger märkte till.



SVAR: Jag är inte speciellt intresserad av att gå vidare dock, det är inga större problem för min del att känna som jag gör. Sen får vi väl se vad som händer, det enda egentliga problemet mellan oss är att vi är så pass bra vänner.



Klart man blir chockad, de är 17 år gamla då ska man inte behöva gå igenom en sån händelse.



Haha nej men jag tror alla tjejer har extrema minnen till att ha uppträtt till Spice Girls.

2011-06-28 @ 09:57:31
URL: http://lilleput.blogg.se/
Postat av: Elin

haha ja det är tydligen det ^^

jag mår rätt okej, det kliar så in i helvete annars så :)

jobbade över två timmar i söndags så det blev ett 12 timmars pass för mig :/ hela dagen som bortblåst, men det kommer flera soliga dagar :))

2011-06-28 @ 12:39:09
URL: http://eliinboman.blogg.se/
Postat av: Sassäh

Hallojs på dig! ^^ allting bra med dig en dag som denna? :) kram!

2011-06-28 @ 13:24:55
URL: http://nojjz.blogg.se/
Postat av: juliaericson

aa, jag har också den på min status. har asmycket citat på min fb, älskar citat verkligen eller bara bra visdomsord.



haha, självklart tänker jag fortsätta så. det är så jag! det roliga är att många av mina vänner har börjat blogga som mig, eller vad man ska säga. På min gamla blogg, en tjej har nästan likadan design som mig, likadant gjord typ. Och hon kopierar mina rubriker eller mina texter jag lägger ut på bloggen. bloggar som mig, de är lite kul. haha och jag sa det till henne och hon svarade bara att hon tyckte jag va en duktig bloggare. så jag menar, vad ska man göra? haha.

2011-06-28 @ 13:33:30
URL: http://radiosignal.blogg.se/
Postat av: sandra

sv: okej vad bra då :)

2011-06-28 @ 16:46:24
URL: http://sandroou.blogg.se/
Postat av: Louise - foto

Sv: Vad var det i Göteborg som lockade dig hitåt?

2011-06-28 @ 17:15:48
URL: http://wizy.blogg.se/
Postat av: matilda

Som jag även tyckt i dom tidigare delarna också, så är det intressant det du tar upp i inlägget! Att det fysiska har så stor inverkan som det har, det är häftigt :) Så grymt mycket som sker omedvetet. Tex när det gäller bedömning av andra människor vid första träff. Ojoj vad alla fördomar då kommer fram!



sv. Ja precis, det blev att direkt lägga till varandra på Facebook när vi kom hem från resan. Tacktack att fb finns! :D



Okej haha, iaf så tycker jag helt klart det är dags för dig! Att smska palt alltså ;) Kanske du ska komma på besök hit upp och smaka på riktig pitepalt som är hembakad! Hehe



Ja verkligen, egentligen så är det ju ingenting som är självklart, vet inte om man ska ta det som något positivt eller negativt ;o Haha, känner allt att min hjärna nu försöker börja jobba, men med ett väldans motstånd (trött som jag är!) ;)



Haha precis, inget är omöjligt här, t.o.m. jag kan lära mig namn! Jaay!

2011-06-28 @ 21:48:52
URL: http://matildasodergren.blogg.se/
Postat av: matilda

Tyvärr har jag inget filmat från resan, så det är bara bildspel med musik till :(

2011-06-28 @ 21:49:44
URL: http://matildasodergren.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: